Jump to content

Rånesmak på Villsvin?


Mikkel

Recommended Posts

Hos tamsvin blir alle hanndyr som skal slaktes kastrert som grisunger, for å hindre såkalt rånesmak. Har aldri smakt, men lukta og smaken av råne skal være ganske motbydelig.

 

Hvordan er dette på villsvin? Har aldri hørt snakk om rånesmak hos villsvin. Villsvinjegere jeg har snakka med har heller aldri hørt om, eller opplevd dette.

 

Er det noen villsvinjegere her som har merka usmak på villsvinråner?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Er det helst på litt større og eldre villsvin at rånesmaken forekommer?

Kan det være årstider?

Kom hjem fra Skåne forrige helg og fikk skutt en råne i underkant av 35 kg slaktevekt.

Mine mer erfarne grisejegere i jaktlaget mente at grisen kunne være rundt 2 år gammel og ikke vært i brunst ennå.

Så da ville kjøttet være perfekt....

Gleder meg stort til å smake

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rånesmak får du hvis du skyter en brunstig råne. Har skutt godt voksne råner uten antydning til rånesmak. iflg min jaktvert i Sverige som skyter et hundretalls gris i året sier at det er bare å sjekke størrelse på testikler. Er de større enn tennisballer er de kun brukendes til salami. Er de mindre er smaken helt OK. Beste måten å teste det ut på er å skjære av et lite stykke kjøtt og varmebehandle det hardt, enten i steikepanne eller micro. Er det rånesmak vil du kunne lukte det med en gang.......

Link to comment
Share on other sites

Det er og stor forskjell på hvor godt hver enkelt merker rånelukt. Det er ett større andel kvinner som legger merke til denne lukten enn menn. Om jeg ikke husker helt feil, så kjenner ca 45 % av kvinner rånelukten, mens det er ca 25% menn som merker den. Så om man aldri har kjent rånelukten, så er ikke det med å varme opp kjøttet en idiot sikker test, kan jo hende man ikke lukter det, mens fruen hjemme kjenner det med en gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...