Jump to content

Regler ang. halvautomat på banen ?


Sportskytter

Recommended Posts

Mullins

"Mest effektiv", er man med den hagla du skyter best med, helt oberoende om det er en side by side, over under eller en halvauto.

Så lenge halvauton er lovlig plombert, kan ikke jeg se at den på noen måte er mere "effektiv".

Kansje en over/under eller s/s er sneppet bedre spec om denne har to stk avtrekkere sånn at man (umiddelbart) kan velge løp/trangborring.

 

Fordelen (om noen),med halvauto er slik jeg ser det, er at den kansje i lengden tåler noe "tyngre skyts" med dagens tungsten/stål ammo etter at blyet blev ulovlig.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Pleier selv å bruke en strikk om jeg skyter vanlig jegertrap. Så slipper jeg å forstyrre sidemannen og pelle tomhylser etter serie. Nå er jo enkelte av kommentarene vedr. disse tomhylseprosjektilene en smule overdrevet her da, er jo ikke akkurat prosjektiler som skader folk og gjenstander :)

Forøvrig gøy med folk som referere til lover, forskrifter, paragrafer og standarder og dikter i vei ting de har drømt, og blir sure når folk ber om referanse hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hagle er mest effektiv når det trengs, en dyr ou eller en rimelig god halvautomat ?

 

Svaret der er vel rimelig enkelt; hva liker DU best å skyte med? Myten om at halvautovåpen er så dyrisk upålitelige er nettopp det, primært en myte. Halvautovåpen er selvsagt, som alle andre mekaniske innretninger, et visst antall deler som skal fungere sammen. Og selvsagt er det litt flere deler i en halvauto enn en O/U, men stort sett vil det gå jæ..ig fint. Unntaket er når man har a) ignorert alt som kan ligne puss og olje de siste årene, b) hobbymekanikere med stor sjøltillit og liten sjølinnsikt som skal "forbedre" noe, c) ammo. som er så svakt ladet at haglene såvidt triller ut munning før de faller til bakken, eller d) all of the above.. Har sjøl ei Remington 11-87 m/syntetisk stokk. Den er ikkje overdrevent lett, den har den samme naturlige skjønnhet og klassiske eleganse som sørenden på et villsvin på vei nordover og den får gutta i tweed og med fuglebikkjer med lengre stamtavle enn eier til å heve opptil flere øyenbryn. Men eg liker den.. Rekylmessig kan eg kanskje bruke eventyret om de tre bukkene bruse som sammenligning; gassystemet og vekt kombinert gjør at det føles som om den minste bukkene bruse i valiumrus såvidt dytter borti skulderen min, mens en vanlig O/U mer kjennes ut som den største bukkene bruse, rusa på steroider og amfetamin, etter at eg har ripa opp bakdøra på hans BMW. Halvautoen er fleksibel, man kan bytte løpslengde og -type på under minuttet. Med min egen 11-87 og slugs tok eg faktisk storviltprøva for noen år siden. MEN.., det er alltid et men.. Man kan ikkje komme bort fra at halvauto- og pumpehagler er tyngre og mer klumpete enn ei italiensk O/U, og etter et par timer med hagle på ryggen savner man faktisk ei lett O/U..

Mitt råd er mao; kjøp begge deler..

Link to comment
Share on other sites

hagler med ejectorer slenger jo hylser veggimellom de også, så ser ikke helt problemet....

 

 

 

Du har tydligvis 0 peiling!

 

 

en ejektor kaster ut tomhylser når man brekker våpenet... derav kan han enkelt hindre dem i å sprette ut... halvauto kaster ut fra rekyl eller gass i det skuddet avfyres og hindrer dermed muligheten til å stense hylsen...

 

 

en annen ting som jeg ikke liker er vor vanskelig det er å se om våpenet er tomt eller ikke.... For min del er det rævanes likegyldig hva våpeneier måtte mene, jeg ønsker å VITE at våpenet er tomt. Er maaange der ute som ikke tverrstiller tomhylse eller bruker utstikker av annet slag... Og det er lite kult å ha en med halvauto viftende rundt med våpenet på banen uten å vite om det er tomt!

Link to comment
Share on other sites

Meget godt sagt adarma. Begynte selv å vanke på leirduebanen først på 70 tallet,mange hadde auto eller pumpe eller o/u med ejektorer som kasta hylsen høyt opp for så og dette ned på sidemannen. Var aldri noe snakk om at noen følte seg beskutt pga dette :D

Link to comment
Share on other sites

nå mente jeg problemet med sprettende hylser ( er ikke alle som holder igjen hylsene når de brekker....)

 

at du ikke kan se om det er ladd eller ikke, er jeg enig i, men de jeg har skutt sammen med med halvauto, har hatt hagler der reciver står i bakre stilling når magasinet er tomt

Link to comment
Share on other sites

Og det er lite kult å ha en med ... viftende rundt med våpenet på banen uten å vite om det er tomt!

Hvis dere har folk som "vifter med våpenet" på banen tror jeg ikke det er mekanismen i våpenet som er problemet... Alle våpen skal jo behandles som om de er ladd, alltid, uansett.

 

I alle tilfeller er dette med sprettende hylser et "problem" som kan løses med en investering på 50-100 kroner i 2X2 og myggnetting pr. standplass. Skjønner ikke at dette ikke er standard på alle standplasser, da jeg skal være enig i at det uten noe slags skille mellom standplassene kan være lett å la seg distrahere av sidemannen/kvinnens geberdelser - enten det er med en Atchisson AA-12 eller en Purdey sideligger.

Link to comment
Share on other sites

Er muligens fordi eg er blond, men sliter iallefall med å forstå forbindelsen mellom våpentype og sikkerhet.. Innen jakt og skyting er det fire gyldne regler som man ALDRI bryter uansett våpentype, og er best oppsumert av hr. Jeff Cooper;

RULE I: ALL GUNS ARE ALWAYS LOADED

RULE II: NEVER LET THE MUZZLE COVER ANYTHING YOU ARE NOT WILLING TO DESTROY

RULE III: KEEP YOUR FINGER OFF THE TRIGGER UNTIL YOUR SIGHTS ARE ON THE TARGET

RULE IV: BE SURE OF YOUR TARGET

Eller for å holde meg konsekvent til topic; om man vifter og peker med en halvauto eller O/U, om man er helt fersk eller har 40-50 års erfaring, ALLE sikkerhetsrelaterte brudd/brudd på de fire nevnte regler skal føre til bortvisning fra bane. Og sjøl om en medjeger "bare" hadde pekt litt med sin O/U mot trynet mitt under jakt, sjøl om den var brukket og "sikker", ville eg sett på det som en åpen invitasjon til å lokalisere hans hagle der sola aldri/svært sjeldent skinner og sendt han heim.

Igjen; våpentype er helt irrelevant når det gjelder sikkerhet, en tom halvauto-/pumpehagle er like ufarlig som en tom O/U, hvis det skulle føles som et problem på bane/i skog er det ALLTID vedkommende som holder våpenets skyld, og vedkommende vil da være ei fare uansett våpentype og skal da bortvises.

Prøver ikkje å være morsom på noens bekostning.. Vil bare få fram at sikkerhet er alfa og omega for ALL skyting, uansett våpentype. Og at våpentype er irrelevant, at alt går bra så lange man følger nevnte regler og regler på standplass, standplassleders kommandoer og bruker hodet. Og hvis noen skulle føle den aller minste grad av usikkerhet ang. oppførsel på banen, enten det er snakk om korleis man bør oppføre seg eller andres oppførsel, snakk med standplassleder.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Velger å ikke uttale meg mer, det kunne blitt stygt...

 

Jeg føler langt på vei jeg har fortalt hva jeg mener om halvauto...

 

Men når du sier at sikkerheten er lik på O/U som på halvauto kan jeg ikke gjøre annet enn å ønske deg God bedring og håper du snart blir frisk!

Link to comment
Share on other sites

Velger å ikke uttale meg mer, det kunne blitt stygt...

 

Det burde du valgt før den første posten din i denne tråden. Du har ikke prestert noe annet enn selvhøytidelig pisspreik uten fundament i virkeligheten i noen av postene dine. Makan til sludder skal man lete lenge etter. Forby halvautomater fordi tomhylser irriterer deg ... voks opp.

 

Jeg kunne gjene skrevet "god bedring" jeg også, men lobotomering blir dessverre ikke utført lenger.

Link to comment
Share on other sites

Med så lite fornuft og så mange egne meininger forteller det meg at her er det ikke mange som er altfor ofte på banen. Regler er laget med tanke på konkuranse og sikker utfoldelse. Der hver enkelt deltaker skal få konsentrere seg optimalt uten forstyrrelse fra andre. Kansje ikke alle er fornøyd med 47 av 50?

Men for all del lag derer eget forbund med egne regler med forbud mot o/u hagler :D

Start gjerne på kammertreffet, gleder meg. Tenk en egen gren der 8 mann side ved side m/ halvauto m/ 5 skudd i hagla der det gjerne er om å gjøre skyte/treffe først med stålhagl på stålplater på 8 meters hold uten vernebriller.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er enkelte som overhodet ikke vil godta at det finnes halvautoer på banen. Likevel unødvendig å fremstille disse som har, som useriøse tullebukker.

Jeg har skutt mye på bane opp gjennom årene, og når min gamle Miroku ble pensjonert, kjøpte jeg en Beretta Urika. Jeg skyter rimelig bra, men deltar ikke noe særlig i konkurranser utenom noen klubbmestersap og liknende. Jeg har aldri følt meg hverken uglesett eller følt noen form for ubehag vedr. hverken min egen bruk eller andres bruk av halvautohagler på banen. Enten så er jeg dårlig til å oppfatte signalene rundt meg, ellers så er disse motstanderne i såpass mindretall at jeg ikke har møtt dem. Eller så kan det kanskje hende at de er såpass høflige et selv om de ikke liker våpenet, så har det vett nok til å holde munn. Ett gammelt ordtak sier- du har fred så lenge naboen din vil.

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt halvauto (Rem 1100) både på bane og jakt i så mange år, at våpentypen som sådan provoserer ikke meg det minste, om sidemannen tillfeldigvis har en halvauto.

Jeg har også for vane å snu meg litt bort mot høyre når venstre sidemann gjør seg klar for skudd.-- Dette for å konsentrere meg selv infor eget skudd, og om en tomylse detter ned ved siden av meg forstyrrer ikke det meg i hele tatt.- Såpass må man tåle - finnes værre ting - (som at sidemann til høyre lukker geværet og gjør seg klar FØR du selv har skutt).

Når gjeller sikkerhet er jeg dog enig i at man som bruker av halvauto/pump er litt mere obs på de signaler man serverer sin omgivelse.--At låsmekanisme er åpen ved tex skifte av standplass og at man har kontroll på hvor man peker/ikke peker .

 

Alle har desverre ikke lest og følger Jeff Cooper's anvisninger til sikker våpenhantering

 

Til alle med halvauto/pump:

Kjenn dere varmt velkommen på skytebanen(ne) med det våpenet dere har,- ingen som ugleser på dere på grunn av våpentype, så lenge sikker våpenhantering ivaretas og DET er like viktig for alle.

Link to comment
Share on other sites

Mullins

"Mest effektiv", er man med den hagla du skyter best med, helt oberoende om det er en side by side, over under eller en halvauto.

Så lenge halvauton er lovlig plombert, kan ikke jeg se at den på noen måte er mere "effektiv".

Kansje en over/under eller s/s er sneppet bedre spec om denne har to stk avtrekkere sånn at man (umiddelbart) kan velge løp/trangborring.

 

Fordelen (om noen),med halvauto er slik jeg ser det, er at den kansje i lengden tåler noe "tyngre skyts" med dagens tungsten/stål ammo etter at blyet blev ulovlig.

 

bobby

Det skal legges til at man lader kjappere med halvautomater, man kan skyte 1skudd og holde hagla klar i en jaktsituasjon samtidig som man lader inn et skudd.Dette er en stor fordel spesielt i rypesituasjoner da det ofte er fugl som sitt at.Med en O/U må man knekke hagla og dermed er den ikke skudd klar før den er sammen igjen.Dette kan også øke risikoen med en O/U for en uerfaren jeger/skytter som lett kan bli stresset i en jaktsituasjon.Med en halvauto kan man ha mere ro når det går hett for seg.

Halvauto er også et tryggere valg f.eks under duejakt da man ofte står sammen bak et kamonett.Med halvauto`n kan du alltid ha løpet over og i trygg retning under skyting og lading, med O/U blir det mere fommlig under ladning som igjen gir økt risiko.

Men uansett om man har halvauto eller O/U er det en skytter/jegers plikt å skyte mye sånn at man blir godt kjent med det våpenet man har.Det er det viktigste for sin egen trygghet og andres.

Link to comment
Share on other sites

ENESTE og da mener jeg ENESTE fordelen med halvauto er at man kan bruke 3 skudd i Sverige! Er folk virkelig så firkantet og ego at de ikke klarer å se det fra sidemannens side?

 

Håper den nye våpenloven nekter nyervervelse av halvauto! er eneste måten folk lærer på!

Morsom type du,hehe!

Link to comment
Share on other sites

ENESTE og da mener jeg ENESTE fordelen med halvauto er at man kan bruke 3 skudd i Sverige! Er folk virkelig så firkantet og ego at de ikke klarer å se det fra sidemannens side?

 

Håper den nye våpenloven nekter nyervervelse av halvauto! er eneste måten folk lærer på!

 

Kammerets styre bør vurdere å stenge ute personer som poster når de er under påvirkning av sterke rusmidler.

 

Om halvauto er så fælt så bør vel egentlig bare Krag Jørgensen plombert til enkeltskudd (magasin cut-offen sveisa fast) og Baikal hvor man må manuelt stake ut hylse være lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes eldre og "klassiske" våpen skal bli forbudt på skytebanen som f.eks gammelmausern. Dette begrunner jeg med at det er gjerne disse som blir brukt av de sure gubbene. Sure folk trenger vi da ikke.

Forsåvidt synes jeg det skal bli restriksjoner på o/u også. Rekylen fra noe høyere enn 20 grams ladninger må jo være helsefarlig da denne gjerne er mye større enn på en halvauto.

 

//ironi :roll:

 

Utvikling er fæle greier...

Link to comment
Share on other sites

dridungen; jeg blir ikke mindre grinete om jeg ikke får ta med Mauser'n!

 

Spøk til side.. så minnes jeg fortsatt da jeg på tidlig 90 tall dro ut til Jonsvannet med nyervervet pumpe. Rimelig fersk jeger uten særlig erfaring med hagle. Skjelden har jeg følt meg såppas uglesett og lite velkommen.

På en standplass med fire trap skyttere i full mundur som alltid - uten unntak - traff duene, sto jeg der og bommet. Lyden av ladegrep sendte ytteligere duer ut i det store intet.

 

Anser meg som en relativt hyggelig fyr med godt fokus på sikkerhet, så det var nok kun min endeløse knoting som gjorde at signalene ble stadig sterkere om at jeg ikke var velkommen.

 

Derfor har jeg, faktisk i dag også.. styrt unna leirduebaner når jeg skal trene med hagle. Selv om jeg i dag bruker for det meste sideligger.

Moralen er; -litt av poenget med leirduebaner er at folk kan få trene før de drar på jakt. Skremmer man vekk folk som ikke har o/u, så vil man nødvendigvis ende opp med dårligere skyttere. ..slik som meg;)

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg ser en halvauto med strikk til venstre for meg på trap-banen, så sier jeg at han kan ta av strikken om han vil. Det gjør meg ingenting om det kommer en hylse.

På NM Nordisk på Oppdal i fjor, under plakettskyting trap, sto det en dame og knotet litt med en strikk før serien startet. Jeg sa hun bare kunne glemme strikken for min del. Jeg ble faktisk ikke truffet av en eneste hylse under serien. De nådde rett og slett ikke fram. Og om så hadde skjedd, så hadde jeg ikke brydd meg. :roll:

 

Og at de er så farlige fordi de ikke kan knekkes er bare tull. En rifle kan som regel ikke knekkes den heller.

Link to comment
Share on other sites

Og det er lite kult å ha en med ... viftende rundt med våpenet på banen uten å vite om det er tomt!

Man skal da vel (for faen) ikke vifte med våpen uansett hvor tomt det er - 90% av alle vådeskudd er vel "jeg visste ikke at den var ladd"...

 

ALLE VÅPEN ER ALLTID LADD!

 

At det i enkelte miljøer er greit å peke i hytt og pine, og ødelegge normal og trygg våpenbehandling med å brekke våpnene eller åpne mekanismen/ta ut sluttstykkene etc.. har ingenting med mekanismer å gjøre.

Folk må være istand til å bære et våpen mens de kontinuerlig peker i sikker retning! OG holder pekfingeren unna avtrekkeren.

 

At man så ha forsikret seg om at våpenet ikke er ladd først, kammerflagg, brekking, osv. er bare en ekstra barriere. Av og til trenger våpenet å være ladd - det er laget for å være ladd, og kan kun brukes til noe om det er ladd (...) Så alle må kunne håndtere et ladd våpen sikkert! Ellers kan de bare reise hjem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å si at det er våpentypen som avgjør hvem som vifter rundt med pipene i alle retninger blir bare for ...... :roll:

 

Senest på tirsdag hadde jeg "gleden" av å stirre inn i en haglemunning på leirduebanen. Det var en fra den eldre garde som lurte på: "Kan jeg skyte her??" mens han holdt o/u hagla i armkroken, godt lukket.

 

Den hagla var åpen 2 sekunder senere :twisted:

 

På bane er det bare en måte å bære automater og pumper, sluttstykket i bakre stilling og pipa i retning himmelen, alltid.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart. :wink:

Derfor forstår jeg heller ikke enkeltes argumentasjon om at pumper og automater skal være noen stor sikkerhetsrisiko i forhold til andre våpentyper.

 

Det er personen som håndterer våpenet som kan utgjøre en fare for sikkerheten, ikke våpenet i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som om det er de mest ensporede som har "funnet ut" hvordan ting skal fungere når de er på banen sin. Har man skutt litt forskjellige våpentyper og skyteformer så lærer man seg å bli litt mer rund i kantene overfor de som skyter andre våpen enn man selv bruker.

 

Jeg må bare riste på hodet over denne bekymringen om at magasinhagler er en sikkerhetsrisiko. Brukeren er ansvarlig for sikker våpenhåndtering uansett hvaslags isenkram man har med seg på en skytebane.

 

Med sikker retning og fingeren vekk fra avtrekket kommer man veldig langt, men det ser ut til å være et svært vanskelig konsept for enkelte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Halvauto har INGEN fordeler på bane...

Men jeg HÅPER STERKT at det blir forbud mot bruk av halvauto (rifler OG hagler) i konkurransesammenheng.... INGEN og da mener jeg INGEN fordeler!

 

Hva med lett rekyl? Jeg liker det og synes jeg er kjappere på målet med skudd nr 2. (Sikkert fordi jeg er en rekylredd pingle :lol: ) Men for sønnen til trådstarter på 11 år kan lett rekyl være en vesentlig fordel.

Den har ett løp som setter alle skuddene på samme sted, det er ikke alltid tilfelle med dobbeltløpere, særlig ikke med de rimeligere modellene. Verste jeg har sett var en o/u som satte skuddene 40-50 cm over hverandre, eieren av denne hagla er medlem her på forumet.

 

Enkelte tror også at det er helt umulig å hevde seg på stevner med en halvauto, de får tro hva de vil :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke mange som ønsker seg tomhylser rundt øra når man står å prøver og konsentrere seg om å skyte fult hus på stevner, hadde du blitt fornøyd vist du hadde mistet konsentrasjonen av tomhylser i fra sidemannen og mistet en due eller flere på f.eks et NM :?:

Link to comment
Share on other sites

Har LITT vansker med klaging over tomhylser som ødelegger konsentrasjon og fokus.. Å klage over slikt/forlange at halvauto- og pumpehagler forbys blir som å høre fotballspillere som forlanger at publikum skal være stille som dopa mus og holde pusten under hele kampen, bowlingspillere som forlanger at kjegler og bane skal polstres, skiløpere som forlanger at publikum skal dekkes av presenninger, feltskyttere som forlanger asfalterte og fysisk adskilte standplasser med aircondition, etc..

Press, bakgrunnsstøy, publikum, konkurrenters oppførsel, funksjonsfeil, funksjonærer som roter, vind og vær, lysforhold, at noen har valgt andre klær/utstyr enn deg, osv., osv., osv... er faktisk en del av ALL idrett, noe ALLE deltagere i en sportsgren (uansett type) MÅ regne med i den relevante sportsgren. Det er faktisk en viktig del av det å konkurrere. Hvis man ikkje takler det bør man kanskje nøye seg med rollen som tilskuer/finne seg en annen og mer egnet sportsgren.

Link to comment
Share on other sites

til dere som synes det er helt ok å få tomhylser på dere, hvor går grensen for usportslig oppførsel? Skal det være greit å kaste småstein?
Nei, for det gjør man isåfall med vilje for å irritere og ødelegge.

For min del, så har jeg allerede begynt å fokusere på min oppgave når en eventuell hylse treffer meg, og jeg lar ikke en hylse i leggen få noe fokus i det heletatt.

 

Det er mye værre når sidemannen blåser i løpet, så det blir sånn colaflaske-lyd, akkurat når jeg begynner å rope ut dua. :evil: ... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På riflebanen , når man ligger side om side og skyter samtidig, ja da kan jeg se at en glovarm tomhylse i øret på feil tidspunkt kan ødelegge "alt". Men under leirdueskyting, hvor man skyter etter tur... Hvor er problemet?

Link to comment
Share on other sites

føyer meg inn i rekken her. Om enn mister fokus av og bli truffet av en stakkar tomhylse, da en i tillegg selv skal rope ut dua....ja MÅRNA!!!! Da anbefaler jeg litt mer mental trening!

Evt skyt noen feltstevner med pistol og bli vant med det ;)

Link to comment
Share on other sites

Det mange her tydligvis ikke skjønner er at du kommer ganske langt med normal folkeskikk, til dere som synes det er helt ok å få tomhylser på dere, hvor går grensen for usportslig oppførsel? Skal det være greit å kaste småstein?

 

 

Usportslig oppførsel.. Så hvis eg forstår det rett så kjøper enkelte halvauto-/pumpehagler bevisst for å irritere/distrahere sine medskyttere og konkurrenter? Den var ny.. Hvis eg blir tvunget/overtalt til å være dommer (joda, er sertifisert) under NM pistol i år skal eg jaggu bortvise alle som skyter med pistol for usportslig oppførsel..

Link to comment
Share on other sites

Det må sjølvsagt vera takhøgde for alle lovlege hagler på leirduebanen. På konkurranser ser eg gjerne at eventuelle sidemenn med halvauto har ein strikk eller tilsvarande på børsa, men på trening ser eg ingen grunn til å bry meg med slikt.

Opphavet til denne tråden var vel at trådstartar ville la ein heilt fersk skyttar prøva seg med halvauto pga. mindre rekyl og slikt. Om dette vert dårleg motteke på banen så er det på tide at dei som driv banen revurderar praksisen. Eg trudde rekruttering var noko me ville ha.

Eg ser og at enkelte her i tråden ynskjer forbod mot halvauto på bane. Det er vel ikkje anna å gjere enn å riste på hovudet.

 

No skal eg på leirduebanen vår. Der er alle hagler velkomne :D

Link to comment
Share on other sites

Strikken setter du foran sluttstykke når det er lukket. Også skyver du den bare litt bakover på motsatt side av sluttstykke. Dermed stopper strikken hylsa når du skyter. Sto noe i reglene om dette før vet jeg. At alle auto våpen skulle hindre tomhylser i å fly ut av våpenet på banen. Jeg personlig bryr meg lite om det ene eller andre på banen. Tilpasser meg bare etter den situasjonen jeg er i der og da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leter altså fremdeles etter noe som ligner på regelverk om dette. Det eneste jeg greier å finne i NJFFs dokumenter er formuleringer av typen "alle våpen som er lovlige på jakt kan brukes", enten det er hagle eller rifle.

 

Hvis dette stod i det tildels utrolig detaljerte reglementet for jaktskyting før, hvorfor ble det fjernet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...