Jump to content

Utstopping av trofeer i Afrika


Guest Tikka M55 308win

Recommended Posts

Ja...så er turen til Sør-Afrika bestilt, med en menyliste på : Oryx, kudu, nyala, zebra, caracal, warthog, bavian, 8 impala :shock::shock: og romantisk solnedgang :wink::wink:

Har kjøpt speilrefleks kamera med telezoom-linse og harddisc HD videocamera som jeg håper blir like flittig brukt som geværene.....MEN....det stoooore spørsmålet er da...????

Er det noen som har en gørr-god taxidermist/preparant som kan stoppe ut våre trofeer på veien mellom Musina og Johannesburg??

Jeg stiller steinharde krav, så her trenger jeg skikkelige gode tips :D:D

Anyone...????? :P:):P

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du stoppe de ut i Sør-Afrika? Vi har Norske taxidermister som leverer utsøkt kvalitet, disse kjenner også dyrenes anatomi slik at naturtroheten vil være topp, du har også nærhet til taxidermisten om du skulle måtte reklamere på noe, du kan følge prosessen under utstoppingen, osv, frakta fra Sør Afrika på alle de trofeene du lister vil bli så stor at jeg regner med at du vil bli sjokkskadd for lang tid fremover, det er meget dyrt pga stort volum i kolliene.

F.eks kommer en bogmontert sjiraff på vel 30000,- bare for det ene trofeet. Tar du trofeene hjem med saltede og tørkede skinn samt kokte blekte skaller vil frakta bli ca 1000,- pr trofe i snitt, da er det greit å ha Norsk taxidermist.

 

Vet om en på strekningen du nevner; det er Kwiktan taxidermy, holder til i Krügersdorf.

 

Ønsker deg lykke til med jakta, og utstoppingen av trofeene dine.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring når det gjelder Afrika og trofeer er svært begrenset sammenlignet med andre her inne.

Alikevel mener jeg vi fikk gode trofeer laget i RSA i 2006.

 

Utstopper var Taxidermy Inernational i Gauteng på veien inn mot Johannesburg fra Limpopo.

http://www.taxidermyinternational.co.za

 

Ikke den mest fancy hjemmeside, men det virket som om de drev en bra business og vi fikk full anledning til å se på arbeidet og hallen der trofeene var hengt opp i påvente av avsending.

 

Det de er dårlige på (etter vår erfaring) er å opprettholde kontakt med kunden underveis.

Sene å svare på e-post, så jeg endte opp med å ringe de når det var noe jeg lurte på.

 

Uansett, sakene kon til avtalt tid og arbeidet er helt ok sammenlignet med andre ting jeg har sett.

Om prisen til slutt ble høyere eller lavere enn om sakene var ordnet i Norge...jeg vet ikke.

Nå henger de på veggen og undertegnede er godt fornøyd :D

 

( ser ut til å bli litt av en tur, og dermed er du vel solgt du som alle oss andre som har vært der :) går det an å spørre når du reiser og hvem du skal jakte hos?)

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå skal det sies at det er vel ikke riktig alle de dyrene jeg nevte som skal utstoppes. Det blir vel 6 av dem som får seg en bogmontasje....the remains blir til tepper og puter :lol::lol: .....men, det er klart at både kvaliteten på arbeidet samt sluttprisen vel hjemme i norge, spiller inn ved den endelige avgjørelsen.

Vil gjerne vite hva vi kan forvente oss i fraktutgifter, toll, moms og andre tullette påfunn fra staten.

Vi flakser avgårde fra værnes den 3 oktober ned til Jaco Hurst i Limopopo-området...og tar med oss Donner i dragsuget :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette blir sikkert en flott opplevelse, du har virkelig noe å glede deg til.

 

I henhold til papirene fra 2006 betalte vi i frakt og avgifter:

Flyfrakt med Air France fra Johannesburg til Oslo: 13960,-

Moms og spedisjon i Oslo : 2235,-

 

Dette gjalt følgende:

Skuldermontasje.

1 kudu, 1 blue wildebeest, 2 blesbook, 2 impala, 1 steenbok.

 

Skallemontasje på skjold:

1 blue wildebeest, 1 gemsbok, 1 warthog.

 

Fullskin:

Blue wildebeest og gemsbook.

 

Backskin:

1 impala, 2 blesbok.

 

Men i og med at Donner skal med har vel han full kontroll på dette :)

 

(Jeg drar forresten nedover 10 August til Limpopo.

Har waterbuck, bushbuck, nyala og zebra på ønskelista :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Selvfølgelig sier de det!! :roll: de vil jo tjene penger de også!!men faktum er at det er en god håndfull med taxidermister som leverer topp kvalitet i rsa!og en helvedes masse som lever billig søppel!! har etterhånden sett ett par tusen utstoppa dyr i rsa og ja ca 50-60 har holdt god kvalitet!!det er en grunn og den er at de store taxidermist firmaene dernede driver med samlebånds taxidermy !!har ved flere ganger ved selvsyn sett hvordan!! 1 setter i øyne en annen legger på lim og en 3 hueskinnet ! og den 4 gjør finarbeidet!!det er en grunn til at eueropeiske og amerikanske preperanter vinner alle em og vm i taxidermy og den er kvaliteten på former,garving og ikke minst makeupp og ferdig jobben med trofeene!!de som driver med taxidermy i rsa og som er virkelig gode er heller ikke så billige som noen vil ha det till men selvfølgelig kvalitet koster både dernede og heroppe :wink: mange som ikke tenker på frakten av ferdige trofeer du betaler for volum og ferdig utstoppa skal du også bet norsk mva på.En annen ting er at du ikke har kontroll over hva som skjer med trofeene dernede den muligheten har du hvis du stopper ut hos en Norsk preperant!kjenner etterhånden en stor håndfull taxidermister i rsa og ja noen har meget god kvalitet mens andre leverer søppel!!men ja man kan spare penger på å få laga sine trofeer dernede men man risikerer å få noe tilbake som ikke ser ut som det /de stolte dyra som de var i starten!!og myten med at afrikanere er bedre til afrikansk vilt enn europeere ja den er vel blitt knust en del ganger! det handler om at taxidermisten som lager dyret/dyrene er oppdatert på former og øyne og er flink i håndarbeidet han/hun utfører! :wink:

Link to comment
Share on other sites

"kjenner etterhånden en stor håndfull taxidermister i rsa og ja noen har meget god kvalitet mens andre leverer søppel!"

 

Her hjemme også :?

 

"men ja man kan spare penger på å få laga sine trofeer dernede"

 

Ikke tvil om :D

 

"og myten med at afrikanere er bedre til afrikansk vilt enn europeere ja den er vel blitt knust en del ganger! "

 

Det er den :D

Link to comment
Share on other sites

Ja folk skal spare penger vettu!!kvalitet koster som allt annet og man må betale for kvalitet både herhjemme og i afrika :mrgreen: og det er forskjell på en topp premiert taxidermist og en hobby preperant!!utrolig mange som etter sin første afrika tur er eksperter på utstopping av afrikansk vilt etter en kort samtale med en taxidermist dernede!de fleste taxidermistene dernede bruker feks former som vi i europa brukte på 70-80 tallet pga det er billige former !! :roll: en skikkelig form og skikkelige øyne (ikke plastikk øyne som de bruker dernede)gjør halve jobben for å ikke snakke om finnishen (makeupen som er super viktig!) og du sparer på å få gjort jobben dernede men frakten blir dyrere!! mer mva må betales og ikke minst leveringstiden og kvaliteten blir skadelidene hvis du ikke kjenner en topp taxidermist dernede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men la oss si at det ikke blir utført etter dine "dimensjoner".

 

Vil de fleste ha like god peiling som du?

 

Jeg er fornøyd med mine trofèer - men så har jeg ikke allverdens peiling heller :( - men øynene sitter fremdeles, og syingen har heller ikke gått opp :wink:.

 

For en bøffel hos en preparant jeg er fornøyd med - betaler jeg ZAR 5000,- (ca. n.kr. 3500,-) + frakt som fordeles på mange som skal ha sitt.

Hvor mye må jeg betale for en ferdig utstoppet bøffel her hjemme - som jeg sikkert ikke ser kvalitetsforskjellen på?

Og frakt på skinn - må jeg betale åkke som.

 

Også skal jeg i tillegg ha noen andre trofèer (også endel tusenlapper spart) på samme last - og summasummarium blir ganske mange kroner :) .

Link to comment
Share on other sites

Hei!jeg garanterer at du ser forskjell på en bøffel laget her hjemme og en til 3500 kr :shock: hvis du bruker en av de 6 som er på topp innen utstopping i Norge!! har du brukt en masser penger på å jakte en bøffel i zim eller rsa så skal man ikke spare penger for å få tilbake ett produkt som kanskje ikke likner helt på det det skulle vært engang!!ja jeg har meget høye krav til kvalitet og det burde andre også ha hvorfor få noe tilbake som ikke likner grisen bare fordi man skulle spare de ekstra tusenlappene til noe annet!har man betalt en god del penger for en reise til ett fantastisk land som rsa så burde man koste på seg skikkelig kvalitet for det skal jo henge på veggen og påminne en om den fine turen man hadde med opplevelsene og jakten man gjorde!skal se hva jeg kan finne av bilder av bøffler laget dernede for en billig penge og bøfler av kvalitet som kostet mye mer å få laget men som ser ut som en bøffel og man kan være stolt av å vise frem til venner og bekjente.

Link to comment
Share on other sites

buf1mc7.jpg

 

For mange år siden skjøt jeg en kjempe oryx i Rsa. Prisen på utstopping både der nede og her hjemme viste jeg før vi dro og det var jo klart att det skulle gjøres der nede. I dag mange år senere ser fremdeles oryxen ok ut. MEN... den har trommeskinn..betyr att skinnet har løsnet fra formen innvendig. Formen innvendig begynte tidlig og gå i oppløsning..veggfeste bak ramla bare av..og har ikke fått hard medfart i hele tatt. Det er rett og slett bare elendighet med hele kjempe oryxen min. Nei... blir det buff så støtter jeg nok ikke filosofien din på lang sikt med 5000 ZAR. Hadde jo vært litt kult og fremdeles hatt denna oryxen når man blei gammal og satt der og mimra...det kommer ikke til og skje i dette tilfelle. Den er nok " feid " opp for lenge sia..

En skikkelig preparant uansett kongo eller oslo så koster det.sånn er det bare

 

Cas

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen med bilde :-)

 

Dette med oryxen er vel en 8-9 år siden nå. Men jeg hadde noen ifra 1994 og 95 også .

Det var impala,springbok,jackal, disse ga jeg bort for noen år siden da det var samme problemer

med de som på oryxen. Det som jeg har nå som det overhode ikke er noe galt med og som jeg sikkert kommer til og få oppleve og sitte og " mimre " under når jeg blir steingammal det er en brystmontert stenbok som

Lars Kofoed har stoppet ut og en pidestallmontert waterbuck som Ove Høidahl i Danmark har laget.

En annen ting er når du står der nede og skal frakte alt dette hjem ferdig montert og du har jaktet alene, da blir de fraktprisene overhode ikke hyggelig og kommer heller ikke framover til og bli det. Men for de som kan sammlaste med andre som har vært med på jakten ja da blir det regnestykket så langt i fra virkeligheten som det faktisk er for den enslige jeger.

 

Mvh, Cas

Link to comment
Share on other sites

Hei!jeg garanterer at du ser forskjell på en bøffel laget her hjemme og en til 3500 kr :shock: hvis du bruker en av de 6 som er på topp innen utstopping i Norge!! har du brukt en masser penger på å jakte en bøffel i zim eller rsa så skal man ikke spare penger for å få tilbake ett produkt som kanskje ikke likner helt på det det skulle vært engang!!ja jeg har meget høye krav til kvalitet og det burde andre også ha hvorfor få noe tilbake som ikke likner grisen bare fordi man skulle spare de ekstra tusenlappene til noe annet!har man betalt en god del penger for en reise til ett fantastisk land som rsa så burde man koste på seg skikkelig kvalitet for det skal jo henge på veggen og påminne en om den fine turen man hadde med opplevelsene og jakten man gjorde!skal se hva jeg kan finne av bilder av bøffler laget dernede for en billig penge og bøfler av kvalitet som kostet mye mer å få laget men som ser ut som en bøffel og man kan være stolt av å vise frem til venner og bekjente.

 

 

 

Har forstått det slik at du har god kontakt med norske taxidermister. Da kan du vel komme med et konkret eksempel.

Hva koster det for en bogmontasje på bøffel :?:

 

Få fram noen tall her så kan vi ta vurderingen selv.

 

Eksempelet du kommer med at hvis man har brukt mye penger på en jakttur (kanskje alt for mye), så skal man fortsette å bruke mest mulig også på utstopping. Dette ser ikke jeg logikken i.

For de fleste av oss er en afrikajakt et stort økonomisk løft. Hvis jeg bruker mye penger på en ting, fører ikke dette til at jeg kan bruke mere penger på noe annet. (Det er faktisk motsatt)

 

Trofeene fra min første tur til Afrika fikk jeg preparert her hjemme og de holder absolutt bra kvalitet, men jeg er også godt fornøyd med preparater utført hos afrikanske taxidermister til en langt lavere pris medregnet frakt.

 

Nå er jeg kommet dithen at hvis (når) jeg reiser på flere jaktturer så skal jeg først og fremst kose meg med selve jaktopplevelsen. Deretter skal jeg ta masse bilder og så skal jeg leve på minnene. Evt. trofeer skal være veldig spesielle eller eksepsjonelt store for at jeg skal ta noen med meg hjem.

 

Og en ting til. Jeg har ikke med meg målband. "Tommer med horn" har ingenting med hvor vellykket jaktopplevelsen var.

 

(Men så var det den leoparden da. Hvis jeg engang skulle finne den riktige måten å skyte en leopard på så havner selvfølgelig skinnet på veggen).

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til. Jeg har ikke med meg målband. "Tommer med horn" har ingenting med hvor vellykket jaktopplevelsen var. :roll: jeg kjenner ingen som har med detta jeg heller!!men det skal være klart at når jeg bruker mine surt tjente kroner så bet jeg ikke 5000-8000 r for en 45 tommers kudu!trofekvaliteten står for prisen og steder hvor du bet 4000 r +for ei kudu på under 50 tommer eller mindre henger ikke på greip!jeg bet heller litt ekstra og får gode trofeer ingen sier at jaktopplevelsen blir større for dette men hver sin smak! jeg kommer tilbake med priser på bog bøffel men la det være klart at dette er ikke billig i Norge pga 1.skikkelig form.2skikkelige øyne.3garving av afrikanske trofeer i Norge er dyrt!!så i det lange løp blir det en del penger å legge ut for en bøffel.Men at frakt og utstopping på en bøffel i rsa for en mann er billigre enn utstopping i norge er bare tull :wink: ja hvis mange reiser sammen blir frakten billigre men ett utstoppa bøffelhode fyller ganske mye og det er som du helt sikkert kjenner till volum i kassene som koster. har kanskje sett ca 100 bløfelhoder laget rundt i Rsa og av disse var det kanskje 10-15 stk som holdt den kvaliteten som jeg vil ha.vil folk ha billig taxidermy i afrika så versogod men jeg vil ha kvalitet og for det betaler jeg heller litt ekstra!!

Link to comment
Share on other sites

og til de av dere som har sendt meg pm så kan jeg opplyse at jeg ikke er taxidermist!! :wink: min bror er :mrgreen: men jeg velger å la mine kunder selv velge hvem de vil bruke og i 99% av tilfellene så bruker de en norsk taxidermist ikke pga pris men kvalitet !og ja jeg har ingen økonomiske interesser av denne debatten for jeg har ikke ei krone i provisjon fra min kjære broder!! :D jeg bidro til denne debatten for å opplyse litt men enkelte vil tydeligvis ikke bli opplyst!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette var for all del ikke ment som noen kritikk, hverken av deg donner eller av norske taxidermister.

Vi kjenner jo alle lønnsnivået her hjemme og kvalitetsarbeid krever tid.

 

Det jeg gir uttrykk for om trofestørrelser er kun mine egne tanker og meninger om egen jakt. Jeg har ingen problemer med å forstå at jegere som reiser til Afrika ønsker seg store trofeer.

 

Det jeg sier er at for min egen del vil jeg heller bruke pengene mine på gode jaktopplevelser og heller spare meg for utgiftene til preparering av trofeer. Veggplassen min er tross alt begrenset.

Jeg har skutt kudu på både 47 og 57 tommer (og disse har jeg tatt med meg hjem), men i ettertid kan jeg ikke påstå at den største ga meg noen bedre jaktopplevelse enn mindre dyr.

Å "stalke" seg på skuddhold av en kudu for så å nedlegge denne er en stor opplevelse uansett.

Jeg har funnet ut at ved å spare meg for utgiftene til trofepreparering og frakt så har jeg råd til flere jaktopplevelser.

 

I fjor jaktet jeg tuskless elefant. Her var det ikke noe trofe å ta med seg, men jeg kikker stadig på bildene og gjenopplever på den måten jakta.

 

Fra en tur i vår kommer det nok ei kasse med bøffel og elandskalle pluss zebraskinn, men nå har jeg innsett at nok er nok. :lol:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: hei!nei har ikke tatt dette som kritikk!!ærlige meninger er bare sunne og det er dette denne diskusjonen har vært!uansett så må vi være enige om at det er jakten i afrika som er det viktige og allt annet kommer utenom!!fikk selv hjem 1 kasse i fredag med garvet zebra og helgarvet giraff ++++ :shock: lurer bare på hvor den skal være !! :o tar jo så fordømmandes plass at den må spikres fast til taket skal den få plass her i huset :wink: reiser ned på morro i okt og det skal bli godt med varme,sundownere og masse dyre liv!!+ at jeg skal på min første bue jakt (har trent i 4 mnder nå) :mrgreen: mnn tuskless spennende like spennende som trofe bull og gjerne mer farlig hvis det er cow! :D
Link to comment
Share on other sites

Det gåf faktisk å kombinere fine jaktopplevelser og brukbare trofeer. Det er for mange normenn litt spesielt at det er så rikelig med vilt at en ikke behøver skyte første dyret man ser. Det er en opplevelse å komme innpå og vurdere flere dyr før man skyter. En annen ting er at mange steder får du ikke skyte små dyr, det er dårlig reklame, og de skal få vokse seg større før de skytes.

Selv gir det meg mer opplevelse å skyte et gammelt erfarent dyr enn et ungdyr. Selv om hornene er noe nedslitt, så bærer de preg av et langt og voldsomt liv, og trofeene har mer "karakter".

 

Når det gjelder utstopping så har jeg ikke den store erfaringen, men de dyrene jeg stopper ut skal være førsteklasses håndtverk, jeg skal glede meg over dem resten av livet ikke irritere meg hver gang jeg ser på dem. Jeg har derfor valgt å gjøre arbeidet i Norge.

 

Beredningen av skinn jeg har fått fra Afrika har vært godt utført, så de kan nok jobben sin der også.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, en skal ikke ha vært mange jaktturer ( tre, for min del ) til Africa før plassproblemet i heimen dukker opp, med litt planlegging så kan en få plassert noen trofeer rundt om i ganger og kjellerstue, men som en av mine venner fikk høre da han ville henge opp en warthog på soveværelset så fikk han klar beskjed fra sin elskede om at en gris på soverommet fikk være nok..!

 

Nå behøver en ikke å lage trofeer av alt en skyter, siste tur hadde jeg med ønskeliste fra min kjære om skinn

som var ønskelig til trekking av spisestuestoler, det gikk på impala og springbokskinn og et par sebraer.

 

Så, for vordende Africajegere, ikke tenk bare på trofeer, om du ikke har en herregård å fylle opp så har du gjerne en svigermor som trenger en exklusiv sengeforlegger?

Link to comment
Share on other sites

Meningsytringer er i sannhet sunt og informativt :wink:

Jeg har som trådstarter hittil fulgt debatten fra sidelinja, da jeg nå som storviltjeger gjennom 18 år, åpenbart har kommet i pre-klimakteriet :lol: og skal til Sør-afrika for aller første gang.....og ikke har filla peiling på om det faktisk finnes en mulighet for å overlate en såpass viktig jobb ( les: utstoppinga) til et firma man overhode ikke har mulighet til å overvære prosessen med? (litt vanskelig rent geografisk :? )

JA, jakten i seg selv kommer selvfølgelig til å koste endel, her er vi to jegere som har satt oss som mål å få ned 13 dyr :shock: , men å erkjenne i etterkant at caracalen ble transformert til en bisamrotte, og den stolte nyalaen kom hjem som en heldig utgave av frankenstein...ville mildt sagt vært for ille!

Jeg må bare innrømme at jeg allerede har pakket kofferten i drømmene mine....og her må det noen småjusteringer til, da jeg hadde tatt med 4 par hardcore stillett-sko :shock::lol: .....MEN reisefeberen har virkelig begynt å tatt strupetak. Litt rart er det dog å kjenne på at hjortejakta på sunnmøre samt elgjakta i nord-trøndelag har måtte vike plassen for det ukjente så uendelig langt borte.... :?

Selvfølgelig er alt lagt til rette for årets jakt her hjemme, før vi drar den 3 okt, men det kommer liksom i skyggen....OG DET HAR ALDRI SKJEDD FØR!!!! (selv ikke da jeg gikk gravid)

Hmmmm...det hviler et enormt ansvar på de stakkarene som skal oppfylle de forventningene jeg har. Ingen lett dame å tilfredsstille! :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva diskusjonen har endt opp med for den enkelte leser - vites ikke, men jeg er fortsatt i den "villfarelse" at jeg er fornøyd med det jeg har fått taxidermert der nede - til langt lavere priser enn hva jeg hadde måttet betale her oppe.

Forøvrig har jeg en venn som er en ganske god taxidermist - men han gjør ikke ting "gratis" av den grunn - men han har sett på mine trofèer - og har ikke hatt noe å utsette på de :D

 

"har kanskje sett ca 100 bløfelhoder laget rundt i Rsa og av disse var det kanskje 10-15 stk som holdt den kvaliteten som jeg vil ha"

 

Nå har jeg vært innom noen taxidermister jeg også - men har tydeligvis ikke den samme store interessen som du har for faget, men det er nedslående lesing at kun 15% holder kvalitet :o

 

methusalem:

Når det gjelder grisen på soverommet - var det vel meg det kanskje :D ?

 

Jeg sa det vel på en litt mer ufin måte enn du fremstilte det på :? : - uten at jeg vil skrive hva jeg sa :) .

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt innledningsvis i denne tråden, benyttet vi Taxidery International i Pretoria sist gang, med godt faglig resultat. Hvor godt vet jeg ikke da jeg ikke er ekspert på detaljer, men vi to som reiste sammen forrige gang er GODT fornøyd.

Såpass at jeg benytter de denne gangen også.

 

Jeg har besøkt flere steder de to gangene jeg har vært i RSA (magert sammenligningsgrunnlag...erkjenner det) hvor det har vært utstoppede dyr på veggene, og kvaliteten har vært variabel.

Men når det er sagt, henger det jaggu meg mange underlige elg, hjort og rådyrhoder rundt i forskjellige jaktbutikker, roadside cafe´s mm her i kongeriket også :wink:

 

 

Uansett så har jeg ikke betenkeligheter med å benytte Taxidermy International enda en gang.

Det samme valgte tre kompiser som var der nede i mai.

Link to comment
Share on other sites

shadob vennen din stopper han ut mange afrikanske hoder pr år ?her i norge er det ca 5 taxidermister som lager mer enn 50+ afrika hoder pr år og da kan man snakke om erfaring med afrikanske trofeer!det er faktisk vanskligere å lage feks ett kudu hode enn en elg,hjort eller rein!masse detaljer pga blodårer ,rynker,muskler etc++++for ikke snakke om en eland eller bøffel med sine spesielle detaljer.Tikka slapp allt er under kontroll :mrgreen: skal sørge for at dine/deres dyr får topp behandling når de skal i produksjonen :D plass ja jeg begynner iallefall å ha plassmangel !!har lånt ut hoder til div våpenbutikker og slik i påvente på at huset blir ferdig!og ja et gammel dyr med nedslitt trofe er jo ett klassisk trofe tenk på alle jegerne det/den har lurt.

Tikka det er nå nesten kun 1 mnd igjen kjenner du afrika feberen bite :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"shadob vennen din stopper han ut mange afrikanske hoder pr år ?"

 

Det vet jeg ikke - men vet at han har stoppet ut noen (også til meg), samt at en annen norsk taxidermist har gjort noe arbeid for meg.

 

Men det var ikke det som var poenget mitt!

Selv om han ikke er av "kvoten taxidermister" som du nevner - kan han kanskje se om kvaliteten er ok?

 

For å være ærlig - er ikke dette en diskusjon som er så interessant for mitt vedkommede - da jeg er fornøyd med hva jeg har fått - og sparer MASSE kroner på å få det gjort i SA :D

 

Skulle det vise seg at du får rett om 15 år - ja, da er jeg faktisk blitt såpass gammel - at jeg kanskje er nær ved å flytte inn på "heimen" - og der blir det ikke anledning til å få med seg noen av dyrene allikevel :?

 

Om det ikke blir sååå galt med "flyttingen" - så kanskje jeg velger en lettvint leilighet i sentrum - og der vil det heller ikke bli plass til så mange dyr.

Og da får jeg velge ut noen av trofèene som er stoppet ut i Norge - og som ikke er blitt ødelagt :)

 

Alle de andre ødelagte - får jeg kaste - da ingen andre enn meg selv har interesse av de :cry: - og da er det en trøst at jeg ikke har lagt ned unødvendig mye penger i taxidermeringen :)

Link to comment
Share on other sites

" shadob"

 

Det er best du begynner og betale mer til de proffe og støtter de her hjemme..for hvis ikke trofeene

dine holder til du flytter inn i heimen i første etasje, og jeg holder til i andre etasje med et rom fullt av

flotte trofeer..ja hos meg får du f... ikke være hele tia..og tenk på alle reimene på heimerten... kommer til og være fullt inne hos meg :D

 

Mvh,Cas

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: shadob! kan du ikke legge inn noen fine bilder av din trofeer laget i rsa og dele dem med oss andre!

bilder av finnish,øyne,sying og fra siden slik at vi får se vinkelen på formen!!det virker som at bare det er billig så er det riktig stemmer det ?legg merke til at i dine inlegg er det to ord som går igjen og igjen nemmelig billig/spare så vil du være vennlig å vise oss de prisene du sitter på! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og til de som ville ha prisen på bøffel bogmontasje så er prisen 12000-13000 nkr ikke billig men med rett anatomisk form og skikkelige øyne og ikke de plastikk øyenene og den vanlige papegøye formen som brukes dernede som ikke er riktig anatomisk sett.

Link to comment
Share on other sites

Hva diskusjonen har endt opp med for den enkelte leser - vites ikke, men jeg er fortsatt i den "villfarelse" at jeg er fornøyd med det jeg har fått taxidermert der nede - til langt lavere priser enn hva jeg hadde måttet betale her oppe.

Forøvrig har jeg en venn som er en ganske god taxidermist - men han gjør ikke ting "gratis" av den grunn - men han har sett på mine trofèer - og har ikke hatt noe å utsette på de :D

 

"har kanskje sett ca 100 bløfelhoder laget rundt i Rsa og av disse var det kanskje 10-15 stk som holdt den kvaliteten som jeg vil ha"

 

Nå har jeg vært innom noen taxidermister jeg også - men har tydeligvis ikke den samme store interessen som du har for faget, men det er nedslående lesing at kun 15% holder kvalitet :o

 

methusalem:

Når det gjelder grisen på soverommet - var det vel meg det kanskje :D ?

 

Jeg sa det vel på en litt mer ufin måte enn du fremstilte det på :? : - uten at jeg vil skrive hva jeg sa :) .

 

Eg lurer litt på korleis det går med trofea mine der nede eg..virka som det kanskje var litt krøll på tråden?

Link to comment
Share on other sites

Donner!

 

"kan du ikke legge inn noen fine bilder av din trofeer laget i rsa og dele dem med oss andre!

bilder av finnish,øyne,sying og fra siden slik at vi får se vinkelen på formen"

 

De andre er kanskje ikke like opptatt av detaljene - som du er :?

Jeg er det ikke - og det er jeg som skal leve med de :wink:

 

Du har sikkert lagt merke til at jeg ikke har hatt NOEN bilder i trådene.

Jeg vet ikke hvordan man gjør det :(

 

"i dine inlegg er det to ord som går igjen og igjen nemmelig billig/spare så vil du være vennlig å vise oss de prisene du sitter på!"

 

Du kunne kanskje ha tatt med et tredje - OG VESENTLIG ord som jeg har brukt (?): Fornøyd :D

 

En startpakke som ikke er uvanlig på en førstetur, kan være:

Kudu, Impala, Blesbok, Duiker og et vortsvin.

 

Prisen er ca. ZAR 11 000,-

Dette er ca. n.kr 9000,-

 

Norske priser varierer nok (som i SA), og ligger vel kanskje i underkant av nkr. 30 000,-?

Dette vet du bedre enn meg :D

 

Deler man fraktkostnadene på gruppen som reiser - vil man faktisk ha en god start til en ny tur :wink:

Uansett hvilket kalkulatormerke man bruker :)

Og noen fraktkostnader må man påregne på skinn etc. som skal taxidermeres her hjemme også.

 

Jeg er ferdig med diskusjonen om utstopping, og ser ingen grunn for å "rettferdiggjøre" trofèene som jeg er fornøyd med :wink:

 

Du har en mening! Jeg en annen!

 

La det bli med det :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT... Skal til SørAfrika i Mars for første gang.

Lurer i den anledning på hvor lang tid det tar fra man reiser hjem til skinna kommer hit(skal bruke norsk utstopper)?

Og hvor lenge kan de ligge etter at de er salta og tørka før man må få de behandla?

Har kjøpt plains game jakt fra SafariMax, skal til Eastern Cape. Har 6dyr pr pers, kudu/gnu, blesbuck hann+hun, impala, springbuck/redbuck, vortesvin. Hvilke skinn og hvilke skaller ville dere tatt med hjem?

Link to comment
Share on other sites

"Eg lurer litt på korleis det går med trofea mine der nede eg..virka som det kanskje var litt krøll på tråden "

 

 

Magnumlars:

 

Siste SMS fra ham - er at alt er ferdig.

Og jeg har nå sendt deg denne SMS`en.

Bøffelen min er ennå ikke klar - og forsendelsen blir ikke gjort før den er ferdig.

Hvis du da ikke har et brennende ønske om å ta hele frakten selv :D

 

Anbefales ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

tarlokar! fra ca 8-14 mnder noenganger raskere og noenganger langsommere det kommer ann på permits,dip-pack +++ har fått hjem på 5 mnder også men det hører til sjeldenhetene!!shadob det er ikke alle som reiser i flokk hva tror du frakten blir for 1-2 pers blir da?prisene du oppgir ligger langt under gjennomsnittet i rsa så her er det noe som lukter spør du meg :roll: selv dritdårlige fontain taxidermy og bigbuck taxidermy er dyrere enn det du oppgir! uansett smaken er som baken lykke til med trofeene dine!!

Link to comment
Share on other sites

Tarlokar skrev:

Har kjøpt plains game jakt fra SafariMax, skal til Eastern Cape. Har 6dyr pr pers, kudu/gnu, blesbuck hann+hun, impala, springbuck/redbuck, vortesvin. Hvilke skinn og hvilke skaller ville dere tatt med hjem?
Kudu, Impala og Springbuck ville jeg ha skuldermontert. Resten blesbuck (hann+hun) og vortesvinet ville jeg ha montert skalle på plate. Skalle på plate klarer de sikkert å montere billigere der nede selv om frakten blir minimalt dyrere :D

Hvis jeg må begrunne svaret så syns jeg Kudu, Impala og Springbuck er fantastisk pene dyr. Blesbuck og vortesvinet er bare stygge :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"shadob det er ikke alle som reiser i flokk hva tror du frakten blir for 1-2 pers blir da?"

 

Rådyrt :( - da min første tur var via en norsk operatør - og jeg reiste alene.

All befraktning ble belastet meg :(

 

Om jeg ikke er utstyrt med all verdens vett - forstod jeg jo fort at det måtte være mulig å fordele slike utgifter - hvis jeg skulle nedover flere ganger.

 

Og det ble det :D

 

Du spurte konkret om hva jeg har til priser, og prisene er gode :D

Og heldigvis Ikke bare på taxidermering :wink:

 

Hvordan du arrangerer dine turer, eller hvilke priser du har, er egentlig likegyldig for meg, men

reiser man flere i lag - er det èn måte å få prisene ned på.

 

Du er tydeligvis ikke av de som reiser i flokk :roll:.

Kan det være en idè å gjøre avtale om forsendelse sammen med et annet firma, som også skal sende noe til Norge?

Selvsagt betyr det at man må ta bryet med å ta endel telefoner :? .

 

En tredje mulighet er jo å vente til taxidermisten/dip&pack-firmaet får andre norske klienter.

Det betyr at man kanskje må vente litt med å få trofèene (for din del :wink: : skinn etc.) - men noen synes at det kan være verdt å vente litt.

 

 

"så her er det noe som lukter spør du meg selv dritdårlige fontain taxidermy og bigbuck taxidermy er dyrere enn det du oppgir!"

 

Jeg spør ikke deg :D - og har heller ingen kjennskap til ovenfornevnte firmaer - og vil selvsagt aldri benytte meg av disse - når du sier det så klokkeklart :)

 

"uansett smaken er som baken lykke til med trofeene dine!!"

 

Takk for det :D

Link to comment
Share on other sites

"Vortesvin!!! er jo kuuleste som finnes så stygge at de er pene!"

 

Helt enig med Donner :D .

 

Og kjempemoro moro å jakte på :D

 

Er det skikkelig drittvær - bruker jeg tiden på å gå fra grisegrotte til grisegrotte.

Der står jeg urørlig (mange ganger opptil 20-30 minutter).

Vær sikker på at den har hørt deg :wink: hvis den er i grotten.

Plutselig stikker grisen hodet opp (2 m fra deg), og grynter, ser seg om (og ser ikke deg som står bak grisehodet) - og plutselig kan det være 5-6 griser som spruter i alle retninger.

Om man får skutt noe?

Ikke alltid :?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT... Skal til SørAfrika i Mars for første gang.

Lurer i den anledning på hvor lang tid det tar fra man reiser hjem til skinna kommer hit(skal bruke norsk utstopper)?

Og hvor lenge kan de ligge etter at de er salta og tørka før man må få de behandla?

Har kjøpt plains game jakt fra SafariMax, skal til Eastern Cape. Har 6dyr pr pers, kudu/gnu, blesbuck hann+hun, impala, springbuck/redbuck, vortesvin. Hvilke skinn og hvilke skaller ville dere tatt med hjem?

Da kommer du nok til å treffe noen gode venner av meg, Jaques Greeff og karene hans. Jeg har jevnlig kontakt med Jaques. (Kall han Sjakk) Du vil garantert få en trivelig opplevelse. Personlig ville jeg tatt med alle skinnene hjem, unntatt vortesvin- som må stoppes ut. Jaques bruker: http://www.karootaxidermy.com/ til utsopping, og de leverer etter hva jeg kunne begripe, et bra produkt. Etter noen timer i baren sammen med agenten, fikk vi bra prosenter på prisene også :) Du må hilse Jaques og guttene og si at jeg kommer nedover igjen, så snart jeg får tid :) .

Her er en gammel artikkel om da jeg var der nede:

 

http://www.ibextours.com/Land/sorafrika ... storie.pdf

 

Nyt turen og hils nedover, i 2010 kommer jeg nedover...

Link to comment
Share on other sites

"shadob !jeg har kun reist nedover 1 gang alene ellers er vi fra 3 til 12 på hver tur"

 

Da skjønner jeg ikke hvorfor du henger deg så fælt opp i hvor mye det koster for 1 eller 2 mann :D - i og med at du selv "reiser i flokk" - og kan redusere fraktutgiftene.

 

Det jeg tror vi kan være enige om :D Donner - er at:

 

- du har vært noen ganger nedover

- jeg har vært noen ganger nedover

 

- du har skutt noen dyr der nede

- jeg har skutt noen dyr der nede

 

- at vi storkoser oss på hver tur (ellers har vi vel ikke gjentatt de lange reisene :? )

 

samt at vi har noe delt /syn om det er verdt å få utført taxidermeringsarbeidet dernede.

 

:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

shadob !jeg tenkte nå på andre som ikke reiser i flokk og som må ta frakten aleine eller med 1 pers till for da blir frakten ja mild sagt dyr!(kommer jo ann på antall trofeer som skal hjem!)jeg reiser nå ned på min tur nr 30 og skal på denne turen nesten kun konsentrere meg om buejakt!jeg har vært heldig å få nedlegge 28 av artene dernede og må begynne å tenke nytt og da ble det buejakt!! vi har fått en ny conssesjon i Mosambiqe og jeg reiser ned dit i februar for 14 dager med hippo.roan,sable og tuskless vi skal ha med ett film team fra nrk som skal lage en dokumentar om afrika jakt!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...