Jump to content

Patron fast i kammeret


Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Begynner lure på om enkelte misforstår med vilje. Som jeg sa ista, om man først har fått en patron som ikke kamrer så langt inn i kammeret at hevarmen er på veg ned, så kan man komme til "the point of no return". Prøver man da ta ut hylsa har man vanligvis 2 mulige utfall. At hylsa kommer ut, eller at den ikke gjør det. Om den sitter igjen så må man gjøre noe med saken. Da er det man kan prøve å få skut ut kula eller prøve andre muligheter.

Ps: tråden omhandler opprinnelig 6,5 sauer 200str løp. Der er sjelden for lang hylselengde et tema. (SKAN Kammer tillater 56mm hylselengde. )

Link to comment
Share on other sites

Begynner lure på om enkelte misforstår med vilje. Som jeg sa ista, om man først har fått en patron som ikke kamrer så langt inn i kammeret at hevarmen er på veg ned, så kan man komme til "the point of no return". ...

Merk at hvis man ikke brukte ( moderat ) makt, så hadde utdrager ikke hat noe problem med ta ut hylsa.

I situasjonen i tråden måte har vært brukt litt makt, da utdrager revet endel av hylsa uten å klare å få den ut.

 

tråden omhandler opprinnelig 6,5 sauer 200str løp. Der er sjelden for lang hylselengde et tema. (SKAN Kammer tillater 56mm hylselengde. )

Jeg har skrevet dette med hylselengde på generelt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Begynner lure på om enkelte misforstår med vilje. Som jeg sa ista, om man først har fått en patron som ikke kamrer så langt inn i kammeret at hevarmen er på veg ned, så kan man komme til "the point of no return". Prøver man da ta ut hylsa har man vanligvis 2 mulige utfall. At hylsa kommer ut, eller at den ikke gjør det. Om den sitter igjen så må man gjøre noe med saken. Da er det man kan prøve å få skut ut kula eller prøve andre muligheter.

Ps: tråden omhandler opprinnelig 6,5 sauer 200str løp. Der er sjelden for lang hylselengde et tema. (SKAN Kammer tillater 56mm hylselengde. )

 

Men atte Høggeren, da.

Det er vist flere som misforstår med vilje er? :wink:

Tråden omhandler opprinnelig et løp med en stuck patron, og er et perfekt eksempel på hvor ille det kan bli. Tråden utviklet seg til et generelt spørsmål om hvordan man fjerner en stuck patron. Selv om du er en rutinert skytter med lang fartstid, er det vel en viss sjangse for at jeg, med like lang fartstid som børsemaker, kansje har sett litt flere slike tilfeller enn deg? Man kan ikke alltid slå sluttstykket på plass i en slik grad at det er forsvarlig å prøve å skyte ut kulen, og kommer man i en slik posisjon, blir jobben garantert mye mer omfattende og evt dyrere enn om man stopper i det man møter unormal motstand.

Link to comment
Share on other sites

Begynner lure på om enkelte misforstår med vilje. Som jeg sa ista, om man først har fått en patron som ikke kamrer så langt inn i kammeret at hevarmen er på veg ned, så kan man komme til "the point of no return". ...

Merk at hvis man ikke brukte ( moderat ) makt, så hadde utdrager ikke hat noe problem med ta ut hylsa.

I situasjonen i tråden måte har vært brukt litt makt, da utdrager revet endel av hylsa uten å klare å få den ut.

Det har jeg opplevd noe du mener ikke kan skje. Når en patron i fjor høst (hylse tydeligvis fra et annet kammer) ble forsøkt kamret på normal måte(dvs sluttstykket stoppa på veg ned), jeg skulle ta ut patronen å da fikk jeg ikke ut sluttstykket. For å få ut sluttstykket måtte makt brukes. Da ble ikke patronen med ut. jeg prøvde å ta fram sluttstykket på nytt slik at jeg kunne ta patronen ut men den satt fast. Da ble det brukt litt makt på sluttstykket, lukka igjen helt, skjøt ut kula og dunka relativt lett ut tonhylsa etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Men atte Høggeren, da.

Det er vist flere som misforstår med vilje er? :wink:

Tråden omhandler opprinnelig et løp med en stuck patron, og er et perfekt eksempel på hvor ille det kan bli. Tråden utviklet seg til et generelt spørsmål om hvordan man fjerner en stuck patron. Selv om du er en rutinert skytter med lang fartstid, er det vel en viss sjangse for at jeg, med like lang fartstid som børsemaker, kansje har sett litt flere slike tilfeller enn deg? Man kan ikke alltid slå sluttstykket på plass i en slik grad at det er forsvarlig å prøve å skyte ut kulen, og kommer man i en slik posisjon, blir jobben garantert mye mer omfattende og evt dyrere enn om man stopper i det man møter unormal motstand.

Selvfølgelig har du sett flere slike tilfeller enn jeg har. Selvfølgelig kan man ikke alltid slå sluttstykket på plass. Men vanligvis er man kommet et bra stykke i lukkingen av sluttstykket om patronen blir kilt såpass fast at utdrageren ikke klarer dra ut patronen om man bestemmer seg for å åpne sluttstykket. Får å få patronen såpass fast må man vanligvis ha hatt hjelp av låsingen i børsa. Så da blir vel spørsmålet noe sånt som "hvor langt er det igjen til man får lukka sluttstykket".

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg opplevd noe du mener ikke kan skje. Når en patron i fjor høst (hylse tydeligvis fra et annet kammer) ble forsøkt kamret på normal måte(dvs sluttstykket stoppa på veg ned), jeg skulle ta ut patronen å da fikk jeg ikke ut sluttstykket. For å få ut sluttstykket måtte makt brukes. Da ble ikke patronen med ut. jeg prøvde å ta fram sluttstykket på nytt slik at jeg kunne ta patronen ut men den satt fast. Da ble det brukt litt makt på sluttstykket, lukka igjen helt, skjøt ut kula og dunka relativt lett ut tonhylsa etterpå.

OK, det gikk bra denne gangen. Men her for Ole ( eller hans venn ) gikk det ikke bra.

Spørsmålet er hvor ofte blir det ikke helt bra, og hvor mye man risikerer ved å skyte med delvis lukket sluttstykket.

Jeg mener at man utfordrer grenser.

Link to comment
Share on other sites

Vill man ikke få tak på bunnen av kylsa dersom man skrur løpet ut av låsekassa?

Da kunne man enkelt brukt en hylseholder fra et ladesett til å få denne ut.

Lage sei ei plate i 3mm stål med et spor som hylseholderen kunne tres innpå.

 

Åpen ei skrustikke og slippe løpet ned slik at denne plata med hylseholderen får sitt fall stoppet av skrustikka men løpet fortsetter ned.

Dette ville funke på samme måte som en kuleutrekker som de fleste hjemmeladere har.

 

Ser en del anbefaller å borre i hylsa og dette kunne nok blitt gjort igjenom det lile hullet på siden av kammeret.

Om man da tredde et rør inn der bolten skal gå og over hylsebunnen så burde hylsa gå som et prosjektil ut det røret uten fare for den som står der og borrer. (les burde)

Om man da lykkes med å borre hull uten å antenne det så kan man tappe ut kruttet før man går videre.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg opplevd noe du mener ikke kan skje. Når en patron i fjor høst (hylse tydeligvis fra et annet kammer) ble forsøkt kamret på normal måte(dvs sluttstykket stoppa på veg ned), jeg skulle ta ut patronen å da fikk jeg ikke ut sluttstykket. For å få ut sluttstykket måtte makt brukes. Da ble ikke patronen med ut. jeg prøvde å ta fram sluttstykket på nytt slik at jeg kunne ta patronen ut men den satt fast. Da ble det brukt litt makt på sluttstykket, lukka igjen helt, skjøt ut kula og dunka relativt lett ut tonhylsa etterpå.

OK, det gikk bra denne gangen. Men her for Ole ( eller hans venn ) gikk det ikke bra.

Spørsmålet er hvor ofte blir det ikke helt bra, og hvor mye man risikerer ved å skyte med delvis lukket sluttstykket.

Jeg mener at man utfordrer grenser.

Det går ikke an å skyte med "delvis lukket sluttstykke".

Iallefall ikke i de fleste vanlige bolt action våpen som feks 200 str, M98 osv om det ikke er no feil på børsa. ..

Link to comment
Share on other sites

Det er ei Sauer-pipe det er snakk om. I disse låser sluttstykke inne i pipa, og da er ikke hylsbunnen lett tilgjengelig slik den er på mer tradisjonelle våpen der sluttstykke låser i kassa.

 

Da tror jeg at grispresse er beste løsning.

Er selv vellutstyrt med både sveisaparat og dreiebenk så hadde nok valgt å lage meg en flens med grisnipel som jeg kunne krympet inn på løpet for å slippe å gjenge, men ikke alle er så heldige.

 

Har satt fast kule uten hylse en gang i 458 når jeg lekte med subsonic lading, men hadde et lass med noen 375 kuler som jeg dumpa ned i løpet å slo på.

Siden de var av ren kobber med tungsten kjærner så tenkte de ville ikke skade løpet. Den ville ikke ut før jeg lot den stå over natta i copper solvent.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hm, det skulle vel gå an å lage en pipestubb av en gammal salongrifle med kammer for en egnet drivpatron. Da tenker jeg på den typen som brukes i spikerpistoler, ser ut som en kort .22 patron med stjernepress.

I enden av pipa lager man gjenger som går innpå ett adapter (dette kan man lage flere av, med de fleste gjengedimensjoner til lyd-demper) . Man skrur da adapteret mellom den omtalte pipestubben og løpet med patronen som sitter fast, og fyrer av .22 drivpatronen. Skulle tro at patronen da ville fyke ut. Så klart bør en gjøre dette mot sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer da om hylsa sitter veldig fast? Jo, trykket fra drivpatronen trykker kula inn i hylsa. Kruttgassen fra drivpatronen kommer forbi kula inn til kruttet, og antenner dette. Brått ble ting litt mere spennende enn nødvendig.

 

Hydraulikkmetoden er mye tryggere. Fyll olje i løpet så det er helt fullt. Sett en tilpasset hard treplugg i løpet (f.eks. en slik som brukes på flatpakkede møbler, de finnes i flere diametre), og smekk til med en egnet hammer (plast, fiber- eller kobberhode så du ikke skader munningen). Trepluggen virker som stempel uten å ripe opp løpet, og olja overfører kraften til patronen så den spretter ut. Da har du et oljet løp med en treplugg fast i munningen, men treplugger er litt enklere å fjerne!

 

Og om dette mot formodning ikke skulle virke, så har du i alle fall presset en del olje inn mellom patronen og kammerveggen. Dette kan umulig være noen ulempe mtp videre utdragnings-forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...