Jump to content

Forslag til jakt meny?


Pelsjeger

Recommended Posts

Hvis du sjekker ein halvtime på forumdelen Matprat, so trur eg du har menyer ei stund..

 

Ein av mine favoritter er :

 

Forrett : Steikt andebryst med brie

Hovudrett : Heilsteikt ytrefilet av hjort, med hasselback poteter

Dessert : Heimelaga karamellpudding eller Creme brulet

Link to comment
Share on other sites

Eeehhh, uuupssss.. :oops:

 

Litt trøtt i trynet etter å ha finpartert nesten ein halv reinsbukk i 4.5 time, så eg las faktisk ikkje at det var jaktmeny, he, he..

 

Jaktmeny nummer 1 er egg og flesk, men det har hendt at hjortepølser, nylig skutt rypefilet'er og andre godsaker har havna i panna.. :)

Link to comment
Share on other sites

Huff..jeg er jo et gedigent matvrak :mrgreen:

Spiser normalt ikke frokost,men under jakt så er det obligatorisk med fellesfrokost.

Å da går det i egg og bacon..egg og stekte pølser eller eg og karbonade.

Min egen hjemmelagede bønner og bacon er også mye brukt(hemmelig oppskrift fra mamma :winke1: ).

Jeg drar ikke på tur sammens med slike hyperfantaster som skal spise fuglefrø til frokost :roll:

 

Men menyen til Mauser fristet veldig til å lage en selvinnvitt til jakt sammens med han til neste år :stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

Frokost: Kaffe x 3 + snus

2 skiver godt brød med makrell i tomat evt bøkling

 

Niste/lunch: brødmat med salt pålegg ( spekepølse/kjøtt) og godt smør

 

Har alltid med 2x snickers og en energidrikk(pulver) som nødproviant hvis hjemturen blir lang/sen.

 

Tilbake på hytta: 1 x en god singel malt

deretter middag: kraftig kost med godt fett innhold.

 

dessert: en til singel malt og en snus

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar ikke på tur sammens med slike hyperfantaster som skal spise fuglefrø til frokost :roll:

Vel... da slipper du å drasse med meg på jakt eller omvendt. :wink:

 

Jeg er nemlig en som alltid starter jaktdagen med havregryn, blåbær og melk. Det er ikke fordi jeg er hypersunn og en spreking. Heller tvert imot.

Jeg er i så dårlig forfatning, at jeg må spise slikt for å holde følge med jaktkompisene mine, (En av dem syklet birken på 3,5 time i helga. Jeg hadde aldri klart å fullføre.) og da tyr jeg til havregryn, som er helt suveren mat som varer en stund. Blåbær er godt, og hjelper dessuten øynene. Melk trenger jeg vel egentlig ikke, men det blir så jævlig med bare vann.

 

Når du propper i deg unyttige proteiner, så velger jeg "seine" karbohydrater til frokost. Uten dette hadde jeg blitt utbrendt ganske tidlig i jakta. Av samme grunn har jeg benyttet meg av spagetti til middag. Påfyll av karbohydrater!! Men jeg spiser da egg og flesk jeg også, men aldri til frokost. Det blir man bare feit av. :wink:

 

Middagene har imidlertid blitt mere eksklusive med årene. Jeg har nemlig en bror på jaktlaget som er utdannet kokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi pleier å koke reinkjøtt med tunger og margebein og kokt potet første dagen på fjellet. Velsmakende kraftkost som holder de to første dagene. En kopp med buljong (kraft fra gryta) med et par brødskiver til er utmerket frokost. Fårikal er også snadder etter å ha gått hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Min jaktmeny er ikke nøye utvalgt. Det går litt på hva en har, og hvem en jakter sammen med.

 

Som oftest består frokost av vanlige brødskiver, noen ganger egg og bacon. Også havregrynsgrøt iblandt.

 

Lunsj avhenger litt hvor man er. Er man i terrenget er brødskiver av niste vanlig, og er man i skogen med mulighet for bål så blir det gjerne stekt flesk eller bacon. Brødskivene blir "svidd" til ostesmørbrød (av den grunn smører jeg matpakke med mye god ost når jeg jakter i skogen...) , og det blir kokt kaffe. På fjellet gidder jeg sjelden drasse med primus, men noen ganger lager vi ett lite bål der vi finner ved.

Ofte spiser vi imidlertid lunsj i hytta, og da blir det noe av det samme som i skogen.

 

Middag varierer veldig, men det skal være godt, og man unnser seg ofte litt ekstra. Skogsfugl, elgsteik, grillet laks eller ørret. I reinsjakta nylig, hadde vi tilgang til privat fiskevann. Da var den naturlige middagen denne:

969753.jpeg

Ørret surret i seterrømme med løk. Kun poteter til. Vi hadde dog en tørr hvitvin til dette, som faktisk fungerte bra (etter mitt skjønn, men det skal sies at jeg langt fra er noen vin-ekspert).

 

Dessert blir ofte en whiskey eller mørkt øl. Eller begge deler...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Man kan da ikke lage flambert hjortepølse a la bacon, med vann vettu... :mrgreen:

 

Men det er nok vatn ja, tar som regel alltid med meg vatn i sekken, både til drikke og kaffi.. Har hatt mine doser med magetrøbbel etter å ha inntatt vatn med divers møkk i, og det passer dårlig og ligge strekk ut i jakta, i fleire dager med diare og faenskap.. Siste runden eg hadde, så gjekk eg 4-5 dager før eg kontakta dokter og det gjekk nesten 1 veke sammenhengende før tabelettene virka, gjekk og hangla i 10-11 dager før det slapp taket, det var ein dårlig fjelltur kan du sei.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Imponert over folk sine kulinariske utskeielser; Her kommer mitt bidrag til meny.

 

Frokost; Røyking, krangling om værforhold og poster.

Deretter krangling om hva som gikk til h....e forrige gang vi prøvde et gitt set-up. Dårlig kamuflerte anklager hagler. Plutselig nærmer det seg avgang. Spiser det som ligger nærmest i kjøleskapet. Stående. Konkluderer med at sekk er totalt unødvendig. Stapper resten av den ubrukelige maten nedi lommer. Driter i å ta med drikke. Det finnes jo stort sett vann over alt.

 

Lunch: Lommene som ble besluttet brukt til å oppbevare maten i viser seg å være langt fra tørr etter gårsdagen. Det kan meget vel være forrige helg ôg.. Selvfølgelig er det som skulle bli ett kjapt drev utartet til å bli rene tindebestigningen, vannet er brungrønt og lite fristende. Våt mat fra våte lommer blir slukt. Smaker drit. Heldigvis dukker det en nabopost opp( hva faen gjør han her skulle ikke han vært lengre oppe? Eller er det en driver? Uansett....), han auser ut nøtter(!) fra en pose. Generøst. Hvem faen trenger nøtter! Ser jeg ut som ett ekorn?

Blåbær derimot finner jeg. Det er kanonsunt. Kurerer det meste. Diare. Og aids. Dessverre kurerer det visst ikke fyllesyke- det er helt åpenbart. Men no vender vi nesen hjem, hvor i himmelens navn det måtte være, det er på tide med middag. Så smeller det borti lien.

 

Middag: Er utsatt på ubestemt tid. Nå skal det trekkes hjort på tom mage. Jaktlaget går umiddelbart i oppløsning, kun den euforiske skytteren står igjen ved kadaveret omgitt kun av sine mest lojale venner. De andre er gått "i forveien".... Eller "andre veien".. Alle andre trasêer enn den vi skal dra ett dødt og vått dyr på 100 kg. Oppoverbakke. I evigheter.

Omsider så kommer vi til folk. Og da er det mat. Raske og trege karbohydrater blandet med mettet og umettet fett. Som ikke smaker så godt som man hadde forestilt seg.

 

Jakt på vestlandet er jammen nydelig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Får gi et bidrag jeg også :mrgreen:

Frokost

4-5 hardkokte egg, etterfulgt av kaffe der halvparten søles på de eneste hanskene man har med seg og det er selvsagt under frysepunktet en plass på gradestokken ute.

Diskusjoner om hvem som parkerte som en idiot slik at man stenger veien for halve bygda, men resulterer i enighet at jakta er det mest hellige som er på vår bygd (etterfulgt av pinsen selvsagt) og derfor har vi øverste myndighet og om noen spør så gir vi referat fra "morgenmøtet" :lol:

 

Mellommåltid

Beef Jerky eller sjokolade type kvikklunch.

Serveres sammen med surmuling om "hvorfor gadd jeg være med ut i dag, det er kaldt og det finnes ingen dyr igjen her pga (sett inn favorittklageinstans) og "nå må de for f**n snart være ferdige med jaget, jeg vil hjem!".

 

Lunch

Halv pakke Norfjord pølser som grilles til man blir kvitt alle problemer i kroppen som man bruker kull mot.

Danderes med lange diskusjoner om hvorfor vi ikke fikk noe. Som regelt det j***a været, gubbene i storviltutvalget, byråkratene i DN som aldri har vært lenger ut i skogen enn parken på universitetet de fikk utdanningen sin eller staten/arbeiderpartiet/skatteetaten etc.

 

Middag

Det som frister mest på gatekjøkkenet for man orker ikke noe mer den dagen :oops:

Til dessert så blir det av med skoene og jaktklærne deretter ifører man seg slåbrok og slår på TV'en.

Link to comment
Share on other sites

Gryte med hjortelever, hjortekjøt, bacon og diverse grønnsaker står alltid på menyen, den pleier vare i to dager.

Røykt middagspølse av hjort er som oftast også planlagt for to dagar.

Uten kjøleskap torer eg ikkje ha med meir ferskvarer, så da er det på tide å dra til bygdars for å handle inn til resten av jakta.

Fårikål varer også to-tre dager, den er best andre og tredje dagen.

I tillegg blir det spedd på med fisk og diverse anna.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom drytech og f.eks posesuppe, er at hele greia vakumpakkes slik at man også tar vekk enda en ting som forringer holdbarheten.

 

Jeg har sett i et amerikansk våpensjappeblad (Cabelas lignende) der de aventerte en maskin som både tørket og vakumpakket innholdet. Hvilket blad/butikk kan jeg ikke huske.

Link to comment
Share on other sites

Noe av det bedre jeg får på jakt er kjøttsuppe av det jeg nylig har skutt. Sist jeg var hjemme stekte vi noen rypebryst til forrett og kokte kjøttsuppe av hare. Pleier å ta me ferdig kuttede grønnsaker i en pose som går i gryta når kjøttet begynner å bli mørt og grovt brød med smør ved siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Min jaktmeny er nok av det kjedelige slaget:

 

Frokost: Havregrøt med tørrmelk, sukker, rosiner og setersmør.

Lunch: 100g helnøtt eller hjemmebakt brød (som har ca 700kcal pr 100gr.)

Middag: 1 pose potetmos og 120g spekepølse av en eller annen sort.

Kvelds: Litt snop/nøtter.

 

Vektmessig pr dag blir da ca 500g.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe av det bedre jeg får på jakt er kjøttsuppe av det jeg nylig har skutt. Sist jeg var hjemme stekte vi noen rypebryst til forrett og kokte kjøttsuppe av hare. Pleier å ta me ferdig kuttede grønnsaker i en pose som går i gryta når kjøttet begynner å bli mørt og grovt brød med smør ved siden.

 

I år var faktisk 5 året med samme meny. Lørdag 10 september flamberte vi noen rypebryst og koka suppe på hare. Litt ekstra press i år siden vi måtte skyte alt første dagen. Suppeharen kom i sekken i siste liten :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...