Jump to content

hvordan "knekke" en magasinhagle når man møter folk i skogen


Quarfax

Recommended Posts

det er opplest og vedtatt at det god jegerskikk å knekke våpenet når man treffer på andre personer i marka, men hvordan løses dette best med magasinhagler?

har hørt at det er vanlig å blokkere sluttstykket med et smell på tvers inn i kammeret, slik at andre kan se at våpenet er ufarlig?! så spør jeg med selv.. kan dette ødelegge patronen på noen måte, sånn at jeg ikke bør lade med den senere?

eller holder det å sikre våpenet å henge det på ryggen?

 

Hva mener dere som er vant til å gå i skogen, både med eget våpen og å treffe andre med våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å dra sluttstykket tilbake etter å ha tømt for skudd. Gjør gjerne dette litt på avstand først , og viser til folka at børsa er tom :)

Som du sier kan du sette ei patron mellom patron i kammer og sluttstykke , men veldig tungvint da du først må tømme osv..

Patroner blir ikke deformert eller ødelagt med dette så lenge du ikke banker sluttstykket mot patrona..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar ut patronen som er i kammeret og setter den på tvers. Tydeligere kan det ikke gjøres på en halvauto. På avstand er det ikke lett å se om sluttstykket er dratt tilbake eller ei. En patron som stikker ut på tvers av låskassen synes bedre, også har jeg bedre kontroll på hvor patronen er.

 

Den som er i magasinrøret lar jeg være der. Hagla mi har en funksjon som gjør at den ikke løser ut neste patron fra magasinet når jeg drar sluttstykket tilbake.

 

Patronene tar ikke skade av å bli holdt fast av sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Tror det beste er bare å dra tilbake sluttstykket, og evt henge børsa på skulderen om du går med reim.

Det trenger nødvendigvis ikke være jegere/skyttere du møter. Det kan være personer som aldri har sett ei hagle på nært hold, og en patron på tvers i utkasteråpningen kan likegjerne være skremmende som beroligende.

 

Det viktigste er uansett å holde løpet i ufarlig retning, vekk ifra folk. Høflig opptreden skader heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg uenig dere. På over ti meters avstand er det vanskelig for både jegere og ikke-jegere å se om sluttstykket er dratt tilbake. Og vet virkelig ikke-jegere at hagla er ufarlig når sluttstykket er dratt tilbake?

 

Hvis man er i tvil om den man møter vet at våpenet er ufarlig, henger jeg meg på Froyds tips om å fortelle om at våpenet er ufarlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg praktiserer patron på tvers metoden. Den dag jeg er ferdig på skolebenken skal jeg ha meg ei skikkelig linkshagle (evt drilling?), da blir det trolig ei som kan knekkes, til dels for å unngå denne problemstillinga, men også for å kunne ha ei sikker børse, som er kjapt tilgjengelig med to skudd når man går mange sammen. Jeg regner ikke ei magasinhagle med kryssbolt som sikker - og skal en tømme kammeret er den for treig.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er uansett å holde løpet i ufarlig retning, vekk ifra folk. Høflig opptreden skader heller ikke.

 

+1

 

Et våpen er jo som kjent akkurat så farlig som fjompen som holder det. Jeg har egentlig aldri tenkt på å tømme våpenet selv om jeg møter noen og prater i to minutter. Det peker aldri mot mennesker eller bikkjer uansett. Tømmer bare når jeg ikke har våpen på kropp, som når man fyrer bål og prater skit.

Slik jeg har forstått det er det en del som ikke lader våpen før de er på post osv. Alltid beredt er min metode. Det er da det blir kjøtt i frysern:) Beklager litt avsporing..

Link to comment
Share on other sites

Støtter den teorien om at man naturligvis peker våpenet i ufarlig retning, gjerne med reima over skuldra og våpenet på bak på ryggen. Da tror jeg ikke vedkommende du møter tenker stort over det (er man ute i jakterreng å ferdes så er man kanskje vant til å se at folk går med hagle der)

 

Tror heller den teorien om at man på død og liv skal begynne å fikle å tømme en halvauto om man møter folk heller gjør vondt værre. Sikre bøssa, og sleng den bak på ryggen, enkelt og greit..

Link to comment
Share on other sites

Tar ut patrona fra kammeret, eventuelt setter den på tvers forran sluttstykket om jeg ikke skal henge hagla på ryggen (passer på å gjøre dette slik at de en møter ser en gjør det, og frem for alt, gjør dette med løpet i sikker rettning).

 

Forklarer ingenting / sier ingenting om våpenet om ikke den jeg møter spør (og det hender jo), og da forklarer en gjerne litt om sikker våpenhåndtering, og hvorfor jeg tar ut patrona når jeg møter folk o.s.v. (dette gjaldt så lenge jeg hadde halvauto hagle). Om folk er redde eller ei, er i utgangspunktet ikke min sak. Jeg skal bare oppføre meg på normalt vis og være blid og høffelig, og slik gjøre at folk rundt en føler seg trygge på at alt er normalt. Jeg går i hvertfall ikke rundt og unskylder at jeg er ute med våpen, slik man kan få intrykk av at enkelte mener man skal.

 

Med knekk hagle, knekker jeg hagla når jeg møter folk. Og når vi kommer på pratehold, tar jeg ut eventuelle patroner (uten å gjøre noe større vesen av dette). Så lukker jeg hagla, og henger den over skuldra / eventuelt setter den bort. Den som vill se har sett det han/hun trenger å se. Og selv ett barn skjønner nesten av seg selv at når en tar bort patronene, er hagla trygg.

Dette er en stor fordel med knekk hagler kontra pumpe / halvauto da den på det nærmeste er selvforklarende.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg møter jegere med magasinhagler ute i skauen, setter jeg stor pris på at de setter en patron på tvers. Magasinåpningen kan være vanskelig å se på litt hold, og jeg har sett nok hodeløs våpenhåndtering til å ikke stole på at våpenet er tømt. På noen drivjakter i utlandet har jeg opplevd at man krever flagg av typen som er vist til over - naturlig nok. For meg er muligheten til å knekke våpenet og dermed vise allverden at det er ufarlig, hovedgrunnen til at jeg foretrekker brekkhagler både til jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg knekker hagla når jeg treffer folk.

 

Men om folk gjør det samme for meg er ikke viktig. Så lenge pipa er i fornuftig retning antar jeg at de har fredelige intensjoner.

 

Liker mindre at de begynner å tafse på børsa og lade og greier når jeg ikke kjenner dem. Da er det lett for å gå i kontaktdrill på gammel vane.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ser folk på noenlunde langt hold, så tømmer jeg børsa og henger den godt synlig med løpet ned og fingrene av fatet før jeg nærmer meg. På kort hold med bærplukkere og turgåere, så synes jeg ikke det blir riktig å ta ladegrep før alle er blitt venner; jf ComKFORs kontaktdrill.

 

Kammerflagg er ikke dumt, men det blir mest for andre jegere (dvs de som allerede ser at sluttstykket er trukket tilbake). For B&T blir det kanskje bare "dings som stikker ut av slem dings". Hmm, denne diskusjonen kan bare avgjøres av folk som ikke har peil :)

Link to comment
Share on other sites

Ut med patron, tøm magasinet, stapp i rød plugg, buksa ned og bend over slik at de ser at du ikke har noe skummelt oppi rompa....Kanskje demontere hagla og trampe den ned i myra, for deretter å gå å drukne deg..... Synes kanskje at det kan gå for langt og jeg da.

 

Tror dette egentlig er et oppkonstruert problem, en illusjon fremdyrket av de som har kun toløper, og da gjerne "side by side". At "god oppførsel" og trygg våpenbehandling skal være noe problem, selv om man har pumpe eller halvauto, tror jeg ikke noe på.

 

Pumpehagle eller halvauto er fullt ut sammenlignbart med en boltrifle. For å vise at rifla ikke er ladd utenfor standplass, så bærer vi den med sluttstykket i bakre stilling. Det samme skal gjøres med pumper og halvautohagler. Når dette er bra nok på skytebanen, så bør det holde på fjellet også. Treffer du folk, så dra sluttstykket bak og legg patronen(e) i lomma. Hagla på skulderen om du har reim. I armkroken, med løpet i ufarlig retning om du ikke har reim. Har du tenkt å ta en lengre prat og en kaffekopp, så ta gjerne "tøm våpen- kontroller", men bare for å stoppe i 15 sekunder for å hilse høflig, så blir dette unødig mye styr og fokus på våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...