Jump to content

MS pistol 18/9-2011


001

Recommended Posts

Neste MS pistol stevne på Meheia (Kongsberg) blir 18. september.

Klargjøringa er i gang, har ladet opp igjen endel tomhylser etter sommerens bruk i Finland, i Alta og på Meheia.

Nå må jeg bare ringe Alvestad og høre om han har fått inn flere kuler til revolveren min :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du noen ammo tips til våpenet jeg skal låne?

Og kansje en klikktabell?

+info om utstyr jeg bør ha med, f.eks. Rangebox?

 

Dette stevnet føles litt prematurt akkurat nå. :roll: Men noen må jo komme sist, så får vi se om jeg kan klare å unngå det.

Dette blir spennende, så nå får jeg prøve å forberede meg best mulig.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer til å få låne klubbvåpen fra Eidsvoll Sportskyttere, ammo og klikktabell holder også klubben :D

Rangebox har klubben (både ESS og KMS) også til utlån. Du trenger ikke å gjøre noen store investeringer for det første stevnet, men en caps eller en annen lue med skygge på kan være greit å ha. Hørselvern er en selvfølge, og hvis du ikke bruker briller til vanlig så er det lurt å ha med et par briller for å beskytte øynene.

Link to comment
Share on other sites

Om det er solbriller, vernebriller eller annet skiller ikke regelverket på, men hvis du bruker briller med synskorreksjon til vanlig så bør du også bruke dem når du skal skyte..

Solbriller fungerer fint så lenge det er nok lys, som du sier, og jeg bruker det ofte selv. Jeg har imidlertid alltid med meg andre briller også, og jeg bruker egne skytebriller til liggende skyting siden jeg ligger på rygg.

 

Det gjør jeg for å få glasset på brillen "langt nok ned på kinnet" slik at synskorrigeringen ikke blir feil ved å se gjennom den delen av glasset som er nært brilleramma. Samtidig får jeg brilleglasset mer loddrett i forhold til synsvinkelen.

 

Dette er ikke noe man nødvendigvis trenger å tenke så mye på som nybegynner, man tar det gjerne etterhvert som man blir vant til skytestillingen, våpenet og skyteformen generelt. Når man vet at man har lyst til å fortsette med denne formen for skyting kan man investere i et par skytebriller som man tilpasser til metallsilhuett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det ikke mange dager igjen til neste MS pistolstevne på Meheia (Kongsberg).

Det er trening på banen i morgen, som forøvrig er siste organiserte trening for i år. Treninga starter 18:00 og avsluttes når vi er ferdige. Dersom det ikke kommer noen for å trene kan standplassleder avslutte treninga 19:00 hvis denne ønsker det. Det vil si at hvis du har tenkt å komme dit 19:15 for å trene så kan det være lurt å si ifra om dette på forhånd, f.eks. til meg.

Det er jeg som har vakt i morgen og jeg vil ha med meg klubbvåpen for utlån.

 

jeg kommer nok til å være tilstede på banen litt tidligere enn 14:00, så om noen ønsker å komme tidligere for å trene så kan dere si ifra til meg. Jeg sjekker mail og PM før jeg drar hjemmefra ca 12:00 i morgen.

 

Det arrangeres flere MS stevner i løpet av høsten, se NMFs terminliste på: http://www.metallsilhuett.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var veldig hyggelig å hilse på Andrikén, og han kunne jo skyte, nå gjelder det bare å lære seg noen av hemmelighetene for å skyte bra på metallsilhuettbanen. Det å treffe i overkant av halvparten av figurene på sitt første stevne er faktisk bra, og det må jo tilsi at du har hatt en vanvittig flink instruktør :mrgreen:

 

Neste mulighet for å skyte metallsilhuett pistol blir 15. oktober på Eidsvoll, etterfulgt av et innendørs luftpistolstevne 16. oktober.

jeg gjør oppmerksom på at Eidsvoll Sportskyttere har oppvarmet standplass, så det blir ikke så kaldt som det kan høres ut som.

 

Og når vi snakker om kaldt. Stevnet som Andrikén var med på 18. september må ha vært noe av det kaldeste og våteste vi har opplevd på Meheia på lenge. Det var regn, kaldt og vind samtidig. Når jeg i tillegg hadde glemt regn/vind jakka hjemme så var det bra at jeg hadde med en regnponcho og at C.Patron hadde en ekstra genser til utlån.

 

Vi vekslet noen ord rundt det å kjøre stevnet i det været når vi kom på morran, men siden vi nå var der så ble vi enige om at det å avlyse ikke var et alternativ. Vi flyttet heller skytelinja en meter bakover på standplassen. Slik at ikke skytter, våpen og liggeunderlag skulle bli våtere enn nødvendig.

 

Jeg var ganske kald hele formiddagen, men etter å ha skutt noen starter begynte iveren etter å skyte å veie opp for temperatur og nedbør. Jeg avsluttet like godt dagen med å skyte 40 i både Grov Produksjon og Grov Fri 2, jeg ble fornøyd med det :mrgreen:

 

Spesielt fornøyd ble jeg med at jeg da oppnådde "perfekt" resultat i produksjonscupen med 3 førsteplasser på 40 treff.

 

I produksjonscupen får man 15 cup poen for en førsteplass i klasse. Man får 12 for en andreplass, 10 for en tredjeplass osv. etter et forhåndsbestemt mønster.

De tre beste plasseringene (cup poeng) i løpet av året benyttes for å rangere i cupen. Hvis to eller flere har likt antall cup poeng så benyttes antall treff i de tre tellende seriene for å rangere. Hvilken øvelse som blir produksjons cup for 2012 bestemmes på generalforsamlingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...