Jump to content

Kjøpe kombi


Ørret

Recommended Posts

Hadde en Antonio Zoli kombi i 12/76 og .222 Rem. Syntes selv den var akkurat passe genial. Hendig, ikke for tung og med et riflekaliber som passet meg utmerket. Hadde aldri problemer med utdrager selv om kaliberet er lite. Har aldri skjønt poenget med å ha "elgkaliber" i kombi. Hvor mange drasser rundt på kombi på storviltjakt? Har aldri sett noen eller hørt om noen jeg i hvert fall. .222 er også godkjent på rådyr.

 

Sverger man til R-patron i kombi, kan en jo også se etter 5,6x50R, men det er ikke så mange av de. Et fint kaliber er også 5,6x52R, men her er det lite utvalg i patroner. Lite utvalg også i ladekomponenter. Ikke umulig, men det begynner å bli et ganske sjeldent kaliber her til lands i hvert fall.

 

Er du heldig, kan det hende du kommer over en brukt Zoli til prisen du lurer på. Syntes selv den virket solid. Skjøt også mye bedre med den på lerduer enn med hagla. Den ser også ganske flott ut, om det har noe å si.

 

Kombier med "ukurant" kaliber er ofte billigere enn de med R-kalibre.

 

.222 er kanskje det vanligste av de "ukurante". 6,5x55 er et annet vanlig et. Begge fungerer som snus enten det er i brekkvåpen eller rifle. Nå er det vel høyere trykk i disse patronene enn i R-patroner, da sistnevnte er mer tilpasset brekkvåpen. Om det har noen praktisk betydning vet jeg ikke.

 

Ellers, sjekk hvordan du vil ha avtrekkerne. Zolien min hadde rifleavtrekket bak og hagleavtrekket foran. Klar fordel ved raske skudd synes jeg. Dessuten passet avstanden til hagleavtrekket mye bedre for hånda mi.

 

Også har du selvsagt kombier med loddete løp og frittliggende løp. Hva du ønsker er en smakssak. De med loddete løp ser mer solide ut og, synes jeg, er penere å se på, men de varmesprer skuddene raskere enn de med frittliggende. De med frittliggende løp kan vel også justeres lettere i forhold til samskyting mellom hagle og rifle. Kjekt når man har kikkertsikte.

 

Når du har fått tak i kombi, og om du ønsker å ha på kikkertsikte, bruk hurtigmontasje. Da kan du slippe kikkerten i sekken og gå med kombien som hagle og sette på det om du ser noe svært interessant og jaktbart noe på større avstand. Hadde selv fastmontert kikkert, og selv om jeg traff lerduene bra med kikkert, var det slettes ikke lett i skogen når fuglen dundret av gårde...

Link to comment
Share on other sites

Det var ikkje gæli pris. Takk for tips

 

Mye penger å spare om du sjekker finn.no også.

En kjapp titt der avdekket flere objekter i riktig prisklasse.

Billigst var en Savage i 223/20 til kr. 2250,-

Mest interessant var en Brno 502 i 12/70 5,6x52R til kr. 4400.-

 

Forresten, den Brno'en var solgt, synd for det er flotte våpen i sin prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...