Jump to content

Recommended Posts

Posted

For tiden driver jeg med restaurering av en gammel Winchester 1886. Denne er kamret for den passelig heftige 45-90. Dette løpet er dog så ødelagt at jeg har gitt opp å få noe ut av dette. Jeg har derimot klart å skaffe meg et originalt 50 express løp. Nærmere bestemt et 50-100-450 løp. Forskjellen på dette og en som ble kalt 50-110-300 er riflestigningen. Mitt løp har 1:36, de for lettere kuler har hatt stigning helt opp mot 1:60.... Alt over er nærmest bare en digresjon, jeg blir revet med.

Saken er at dette express løpet har et område hvor diameteren er større enn det det er ved munning og kammer. Det lover ikke bra i det hele tatt. Løpet er blankt og fint, så jeg begriper ikke helt hvorfor. Uansett, her kommer spørsmålet. Er det noen som har kontakt info til en fyr som driver med rifle "dra-ing". Det var en som demonstrerte dette på Elverum for ikke så lenge siden, men jeg er ikke kar om å huske hvem det var. Han kunne kanskje rette opp dimensjonen for meg. Det kan hende jeg klarer å lappe det jevnt, men jeg har mine tvil.

All hjelp info mottas med stor takk.

STEIKE.... litt nedover forumet her er jo løsningen gitt. Egen tråd fra mannen selv......