Jump to content

Strafferammer for å jakte uten magasinlås?


Krtoffer

Recommended Posts

Hva er forresten tanken bak denne magasinsperren egentlig? At man ikke skal kunne utradere et helt kull i en serie?

 

Tror at tanken vel er som regel slik; treffer du ikke på 1 og 2, så treffer du neppe på nr 3, og da er viltet _sannsynligvis_ så langt borte at skadeskyting er en reell/ sannsynlig risiko. Altså hensynet til viltet og en om mulig rask avlivning.

 

Og nei, med henvisning til en kommentar over her; jeg tror IKKE på noen sikring av noe våpen. Har hørt om våpen som ved slag går av, selv om sikring er på. Har prøvd å dryle bakkant av kolba (pumpehagle, ikke noe dyr sideligger med engelsk stokk og damask løp...) i bakken, den gikk ikke av. men betyr det at enkelte mener at siden jeg ikke stoler på sikringen, har en undermåls hagle? (antakelig det også.., men neppe med tanke på sikkerhet...).

Eller er det min holdning til sikringer som er problemet? krmt...

(Hvilket igjen betyr at det snart, muligens utkrystalliserer seg en gruppe mennesker som jeg ikke vil være på jaktturer med, (dvs de som stoler ubetinget på at alle sikringer alltid virker)) :shock:

 

men, understreker _tror_ her...

Link to comment
Share on other sites

Eller er det min holdning til sikringer som er problemet? krmt...

(Hvilket igjen betyr at det snart, muligens utkrystalliserer seg en gruppe mennesker som jeg ikke vil være på jaktturer med, (dvs de som stoler ubetinget på at alle sikringer alltid virker)) :shock:

 

men, understreker _tror_ her...

 

Ingen med vett i huet stoler på en sikring. Selv praktiskgutta gjør ikke det. Derfor må man være bevisst, og aldri med overlegg skape situasjoner som fordrer at sikringen virker. Er du ukomfortabel med å gå på jakt med skudd i kammeret på magasinhagle, så er alternativet å jakte med ett skudd i magasinet, hvis du ikke skal risikere forelegg.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Eg ser trådstarter spørr om det er ulovelig å gå på jakt uten magasinsperre.

Etter eg har lest det som er skreve,kan eg berre lese at det er anntall patroner som er diskutert.

Kanskje eg ikkje har oppfatta det :oops: Men er det lov å gå på jakt uten magasinsperre,viss ein forholder seg til antall patroner som er lovlig.

Kan ikkje registrere at det står som eit punkt i dei lovdatane som det er refferet til?

Link to comment
Share on other sites

 

Personer med begrenset politimyndighet er per definisjon polititjenestemenn innen "sitt område".

Nei, BP er å regne som en offentlig tjenestemann, Ikke som politi.

 

Ransaking evt beslag og pågripelse følger da vanlige regler for polititjenestemenn etter bla straffeprosessloven §197,§176§177 §178 som det mest relevante ved jaktoppsyn. Les om dine rettigheter i kap 14+15.

Dette gjelder for politi ikke BP!

Les denne http://www.naturoppsyn.no/content/500039727/Jaktoppsyn" target="_blank" target="_blank" Den forklarer ganske greit hva oppsynet har anledning til å foreta seg.

 

Nå er det også rikelig anledning for vanlige sivile (eksempelvis en grunneier) til å pågripe pågående brudd på viltloven etter norsk lov etter §176 §177 §178...ransakning blir da å ta fra "Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes"".

Her må du vite at det er et pågående lovbrudd. Holder ikke at en nekter å la deg se i sekken! Dersom personen avstår fra den straffbare handlingen og går hjem, er vilkår for pågripelse borte og andre enn politi kan ikke pågripe. Det er med andre ord ikke rikelig anledning for sivile å pågripe!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som nekter en å bære med seg ekstra magasin, så lenge det ikke tar mer enn lovlig mengde patroner. og har en en aktverdig grunn til å ha magasin med mer enn en patron med seg så er vel det også lov. eks når jeg skyter AG3. da har jeg med med 20skudds magasiner. eller med Stevensonhagla på lerduebanen med mitt 2skuddsmagasin, der kan jeg bruke dette. Men ute i skogen, under jakta, i områder der det jaktes, der vil et slikt magasin være mistenkelig, all den tid at det er mer å bære med seg. og det er ingen anledning der til å benytte mer enn to patroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg forholdsvis nylig en benelli comfort, og til denne fulgte det med to magasinsperrer, en som lar det være plass til to patroner i magasinet og en som lar det være plass til bare en patron. Jeg går utelukkende med den lengste sperra i, og har således 1 patron i kammeret og 1 i magasinet, da jeg da følger loven helt nøyaktig. Dette er på ande og gåsejakt, så det er ikke snakk om mye gåing i ulendt terreng med ladd hagle, derfor har jeg ingen problemer med å ha en patron i kammeret til enhver tid.

 

Hadde jeg også brukt halvautoen til f.eks. rypejakt hadde jeg hatt en case når det kommer til hvilken plimbering jeg skulle valgt. Det er vel som med så mye, det kommer an på hvem du møter på kontrollen :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Yhaug. : det jeg mente var at et slikt magasin som en kunne brukt på konkurranse (eks at det fantes et 12skuddsmagasin til hagla mi som ble brukt under lerduekonkurranser) ville ikke kunne påberope seg den aktverdige grunnen om det ble dratt med på jakt.

litt av det samme som med kniv. jeg går alltid med kniv på jobb. det er vel det redskapet som er mest i bruk. men om jeg tar den samme kniven og drar den med meg på fotballkamp på lørdag så kan jeg ikke kalle det like naturlig. slik og med enkelte våpen og magasinløsninger.

 

Om et magasin er plombert eller ikke kan være umulig å se på avstand.

men om en jeger går rundt med GRU med 5-6 magasiner til hagla så ville dette virket om ikke mistenkelig så iallefall rart på meg.

 

Skulle til sist ønske at hagla mi var tillatt med 3 skudd. slik som den er laget er det omtrent umulig å få avgårde mer enn maks to skudd. (testet dette med lerduer. ) men men det som ikke er lov, det er ikke lov..

Link to comment
Share on other sites

Blir du stoppet med to i mag og ingen i kammer. Ok, ha en fin dag. safety first.

2 i mag og en i kammeret, svovel og sint oppsynsmann, slunken lommebok.

 

Da er akkurat den metoden benyttet, og sikkerheten ved den metoden ser jeg ikke noen problemer med; i en kort uke, mye regn, 0 fugl, mye labbing, mye glatt terreng, 2 fall i terrenget - og ved begge disse fallene, så hadde jeg 2 i magasin, null i kammer... Siste fallet virket sterkt inspirert av "Eddie the eagle" m reprise innlagt direkte etterpå (To skrå sva m. ca 1-1,5 m innbyrdes avstand, total vertikal posisjonsendring var vel i området 4,5-5 m..). Selve nedturen virket utrygg nok, om jeg ikke i tillegg skulle hatt en i kammeret å bekymre meg for...

 

Ryggen, siden og skuldra verker...

Link to comment
Share on other sites

faen, jeg var i trysil og jaktet skogsfugl 10-14 sep.. og da ble jeg stoppet klokka halv 9 på en grus vi oppi skauen av politiet og en sånn faens ulve type, og dem skulle ha alt av våpen kort, jakt kort, jegeravgift og førerkort så klart. også lurte han på om jeg hadde magasin sperre i pumpe halga. for måtte bruke den i skogsfugl jakta.. og jeg svarte ja, men har ikke det jeg :) hadde heldigvis ikke med hagle i bilen da. så kom på hytta og fant en lang dupp og dyttet inni magasin røret ! hahahaa a :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir du stoppet med to i mag og ingen i kammer. Ok, ha en fin dag. safety first.

2 i mag og en i kammeret, svovel og sint oppsynsmann, slunken lommebok.

 

Da er akkurat den metoden benyttet, og sikkerheten ved den metoden ser jeg ikke noen problemer med; i en kort uke, mye regn, 0 fugl, mye labbing, mye glatt terreng, 2 fall i terrenget - og ved begge disse fallene, så hadde jeg 2 i magasin, null i kammer... Siste fallet virket sterkt inspirert av "Eddie the eagle" m reprise innlagt direkte etterpå (To skrå sva m. ca 1-1,5 m innbyrdes avstand, total vertikal posisjonsendring var vel i området 4,5-5 m..). Selve nedturen virket utrygg nok, om jeg ikke i tillegg skulle hatt en i kammeret å bekymre meg for...

 

Ryggen, siden og skuldra verker...

 

 

Jeg låser sluttstykke i bakre stilling på min urika når jeg går i skauen. Kammrer patronen, stenger porten på venstre side, som holder sluttsykke åpent permanent og som gjør at man kan endre patron i kammeret uten at det kommer ny opp fra magasinet. Deretter drar jeg sluttstykket bakover og holder patronen på plass mot sluttstykket i det han blir synlig. Når jeg kommer over sperren, blir patronen stående i klørne til sluttsykket og peker rett inn i kammeret. Blir like sikkert som to i magasinet det :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg låser sluttstykke i bakre stilling på min urika når jeg går i skauen. Kammrer patronen, stenger porten på venstre side, som holder sluttsykke åpent permanent og som gjør at man kan endre patron i kammeret uten at det kommer ny opp fra magasinet. Deretter drar jeg sluttstykket bakover og holder patronen på plass mot sluttstykket i det han blir synlig. Når jeg kommer over sperren, blir patronen stående i klørne til sluttsykket og peker rett inn i kammeret. Blir like sikkert som to i magasinet det :wink:

 

Tror kanskje jeg skjønner. Halvauto du har?

 

 

Da vil jeg si: Sånn er det når du velger en hagle som er lite hensiktsmessig til jaktformen du bedriver

 

Prøver hardt å bli defensiv her:-p Men klarer det ikke.

Du har faktisk helt rett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...