Morty Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Hei, Er det noen børsemakere i østfold som gjør sånne jobber og hva vil prisen komme på? Takker for svar Morty
kristofferp Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 1500,- ( denne prisen har jeg fått hos Vågsland ) Sjekk Rygge Våpen.
flanged Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Vil det forlenge "levetiden" på ei riflepipe hvis mann tar denne kostnaden og fluter løpet ?
350 Rem mag Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Nei, det vil det ikke. Men, det ser jo flott ut...
kristofferp Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Man gjør det ikke for utseende, men for at våpen blir lett. Hvis du ikke trenger det, spar 1500,-
Hedmarkingen Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Samt at løpet får mer overflate, og det vil da avkjøles raskere.
ignorant Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Samt at løpet får mer overflate, og det vil da avkjøles raskere. Det er ikke helt korrekt. Primært fordi det ikke udelukkende er overfladeareal som køler. Derimod er det som køler, en udskiftning af den luft som kommer i berøring med pibeoverfladen. Meget af denne udskiftning, er forårsaget af konvektion. Der er ingen fungerende konvektion i den flute som vender op, og den som vender ned. Så den reelt udnyttelige overflade kan være mindre på et flytet i forhold til et uflutet. Samtidigt er der som nævnt tidligere, en mindre masse til at opmagasinere varmen, hvorfor man kan opnå en totalt højere temperatur på en flutet pibe end en uflutet, primært ved længere og relativt hurtige serier,. Derimod er det indiskutabelt, at man kan opnå større stivhed ved samme totalvægt, eller samme stivhed med en lavere vægt.
6x47 Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Til dere som vurderer å få pipa flutet. Trur navnet sier mye, men med på kjøpet får du ofte ei fløyte lyd. Fra stokk og pipe mellomrommet under litt vindfulle forhold. Har den til tider irriterende lyden på mine rifler. Har tidligere hatt ganske skarpe kanter etter flutingen, denne kanten har gnagd/kuttet ei komp reim på ryggsekken og kuttet ett fint kutt i bakhodet mitt. Nå har jeg fått børsemaker til å lage litt mindre skarpe kanter på løpet. Men fløyte lyden er ennå der .
Northtown Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Det er mange meninger om fluting, hvis man skal tro artikler som denne: http://www.snipercountry.com/articles/realbenefitsbarrelfluting.asp så er den eneste grunnen til å flute en pipe som alt sitter på en rifle å spare vekt på bekostning av stivhet. Flutede piper kjøles også faktisk raskere i praksis, vet personlig ikke årsaken, men artikkelforfatteren har et bra poeng. Varmint Al har også en artikkel: http://www.varmintal.net/aflut.htm han er heller ikke helt dum. Hvis man skal dreie et nytt løp så kan man sette seg et mål på eks 3kg og oppnå større stivhet med et tykt, flutet løp på 3kg enn et tynt, uflutet løp på 3kg, da er fluting skikkelig snadder. Så er det også diskusjonen om 5/7 eller 6/8 fluter er best med tanke på spenninger i løpet. Og det ser skikkelig kult ut med flutet løp. Bør forresten være litt gods i løpet for den kule looken, litt kjedelig med 0,3mm djupe fluter, lite vekt å spare og. 1500kr er en god pris og Vågsland er meget flink, så der blir det bra. Fløytelyden er jo bare en del av sjarmen:)
Ken Adams Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Hvor mye vekt spares på dette? (er jo litt variabler her med, antal spor/fluter osv men sånn ca) Eneste våpen jeg har vart borte som har hatt dette er Automatgevär90 dvs Barrett M82A1 i klaiber .50
Hammers Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Låner denne tråden litt vist det er greit Hvor mye tas av ved fluting? tenker da på lengen/diameteren ved den røde streken,på ett løp i eksempel kaliber 30.?
Ken Adams Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 6 fluter, over 300 gram i flg. Ing Ragnar Hansen. Ok, si att man kan spare 500gram, forstår hvis dem som bærer tungt og langt jakter på ett halvt kilo, men vanlige jegere Men allt må jo ikke vare fornuftig Sorry for OT i din tråd, Morty.
kjella Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Regner du ikke reinjegere som vanlige? De fleste som ferdes på fjellet hele dagen på jakt er sjeleglade for å spare en halv kilo på oppakkingen.
Ken Adams Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Regner du ikke reinjegere som vanlige?De fleste som ferdes på fjellet hele dagen på jakt er sjeleglade for å spare en halv kilo på oppakkingen. Vanlig er jo ett relativt begrepp egentligen, så litt feil ordbruk fra meg. Aner ikke om reinjegere berer tungt og langt, gjør dem det havner dem jo i den kategorien. Går dem noen kilometer med rifle, litt ammo, forsterkningsklær (les ekstra genser, regklær, tørre sokker) og litt mat for en dag, klasser jeg dem som vanlige jegere og burde da ikke ha noe problem med 0,5kg ekstra i vekt. Men det er klart, skall en eller to jegere slepe ett reinsdyr i ulendt terreng 5km fra der det falt til en vei vill man jo spare gram.. Det var ikke ment som ett påhopp på de som vill ha flutede rifler, jeg prøvde bare og forstå vitsen med det og kan bare konkludere att de jegere jeg omgås med ville ikke 0.5kg hatt noen betydning for. Da får de heller skaffe seg en mindre kniv (eller kansje ikke ha med seg flere enn 1 kniv ) og slutte bære med seg "kjekkt og ha ting". Eller egentligen gå ned noen kg selv
peders Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Eller kanskje ta seg en tur på badevekta og se om noe av jobben kan gjøres der
Recommended Posts