Jump to content

Valg av eggvinkel?


Mildot

Recommended Posts

Vet det er mange der ute som sitter inne med mye kunnskap om emnet, og jeg syns "valg av eggvinkel" fortjener en egen tråd.

 

Er selv ganske blank på dette, så jeg håper det kan komme mange svar :wink:

 

Kniver jeg selv bruker er stort sett disse:

 

Den gamle gode Hunter`n

Bruksomeråde:

Fisk,brødskjæring og ellers generelt turbruk.

11002_t3.jpg

 

Fallkniven vm1.

Bruksomeråde:

Slaktekniv (rådyr) ligger alltid grundig rengjort i sekken under jakt.

wm1-web.jpg

 

Fallkniven Idun

Bruksomeråde:

Slaktekniv, flåhjelp ellers ett alternativ til vm1, selv om den har helt andre dimensjoner er den veldig lett å arbeide med, "spikke arbeidet"

stor-nl5.jpg

(Bildene over er hentet fra produsentenes hjemmesider)

 

Får å holde disse vedlike bruker jeg ett Lansky diamond slipesett med

17-20-25-30 graders vinkler.

Har stort sett brukt 20 grader, men tror nok kansje at Fallkniven med sin stålkvalitet tåler en krappere (spissere) vinkel.

 

Setter pris på om noen kan komme med annbefalte vinkler til forskjellige bruksomeråder/stålkvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Begge knivene fra Fallkniven har vel konveks egg fra fabrikken. Dette er for meg best å opprettholde med lær impregnert med en slipepasta.

 

Man fører kniven fra eggen, ikke mot som vanlig, og prøver å holde en relativt konstant vinkel. Læret føyer seg litt etter kniven og eggen slipes riktig. Du skal bruke lite trykk og heller bruke mange lettere drag; ca. vekten av kniven skal holde.

 

Hvis kniven har blitt ordentlig sløv kan du bruke fint vannslipepapir på samme måte. Helst med et underlag som føyer seg litt, som lær eller en mus matte.

 

Det er ofte greit å farge eggen med en sprittusj og se om du fjerner denne med den vinkelen du bruker. Så lav vinkel som mulig som likevel fjerner tusjen fra eggen syntes jeg virker best.

 

Her står det litt mer om hvordan man kan gjøre det.

 

http://www.barkriverknives.com/docs/convex.pdf

 

Til vanlige kniver bruker jeg enten et bryne frihånd eller en Spyderco Sharpmaker. Trikset med sprittusj på eggen funker bra her også.

Link to comment
Share on other sites

 

Bra artikkel det der.

 

De to butteste vinklene på Lanskyen er som regel altfor butte uansett stål.

Som generell vinkel vil jeg anbefale 30-35 grader totalt.

Lanskyen gir vinkelen mellom den ene brynefasen og senterlinja på kniven, så totalvinkelen blir 34 og 40 grader på de spisseste. (Dette vil variere litt på tykkelsen og bredden av bladet.)

Det hender det er vanskelig å slipe etter den spisseste vinkelen, da spenneskruen kommer i veien.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for linken, nyttig :wink:

Måtte modde litt på Lansky giggen for å få spent opp kniver med høyt blad da som du sier skruen kom i veien ved sliping av spisse vinkler.

Giggen er heller ikke noe særlig tess på tykke blader da holdet blir dårlig, for se om jeg lager meg en som er bedre egnet til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...