Jump to content

.30 Subsonic


Tommen

Recommended Posts

Det er vel noe som jeg burde prøve en gang, men siden det fungerer så bra med vanlige riflekuler har jeg ikke prioritert det. Skal jeg spare penger er bly et like greit alternativ.

 

Ser for meg problemer med å få høyt nok trykk med så lette kuler, selv med N310 er det vanskelig å få passe arbeidstrykk med 180grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Ser for meg problemer med å få høyt nok trykk med så lette kuler, selv med N310 er det vanskelig å få passe arbeidstrykk med 180grs kuler.

 

 

jeg snakket med en i går ( som er bruker på forumet her), han hadde ladd til 30-30 med lapua mega, og der med 310 krutt var trykket for høyt så han var gått over til 330 eller 340 krutt... det var vel den tyngste megaen på 200 grs mener jeg å huske

Link to comment
Share on other sites

N310 blir nok i raskeste laget for tunge kuler i 30-30 ja. N330 kan være et godt valg, dette skal etter ryktene ha blitt utviklet spesifikt for subsoniske 9mm-ladninger og enkelte påstår at det gir noe lavere munningstrykk enn sammenliknbare krutt. Jeg har ikke klart å høre forskjell, men jeg har ikke testet nok til å komme med noen skråsikker konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel noe som jeg burde prøve en gang, men siden det fungerer så bra med vanlige riflekuler har jeg ikke prioritert det. Skal jeg spare penger er bly et like greit alternativ.

 

Ser for meg problemer med å få høyt nok trykk med så lette kuler, selv med N310 er det vanskelig å få passe arbeidstrykk med 180grs kuler.

 

Fordelen med kuler som Hornady XTP er at de i følge reklamen skal ekspandere i sub-hastighet. Jeg har skutt en and med 150 grs lock-base satt baklengs, men det gav litt liten effekt. Har vurdert å bestille meg en pakke Hornady, men det er bra noen(Primer) kom meg i forkjøpet :)

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med kuler som Hornady XTP er at de i følge reklamen skal ekspandere i sub-hastighet. Jeg har skutt en and med 150 grs lock-base satt baklengs, men det gav litt liten effekt. Har vurdert å bestille meg en pakke Hornady, men det er bra noen(Primer) kom meg i forkjøpet :)

 

skal avgi raport etter jeg har fått prøvd litt :D

så får du vite om du kan bruke pengene på noe annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg snakket med en i går ( som er bruker på forumet her), han hadde ladd til 30-30 med lapua mega, og der med 310 krutt var trykket for høyt så han var gått over til 330 eller 340 krutt... det var vel den tyngste megaen på 200 grs mener jeg å huske

Hvilke trykktegn var det snakk om? Man skal naturligvis ikke ta sjanser med dette, men man skal heller ikke la seg lure av flate hetter. Med litt headspace, raskt krutt og tung kule, smeller hetta rett i støtbunnen og blir flat før hylsa følger etter. Det betyr ikke dermed at trykket er for høyt - bare kjapt...

Link to comment
Share on other sites

Med litt headspace, raskt krutt og tung kule, smeller hetta rett i støtbunnen og blir flat før hylsa følger etter. Det betyr ikke dermed at trykket er for høyt - bare kjapt...

 

Dette er korrekt, våre tester produserte tydelige tegn på overtrykk ved ca 3000bar (målt med strekklapp) når vi ladet med N310. Men siden man ikke kan skille mellom "falske" og "ekte" trykktegn uten måleutstyr og dette uansett vil skade hylsene må man bare forholde seg til de.

 

En rask titt i QuickLoad bekrefter også at trykket lett kan bli over 3000 bar i en 30-30 med 200grs kule og N310, så der bør man nok velge et tregere krutt. N330-N340 ser ut til å være gode valg.

Link to comment
Share on other sites

TEST!

 

Testa noen 110 grains v-max, 150 grains Norma og 180 grains Oryx i sub. (det var det jeg hadde av spisser)

Til 110 grains v-max kule brukte jeg 5 grains med N310, 150 grains kule bruker jeg 7 grains N310 og 180 grains kule bruker jeg 8.5 grains N310. :lol:

Jeg går ikke god for disse ladedata, men de funka i pangen min!

 

Fikk lyst til og prøve når jeg så innlegget til Silentshot!!

 

Jeg testet først uten demper på 50m for og se at de gikk sånn ågenlunne greit. :lol:

Så var det på med demper og hørselvern av!! :D Det funka ok! :lol: Kan sammenligne lyden med en 22lr MED demper :lol:

Måtte skru 9 knepp opp på 50 meter!

Må nok frem med kronograf når det blir bedere vær!!

 

"Kult med 22/308 i samme våpen" :lol:

 

Testet i en Mauser (M67) 308W, løpet er 44 cm, kkc stokk, demper er Viking, kikkert Docter 3-12-56.

Link to comment
Share on other sites

Leste i Vapentidningen om et krutt som vistnok skal kunne brukes i gamle svartkrutt patroner i håndvåpen som heter N32C fra Vihtavouri. Finner ikke helt ut av om dette er røyksvakt? Kruttet skal ha lav tetthet for høyest mulig fylling i store hylser som 45 Long Colt. Det ser ut til at det er spesielt markedsført for Cowboy Action shooting. Er dette noe som kan ha en anvendelse i subladninger for 308 og 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Joda, N32C er røyksvakt. Har sett en del referanser til dette på SilencerTalk, men aldri noen sammenlikning mot N310. Desverre finne sikke kruttet i QuickLoad, så jeg har ikke fått mulighet til å kjøre beregninger på det. Men om jeg bruker N320 som utgangspunkt og reduserer hylsevolumet tilsvarende en dobling i kruttets volum får jeg litt høyere trykk enn med N310, så det er noe som bør prøves.

 

Om noen kunne donert 50g så skal jeg kjøre noen tester med trykkmåling neste gang jeg forsker på fenomenet...

Link to comment
Share on other sites

ett lite spørsmål til dere som bruker lette (korte) kule til sub, disse kulene er der jo ikke så mye krympe volum med ved å sette kula dypt. har jo ladd med korte kuler ett par ganger, men fikk svært ujevne hastigheter så har holdt meg til 180grs kuler, men disse lette XTP kulene vil jo kunne være artige å prøve med.

Link to comment
Share on other sites

De få referansene jeg har sett sammenligner N32C med N330, men jeg kjenner ikke gyldigheten til referansene. Skulle hatt den gamle 308 M98en min til testing av slikt. Byttet ut med Sauer 202 i 308 for jaktfelt, jaja. Har dessverre ikke noe N32C heller(enda). Det ser foreløpig ut til at andre må finne ut av om dette kruttet er brukbart til subldninger i normalkaliber.

Hilsen ATK.

Link to comment
Share on other sites

@ole

 

jeg satser på at jeg får prøvd noen skudd på banen i dag. hvis det blir om skal jeg gi tilbakemelding her, så får du se hvordan det går :)

jeg bruker jo en kule som er litt for stor til .308 så det blir spennende å se på hvordan trykket utvikler seg(kula er .312) :shock:

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

da har jeg vert på banen.

prøvde 85grs hp xtp fra hornady ((32cal).312).

lapua hylse .308.

3,3grs vv N-310.

federal 210 primer.

 

hadde ingen mulighet til å bruke kronograf i dag, men fikk inntrykk av at det er mer å gå på før den går supersonisk pga. den lange flygetiden på ca 70meter.

presisjonen var grei, men skal komme tilbake med mer info om både presisjon hastighet og effekt.

dagen i dag gikk mest ut på å finne ut om det var "safe" å skyte .312 kuler i et .308 løp, og det var det.

 

jeg gjør oppmerksom på at ladedata lagt ut av meg brukes på eget ansvar og må tilpasses den enkelte rifle.

 

riflen jeg brukte var en tikka t3 lite ss med 42cm løp.

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Det er jo forsåvidt fint at det funker å bruke en .312 kule i en .308 rifle. Men hvorfor ikke bruke 90 grains kula som er laget for .308-.309?

 

Er det noen fordeler ved å bruke den litt større kula?

 

er helt sikkert ingen fordeler med å bruke 85grs .312 kula vs. 90grs .309.

MEN :lol: ettersom ingen av de norske importørene sitter på .309 kula og lageret i BIG U.S.A. er tomt så ble dette det beste alternativet :D

hornady sliter vist litt med å klare å holde markedet med kuler, så de driver nå med utvidning av fabrikkene og masse nyansettelser.

forhåpentligvis klarer de å få produkjsonen opp mot etterspørselen i løpet av "kort" tid......time will show.

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

By the way:

Only to my rifle Mauser .308 Win, heavy barrel with thight chamber. 1/12" twist. PPU 150 gr FMJ BT. (More heavy bullet keyholes). Sako cases.

Vihtavuori N-320 powder.CCI primers:

0,49g/7,56gr 329m/s

0,46g/7,09gr 285m/s

0,43g/6,63gr 237m/s

 

Tikka 66 .308 Win: already 0,54g/8,33gr was subsonic.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som har prøvd "natokula" satt bak fram i subladning?

Denne har jo åpen mantel bak og har jo også boat tail. Kanskje den leverer mer punch enn kuler med komplett mantel?

 

Har endelig bestemt meg for å montere demper på .308n' også :D

 

Planen er å nappe ut natokuler, kjøpe N-310 og bruke engangsskutte lapuahylser.

Link to comment
Share on other sites

beklager at det ikke har kommet noe info ennå.... driver å bygger ut badet til jr. kommer utpå nyåret.

har gjort en liten ekspansjontest, men har ikke hastighet på skuddene bare kruttmengde.

skal se om jeg får lagt ut bilder og kruttvekt om noen timer :) skal på skytekonkuranse nå....

så har du/dere noe å se på mens jeg klarer å komle meg til å kronografere og teste pressisjon :D

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

En liten fjolletest før hovedtesten :D

Skutt mot "ballistisk stoff" på 30cm.

 

 

.32 85grs hornadyXTP__________________________________Slik blir den seende ut i .308 hylsa.

bgtyyb.jpg2lsy6ux.jpg

 

 

 

4,0grs N-310 bare en liten anelse av deformasjon.

24uvj9f.jpg

 

 

 

4,5grs N-310 nå skjer det litt mer, en svak åpning.

2afl4cl.jpg213m14w.jpg

 

 

 

5,0grs N-310

2yx3iiv.jpg309oak7.jpg

 

 

 

5,5grs N-310

f5dgmq.jpg2ec27ib.jpg

 

 

 

6,0grs N-310

2rr8ilw.jpg54djm.jpg

 

 

 

6,5grs N-310

11v0h05.jpg2wd3mns.jpg

 

 

 

7,0grs N-310 Samling på 100 meter ca 30mm. har også funnet ut at denne ladningen ikke går sub. :oops:

2qa4rol.jpg13ygprp.jpg

 

 

 

 

 

Kommer til å oppdatere med hastighet og presisjon etterhvert.

 

Mvh

Mats

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig morsomt at noen "går opp sporet" med testing av håndvåpenkuler her.

Jeg ser at hjemmelading.no har 100gr TXP i kal.32 på lager. Den vil kunne settes dypere.

90gr TXP i kal.30 er han fri for.

 

Hvor bra er det å skyte mantlede kuler i kal.32 i .308 tro? De er jo mye hardere enn blykuler.

 

Gleder meg til å få testa litt selv! For første gang på lenge er jeg spent som en unge :P

Link to comment
Share on other sites

etter noen samtaler med en anonym børsemaker og br skytter har jeg fått vite at det ikke skal ha noe å si for løp eller resten av våpenet å avfyre "minimalt for store" kuler :D

eneste er at man må være oppmerksom på trykket :!: viktig :!:

derfor tror jeg at jeg holder meg til 85grainerne i første omgang. du vil jo få høyere trykk med lengre "for store" kuler. også er det den typen de har i den lokale jaktbutikken :wink:

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

derfor tror jeg at jeg holder meg til 85grainerne i første omgang. du vil jo få høyere trykk med lengre "for store" kuler.

 

Det finnes jo size-dier i 308, så det er fortsatt rom for eksperimentering med tyngre kuler :D

 

Ellers kunne jeg tenkt meg å spørre almuen om det er noen som har forsøkt sub-hastighet med 170gr type 30-30 kuler i 308 med 1:12 twist? Disse burde kanskje stabilisere like bra som vanlige spisse 150gr kuler. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over trykket, selv med 180grs kuler er det vanskelig å komme langt over 1000bar i 30-06 med N310. Med normale laderutiner tror jeg ikke du får noen store overraskelser. Forøvrig fine bilder, Hornady XTP oppfører seg fantastisk pålitelig. Har en haug med kuler i 38 og 9mm som er identiske.

Link to comment
Share on other sites

Angående XTP som ikke passer helt i dimensjonen. Går det bra å bruke en 357 kule i 358 løp? Den XTP 180 grain i 357 virker veldig fristende som lydløs revekule, men den har jo egentlig litt for liten diameter. Er det bare presisjonen som kan bli et problem her, eller vil det også kunne bli problemer med at gass lekker forbi kula og smelter noe av denne (med enorm mantling som resultat)?

 

Kan slette inlegget hvis folk synes det er for off-topic siden dette egentlig handler om 30 kal.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt denne kula i 356win (358 diameter) og joda, den treffer greit skiva, går litt over 220 grs kula da, men det lille jeg har testet skal jeg ikke love noe ang presisjon, men var nå ikke ille... kan for øvrig melde om vill ekspansjon i XTP når enn gir den litt mer fart :mrgreen:

 

Angående XTP som ikke passer helt i dimensjonen. Går det bra å bruke en 357 kule i 358 løp? Den XTP 180 grain i 357 virker veldig fristende som lydløs revekule, men den har jo egentlig litt for liten diameter. Er det bare presisjonen som kan bli et problem her, eller vil det også kunne bli problemer med at gass lekker forbi kula og smelter noe av denne (med enorm mantling som resultat)?

 

Kan slette inlegget hvis folk synes det er for off-topic siden dette egentlig handler om 30 kal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over trykket, selv med 180grs kuler er det vanskelig å komme langt over 1000bar i 30-06 med N310. Med normale laderutiner tror jeg ikke du får noen store overraskelser. Forøvrig fine bilder, Hornady XTP oppfører seg fantastisk pålitelig. Har en haug med kuler i 38 og 9mm som er identiske.

 

okey :D flott å vite.

tenkte trykket kunne øke mye med "lange" kuler med for stor diameter.

 

har lagt til en liten oppdatering på 7grs ladninga.

hadde lånt kronograf, men den ville ikke "oppføre seg pent" siden det var -1 grader...

siden jeg har dag på mandag, så jeg en sjanse til å "få" en kronograf i bursdagsgave :lol:

så etter ennå litt lengre venting skal jeg komme med mer konkrete og "hele" tester :D

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

tenkte trykket kunne øke mye med "lange" kuler med for stor diameter.

 

Det har du helt rett i, trykket vil øke med diameter og bæreflate. Men innenfor rimelighetens grenser er dette bare en fordel siden ett av problemene med sub i store hylser er å få et anstendig arbeidstrykk. For lett overdimensjonerte pistolkuler burde det ikke være noe problem, men jeg ville feks ikke skutt tunge 303-kuler i en 308-pipe helt ukritisk.

Normale laderutiner mtp vurdering av trykk bør være nok.

Link to comment
Share on other sites

kjempegreier, da er det jo et pluss at kula er litt for stor.

rart hvor lite det surrer rundt oppi hode noen ganger...sitter å spekkulerer på hvordan jeg skal få ned hylsevolumet for å få høyere trykk.

så går det to dager så syns jeg det er skummelt at trykket kansje øker med den marginalt for store diameteren på .32 kula :lol::oops::lol:

jaja slik kan det gå med et trøtt hode :)

 

Mvh

Mats

 

p.s takk for kommentaren på bildene

 

d.s

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Var innom pistolbanen og debuterte med noen subladninger i 30-30 win i dag, men måtte banke ut ei kule og skjønner ikke helt hvorfor. Sendte i veg 168 gr sierra mk (satt spiss frem) med 7.0, 6.0 og 5.5 gr N320 og CCI LR hetter. Fikk ikke kronografert (16 minus) men de gikk underlyds. Runde hull og ok samling på 25m. Alt ok. Fortsatte videre med 125 gr sierra ph med 6.0 og 5.5 gr N320. Disse satt og ca på samme plassen men den siste av 125 gr kom altså ikke lengre en halvveis i løpet. 2 paralleller inne hver ladning.

 

Det er en Contender det er snakk om og jeg er 90% sikker på at jeg pekte løpet opp før jeg skaut. Det var krutt i alle patronene. Dette ble sjekket etter lading.

 

Hvorfor har jeg fått denne feiltenningen? Kan jeg bruke magnumhetter for å sikre bedre tenning og høgere starttrykk?

Link to comment
Share on other sites

@høggern

 

Joa ser jo den, men forventa meg utgangshastighet på 300 m/s og ble istedet skyldig 15 cm. Kan alt det være temperatur? Har begynt å lure på om jeg har fått en "dud" ladning. Fuktighet på/i tennehette eller krutt, evt defekt tennhette. Har ikke hatt en feiltenning på CCI LR batchen min, etter ca 1400 brukte, men vet andre har trøblet litt med den.

 

Er uansett nysgjerrig på om det er noe å hente på magnumhetter. Skulle vell da få en kjappere trykkoppbygning. Forutsetningene blir selvfølgelig neck/collet sizing for å unngå patronspill under tenning.

Link to comment
Share on other sites

@høggern

 

Joa ser jo den, men forventa meg utgangshastighet på 300 m/s og ble istedet skyldig 15 cm. Kan alt det være temperatur?

Ja, kan sikkert være temperatur.

Husk på at "fullfart" ladninger kan miste feks 40 msek (5% feks) fra 20 pluss til 20 minus. om subsonic ladninger taper tilsvarende med hastighet kan det skje ting.hvis du forventer 300 og det har gått ned til 280.... så er det ikke sikkert kula kommer ut av løpet.

 

Jeg har aldri skutt subsonic ladninger i masse minusgrader så vet ikke hvor mye temperatur har å si på slike ladninger. Men vet det har betydelig innvirkning på vanlige ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Var innom pistolbanen og debuterte med noen subladninger i 30-30 win i dag, men måtte banke ut ei kule og skjønner ikke helt hvorfor. Sendte i veg 168 gr sierra mk (satt spiss frem) med 7.0, 6.0 og 5.5 gr N320 og CCI LR hetter. Fikk ikke kronografert (16 minus) men de gikk underlyds. Runde hull og ok samling på 25m. Alt ok. Fortsatte videre med 125 gr sierra ph med 6.0 og 5.5 gr N320. Disse satt og ca på samme plassen men den siste av 125 gr kom altså ikke lengre en halvveis i løpet. 2 paralleller inne hver ladning.

 

Det er en Contender det er snakk om og jeg er 90% sikker på at jeg pekte løpet opp før jeg skaut. Det var krutt i alle patronene. Dette ble sjekket etter lading.

 

Hvorfor har jeg fått denne feiltenningen? Kan jeg bruke magnumhetter for å sikre bedre tenning og høgere starttrykk?

 

 

Hadde samme problemet på en av mine tester. det viste seg at det er veldig viktig at man ikke peker løpet nedover. Alt kruttet vil samle seg helt framme i hylsehalsen og da er det vel mer 50/50 om kruttet tenner eller ikke....

jeg løste dette med å holde rifla med løpet pekende oppover når jeg tar ladegrep, for så å senke den forsiktig ned i "skytestilling".

 

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

jeg løste dette med å holde rifla med løpet pekende oppover når jeg tar ladegrep, for så å senke den forsiktig ned i "skytestilling".

 

Kjenner til problemet, men i og med at dette er et brekkvåpen så tar det et par runder før du har brutt vanen med å lade børsa som vanlig. Rimelig sikker på at dette ikke er problemet. Leker meg uansett videre.

 

Skal prøve meg på noen 135 gr Sierra Pro Hunter for single shot pistol fremover. Trond A. mente at disse burde ha potensiale for ekspansjon i subhastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tidigere tenkt på om N32C fra vihtavouri kunne være interessant for subladninger i 308 og 30-06. Jeg låner for tiden en boks av dette kruttet av en kompis som driver med kåbbåi skyting. Det jeg har fått til så langt er å sjekke tettheten på kruttet mot N340. Som forventet har N32C lav tetthet, ca 63,5% i forhold til N340. Dette skal bety at N32C tar 1,57 ganger så stor plass som N340. Jeg har sett en plass at N32C sammenlignes med N330, ikke N340, men jeg hadde bare N340 og 330 kontra 340 er ikke veldig forskjellige etter hva jeg husker fra egen erfaring.

N32C tar altså noe større plass enn N340 men ikke mer enn ca 50% større plass. Etter en del interpolering m.h.t. brennhastighet ser det ut til at startladninger bør ligge litt lavere med N32C enn for N340. Det ser derfor for meg ut til at det ikke er veldig mye å hente på å prøve N32C med tanke på bedre fyllingsgrad i subladninger for 308/30-06.

Jeg vil først prøve kruttet i 300/221 før jeg prøver i 308/30-06. Det kan derfor drøye en stund før jeg kan konkludere med noe om brukbarhet i 308/30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

nå sitter jeg her å devler.... ting går ikke helt etter planen...

 

sist jeg var på skytebanen skjøt jeg opp resten av 308 sub pratrona mine, kurant nok, og skulle nå lade igjen, men hylsene er aldels ikke til å få pressa på normalt vis, de er tromla og smurt på alle vis ( som jeg alltid gjør) men spaken går tungt, og nå sitter ei hylse igjen i dien med ødelagt krave..

 

mener jeg sleit litt med dette sist jeg ladde 308 sub også.. noe gjengnger problem med sub? kan ikke si jeg har merket noe til dette før det begynte å krølle seg sist...

 

PS, dersom noen har et 308 diesett til overs så bare send en pm,,,

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg endelig meldt meg inn i ".30 sub klubben" :D

 

Jeg ble meget positivt overasket over hvor stille det var. "plo... svisj........klask" :lol: Dette var utrolig morsomt.

Jeg brukte N-310 og Natokula bak fram med COL=58.15mm.

Jeg hadde klargjort tre ladninger men fikk ikke testet alle med demper. Har ikke kronograf heller, men jeg vet at den svakeste ladninga gikk subsonisk. Nå er det bare å teste litt oppover å se hvor "muren" befinner seg.

 

Ingen soting på halsene heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...