Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har lyst å finne soveplassene til kråka. Desverre (eller heldigvis) har jeg ikke en stor kråkeflokk på flere hundre kråker som trekker fra soveplass till søppelfylling og tilbake så jeg syns det er litt vanskeligt å bestemme hvor dem oppholder seg når dem ikke er aktiv. Da det er midnattsol nå spørs det jo om de sover i det hele tatt, men jeg forventer nesten at de må vile en eller annen plass? Hva kan man se etter for å finne disse plassene? Beskriv gjerne deres kjente soveplasser så nøye som mulig så skal jeg prøve å finne noe som ligner og sjekke om det er kråker der og viler.

Edited by Guest
Posted

Her hos oss i Stavanger sover de rundt Mosvannet . Og der er det bypark, så der er de trygge. Det er blitt anslått at bortimot 300000 kråker overnatter der til tider. Finner du ut hvor de sover og har lov å jakte der, er det duket for mange døde kråker. De flyr ikke i mørket. Du kan gå under treet de sitter i om natten, løfte opp salongen med lyddemperen til den nesten er borti kråka. Når du skyter den ene på greina, blir de andre sittende. De flakser kansje litt nærvøst i "poppet" , og kanskje de flytter seg litt på greina. Men de flyr ikke. De tør ikke fly i mørket. Dette vet jeg...

Posted

her er det 3 mil til neste bypark, tipper di ikke flyr så langt bare for å sove. Kas type trær liker dem å sove i? Sover dem langt opp, midt på eller lenger ned på trær? Inne med stammen eller ute på små kvister?

og: hvor sover ravn?

Posted

Tror ravnen sover helt annerledes enn kråka...den holder vel gjerne til i bratte fjell sider å flåg der det er veldig vanskelig for noen å komme til.

Her i Lofoten trekker dem innover fjellet sånn ca 20-21 tiden på kvelden. Der sitter den i på en liten ås så høyt som mulig i trærne. Men jo flere som kommer, jo lengre ned sitter dem.

• 3 weeks later...
Posted

Tror kråka sover på ei mindre øy her utafor. Mener å ha hørt dem våkne der. Muligt at det også sover ravn der. Var iaf noen der svært tidligt på dagen, før jeg så dem fly rundt.

Øya er stort sett tekkt med lyng og en del bjørkekratt men i en senke / vik er det plantert ganske tett med gran. Tror jeg blir å sjekke der. Skremmer en sterk lommelykt kråka når den sover?

Posted

Aner ikke om kråka blir skremt av ei lommelykt, men det er fortsatt ikke lov å skyte kråke ved hjelp av ei lommelykt. Men om du bruker lykta bare til å se og gå, skulle det vel ikke være noe problem. En annen ting er at uansett hvor skremt kråka skulle bli av lykta, så flyr den ikke i mørket. Det er det som er greia....

Posted

fant akkurat ut at skjora sover bak satelittantenna til naboen ... eller den sov der. nå er den godt over til en mer evigvarende søvn! :twisted:

akkurat ja, ikke skyte med lys. det hadde jeg glemt. men i første omgang var det det å finne fuglene. får håpe på en lys natt ...

Posted
Her hos oss i Stavanger sover de rundt Mosvannet . Og der er det bypark, så der er de trygge. Det er blitt anslått at bortimot 300000 kråker overnatter der til tider.

TREHUNDRETUSEN kråker? Oi, det er mange skot....

Posted

Interessant tråd! Jeg har lurt på akkurat det samme.. Men føler nesten at man må bo i et område, for å bli såpass godt kjent med kråka, at man klarer å skjønne hvor de overnatter.

Jeg har lett etter akkurat det samme i de områdene jeg har jaktet, men aldri funnet overnattingsstedene dems... Men jeg har en knapp på granskog!