Jump to content

Kombi som sprer, noen tips ang ammunisjon


masterpetter

Recommended Posts

Jeg har en gammel marocchi kombi med frittliggende løp, ikke loddet. kal. 6,5x55/12.

I år har jeg ladet selv(en som lader for meg). Krutt-N160-43gn. Kule- Oryx 156gn-10.1g

Disse går IKKE bra, noen som har råd om hva jeg kan gjøre annerledes. Jeg trodde ORYX var bankers. Kan de være ladet for hardt f.eks?

Jeg kan selvfølgelig gjøre det enkelt å bruke kjøpeammo,men har har mest lyst til å få de hjemmeladinga til å funke.

Ifjor skøt jeg prøva med ferdigladet Norma Nosler på første forsøk.

I år har jeg misslykkes 3 ganger med prøva!

Setter stor pris på nyttige tips.

Link to comment
Share on other sites

Kombier er for spesielt interesserte... som drillinger. Sære skapninger ofte. Det hadde vært litt lettere dersom du lader selv, da kunne du forsøkt deg frem med ulike ladekomponenter osv, og kanskje fått dette til... Men, du er heldig, du vet hva som går i børsa di. Man skyter jo aldri mye med en kombi uansett, så jeg synes også at du skal bruke kjøpeammo og glemme hele utforskningen. Det er sikkert noen med 6.5x55 som vil bruke de hjemmeladningene. Foreslår altså at du tar tapet nå, det kan bli betydelig større dersom du fortsetter å utforske..

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd kula med så tunge kuler før? Det første som slo meg var stabilitetsproblemer. Nosleren er vel bare 9 gram, slik at den burde stabiliseres fint, mens ikke alle våpen har knapp nok stigning til å ta 10,1 grams kuler - om så i grenseland.

 

Har du prøvd å skyte på papp? Se om alle hulla bli runde og fine, eller om de du bommer med går inn på tvers!

Link to comment
Share on other sites

Det tenkte jeg også på fat_dog. Ser ikke ut til at dette bør være for hard ladning http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2011/vihtavuorireloadingguideed9eng.pdf Vith oppgir ikke ladedata med N160 i siste manual, men de har maksladning på 45.9 grains med 10.0 grams Sierra, så da bør det vel være rimelig greit med 43 grains på 10.1 Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange interessante tips, skal ta en prat med kulepusher`n min ikveld, så får vi se hva vi kommer frem til. Kula er så vitt jeg skjønner i øvre shikte av hva som er godtatt av vith ladetabellen. Der stod det 165 krutt på 156gn kule så jeg, jeg har ladet med 160 krutt...? Jeg skal prøve ferdig norma nosler igjen til uka uansett.

Må tygge litt på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...