Jump to content

Patron fast i kammeret


Recommended Posts

for en tid siden fikk jeg ett sauer løp som ikke skal være gått mange skudda, men der satt noe fast i kammeret sa han og jeg har ikke tenkt annet enn at det var ei hylse som var grei å slå ut. Men i går når jeg tok frem løpet fikk jeg se det var patron og ringte vedkommende, og joda, det var en patron som nok ikke helpressa så han hadde slitt med å lukke sluttstykket og når han da hadde åpnet for å ta denne ut så satt den igjen der og litt av hylsa manglet, videre har han forsøkt å slå ut denne ved å bruke ett eller annet (pussestang) så kula er vist slått godt ned hylsa og kula er sterkt deformert sier han. hvordan få denne ut? kan jo ikke forsøke å sette den i saueren og prøve å lukke bolten siden det nå er super komprimert ladning der er snakk om....

 

alle tips mottas med takk..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har alt hatt i olje i pipa.... skal etter hva jeg forstår være snakk om en blyspiss kule i denne patronen, og at åraken til at ting sitter fast er hysa ikke ble helpressa. hvis ikke der kommer noe gode triks tar jeg det hele med til jakt og friluft i morgen så får de se på det, er litt begrenset hva jeg har lyst å gjøre med denne siden det er snakk om patron med krutt og tennhette...

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at litt av hylsa mangler.. Er tennhetten intakt?

Du kan prøve å fylle løpet med olje trykk inn 2 pussepropper fra munningen bruk en eller annen solid stang som passer i løpet og gi den et solid rapp med hammeren. vær forsiktig så du ikker skader kroningen.

 

Om du har krutt og skarp hette må du være forsiktig med varme, men kammer enden kan varmes i kokende vann, om du i tilleg finner på noe lurt å sprute på hylsebunnen for å kjøle hylsa uten at stålet rundt blir kalt rett før du prøver å banke den ut løsner den lettere.

Link to comment
Share on other sites

Bruk ei skikkelig stålstang og slå den ut. Gjør ikke noe om du bruker makt, eller bruker vekta på løpet til å få den ut som en glidehammer. Men sett det godt inn med tynn olje, slik at krutt og tennhette blir vått, da sier det ikke noe ;) når du hamrer løs på den :)

 

Ikke tenk på at løpet blir skadet innvendig - det skal litt til for det. Og skulle du være uheldig at hylsa ryker, må det brosjes ut. Men det er skjeldent.

 

Har en 5 mm tykk stang i bilen på 1 meter, det hender at det går galt på skytebanen også. Da er det frem med den, og hammeren - og vips er det berre lækkert :)

Link to comment
Share on other sites

det er litt av hylsekraven som mangler, sikkert revet av med utdrageren, hetta ser ut å være intakt uten at jeg vet noe mer. hvor mye makt som er forsøkt med vet jeg ikke, men skal prøve med ett gjengestag, har vel en 5mm stående, tenker jeg dekker den med elektro tape så den ikke kan skade løpet inni...har hatt i bra med olje i løpet så får se om det kan hjelpe. varme i annen form enn varmt vann er uaktuelt ja.

Link to comment
Share on other sites

Bruk mye WD-40 over tid. Ikke bare grunnet friksjon, men for at krutt skal ødelegges.

Den skal ikke kunne antennes.

Drill en hull på tuppen av stanga. Sirka 2mm i dybden. Slik at den holder godt på kula sentralt, og ikke skal ha tendenser til å gå til side.

Pass på å ikke skade kroninga.

Link to comment
Share on other sites

med mindre der kommer noen lure trisk i kveld så leverer jeg den på jakt og friluft i morgen, forsøkte å slå den ut nå etter at der har vært godt med olje i løpet noen timer, men endte med at jeg måtte skru gjengestaget ut fra kula. Kula sitter ikke i løpet nei, han regnet med det var selve hylsa som satt fast. får se hvordan dette går, i verste fall kappes kammer enden av og jeg kan bruke løpet til ett eller annet morro, hadde bare vært greit med ett ekstra løp til saueren.

Link to comment
Share on other sites

Ville prøvd å fylle tynn olje i løpet, da olje kryper godt inn over alt, og la dette stå lenge. Men skal vel noe til for at olje skal komme ned i kruttet da hylsa tetter godt rundt kula...

 

Hadde du fått ut tennhetten hadde alt blitt så mye lettere... Da kunne du bare gjenget opp bunnen i hyla og terset den ut...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke noe man skal si høyt... Men jeg har en gang skutt ut en fastkilt hylse med luftgevær. Altså inn løpet mot kammeret. Gikk fint det. Merk at det var en tomhylse uten kule og krutt. Metoden er nok ikke å anbefale i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

..........., forsøkte å slå den ut nå etter at der har vært godt med olje i løpet noen timer, men endte med at jeg måtte skru gjengestaget ut fra kula. .................

OK. Da sitter kula ikke lenger i halsen, men dypere i hylsen, og den sitter skjevt.

 

Man må ta hylsen ut fra tennhetta siden, og da er best å levere løp til børsemaker.

Han kommer trolig til å borre hetta ut, gjenge, skru inn en skrue ( M8 ) og prøve å få hylsa ut på denne måten.

Hvis dette feiler, da må brøtsjes.

 

Apropos, idee med kompressor er bra. Hvis løp ikke er gjenget, finn slange som passer mot utvendig diam. på løpet. Bruk strammebånd.

Link to comment
Share on other sites

Monter pipa i en skrustikke under en søyleboremaskin med kammerenden opp. Fyll kammeret med tynn olje og borr ut tennhetta svært forsiktig, først et tynt bor (ønsker å penetrere hetta uten at de genereres for mye varme), bruk gradvis grovere. Bruk visir/hansker/. NB! Vær lett på hånda så ikke boret ikke oppfører seg som slagstift.

 

Tennhettesatsen er ikke lett å løse opp uten å bruke løsmidler som selv er lettantennelige. Oljen vil sørge for kjøling, bare sørg for at kammeret er fullt hele tiden, etterfyll ved behov. Når du først har fått borret ut det meste av hylsehodet, så vil friksjonen mot kammeret reduseres nok til at du kan banke den ut fra munningen.

 

Legg gjerne en sandsekk under munningen i fall skuddet går (ikke sannsynlig, men Murphy jobber overtid for enkelte...).

 

Ikke se ned i kammeråpningen når du driller.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Med all den elendighet på nyhetene med 22.07, børsfall, anarki i England, nabodrap.. så er denne tråden akkurat det vi trenger! Morsomt å lese alle gode kreative forslag. (har forståelse for at det kanskje ikke er så morsomt for deg Ole ;) )

 

 

Jeg kjenner ikke til hvordan Sauer pipa er (nesten litt flaut å si det..), men lar det seg gjøre å få tak rundt bakre del av hylsa og vri rundt med en tang? Eventuelt lage ett hakk i hylsekraven og banke den rundt med ett skrujern. Ved å rotere-banke-rotere-banke vil den kanskje løsne. I såfall, pass på at du ikke dunker mot hetta!

 

Dersom du skal sette av hetta, så ville jeg ikke gått for en løsning som innebærer trekloss, borrmaskin, spiker, vekt og snor (eller tilsvarende). Ei heller forslaget over med å borre ut hetta.

Det er en potensiell rørbombe med komprimert ladning og kule på skrå. Denne tråden mister drastisk sin underholdningsverdi om du skader deg Ole.

Link to comment
Share on other sites

Hatt to tilfeller av dette i en AR med ikke nok sizede hylser. Den ene ble løst med et rør som var stort nok til å gå over hylsa men ned innenfor låseklakkene. Så ble det montert strikk og tennspiss over dette. Løp festet i et tre, snor til tennspiss og skyt det ut. Dette var og så et briste eller bære prosjekt da ingenting annet så ut til å funke. Dette funket og løpet er like godt. Nr to ble løst med å feste løpet til en solid stamme, tre pussstokken inn i løpet og bruke saftig rambukk med rett slag på for å få den ut uten å slå skakt, noe som er lett å gjøre om man gjør det for hånd i tillegg til at det er lite smart å stå i faresonen om det skulle smelle. Om det skulle smelle vil mesteparten av trykket gå ut bakover. Briller, hørselvern og best av alt dekning er å anbefale ja.

Link to comment
Share on other sites

Har lite sans for slike løsninger, dvs. ta hylsen med borr fra hette siden.

Hed enhver borring, heta som ikke er ødelagt av olje antenner. Bra hvis bare den antenner. Verre hvis det antennes også krutt. Farlig greier! Da er det bedre at erfaren børsemaker tar jobben.

 

Det å skyte den ut var aktuelt før kula ble dyttet inni hylsen.

 

Og for all del, sjekk formatering av hylser. Dvs. innstilling av die før du kjører hele serie gjennom.

Link to comment
Share on other sites

IKKE begynn å bor i skarp patron!!

 

Dersom du har muligheten til å slå gjenger i løpsmunningen er dette det beste. Da kan du fylle med olje, som tildligere nevnt her, sett på en fett nippel og bruke ei fettpresse til å trykke fett inn i løpet. Løsner den ikke med en gang så la pipa stå med press på. Legg den gjerne i fryseren over natta. Ta den så opp og press noe mer fett inn i den. og kjør kammerenden rett ned i kokende vann.

 

 

Dette hjalp når jeg måtte gjøre dette en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hydraulikk er en fin ting. Er kammeret tett? Hvis patronen tetter skikkelig kan du fylle løpet helt med olje, sette en lang kule i munningen og gi den et rapp.

 

En kamerat av meg med børsemakerutdannelse ble spurt om å fjerne en patron som var kilt fast i kammeret

(en luring som hadde klart å få en 6.5x55 patron inn i et 30-06 kammer i en gammel mauser... :!:

For å gjøre brøleren helt komplett , så hadde han forsøkt på egenhånd å få ut patrona - ved å fylle løpet med 22lr tomhylser og så banke på disse til at de utgjorde en "homogen masse" :twisted: )

 

Såvidt jeg husker så var det først lang bor for å få ut mest mulig messing fra 22 hylsene, deretter fylle med olje og slå på med en passende stålstang som hydraulikkstempel. Tror alt kom ut til slutt

Link to comment
Share on other sites

..... (en luring som hadde klart å få en 6.5x55 patron inn i et 30-06 kammer i en gammel mauser... :!:

For å gjøre brøleren helt komplett , så hadde han forsøkt på egenhånd å få ut patrona - ved å fylle løpet med 22lr tomhylser og så banke på disse til at de utgjorde en "homogen masse" :twisted: )

Det er ingen grense på oppfinnsomheten !!! Ekstremt dårlig og ekstremt kreativ.

 

Ole_Netland, kan du si fra hvordan det gikk til slutt. Enhver av oss kan få seg slik situasjon med forkiling.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal sette en hette ut av spill er løsemiddel det sikreste. Leste en tråd en gang om forsøk på og ødelegge hetter med CRC og vann. 80% av hettene som hadde ligget et døgn i nevnte luriumer fungerte forsatt. Dette fordi hettene er forseglet med en type tettelakk og du må bruke noe som løser oppp lakken for og ødelegge de.

 

Jeg ville prøvd meg på aceton forde den er svært flyktig og kommet lett til, men OBS den er også svært lettantennelig.

Link to comment
Share on other sites

..... 80% av hettene som hadde ligget et døgn i nevnte luriumer fungerte forsatt. Dette fordi hettene er forseglet med en type tettelakk og du må bruke noe som løser oppp lakken for og ødelegge de.

Men da snakker du om å prøve ødelege den fra tennstift side? Eller har de fått CRC bad?

Link to comment
Share on other sites

Bør vel si at jeg har våpenutdannelse.. samt jobbet med diverse eksplosiver i mange mange år.

 

IKKE prøv å bor ut eller ødelegg tennhetten på noen slik måte som her foreslått.

Dette er i beste fall en risikosport.

Man kan aldri være sikker på at tennsatsen blir ødelagt med CRC eller annet lurium.

dette er initialsprengstoff med HØY følsomhet og detonerer (ja for det er en detonasjon dette er) både ved påvirkning av varme, slag, friksjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter som jeg forsto var det hysler uten kule og krutt som ble badet i CRC eller vann og test"klikket" etterpå.

Det du kan gjøre Ole, er og bore et lite hull i hylsebunnen ved siden av tennhetta og inn til kruttet og enten tømme for krutt eller bruke ei "heroinsprøyte" med et eller annet som du vet ødelegger kruttet totalt.

 

Vis jeg ike tar feil en dette NC(NitroCelulosekrutt) Hvor det er brukt aceton som løsemiddel. Acetonen smelter kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfordrer alle som tror man sikkert kan drepe en hette med olje (feks crc 556) eller vann, til å teste dette. Jeg har testa. 2/3 av hettene som var dynka (fra innsiden av hylsa) gikk av. Noen var reduserte, men de gikk av fordet. Jeg skrev om denne testen på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Om hylsebotnen stikk ut litt frå kammeret, hadde eg prøvd å sage den av med ein baufil til eg kunne brekka den vekk. Då er tennhetta ute av vegen. Så kan ein få resten ut i sitt eige tempo.

 

Berre fjas å seie at folk ikkje skal gje råd. Det er til sjuande og sist han som spør om råd som vel å fylgja det. Det nokon andre har tenkt kan han godt ha tenkt på sjølv, betre då at nokon kan seia frå at dette og dette er ikkje noko lurt. Som i dømet med tennhetter. Alle som har lese denne tråden no, veit at ein ikkje kan drepa tennhetter sånn heilt utan vidare. Kunnskap kjem ikkje før ein veit at ein ikkje veit noko.

Link to comment
Share on other sites

Fjas å si at man ikke skal gi råd uten at man faktisk har kunnskapen om det saken omhandler..??

Hmmm..

minner om enkelte journalister dette som også kan skrive ting uten at man vet bedre.

 

Når det omhandler ting der det er stor fare for at ting kan gå galt.. ja da er jeg ikke på noen måte enig med deg i at det er fjas at man skal holde kjeft om man ikke har tilstrekkelig kunnskap.

feil råd kan medføre personskade.

 

Noe jeg har opplevd opptil flere ganger er at det ikke er de som er fullstendig kunnskapsløse som utgjør en fare (for seg selv eller andre) og heller ikke de som HAR god nok kunnskap, gjerne god nok kunnskap til å vite at man ikke kan alt.

Derimot så er det de som kan litt eller noe.. og ikke ser at man ikke kan alt.. men likevel har tro på seg selv (for mye)..

dette har jeg sett en del uheldige episoder med.. og med påfølgende personskade.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen mellom og bore i en komp ladning og ikke komp? Han må fylle kammeråpningen med noe kjølende, ikke brennbart. Væsken vil trenge gjennom sammen med borren og kjøle samt hindre tenning. Jeg kan med sikkerhet si at hvis han mater sakte og sørger for at borret ikke knekker vil en ikke klare og generere nok varme til og tenne kruttet. Da står vi igjen med friksjon som risiko og krutt er ikke "spesiellt" følsomt for friksjon. Ingen varme, liten friksjon samt at tenn satsen i hetta ikke røres, gjør at jeg ville gått for denne løsningen. Med alle sikkerhetsregler tatt selvsagt

Link to comment
Share on other sites

Enig i at de som åpenbart ikke har peiling her bør lese i stedet for å komme med direkte farlige forslag til løsning.

Viss man ikke vet at man ikke når særlig tak i patrona inne i ei Sauerpipe så er det best å la vær å komme med råd. Ikke bare å sage heller der "inne".

Boring i tennhetta er ekstremt risikabelt når den står i et kammer, faktisk en potensiell dødsfelle.

 

En gjengestang er ikke særlig godt egnet viss patrona sitter skikkelig fast. Stigningen på gjengene er med på at stanga vil bøye unna og tape effekt i enden der du vil ha snerten i slaget.

Få tak i en 6mm aksling (5 også går, men ikke like bra) og legg bare et lag med glatt tape på akslingen slik at den får tilnærmet glidepasning i løpet, sett inn med tynn olje.

Fyll en god slurk med feit olje (gjengeolje, smøreolje e.l) slik at du har et ca 5 cm langt "flytende stempel" mot patrona. Kapp akslingen slik at du har bare et kort utstikk fra munningen (8-10 cm) og legg en stor stoppskive på munningen i tilfelle patrona kommer og der er kraft igjen i slaget (da slipper du å skade kroning/gjenger).

 

Viss pipa er gjenget for demper så var det et veldig godt forslag å lage en muffe som du skruer på løpet med en grisnippel i.

Om den ikke løsner med et par-tre slag gjennom en optimal aksling så hadde dette vært neste steg for min del. Hydraulikk er kraftige greier.

 

 

Om du velger å bruke en børsemaker så spør for all del hvordan har har tenkt å gjøre det. Hadde vært interessant å høre fra en faglært ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at kruttet ikke vil antennes av dette, og dersom man unngår tennhetta så skal ikke dette som sådan være farlig.

og er nok også mulighet for å få ut kruttet ut av hylsa dersom man bruker stor nok bor i forhold til kruttets korning.

 

Det er allikevel ikke et rent lite sikkerhetsmessig aspekt i dette da boret kan skjære ut sideveis og dermed bore i tennhetta.

 

risiko = sannsynlighet x konsekvens

 

kan en av faktorene her reduseres eller elimineres?

Hva med å redusere sannsynligheten for feilskjær ved å bruke andre metoder?

eller boring i automatisert borverk for å minimere konsekvensen?

 

Det beste er uansett å velge en annen metode som består i å IKKE komme i konflikt med de eksplosive komponentene i patronen, da vil sannsynligheten for at det skal skje noe betydelig reduseres.

Link to comment
Share on other sites

Botnlinja er vel uansett at eg ikkje hadde satt i gang med noko slikt utan å ha skikkeleg verkstad. Særskild med boring inn frå sida eller liknande, alt etter kor mykje ein kjem til, måtte ein hatt ein skikkeleg søylebor. Går hetta av inne i kammeret, med alt av lurium som har vore nedi der og transla patronen og trykka ned kula...blir som å hamre på ei røyrbombe. Gurgle.

 

Alt i alt tykkjer eg at ei løysing basert på hydraulikk høyrast mest attraktiv ut, om ein får rigga det til. Mest truleg ville eg sjølv ha forsøkt å øydeleggja patronen, med særskild finesse lagt til det å få vekk tennhette eller krut. Så kan ein sitte og pirke ut resten skånsomt så ein ikkje skadar kammeret.

Link to comment
Share on other sites

MAN BORRER IKKE I EN SKARP PATRON! Ikke uten sikkerhetsforanstaltninger som dekker opp alle tenkelige og utenkelige hendelser. Og da blir spørsmålet om du klarer å tenke på absolutt alle. Tenk på polakken som nylig ble drept av an boltpatron, disse inneholder langt mindre krutt enn det vi snakker om her.

 

Som Slegga skrev: risiko = sannsynlighet x konsekvens

 

Kims løsning med kontrollert avfyring vil helt sikkert også fungere, og siden det kan gjøres utendørs og med lang snor er det relativt enkelt å sikre seg mot skader. At kula er banket inn i patronen gjør ikke noe, uten låsing vil hylsa fyke ut lenge før det blir farlig trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...