Jump to content

Tikka T3 Pakke med kikkert, god pris?


Thomas84

Recommended Posts

Hei!

 

Skal kjøpe meg rifle i kal. 6.5x55.

Driver kun småviltjakt.

 

Har innhentet tilbud på Tikka T3 Lite.

Pakken var med Warne stålmontasjer og Bushnell Legend 2-7x32 for 9.200,-

 

Er dette en grei pris? Kunne tenke meg og oppgradere kikkerten litt kansje.

Trenger ikke SS da jeg er en jævel å duracoate... :P

 

Det andre alternativet er en Howa 1500 fra jaktdepotet, litt høyere pris men med bedre kikkert. ca 12.000,-

 

 

Takker for meninger om dette.

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Howa i 6,5*55 er ikke like presis med lett kule som eks Tikka T3.

Har selv sett beste samling med Howa i 6,5*55, med Norma Jaktmatch.

Ca snus boks samling på 100 meter.

 

For meg personlig er det ikke god nok presisjon.

Hva du eller andre synes om det blir opp til dere å avgjøre.

 

 

PS: interarms kjører tilbud på Tikka T3 pakker nå i august

www.interarms.no

TLF: 35 55 40 37

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Howa i 6,5*55 er ikke like presis med lett kule som eks Tikka T3.

Har selv sett beste samling med Howa i 6,5*55, med Norma Jaktmatch.

Ca snus boks samling på 100 meter.

 

Heisann, førstegangsposter her. Ble litt skremt over denne, da jeg så godt som har bestemt meg for å kjøpe en Howa i dette kaliberet, så det var vel det som lokket meg ut av "lurkemodus".

Er det flere som har samme erfaring med Howa i dette kaliberet som Mr Drilling?

Link to comment
Share on other sites

Howa i 6,5*55 er ikke like presis med lett kule som eks Tikka T3.

Har selv sett beste samling med Howa i 6,5*55, med Norma Jaktmatch.

Ca snus boks samling på 100 meter.

 

Heisann, førstegangsposter her. Ble litt skremt over denne, da jeg så godt som har bestemt meg for å kjøpe en Howa i dette kaliberet, så det var vel det som lokket meg ut av "lurkemodus".

Er det flere som har samme erfaring med Howa i dette kaliberet som Mr Drilling?

 

Jeg har samme erfaring, men da i 3006.

Link to comment
Share on other sites

Er også bare i "lurkemodus" men har akkurat samme opplevelse med 6,5 og jaktmatch 7.8 grams. Min ble solgt ganske fort og erstattet av en tikka i samme riflestiging men presisjon over hele spekteret kuler. Noe som er merkelig for jaktdepotet sier jo med riflestiging 1:8 så takler ikke den lette kuler, men tikkaen gjør jo det lett.

Link to comment
Share on other sites

Howa i 6,5*55 er ikke like presis med lett kule som eks Tikka T3.

Har selv sett beste samling med Howa i 6,5*55, med Norma Jaktmatch.

Ca snus boks samling på 100 meter.

 

Heisann, førstegangsposter her. Ble litt skremt over denne, da jeg så godt som har bestemt meg for å kjøpe en Howa i dette kaliberet, så det var vel det som lokket meg ut av "lurkemodus".

Er det flere som har samme erfaring med Howa i dette kaliberet som Mr Drilling?

 

Jaktbladet Jeger testet Howa i 6,5*55, de skjøt kun med 12 grams kuler for å vise presisjonen, som var meget bra.

Eneste minus de hadde var at "rifla liker ikke lette kuler"

 

Har tittet i hylla, men jeg har ikke den utgaven fra Jeger lenger, muligens noen andre på kammeret har den og kan gjengi mer eksakt hva som stod om rifla...?

Men at den ikke liker lette kuler er kjent av alle som har sjekket ut denne modellen fra Howa.

 

Ville heller vurdert Tikka T3 Lite, Browning A-bolt eller Schultz & Larsen Classic hvis du skal ha 6,5*55.

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

6,5 x 55 SE (MAUSER) og amerikansk/japansk produsent klinger i utgangspunktet dårlig i mine ører. Tipper de muligens har bommet litt med målene på kammeret i 6,5 x 55, i forhold til de mål som er standard på våpen produsert i Europa/ Skandinavia? Var det ikke nettopp en tråd her på Kammeret om noen som slet litt med Howa og 6,5 x 55 ?

 

Howa er sikkert et greit våpen det (hvis den enkeltes smak og behag sier så), men ville da tatt et eksemplar i .308win eller annet kaliber hvor rifla normalt (etter ryktet) skal fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Howa 1500 i 6,5x55 har jo fått skryt, bl.a. i bladet Jakt (januar 2011) nettopp på grunn av presisjonen..

 

testfakta.se kåret også Howa 1500 (dog i 30-06) til "best i test" da de testet elgbørser: http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11457.ece/BINARY/16464.pdf

 

Tikka *er* dyrere enn Howa, du får en ganske mye bedre kikkert med riflepakka til jaktdepotet enn den Bushnellen... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hva med avtrekket da? Er ikke Howa riflene kjent for å måtte ha en børsemakerjobb på avtrekket for å bli noenlunde 100 % ? Tikka går normalt bra rett fra eska uten "børsemakerklargjøring" eller behov for bedding.

 

Ellers er Howa sikkert greie rifler det i det aktuelle prissegmentet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Takker så mye for meninger, har ikke så mye erfaring med dette kaliberet.

 

Snakket med Jaktdepotet som kjører den kampanjen med Howa.

Avtrekket var hovedsaklig et minus på di litt tidligere modellene, og skal være forbedret fra fabrikk nå.

 

Pakken ble vurdert fordi det fulgte med en bedre kikkert samt kutting og demping til en rimelig penge...

Skyting med lette kuler blir vel et faktum, så jeg må vel snuse litt på priser på T3 også.

Får håpe jeg greier og holde meg i skinnet en stund til... (Har en tendens til "Jeg vil ha en sånn") :)

 

Mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fikk oversendt et tilbud fra Jeger & Friluft AS,

 

Rifla er en ANTONIO ZOLI 1900 SCANDINAVIA 6,5x55

 

Pakken med pris:

 

152173 Antonia Zoli 1900 Scandinavia Kal. 6,5x55 1 11 590,00 -14% 9 967,18

 

151750 Leupold VX-1 3-9x40 matte Duplex 1 2 899,00 -10,52% 2 594,06

1586 Leupold QR Baser A.Zoli 1 649,00 -15,2% 550,38

2124 Leupold QR med ringer 1" 1 399,00 -15,19% 338,38

 

Totalt 13 450,00

 

Har lest litt "både og" om AZ1900... Så blir litt usikker.

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noe "gammel" info ute å går på Howa-fronten her. JD har helt rett i at avtrekket er forbedret fra fabrikk nå. Og når det gjelder at japsene ikke skal klare å maskinere ut ei kasse i 6,5x55 fordi dette er et amerikansk kalibet blir vel litt.. ehh.. søkt?

 

Noen liker Tikka (jeg er ikke nødvendigvis en av dem), noen liker Howa, og noen liker masse annet rart.. Jeg har selv 2 stk Howa 1500 (se signatur) og er veldig fornøyd!

 

Samlinger på en snusboks på 100m er ikke hva jeg opplever, men det er nå så. I mine øyne er en snusboks-samling på 100 meter MILDT sagt rufsete. Jeg skyter kun med 9g kuler i min 6,5x55..

 

Tidligere modeller av 6,5x55 hadde jo og store problemer med presisjonen. Dette kan nok JD utdype nærmere. Men såfremt børsa er levert etter januar 2011, så er dette utbedret.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noe "gammel" info ute å går på Howa-fronten her. JD har helt rett i at avtrekket er forbedret fra fabrikk nå. Og når det gjelder at japsene ikke skal klare å maskinere ut ei kasse i 6,5x55 fordi dette er et amerikansk kalibet blir vel litt.. ehh.. søkt?

 

Noen liker Tikka (jeg er ikke nødvendigvis en av dem), noen liker Howa, og noen liker masse annet rart.. Jeg har selv 2 stk Howa 1500 (se signatur) og er veldig fornøyd!

 

Samlinger på en snusboks på 100m er ikke hva jeg opplever, men det er nå så. I mine øyne er en snusboks-samling på 100 meter MILDT sagt rufsete. Jeg skyter kun med 9g kuler i min 6,5x55..

 

Tidligere modeller av 6,5x55 hadde jo og store problemer med presisjonen. Dette kan nok JD utdype nærmere. Men såfremt børsa er levert etter januar 2011, så er dette utbedret.

 

Ja den snus eska altså, jeg vil jo såklart ha en rifle som har bedre presisjon enn det, men samtidig må jeg vel se på hvor mye (lite) penger jeg bruker på dette. Den pakken fra JD som ligger på finn, med Nikko og Sonic45 virker jo som et bra tilbud. Men jaggu var det mange skrekk eksempler på denne pakken, kikkerter som ramler av endelokk på demper som skytes til he... osvosv.

 

Howa 1500 eller Tikka T3.

Nei her blir det å lukke øya for så kaste dartpila på veggen. :x

 

Takker for hjelp! :)

 

Mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har 2 konkrete tilfeller med Howa Houge i 6,5*55 kjøpt i juli og august 2011.

Snusboks samling med lette kuler...

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

 

Hei Drilling!

 

Ja, jeg skulle ha vært fornøyd med 25-30mm :D

 

Ellers var/er du fornøyd med rifla funksjonelt?

 

Mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noe "gammel" info ute å går på Howa-fronten her. JD har helt rett i at avtrekket er forbedret fra fabrikk nå. Og når det gjelder at japsene ikke skal klare å maskinere ut ei kasse i 6,5x55 fordi dette er et amerikansk kalibet blir vel litt.. ehh.. søkt?

 

Noen liker Tikka (jeg er ikke nødvendigvis en av dem), noen liker Howa, og noen liker masse annet rart.. Jeg har selv 2 stk Howa 1500 (se signatur) og er veldig fornøyd!

 

Samlinger på en snusboks på 100m er ikke hva jeg opplever, men det er nå så. I mine øyne er en snusboks-samling på 100 meter MILDT sagt rufsete. Jeg skyter kun med 9g kuler i min 6,5x55..

 

Tidligere modeller av 6,5x55 hadde jo og store problemer med presisjonen. Dette kan nok JD utdype nærmere. Men såfremt børsa er levert etter januar 2011, så er dette utbedret.

 

Ja den snus eska altså, jeg vil jo såklart ha en rifle som har bedre presisjon enn det, men samtidig må jeg vel se på hvor mye (lite) penger jeg bruker på dette. Den pakken fra JD som ligger på finn, med Nikko og Sonic45 virker jo som et bra tilbud. Men jaggu var det mange skrekk eksempler på denne pakken, kikkerter som ramler av endelokk på demper som skytes til he... osvosv.

 

Endelokk på demper som skytes bort??? hvor har du dette fra? Hvilken demper er det snakk om hær?

Link to comment
Share on other sites

Diverse forum, personer her på kammeret har hatt hendelser med den pakken med Sonic45 demper. Kulen har tatt borti demperen, siktene har falt av osv, en her ombord jeg jobber fikk sin ødelagt.

 

Jeg vet at dette ikke har noe konkret med rifla å gjøre, men heller di som gjør "preppen" på den.

Men det var da den pakken jeg tenkte på... :shock:

 

Mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hei Drilling!

 

Ja, jeg skulle ha vært fornøyd med 25-30mm :D

 

Ellers var/er du fornøyd med rifla funksjonelt?

 

Mvh.

Thomas

 

 

Hei!

 

Disse to konkrete tilfellene med spredning med lette kuler på Howa i 6,5*55 er ikke selvopplevd.

Snakket med to personer på den lokale skytebanen som jeg bruker som ikke var fornøyd med samlingen, de måtte begge bruke tyngre kuler for å oppnå ønsket presisjon...

 

Hadde personlig kjøpt Howa i 308W...

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen...

 

Jeg bumper denne, jeg prøvde den på Tikka Klubben, men lite respons :)

 

Jeg har vært i kontakt med en på kammeret her som selger en Tikka T3 Super Varmint.Kal. 6,5x55.

Løp kappet ned til 45cm, montert A-Tec demper.

Leupold QRW Ringer, og skinne følger med, men ikke kikkert.

Børsa er skutt ca 400 skudd ifølge selger. Går veldig godt.

Kan følge med KKC stokk, farge grå.

Har sett bilder, og børsa ser skikkelig fin ut.

 

Pris rundt 13.000,- MED KKC stokken

 

Driver bare småviltjakt, og har tenkt å begynne hjemmelading.

Her sitter mange med erfaringer med Tikka i alle varianter.

 

Derfor spør jeg, er dette noe jeg kan lukte på?

 

Tusen takk hvis noen vil dele erfaringer.

 

Mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen...

 

Jeg bumper denne, jeg prøvde den på Tikka Klubben, men lite respons :)

 

Jeg har vært i kontakt med en på kammeret her som selger en Tikka T3 Super Varmint.Kal. 6,5x55.

Løp kappet ned til 45cm, montert A-Tec demper.

Leupold QRW Ringer, og skinne følger med, men ikke kikkert.

Børsa er skutt ca 400 skudd ifølge selger. Går veldig godt.

Kan følge med KKC stokk, farge grå.

Har sett bilder, og børsa ser skikkelig fin ut.

 

Pris rundt 13.000,- MED KKC stokken

 

Driver bare småviltjakt, og har tenkt å begynne hjemmelading.

Her sitter mange med erfaringer med Tikka i alle varianter.

 

Derfor spør jeg, er dette noe jeg kan lukte på?

 

Tusen takk hvis noen vil dele erfaringer.

 

Mvh.

Thomas

 

Du kjøper et brukt våpen (uten kikkertsikte??) som er skutt en god del skudd. Brukt våpen kan være godt eller dårlig,- det vet du ingenting om. Min "enkle" filosofi er at få selger et våpen som de er veldig fornøyde med = b.l.a. topp presisjon. Kjøper du et fabrikknytt våpen av fabrikat Tikka, kan du få et med ekstremt bra presisjon rett fra eska, eller et som er meget bra sammenlignet med andre fabrikater.

 

I dette tilfellet vurderer du kjøp av et brukt våpen, med tungt løp = tungt å drasse på. Hvilket småvilt er det du skal jakte på? Løpet er etter mitt syn kappet for mye for 6,5 x 55. Hvor mye er denne brukte demperen verdt?? QRW montasjen?? Må du uansett ha nye ringer når du monterer kikkertsiktet du skal ha på våpenet? QRW koster heller ikke all verden.

 

Min konklusjon: Du kjøper et brukt våpen, med mye medfølgende "rask", til en høy pris.

Link to comment
Share on other sites

Min "enkle" filosofi er at få selger et våpen som de er veldig fornøyde med = b.l.a. topp presisjon.

 

Dette er en noe flåsete/enkel filosofi da. Jeg har utelukkende kjøpt brukte våpen, da jeg er en "fattig" student. Og det er null tvil, jeg har fått mer for penga, enn jeg ville gjort om jeg hadde kjøpt nytt.

 

Alle de tre våpene jeg har kjøpt brukt, har vært som ny! Og grunnene til salgene har jeg alltid spurt om:

-Trodde han interesserte seg for jakt, viste seg ikke å være tilfelle

-Kjøpte 6,5x55 i den tro at det var det beste til småviltjakt og "kos" på banen, ble for mye rekyl, ønsket seg .223, samt trengte penger til hagle, fort.

-Hagla kjøpte jeg av et dødsbo, lite brukt

 

Så om du får en grei begrunnelse for hvorfor våpene skal skal selges (og du velger å stole på dette), så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kjøpe brukt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...