Jump to content

Patron fast i kammeret


Recommended Posts

Min tanke om slike ting som dette er at før man begynner å dunke med pussestang, søle med olje osv, så ville jeg prøvd å lukke slttstykket og få avfyrt patronen. Om jeg måtte lukka sluttstykket med spesialredskap (vedkubbe feks) så ville jeg prøvd det. Nettopp fordi det er mye enklere slå ut en tomhylse enn en patron, og fordi en tomhylse er det lett å bore ut å gjenge og skru ut med samme prinsippet som man skrur ut hylser som er stuck i sizedier ;)

 

Jada det er for sent denne gangen men nestegang noen kommer ut for dette ville jeg anbefalt det FØR man begynner med noe annet...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om hylsebotnen stikk ut litt frå kammeret, hadde eg prøvd å sage den av med ein baufil til eg kunne brekka den vekk. Då er tennhetta ute av vegen. Så kan ein få resten ut i sitt eige tempo.

 

Berre fjas å seie at folk ikkje skal gje råd. Det er til sjuande og sist han som spør om råd som vel å fylgja det. Det nokon andre har tenkt kan han godt ha tenkt på sjølv, betre då at nokon kan seia frå at dette og dette er ikkje noko lurt. Som i dømet med tennhetter. Alle som har lese denne tråden no, veit at ein ikkje kan drepa tennhetter sånn heilt utan vidare. Kunnskap kjem ikkje før ein veit at ein ikkje veit noko.

 

Har du sett en Sauer-pipe? Rådet ditt om å sage vekk hylsebunn er helt på jordet, og bare understreker at det er fjas at folk som ikke har peiling skal gi råd. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg trolig har en løsning.

Se bildet:

normal_extractor.JPG

 

Det er en metode som sikert fungerer, og krever ingen borring an hetta.

Du kan foreslå den til børsemaker hvis han kommer til å ta en avvisende tone .....

 

Tenk hylseekstraktor som ikke har bredde på 5mm, men rundt hele hylsa !

Det er nemilg en muffa som er markert rød. Den er splittet i to bitter ( skåret langs ).

Den holdes sammen av en muffe markert med blå farge.

Hylsa er gull.

Det grønne brukes for å trekke ut det hele.

Link to comment
Share on other sites

ja, den er ufarlig, men etter som at dette er ei pipe jeg har fått, og som en annen og har gitt juling innvendig med ett eller annet for å få ut patronen, vil jeg ikke bruke en masse penger på dette, og aksling som er nevnt har jeg ikke tilgang på pr i dag. ikke er pipa gjenget heller og ikke har jeg en masse hydraulikkslanger liggende, ellers kunne jeg koblet den til traktoren for å presse ut.

 

pipa blir nå tilsatt en god slump olje, og skal få stå med denne oljen noen dager eller uker (til jeg kommer på pipa igjen) så får den nok litt mer juling med gjengestaget før jeg ved neste børsemaker jobb får den kappet og kammrer den til ett eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lignende problem i min mauser, der satt skuddet fast, tok en pussestokk og ga den noen kakker, flytta seg litt,men det var visst bare kula som gikk inn i hylsa, snudde løpet ned da så jeg noe av kruttet renne ut men fikk ikke løs hylsa, etter det tok med børsa til børsemaker.

han hadde i olje for å "drepe" kruttet, satt løpet i skrustikke, fant frem et stag med løpsdiameter og slo med hammer, fikk den ikke løs.

han måtte sette den i dreiebenk og dreia hylsa ut i fra kammerenden, tok vekk hylsebunnen og litt til, så fikk han ut hylsa uten å skade løpet.

Link to comment
Share on other sites

Men om nå kulen er trykket ned i patronen, står den enda så langt fram i patronen at ikke kruttet slipper ut rundt kulen ???

Om kruttet slipper ut, kan du ikke da klare å tømme patronen ??.....

Har forstått det slik at kulen er trykket så langt ned i patronen at den ikke har retningen engang.

Å om den fortsatt står i rillene, så må det da gå å bore seg gjennom denne å inn i patronkamret. Skal da kke rare boret til for å komme gjennom selv en helmantlet kule. Å når du er gjennom så er det bare å helle ut kruttet.

Borer du sakte, så blir ikke boret varmt heller. Etterpå er det bare å sette av hetta, da har du jo allerede hull gjennom kula, så det lille knallet gjør ingen virkning.

Vips, så har du en tomhylse du kan jobbe med........å denne er ikke noe problem å få ut.

Link to comment
Share on other sites

Et 80 cm langt 3-4 mm bor? Tja :roll:

 

Det er berre å sveise eit bor på ei gjengestang, så har ein glatt eit 80cm bor. Eg er meir skeptisk til å bore i kula frå munningen når vi har ei live fenghette og komprimert ladning bak... Eg vil tru det går heilt fint så lenge ein pøser på med olje og tek det med ro, men *viss* noko skulle skje ville ikkje eg holdt i den boremaskina.

Link to comment
Share on other sites

Var en lignende tråd tidligere.

 

viewtopic.php?f=14&t=47399

 

Jeg synes et forslag om bruk av hydraulikk hørtes ut som en god løsning dengang, og jeg synes det høres ut som en god løsning idag.

 

panhead skrev:

Fylle løpet med olje dælge i ein hard treplugg vips så er hylsa ute

 

Helt korrekt fremgangsmåte :wink: Fyll løpet med tynn olje opp til ca 0,5 cm fra munningen, tilpass en liten gummiplugg (eks viskelær), og tilpass en treplugg over denne. Ett lett slag med en hammer på toppen, og patronen løsner. Risikofritt både for løp og eier. Enkel hydraulikk :wink:

 

Sjekk denne tråden, vurder metoden, og rapporter resultat

 

edit:

mekket link

Link to comment
Share on other sites

Skjer ikke noe om man borer forsiktig, det eneste som kan skje er at kulen begynner å rotere. men lite sansynlig da den sitter i rillene, å for det andre så er det ikke så mye motstand i blyet at det klarer å rive løs kulen. Heller er ikke blyet så hardt at det vil utgjøre noe særlig varme mens du borer gjennom.

Ikke noe problem å sveise en bor fast på en gjengestang, laget selv en bor som var nesten en meter da jeg drev med båten :)

Å krutt ER farlig, men ikke Så farlig når man kommer inn fra denne siden. Hadde vært mye mere skeptisk å gå inn fra andre siden.

For at det skal gå av, så må det jo være en tennsats som er med i bilde, å kan ikke se at et bor i sakte fart skal klare å gjøre noen skade selv med en komprimert ladning.

Bruk en trebor med spiss, da treffer du rett i tuppen på kula uten å skade løpet. Dessuten så er det jo et løp man snakker om her, ikke noe glassvase. Regner med at et løp skal tåle såpass som en gjengestang som surrer sakte rundt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor borre? Det lar seg ikke gjøre!

Man må drepe krutt med olje, ikke ved å borre i kula for å få den ut.

 

Jeg ville starte ved å forsikre seg om at oljen har tilgang til kruttet!

Dvs bruke denne stanga for å finne ut hvor dyp kula siter i hylsen.

Eventuelt snu løpet med kammeret opp å prøvd å se om ved berøring med stanga kommer endel kruttet ut

Hvis dette er tilfelle, så har oljen tilgang til kruttet, tross sittende kule.

Da er det bare å få oljen stå i løpet en ukes tid, da går det sikkert fram til hetta. Og kruttet er drept.

 

Videre er det ufarlig hvordan håndterer man dette. Blir ingen antenning uansett!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ta med løpet og ei skrustikke til et trykt sted og sette ei "nål" mot hetta og en hammer i et langt tau og fyre av patronen? Holder man seg på god avstand burde det fungere greit og ikke skade løpet.

 

Dette er ikke en opsjon lenger! Kula ble dyttet inni hylsen og sitter skjev. Dessutten ladning er komprimert.

Vanskelig å gjette om i løsningen din løp sprenges, eller om det blir bare en hylseseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man?

 

For det første gjør man IKKE som Høggeren foreslår. Man bruker ALDRI makt for å få ned hevarmen. Opp, javel, men aldri ned.

Alle slike faste hylser kommer av at folk har brukt for mye makt, i stedet for å stoppe og tenke, om sluttstykket ikke stenger som det skal.

For det andre dunker man IKKE med en pussestang. Sansynligheten for at man lager stygge merker i pipen er nesten 100%.

Dette for at stangen kiler seg mellom kule og løp. Stangen er for tynn, og blir for bøyelig og svak til å gi konsise slag på patronen.

Det man gjør er å skaffe en stang som er så tykk som mulig uten å gi friksjon i løpet, polerer kantene, stapper stangen inn og dunker bestemt. Da kommer patronen ut.

 

Om man har forsøkt vedkubbemetoden til Høggeren først, er fremgangsmåten den samme, men nå er det slett ikke sikkert at patronen kommer ut. Da gjør man som andre sier, heller inn tynn olje og lar stå en stund. Da dreper man i alle fall kruttet, selv om tennhetten fremdeles kan være i live. Man dunker igjen, noe kraftigere. Kommer hylsen fremdeles ikke ut, bør man overlate greiene til en børsemaker. Selv bruker jeg en hul fres som settes i bakdokka på dreiebenken, pipen i chuck'en og freser vekk godset runt hetten. Man tar ut pipen, heller ut kruttet, setter inn en kammerbrotsh, snurrer litt rundt og vips sitter hylsen fast på brotshen.

Dra brotshen ut, rengjør kammeret, inspiser for evt skader, sett inn pipen og hut deg på skytebanen.

Og så håper jeg du har lært at du aldri bruker makt på å stenge et sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke makt for å lukke sluttstykket? Vanligvis er sluttstykket på veg ned når det stopper opp. Dvs alt delvis i lås. Kan man lukke det, kan man skyte patronen, å kan man skyte patronen får man nok ut hylsa. Iallefall i et sauerløp hvor det er lett å ta ut løpet, bore ut den skutte hetta, gjenge opp hullet og dra ut hylsa på samme måte som man drar ut faste hylser fra sizerdie. :)

 

Selvfølgelig forutsatt at man ikke prøver kamre feil kaliber, at man ikke har dunka på kula med pussestokk, at ikke sluttstykket er helt åpent, osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke makt for å lukke sluttstykket?

Nettopp for å unngå situasjoner slik som den i denne tråden.

 

:idea:

 

Det finnes alltid gråsoner, og jo mer erfaring jo mer forståelse, men jeg har opplevd sluttsykker som ikke går helt i lås selv ved hard banking.

Slike tilfeller som beskrevet i denne tråden er ganske vanlige. Om man, når man kjenner uvanlig motstand, stopper og tar tak i problemet, kan det faktisk være nok med lett tapping fra en pussestokk for å få ut patronen.

På generelt grunnlag anbefaler jeg fremdeles så lite vold som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke makt for å lukke sluttstykket?

Nettopp for å unngå situasjoner slik som den i denne tråden.

Men om patronen alt sitter fast, da unngår man ikke denne situasjonen. Situasjonen har alt inntruffet når patronen er stuck. Forrestn, når er det "bruk av makt på sluttstykket", er det når man tar normale raske ladegrep? Det er nemlig nok til at ting kan sitte for jævlig. (kansje man må begynne med fomlete "opp-sakte bak-sakte fram, forsiktig ned ladegrep"?) ;)

 

Jeg sier ikke at bruk av makt løser alt, men enkelte ganger kan det være den enkleste løsningen å få lukket sluttstykket og skutt ut patronen for så å få ut tomhylsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at bruk av makt løser alt, men enkelte ganger kan det være den enkleste løsningen å få lukket sluttstykket og skutt ut patronen for så å få ut tomhylsa.

 

Enkelte ganger, ja, men for folk flest som ikke har den feelingen på sluttstykket som f.eks du har, mener jeg fremdeles det er best å ikke gå denne veien. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at bruk av makt løser alt, men enkelte ganger kan det være den enkleste løsningen å få lukket sluttstykket og skutt ut patronen for så å få ut tomhylsa.

Merk at du får motstand i ( hovedsakelig ) to situasjoner:

1) ikke fullpresset hylse, som ble skutt i et våpen med mer romslig kammer

2) for lang hylse

Du vet skjelden hva som er årsaken, og jeg vil fraråde på det sterkeste å maktkamre patron med for lang hylse.

Dette fører til plassmangel for ekspasjon av neck og merkbar økning i trykket.

Link to comment
Share on other sites

Har da hendt at jeg også har merket at det er litt trangt å få ned hevearmen. Men tar ALLTID ut denne patronen, fjerner kula, tømmer ut kruttet å kaster hylsa.

Når du har skutt noen skudd i børsa di vil du merke slike forandringer veldig fort. Å ser ikke vitsen i å drive å TVINGE inn en patron når man har så mange man bare ønsker hjemme. Kan nesten være 100% sikker på at noe er feil om dem ikke kamrer uten makt.

Kan kansje forstå om du sitter å ser bukken komme ut rett foran deg at du blir litt ivrig, men regner med at du allerede lang tid i forveien har satt skudd i kammret. Å har du ikke det, ja da tror jeg bukken springer sin vei før du får inn selv en patron som kamrer lett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...