Jump to content

Lagring av kjøtt under reinsdyrjakt


kallen

Recommended Posts

Hoi! Snart tid for reinsdyrjakt. Jeg har i år fått 3 kort som jeg skal kose meg med. Det jeg lurte på var om noen har no gode tips å dele med meg angående lagring av kjøtt ute i villmarken. Hytta jeg skal benytte meg av ligger ganske langt fra vei og jeg ser for meg at jeg må lagre kjøttet på et vis. Har hørt at man bl.a kan senke det ned i vann.

Hvordan går man fram? Får man kjøpt poser til å lagre kjøttet i? Hvor lenge kan man la kjøttet ligge?

 

Takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har høyrt at opp til 2 veker går bra. Reknar med dette sikkert avheng av temperaturen. Vidare er det viktig at overflatene (kjøthinnene) får tørke. Dette vil vere gunstig i høve til bakterievekst etc. Ang. lagring har eg fått høyre fleire gonger at kjøtet bør røysast ned, i alle høve om det skal ligge ei natt eller to. Det er mange svoltne fuglar og 4-beinte i fjellet.

 

Ang. lagring i vatn hadde eg nok vore litt skeptisk til. Greitt at det kan vere kaldt, men det er også fort noko jordbakteriar etc. i det. Kanskje for kortare periodar går dersom det er pakka tett, men dette vert generell synsing frå mi side.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Eg trur du må tenke heilt annleis, og lage deg ein annan logisitikk for jakta di, der det å ta vare på (det kanskje beste) viltkjøtet blir høgare prioritert! Mulig at jegerar i gamle dagar røysa ned kjøt i vekesvis eller la det i vatn, men så hadde dei også heilt andre kvalitetskrav til kva dei åt/korleis det smakte enn kva dagens jegerar har.

 

Villreinjakt i norske høgfjell i august/september kan by på alt frå shortsver og 20 pluss, til nattefrost og snø. Det blir difor fullstendig lotto å gamble på at ein kan oppbevare kjøtet noko særleg utover eit par døgn, før du får det i hus og til mørning i kontrollerte former.

 

Har sjølv praktisert innpakking i Jerven-duk (etter nedkjøling!), for så å steine det ned i røys for henting neste dag. For min del har det gått bra. I fjor opplevde ein jaktkollega at ravnen hadde gått laus på både duk og kjøt allereie neste dag....

 

Skal du senke kjøtet i elv/bekk/vatn, må det vel pakkast i vanntette posar/sekkar. Men eg ville ikkje gjort det.

 

Husk uansett på å ikkje kjøle kjøtet for raskt, om du kan unngå det. Første døgnet bør temperaturen helst ikkje under 10-16 grader.

Link to comment
Share on other sites

Å søkke ned i vann fungerer best med hele utvomma dyr med skinnet på..da kan det ligge opptil ei uke i klart kjølig vann. Nedskåret eller grovpartert kjøtt trur jeg at jeg hadde pakka inn i vanntette plastposer med stein i hvis dette hadde vært eneste løsninga. Neduring i Jervenduk eller viltnett er nok den foretrukne metoden her..

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å finne ei stor flat helle som jeg legger oppå 4 steiner i hvert hjørne, litt under plata, dette for at mus oog annet ikke skal komme til, de klatrer ikke oppned.

 

Så legger jeg kjøttet utover denne steinhella og murer rundt med stein legger så en stor stein på toppen, som lokk. Er det i Jerveområde murer jeg med så store steiner at jeg så vidt klarer å løfte de, jerven er sterk, oog jeghar sett den har revet ei kjøttgrav og stukket av med innholdet, legger skinn oog gevir ved siden av og murer en stor varde som gjør at jeg finner igjen dette i fjellet, (bruker ikke GPS) Her kan kjøttet ligge i hele mørningsperioden, har faktisk opplevd at det har kommet snø i høgfjellet og jeg har ikke kunnet hente kjøttet på over ei uke, ikke noe pproblem for det, kjøttet var like fint.

 

Det tar litt tid å lage ei skikkelig kjøttgrav, men man har igjen for det til slutt

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge kan man la kjøttet ligge?

Er det 20 grader synes jeg du skal ta en pause i jakten og frakte hjem det du har skutt.

Er det 5 grader og du skjærer vekk alt skuddskadet kjøtt og får en hinne på resten kan det ligge i 14 dager.

 

Ved Snøhetta snakket jeg med en som hadde steinet ned kjøtt før han gikk til bygds. Så kom vinteren og han kom ikke inn i fjellet før lenge etter jul. Det kjøttet lå i 4-5 måneder...

Link to comment
Share on other sites

Hoi! Snart tid for reinsdyrjakt. Jeg har i år fått 3 kort som jeg skal kose meg med. Det jeg lurte på var om noen har no gode tips å dele med meg angående lagring av kjøtt ute i villmarken. Hytta jeg skal benytte meg av ligger ganske langt fra vei og jeg ser for meg at jeg må lagre kjøttet på et vis. Har hørt at man bl.a kan senke det ned i vann.

Hvordan går man fram? Får man kjøpt poser til å lagre kjøttet i? Hvor lenge kan man la kjøttet ligge?

 

Takk!

 

 

Har du noen form for tilgang til noe strøm på denne hytta? Agregat? Hva i så fall med å frakte inn en liten vakumpakkemaskin, vakumpakke, for så å senke i vann (eller lagre jevnt kjølig? Kan vakumpakke i store stykker/ passelige transportstykker, for så å finpartere/ pakke på nytt når du kommer hjem. Mulig å frakte inn noen støre stamper som du kan legge vakumpakket kjøtt oppi, for så å sette disse i en rennende bekk/ elv med en eller annen form for lokk oppå?

 

Mulig dette passer fryktelig dårlig i forhold til de resterende faciliteter du har, men hvis dette kan funke, er det en mulighet. (Kreativiteten lenge leve...)

 

Alternativt kan du alliere deg med noen i den mer utålmodige delen av befolkninge, som ikke selv jakter men trenger litt trim, så kan komme å hente det du skyter for videre bearbeiding.

 

Planlegging av logistiske elementer er viktig for å få et godt resultat på middagsbordet. Dette bør være klart fikses FØR jakta starter.

 

Kniver, utstyr til hygiene/ vask, taljer/ oppheng, transport til mørningssted, parteringsfaciliteter, poser til pakking, kjøl/ fryserom etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevet å ha kjøtt liggende i en revne i fjellet i en uke i ganske varmt vær uten at det var noe problem. Vi var litt bekymret for om vi ville finne det igjen kravlende ut, men det var veldig fint kjøtt. Revnen hadde en fin trekk, slik at det ble dannet god hinne på kjøttet og slik at de store fluene ikke fant det interessant for egglegging.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...