Jump to content

Rypejakt i nærheten av Bodø?


Choomnia

Recommended Posts

Så tilslutt lurte jeg på om det er lov til å ta med hagle + ammo på offentlig transport? F.eks. fra Bodø

til Fauske med tog eller buss, så en jeg kjenner på Fauske slipper å kjøre inn til Bodø for og hente meg.

Jeg er usikker på om det er lov, men tipper at det er lurt å ta hensyn til at folk flest ikke er spesielt begeistret for våpen. Kjøp deg en "klarinett-koffert". Sånn de seller på biltema, beregnet på våpen, så er det ingen som reagerer.

Hagla kan du kanskje dele og legge i ryggsekken og...

 

Fauske har helt klart best tilrettelagt for jakt på inatur, men jeg har enda ikke gått, så jeg aner ikke om det er noe fugl der.

Når det gjelder statskog-grensene er jeg enig. Mangler grense. Går kanskje an å få skravert det området som ikke er statskog. (det gikk i 2010 iallefall)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ikke så enkelt å finne jaktterreng nær Bodø. På ARK i Koch senteret har de Salten jakt&fiske kart, revidert utgave 2011. Her finner du oversikt over all statsallmenning og privat grunn der det selges jakt og fiskekort.

 

Har inntrykk av at jaktmiljøet i Bodø stort sett jakter på Saltfjellet. Jeg er vel ikke så veldig annerledes, for jeg har stort sett kun jaktet i Saltdal etter skogsfugl og på Saltfjellet etter rype. Men Beiarfjellet burde jo være en mulighet om du får lånt deg en bil.

Det finnes mange små terreng både i Fauske og Saltdal. Hvilke som er bra og hvilke som ikke er bra, er vanskelig å vite. Sportsbutikkene som driver med jakt i Bodø (Løvold og G-sport) er lite samarbeidsvillig de gangene jeg har kjørt intervjurundene mine. Har faktisk fått mer info på sportsbutikkene i Fauske, samt Jaktdepotet der.

 

Så det har nå blitt til at jeg har testet ut noen områder på egenhånd. Jeg traff blink i Saltdal på skogsfugl jakta. Rypejakta har blitt litt varierende. Noe avhenger jo litt av når svenskrypene trekker inn.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg Saltfjellet er et kjedelig fjell å jakte. Alt er jo stort sett flatt der. Sikkert perfekt for de med hund, men for en Tromsværing som er vant til å klatre opp og ned, og jakte i kuperte fjell hvor rypa kan være hvor som helst, blir det ikke helt det samme :)

 

Området Gräddis/grensen er vel også noe du bør vurdere. Litt villere natur der, og både mulighet for rype og skogsfugl i området.

 

Er et område med statsgrunn nord for Løding. Men ut fra kartet, så tar det nok litt tid å gå inn dit. Så ut som du måtte høyt.

Link to comment
Share on other sites

Trur æ må slå over tel nordnorsk:

Det her bjørnehysteriet begynne å ta heilt av. Vess man e så heldig å få se den bjørnen, så får man jo ta det me sæ som en fantastisk opplevelse. Men det skjer jo ikkje spesielt ofte. Og det e fordi bjørnen e generelt skeptisk tel oss 2 beinte. Og sku vi nu komme overraskandes på en bjørn, så gjør den vel et par, tre skinnangrep sånn at vi rekke å trekke oss vekk fra situasjonen. Trur ikkje æ hadde turt å smekke et par slugs etter den. Sjansen for skadeskyting e stor. Og en skadeskutt bjørn? Ja da tippe æ at æ har lite å stille opp me.

 

Men det kan jo hende at den faktisk gjør et virkelig angrep. Tippe et par hagleladninge fra 5 meters hold gjør like stor skade som slugsen. Det e jo en klump som kommer ut der å.

 

Trur som sagt det e langt viktigare å holde roen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Så tilslutt lurte jeg på om det er lov til å ta med hagle + ammo på offentlig transport? F.eks. fra Bodø

til Fauske med tog eller buss, så en jeg kjenner på Fauske slipper å kjøre inn til Bodø for og hente meg.

 

Choomnia.

 

 

heisann kompis!

Jeg har tatt buss fra Bodø til Sortland (via fauske) flere ganger med rifla.

Har den i en voodoo skytematte/bag og har ikke fått noen reaksjoner fra verken sjåfør eller passasjerer.

 

Ei hagle i en ryggsekk er det ingen som vet noe om engang, så du får nok ingen problemer der :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...