Jump to content

ScoutGuard SG550M vs. Acorn Ltl-5210


camelot

Recommended Posts

Skal skaffe meg ett eller to MMS kamera. Men hvem burde jeg velge?

Blir stående på saltstein og åte. Er dårlig mobildekning i området. Hvis det er mulighet å montere ekstra antenne for bedre dekning på noen av disse kamerane, er det å foretrekke. Er det, eller kommer det flere typer MMS kamera i nærmeste framtid som kan være verdt å satse på?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lest litt om SG550M på Wingvåpen.no Virker ikke som det er no kjempebra kvalitet på det kameraet...

Men i testen til jakt og fiske kom det godt ut...

 

Acorn Ltl-5210 har jeg ikke hørt noen ting om...

 

Spypoint skulle kommet med et nytt MMS kamera nå i August. Kommer til å kjøpe dette med mindre det blir veldig mye forsinkelser.

Link to comment
Share on other sites

Lest litt om SG550M på Wingvåpen.no Virker ikke som det er no kjempebra kvalitet på det kameraet...

Men i testen til jakt og fiske kom det godt ut...

 

Har jobbet på lageret til en av forhandlerne av dette kameraet siden de første versjonene kom som testversjoner i august i fjor og har vært med på å sende ut et høyt tresifret antall kamera. Sitter også som mottager av reklamasjoner på de som ikke fungerer. I forhold til hvor mange som er sendt ut fra oss, tilbakemeldinger fra kunder, support vi gir til kunder og antall/type reklamasjoner vet jeg ikke om jeg helt er med på tanken om at dette ikke har noe kjempebra kvalitet. Men som det meste annet er det masseprodusert "kina-elektronikk" - dvs du vil finne mandagseksemplarer. Vi har hatt supportspørsmål og/eller retur av kamera på kanskje 5%, men over halvparten av disse har vist seg å fungere greit ved testing. Altså brukerfeil. Vanligste er at man har formatert kortet, ikke har fått kameraet til å fungere (fordi oppsettet er slettet) og ikke har klart å legge inn oppsett på egenhånd. Eller andre lignende ting.

 

Det en bør ha klart for seg med disse kameraene er at de produseres på en fabrikk, mens en rekke underleverandører osv. har rettigheter på salg. Det jeg tror skjedde i fjor høst var at suget i markedet var såpass stort (de var jo lovt levert i august 2009!) at en del underleverandører sikret seg parti fra de første produksjonene og sendte ut som ferdig produkt. Dette antakelig de samme kameraene som vi fikk som testkamera. Disse var ikke bra. Mye feil på software og ekstremt dårlig mottak av GSM-signaler som førte til at du i praksis måtte montere de under ei mobilantenne for å få sending. Nattbildene hadde jevnt over svært mystiske farger - skulle være svart-hvitt men det var som regel sterkt rødskjær i bildene. Vi ventet på ny versjon, men jeg mistenker at det ble solgt en del kamera fra det første partiet, og disse har det antakelig vært en del problemer med.

 

Andre MMS-kamera har jeg ingen erfaring med, men det kommer nok en del nye modeller etterhvert - det har jo bl.a kommet et 12 mp kamera med MMS-funksjon fra JahtiJakt (JJ 660M) som ser lovende ut i testing, men som ikke kan sies å være veldig utprøvd enda. Etter hva jeg har fått med meg sender dette litt større MMS-bilder enn SG550M (tror det var 480*640). Men personlig ville jeg inntil videre satset på SG550M, rett og slett fordi dette er såpass utprøvd og lett å få support på. Ingen tvil om hvor jeg ville handle (*kremt*), men som et generelt tips ville jeg i det minste ha kjøpt fra en av de større forhandlerne som tar inn litt flere enn 5 av gangen og som har litt mer erfaring med support og problemløsning.

 

(Kan legge til at vi fikk inn ei palle i dag, starter utsending i morra...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kansje jeg skulle gitt SG550M en sjanse... Har litt dårlig dekning hvor kameraet skal stå. Et par streker på mobilen. Går greit å ringe der. Er jo ekstern antenne på kameraet som burde hjelpe endel, eller må den ha god dekning for at den skal sende?

 

Er det mulig å koble til 12v batteri på denne? Eller er det kun småbatterier som må skiftes hele tiden?

Finner ikke noen informasjon om dette på nettet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Beklager, dette tok litt tid. Men nå har jeg testet kamera en stund. Mye testing, banning, feiling og trykking.. Kan ikke si meg veldig fornøyd for å være helt erlig.

 

Mms delen fungerer forsåvidt bra, men den må ha god dekning. Selv om en kan ringe med vanlig telefon, betyr det ikke at den klarer å sende mms. Men det hjalp noe å bytte antenne. Har du god dekning går det smertefritt. Mms`ene hagler inn etter noen få sekunder.

 

Nattbildene blir for dårlige. Ir`en er meget sentrert. Blir uklart med nærbilder i senter. Syns ikke rekkevidden var no serlig heller. I kantene er det veldig vanskelig å se noe some helst. Vanskelig å forklare, men virker som den avgir for mye lys i senter, og at det av den grunn blir uklare bilder. Men alikevel er det ikke nok lys til at det blir no serlig bra på noe lengre hold. Bakken blir liksom opplyst så intenst at det som befinner seg litt lenger unna blir mørklagt. Har fjernet all vegitasjon som stikker opp fra bakken som oftest er problemet når en får slike bilder. Men hjalp lite. Har prøvd å montere kamera lavt og vinklet det oppover for at det skal fange minst mulig av bakken, og fått noe bedre resultat. Men blir litt rart og unaturlig å ta bilder av dyr fra bakken og opp...

 

Når det nærmer seg 0 grader sliter den ekstremt. Hjelper nok med ekstent batteri, noe jeg skal få montert senere. Bildene på dagen er gode, både på avstand og helt opp i linsa. Fikk et par nærbilder av en hjortebukk som snuste i kamera.

 

En annen ting er lokket under. Hengslene knakk jeg en dag det var et par minus ute. Enda jeg hviste om problemet med dårlige hengsler, og var forsiktig...

 

Skal få lagt inn noen bilder tatt med Acorn kameraet senere. Er bortreist for øyeblikket...

Tenkte jeg skulle prøve et par "triks". Sette kamera ganske høyt opp og vinkle det ned. Slik at bakken fanger opp all lys fra Ir`en. Stille intensiteten på Ir`en og se om jeg får noe bedre resultat da.

Har ikke gitt opp helt enda!

Link to comment
Share on other sites

Litt offtopic men vil gjerne ta med til sammenligning et SpyPoint kamera jeg kjøpte for snart 3 år siden.

Dette er til nå det beste kamera jeg har vært bort i.

Knall bra bildekvalitet både på natt og dag. Strømforbruket er meget lavt og den tåler ekstrem kulde.

Det eneste som mangler er temperatur visning på bildene. Ikke akkurat et must, men hadde vært kjekt.

 

Da jeg kjøpte kameraet lot jeg det stå fra Mai til midten av November før jeg skiftet batterier for første gang. Da hadde det tatt 3-4000 bilder. Sto videre ute fra midten av November til 13 mars året etter. Husker ikke antall bilder den hadde tatt men var rundt 350. Siste bilde som ble tatt 13 mars er av far min på snøskuter, da han strakk seg etter kamera for å ta det med hjem. Når kamera var i hus og fikk romtemperatur viste batterimåleren 1/3! Gradestokken hadde vært ned i minus 32. Og det var lange kuldeperioder da det i gjennomsnitt var under 20 minus. Den slet litt med IR`en om natta når temperaturene ble lavere enn 18-20 minus ut i januar. (Sammenlignet datoen med temperatur hjemme på samme tidspunkt). Men det var fortsatt ok bilder så lenge ikke avstanden ble noe særlig lengre enn 4-5 meter. Vet det var 26 minus den ene natten den tok bilde. Dette ble helt svart med kun 2 blanke øyne. Men her er det kun batteriene som ikke klarte å avgi nok strøm til IR`en i den ekstreme kulden vil jeg tro. Og dette er forresten billige batterier kjøpt på Jula. Koblet på bilbatteri i fjor sommer, så slipper å tenke på strøm for en stund enda... Skal bli morro å se hvordan bildene blir med nok strøm hvis det blir kaldt igjen. Har vel ikke vært noe særlig kaldere enn 15 minus enda.

Har også prøvd med filmoppsett, og dette fungerte kjempe fint både natt og dag. Flotte video snutter.

 

Dette kameraet skulle egentlig kommet til Norge med Mms funksjon August 2011, men dessverre ikke sett noe til det enda. Men hvis det kommer, er det løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har fått tetset acorn mms kameraet......Det imponerer ikkje,på tross av 3 sensorer der 2 peker ut til sidene, greier ikkje kameraet å "fange" heile dyret, med mindre du setter kameraet veldig skrått på viltstien.... Mulig eg er kresen, men raske kamera er å foretrekke... Det leverer likevel greie natt og dagbilder

Link to comment
Share on other sites

Har et 550. Ok nok til mye. Problemet er at reven(og garantert hjorten, da jeg har holdt på med dette en stund med div. remedier) ser IR lyset. Vel, det er vel ca 850 nm frekvens på IR lyset. På et Uovision Black Invisible jeg kjøpte av Z-aim i Sverige er det...Svart IR :D Sikkert 940 nm eller mer. Svært god batterilevetid, gode dag og nattbilder både på MMS og 5MP som ligger på brikka. Reven gnager på mat inn i linsa i timevis :wink: Anbefales. God service, god svensk bruksanvisning kom i posten ettersendt da den ikke var klar da kamera kom. Lette innstillinger enten via PC eller direkte på kamera via knapper.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
Har et 550. Ok nok til mye. Problemet er at reven(og garantert hjorten, da jeg har holdt på med dette en stund med div. remedier) ser IR lyset. Vel, det er vel ca 850 nm frekvens på IR lyset. På et Uovision Black Invisible jeg kjøpte av Z-aim i Sverige er det...Svart IR :D Sikkert 940 nm eller mer. Svært god batterilevetid, gode dag og nattbilder både på MMS og 5MP som ligger på brikka. Reven gnager på mat inn i linsa i timevis :wink: Anbefales. God service, god svensk bruksanvisning kom i posten ettersendt da den ikke var klar da kamera kom. Lette innstillinger enten via PC eller direkte på kamera via knapper.

Hei,

hvor langt rekker ir blitsen når det er helt mørkt på uovision kameraet??? lurer på å kjøpe samme kamera selv, er du fornøyd med uovision kameraet???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

 

Har ett sg550 stående ute, men synes det er litt vel hissing på batteriene (bruker litium)

Neon som har erfaring med hvor lenge ett sett bør vare ca?

Evnt tips om oppsett som sparer batteri.

ser ut til at det har tatt natt etter 5 bilder ca og ei lita uke i drift.

 

Arnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skiftet batteri i mitt SG550M-31 (5mpx-versjonen, ikke 8) en gang i år. Har ikke stått ute kontinuerlig, men sikkert 4-5 totalt måneder før jeg fikk sms'en med "I'm about to run out of battery honey, can't send mms" Har vel tatt 5-600 bilder og sendt 1/3 av disse som MMS.

 

Hvis du har kjøpt det hos ABC Fritid har vi oppgraderingssoftware for "batterispiseproblematikken" (både for dette og SG560-8M). Det er et og annet kamera som gomler litt heftig på batteriene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...