Jump to content

Picatinny rail på Sako 85


Vestlandsfanden

Recommended Posts

Jeg er ikke helt 100% sikker på den sako 85èn(men sako 75 er vel rimelig lik). Men jeg vet bare av to løsninger med skinne som kan festes uten å bore i kassa.

Roedal i tyskland og NEAR i canada(som har helt håpløse nettsider). Begge er lagd på to baser med skinne på toppen. Den kan brukes på alle sako kasser, selv om det står at de kun kan brukes med 308 kasse lengde og større.

Jeg likte ikke den løsningen, og bruker i dag IOR to stk baser for picatinny. Disse har ikke tilt. Skal du ha tilt på sako`n. Bruk standard baser og ringer. Legg SHIMS mellom ring og base på bakerste kikkert mont. Har du 34mm kikkert rør sliter du like mye som jeg.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sett litt på IOR sine baser. Eg prøvde å bestille eit par av slike, men SWFA (forhandlaren) vil ikkje sende ut av landet. Dermed veit eg ikkje korleis eg skal få dei til Noreg.

 

Men dersom eg vel å montere på ein picatinny blank som blir tilpassa låskassa og skrudd fast, vil eg då kunne få problem med at tomhylsene sler opp i skinna?

Link to comment
Share on other sites

Eg har sett litt på IOR sine baser. Eg prøvde å bestille eit par av slike, men SWFA (forhandlaren) vil ikkje sende ut av landet. Dermed veit eg ikkje korleis eg skal få dei til Noreg.

 

Men dersom eg vel å montere på ein picatinny blank som blir tilpassa låskassa og skrudd fast, vil eg då kunne få problem med at tomhylsene sler opp i skinna?

 

Du kan bestille hos Border Barrels i England.

Link to comment
Share on other sites

Prøv!! Legg en linjal over bruene. Kjenner du at hylsene er borti... Registrer hvor. De fleste skinnene som er ferdig kjøpt til andre rifler har en bue for å styre hylsene ut av kassa. Dette må jo være greit å få lagd på en blanks.

Hadde skrudd ei skinne på en annen sako. Denne er det utsparing i utkasteråpningen.

Jeg kjøpte også fra Border. Men de IOR basene er ikke noe å trakte etter. Men siden min sako 75 er en delux utgave. Så leveres disse med underbeslag. Og da er det kjekt å ha litt plass å få skudd ned i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Near leverer også ei skinne som passer sako sporene. Denne er justerbar. Og Roedal har kopiert denne løsningen.

Tar gjerne info om skinna du fikk fra Near. Tilt? Trang utkaster åpning? Får du ladet magasinet fra toppen med kikkert montert?

308 Kasse lengde? Og hva vil du ha for den :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...

HG leverer skinner som er beregnet å montere på originale Optilock baser. Virker solid, men blir høyt. Justerbar kolbekam er «må ha». Hjelper om en sliter med ugreit utkast da.

ERA ( Recknagel) som R. Hansen skaffer, har ei skinne med løse baser som skyves inn på sporene og låses med settskruer fra toppen. Deretter skrus skinna fast i disse med skruer fra toppen. Det er et spor for fremre base som kompenserer for toleranse på lengde. Har brukt denne på en 85 XS. Fungerer greit, og bygger ikke vanvittig. Ville nok limt i tillegg om jeg skulle brukt den på noe mer mer rekyl.

Uansett bygger alle slike «bolt on» løsninger (for mye?) i høyden. Den mest elegante løsningen er nok å kjøpe en blank og tilpasse, gjenge og skru fast/lime.

Link to comment
Share on other sites

Minner om at forumreglene ikke tillater annonsering utenfor handelskammeret 

Sitat

Vi skal ikke ha noen form for annonsering eller markedsføring andre steder en i Handelskammeret. Opplysninger som er relevante til tråden er selvfølgelig bra, men om disse får karakter av å være annonsering/snikreklamering blir det fjernet og eventuelt påtalt.

 

psAico - moderator

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fått PM fra norsk leverandør som har laget overnevne videoer fra Near Mounts montasjene, hans svar i tråden er fjernet. Men han forklarer at enkelte skinner har en settskrue som går i sporet bak på låskassen, selv brukte han skinna uten denne sett skruen. Men bilde sier mer enn 1000 ord, å en film sier desto mer.

 

Forøvrig har Magnum Hansen nylig hatt en annonse på FINN med div picatinny skinner til bl.a Sako.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
On 8/14/2022 at 3:43 PM, nordang said:

Hadde problem med at Near løsnet litt med Zeiss 6-24x72. Når jeg skriver litt så førte det til at første og andre skudd gikk over, fikk anbefalt av Richard Near å påføre Loctite 682 mellom baser og skinne 

Har du bilde av oppsettet ditt? Er dette siste utgave av Near skinna? Korleis kjente du at den løsnet?

Link to comment
Share on other sites

Holder med klar negl lakk også. Da blir det også enklere å løsne skinna om du trenger demontere den senere. 

legg en dråpe i glipen mellom base/kasse, på hver side foran og bak så har du solid feste.

bruker denne skinnen m/negl lakk på alle mine SAKO rifler, og aldri vært noe problem.

fra 6,5-340 kaliber. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...