Mafus Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Hei. Jeg har akkurat meldt meg opp på jegerkurset, så jeg kan jakte. Spørsmålet mitt er hva jeg må gjøre med hagla jeg har. Jeg har arvet haglen fra min avdøde farfar, og den skal være uregistrert. Hva må jeg gjøre for at den skal bli lovlig?? Takk på forhånd:)
Yhaug Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Da tar du kontakt med politiet og får den registrert. Personlig så ville jeg ventet til jeg hadde jegerprøven da jeg ser for meg at det kan forenkle det hele en del. Det skal også være mulig å få registrert den som arv vil jeg tro, men da kan det hende at det står i våpenkortet at våpenet ikke skal brukes.
komatøs Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Jeg registrerte nylig ei hagle som morfaren min kjøpte en gang på slutten av 60tallet. Jeg gikk ned på lensmannskontoret og forklarte at jeg hadde ei hagle stående i våpenskapet mitt hjem som jeg gjerne ville registrere. Forklarte at den har vært i familien i 30 år, uregistrert. Dama bak disken ga meg søknadskjemaet og ba meg komme nedover med hagla. Dagen etter hadde jeg fyllt ut skjemaet, pakket ned hagla og gikk nedpå kontoret. Jeg dro frem hagla på disken og pekte på serienummeret på samtlige deler av hagla sammen med kvinnfolket som jobbet der. Betalte ingen ting for det. Hun sa det så greit ut og at våpenkort blir sendt i posten. Det vil ikke stå noe bruksforbud mot jakt, kun fordi hagla er arvet. Dette er bare tull. Jeg har alltid opplevd politiet som sammarbeidsvillig når det gjelder våpensøknader og registrering. Forklar saken din så er det ingen grunn til at dette ikke skal gå bra. Men for all del, vent til du står oppført i jegerregisteret da det vil som sagt ofte forenkle saken din betraktelig.
Fagerstad Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Det er vel berre viss eit våpen blir arva med affeksjon som årsak at det kan medføre bruksforbod. Ei arva hagle som er tiltenkt jaktbruk kjem ikkje inn under det, vil eg tru.
Chiefen.v-2 Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Dere får lese litt i rundskrivet om nettopp arv...
Yhaug Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Dersom man leser det jeg skrev så skjønner vel de fleste at dersom han søker før han har avlagt jegerprøve så får han ikke innvilget søknaden til jakt. Han må dermed søke med affeksjon som begrunnelse, noe som igjen kan føre til at det står på kortet at våpene ikke kan brukes, pga at han ikke har jegerprøve!
Recommended Posts