Jump to content

Rimfiresikte aktuelt ved fjellrypejakt med 17HMR?


strebern

Recommended Posts

Hei

 

Enkelte av Leupold sine sikter omtales som rimfiresikter og skal visstnok ha kortere paralakseavstand enn ordinære sikter fra samme produsent. Er det hensiktsmessig med slike rimfiresikter når en jakter fjellrype med f.eks. 17HMR, eller bør en gå for ordinære riflekikkerter?

Link to comment
Share on other sites

Enkelte av Leupold sine sikter omtales som rimfiresikter og skal visstnok ha kortere paralakseavstand enn ordinære sikter fra samme produsent. Er det hensiktsmessig med slike rimfiresikter når en jakter fjellrype med f.eks. 17HMR, eller bør en gå for ordinære riflekikkerter?

En får vel best nøyaktighet med parallakse som matcher skuddholdet.

 

Har du vurdert en modell med justeringsmuligheter? F.eks. 3-9x33 -modellen fra Leupolds rimfire-serie? Ellers har jo Vortex og Sightron mange fine sikter med mye zoom og parallakse-justering.

Link to comment
Share on other sites

Har Sightron SII 4-16x42AO på salongrifla, og jeg er fornøyd med kvaliteten på det selv. Klar optikk og solid inntrykk til den prisen. Paralaksejustering fra 10 yds og opp. Mer forstørrelse har en ikke bruk for på avstander rundt hundre meter.

 

Har mildotretikkel selv. Fint i dagslys i hvert fall, men i skumring blir det nok litt for tynt. En kan også få duplex og såkalt HHR (Hunter hold over - er vel et slags mildot det og) til samme pris.

 

Her er nå det jeg har: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1550&idkategori=1012&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%204-16x42%20MD%20AO&startrow=

 

Vær obs på at objektivet blir ganske stort til tross for at det bare er 42 mm. Jeg måtte bytte til høye ringer på min Anschütz. Fra før hadde jeg et 3-9x40-sikte på børsa, og da holdt det med medium (mener jeg å huske).

Link to comment
Share on other sites

Jakter mye rype med rifle, og med årene har jeg kommet til at jeg aldri kommer til å kjøpe mindre forstørrelse en 14 ganger.

Rypa er et lite vilt, og jeg legger meg alltid ned med sekken under rifla som anlegg.

Nå bruker jeg 222, men vil ha samme betydning for 17 hmr.

 

Har brukt sikter helt ned i 4x forstørring, men been there done that!

Man øker betydelig sjansen for gode treff og god skuddplassering med høy forstørring.

 

Mange snakker jo høyt om å plassere skuddet i halsgropa, vel det er mulig, men fordrer mye forstørring på lengre avstander på et så lite vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...