Jump to content

Gåsejakt i Bodø/Salten området


Roffe77

Recommended Posts

Var en stund jeg prøvde litt på dette. Det er vanskelig når man ikke har kontakter, men det er nok som så ofte før; spør bønder i området, det verste du får er en finger og et rungende nei, men det får en ihuga jeger regne med noen ganger. Til slutt kommer det et ja.

 

Det er ikke all verden med grågås rundt jaktstart, i hvert fall ikke på fastlandet. Om du søker opp grunneiere på øyene utenfor Bodø, feks Arnøyene, så er det nok mulighet for pang-pang. Kortnebbgåsa kommer rundt 20.sep, eller noe i den dur. Den har jeg sett passere i temmelig store flokker og tar gjerne noen dager pitstop lenger inn i landet. Den har jeg sett ligget idagevis på Sundsfjordfjellet, men er litt vanskelig å komme innpå.

Link to comment
Share on other sites

Ja tenker øyene kan være interessante, kanskje Landegode eller Kjerringøy. Ellers har jeg vel sett gås på Rønvikjordene også, men det skulle tatt seg ut å ligge på post der. Jeg regner med at bøndene i Fauske og Rognan området allerede har jegere til sine jorder, så det er vel liten vits å spørre der.

 

Det enkleste hadde jo vært å jakte på statsgrunn. Gåsa sitter jo ikke bare på jordene. Det går jo an å jakte i fjæresteinene også.

Men så har jeg rotet bort Salten kartet mitt, slik at jeg ikke får sett hvor det er statsgrunn.

 

Har vel heller ikke observert så mye gås etter at jeg flyttet til Bodø. Det kan jo hende de trekker kjapt forbi eller ute på øyene. Jeg vet ihvertfall fra da jeg bodde i Tromsø, at gåsa trekker tidligere enn før. Når jakta starter er det største trekket allerede dratt. Jeg ser jo allerede nå gås på trekk i Harstad området. Tror ikke man skal vente til langt ut i september før man speider etter gås.

Link to comment
Share on other sites

Det beste du kan gjøre er å dra rundt å spørre,var det eg gjor å fikk meg en plass til slutt,hadde eg fått lov av grunneier kunne du fått vært med meg,men ville ikke at det skulle være mange folk der,er ett lite jorde men er mye gås i området.men har erfart at det er overraskende mange bønder som ikke vil ha jakt.mellom bodø og kjerringøy er det ikke mye gås på fastlandet,arnøyene fikk eg beskjed om at det var mye turister i disse tider så ville ikke ha så mye skyting der ute.dey beste tipset er vel å si at en forspørr seg aldri,værste svaret en kan få er ett nei...kjerringøy virker lovende,så tenker på å ta meg turen ut dit å snakke med folk å høre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har fått skutt meg 5 stykk....2 er skutt på venset,og 3 er skutt på mjønes...

 

skal ut i natt igjen,der jeg jakter på venset har de en tendendens til å komme inn på ei leire på flo sjø så skal ut å prøve meg igjen...

 

jøsses det er spennende når en hører de skrike....

 

men skal sies at det ikke har vært for mye fugl å se på venset,men en må jo prøve seg...

Link to comment
Share on other sites

tenkte eg skulle spørre her om noen hadde lyst å være med å se etter gås i natt...er flere her som ikke har jaktplass å det er no litt triveligere å være flere når en sitter å venter,i tillegg så har en større sjangs å få felt flere fugl om det skulle komme noen...

 

kan ikke garatere fugl men har sett fugle 2 av 3 ganger eg har vært på plassen min,fikk felt 2 den ene gangen...

 

om noen hadde lyst så send meg bare en PM så kan vi snakkes.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Bra folk e ute å prøve. Sjøl har æ gjedd opp gåsejakt i nærområdet tel Bodø. Æ hadde forventa at gåsejakta sku være piece of cake å få tak i, og at elgjakta kom tel å bli umulig. Men det blei altså stikk motsatt.

 

Forøvrig syns æ det e lite folk, i alle fall her i Bodø, som e ihuga jaktinteressert. Vi sku nesten starta en liten klubb for oss som e over gjennomsnittet jaktinteressert. Jegerpils og røverhistorie en gang i måneden. Kunne jo kanskje ført me sæ samarbeid mellom jegeran å. Ka dåkker trur om det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker også øl! 8)

 

Har sammen med en kompis 2 små gåseterreng i valnesfjord og venset. Er ikke jeg som har ordnet, men de ble skaffet ved å kjøre rundt og spørre.

 

Mye gås i valnesfjord, veldig lite på venset. på Nes er det enerome mengder men storgrunneierne jeg har ringt hadde "faste jegere"..

Merkelig at det aldri skytes der da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...