Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Orginal 200STR stokk er meget god men personlig så er den for lav med kikkertfeste, derfor "måtte" jeg bytte den. Med optikk med 44mm åpning og så lav montasje som mulig er det greit å fore opp kinnstøtten slik at det funker bra, i allefall for meg. Nå skal det nevnes at jeg har flyttet kinnstøtten på min GRS stokk maks og litt til så det er mulig det er noe rart med trynet mitt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

har nettopp fått den siste riflen. En sauer 202 outback. Fra før har jeg sako. Grunnen til at jeg ville ha meg en sauer var nok at jeg ønsket en lettere rifle til hjortejakt. jeg ble ikke skuffet.

Du verden så mye lettere den var. En helt fantastisk rifle. har skytt 50 skåt med den nå. Men den samler ikke så godt som sakoen. men det er anntakelig skytteren som ikke er vant med den nye riflen enda.Uannsett så finner jeg ut av det da jeg lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Nope. Visste ikke at den fantes før jeg såg et bittelite bilde av den i Vapentidningen(?) nå nylig. Det ligger noen videoer der som viser funksjonaliteten. Ser bra ut, sjøl om jeg personlig synes at oppspenneren skal sitte på kolbehalsen slik som hos Blaser (urk...). Nå er jo ikke det mulig på Saueren så dette er vel det beste man får til. Usikker på hvordan det blir ift kikkerten, altså om det blir knotete å spenne opp under okularet.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng. Jeg må som oftest ha kikkerten langt fremme pga øveavstand, og da kan det vel tenkes at det blir en konflikt mellom oppspener og okular... Hmm...

 

Må hjem og granske mellomrommet mellom sluttstukke og okular.

 

Uansett er det interessant, oppspenner på Sauerener absolutt noe jeg kunne tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

er kanskje et veldig teit spørsmål, men bruker faderens 202 wolwerine jaktmatch men får liksom ikke det skikkelige grepet om hevearmen som jeg hadde likt... har dere en ide til hva jeg kan gjøre? er dette bare en trenings sak (er ikke hver helj på banen for å si det sånn... :/ ) eller er det ned i roteskuffen og se om jeg kan få limt på en gummiball av noe slag. vil helst gjøre så lite som mulig men er fryktelig irriterende på jaktfelt når man klarer å bomme på hevearmen når man skal lade om :|

Link to comment
Share on other sites

er kanskje et veldig teit spørsmål, men bruker faderens 202 wolwerine jaktmatch men får liksom ikke det skikkelige grepet om hevearmen som jeg hadde likt... har dere en ide til hva jeg kan gjøre? er dette bare en trenings sak (er ikke hver helj på banen for å si det sånn... :/ ) eller er det ned i roteskuffen og se om jeg kan få limt på en gummiball av noe slag. vil helst gjøre så lite som mulig men er fryktelig irriterende på jaktfelt når man klarer å bomme på hevearmen når man skal lade om :|

 

 

Slettes ikke dumt

 

Gummikuler til hevearmen får du hos Magne Landerø.

Veldig behagelig å bruke

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

oppspenner på Sauerener absolutt noe jeg kunne tenke meg.

 

Hvorfor det om jeg tør spørre? Grunnen til at jeg bytta blaseren i en sauer var hovedsaklig for å slippe oppspenneren.

 

Hvorfor vil du slippe oppspenneren da?

 

Som nevnt her blir det jo mye sikrere å gå med skudd i kammeret i situasjoner der det kreves.

Link to comment
Share on other sites

Hei - jeg regner snart med å få formalitetene i orden slik at jeg kan skrive her, men ber i mellomtiden om tilgivelse for at jeg drister meg frempå med tre spørsmål.

 

Jeg skal kjøpe med ny børse (Sauer i 308. w) og lurer på om jeg skal velge en Sauer 101 eller en 202 XT (det er vel den rimligste med synt). Prismessig er faktisk ikke forskjellen så stor om jeg er heldig på Finn).

Jeg skyter kanskje 200 skudd i året, skal bruke børsa på rådyr og reinsjakt.

 

 

Er det noen klare råd om hva jeg bør velge?

 

Er det lett å selge standardløpet som står på ei børse i 308. W? Jeg lurer på å kjøpe et løp uten sikter for montering av demper.

 

Må jeg ha ny våpentillatelse hvis jeg skifter løp?

 

Beklager hvis dette blir sett på som missbruk av tråden. Er veldig taknemmelig for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt 202 med mulighet for kjapt "pipeskifte".

Med .308 er du "låst" til korte patroner med tanke på magasinlengde.

Hvis du i fremtiden vil ha et annet kaliber.

Evt om du kjøper den i et annet kaliber og kjøper en neddreid 200 str pipe i 7,62x51 (.308). De koster mindre enn en original 202 pipe. Da med et magasin kjøp kommer du billigere ut av det. ( Det var bare et lite forslag om du skulle komme på tankene å få et kaliber til).

Du må søke hvis du skal kjøpe ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er akkurat blitt lykkelig eier av en Sauer 202 i kaliber 6,5x55. Kan ikke si noe annet en at jeg er kjempefornøyd med riflen og at den svarte til forventningene mine :)

 

I forbindelse med dette så har jeg tenkt å bestille dier slik at jeg får ladet litt ammo også.

 

Håper at noen kan hjelpe meg med følgende spørsmål:

Er det 6,5 Swedish eller 6,5 Scan jeg skal ha når jeg bestiller diesett, eller har dette noe å si? Ser at skytterlinken selger dier i 6,5 Scan.

 

Hva er egentlig forskjellen på disse 2 betegnelsene.

 

Har også prøvd å se på løpet på riflen, men det står bare 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skal kjøpe med ny børse (Sauer i 308. w) og lurer på om jeg skal velge en Sauer 101 eller en 202 XT (det er vel den rimligste med synt). Prismessig er faktisk ikke forskjellen så stor om jeg er heldig på Finn).

Jeg skyter kanskje 200 skudd i året, skal bruke børsa på rådyr og reinsjakt.

 

 

Er det noen klare råd om hva jeg bør velge? ...

 

om jeg var deg ville jeg ha gått for en 202. dette er fordi at du kan bytte pipe selv (ja du kan sikkert gjøre det på en 101 også men i å med at pipa er krypmet på er det en så avansert handling at jeg hadde gitt opp med en gang), jeg personlig ser på 101 som et springbrett til opp til 202. 101 er på en måte lokkematen for førstegangskjøpere som ikke vil bruke mer enn max 10 000 også blir de bitt av sauer-basillen så neste gang de skal ha ny pekestokk blir det hakket over til en 202.

Link to comment
Share on other sites

Hei. :smile:

Prøver her for å få svar på hva som er forskjell på Sauer 200 og Sauer 202.

Har lest igjennom tråden her for å eventuelt finne svar på dette, men er fortsatt noe jeg lurer på.

Har godkjent søknad på 6,5x55 som er tenkt å brukes til jaktfelt.

Sauer 200 brukes jo av Dfs og det er vel ikke uten grunn.

Mens Sauer 202 ser i mine øyer ”smekrere” ut.

Er det samme låskasse på de?

Ser for meg at det er viktig med god mekanisme som grunnlag for en god børse.

Er det påvist at den ene eller den andre har bedre presisjon?

Kan det brukes samme skjefte om hverandre eller er det forskjell?

Kommer nok til å kjøpe en pipe i 9,3x62 til rifla.

 

På forhånd takk for eventuelle gode svar. :D

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 STR Scandinavian Target Rifle er samme våpen son Sig Sauer SSG 3000 skarpskytterrifle. (Bare annet navn og annen stokk.) Våpenet er laget for presisjonsskyting med en stiv og tung låskasse. Ypperlig presisjon, på et nivå du strengt tatt ikke trenger på vanlig jakt. Våpenet blir tungt til vanlig jakt, men egner seg godt til langholdsskyting presisjonsskyting og posteringsjakt.

 

Sauer 202 er laget som jaktvåpen fra starten av. Våpenet fåes i stål og aluminium låskasse og forskjellig lenger ettersom hvilket kaliber man vil ha. Mange valgmuligheter i kaliber og stokker. Ypperlig jaktvåpen og god presisjon. Mye lettere enn 200 STR.

 

Stokkene går IKKE om hverandre. Pipene går om hverandre med små modifikasjoner. Dog kan du ikke bruke hvilket som helst kaliber i 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger Sørmans gode eksempel og takker Hansen Deluxe og Kaffekopp1 for gode svar. Det ble 202 på meg også, den er allerede betalt så jeg gleder meg til den kommer i posten. Nå blir neste øvelse kikkert og montasjer, men først må Sauern bli husvarm:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da vil jeg nesten driste meg til å si at sauer har et ufortjent godt rykte på bygda.

Misforstå meg rett, jeg er sånn sett fornøyd med børsa mi, men hvor mange har vel ikke hørt at; jo sauer jo, den går hølihøl den. Treffer alt, spiser at av ammo, bla bla bla.

 

Innså jeg endelig at skyting og børser er litt som fiskehistorier...?

Når du ikke får 15mm samlinger, hvor store er samlingene da? 20mm? 30mm? Hvor tykk pipe har du?

Jeg har inntrykk av at det er tykke piper som gir den "spiser alt" egenskapen i en ellers god rifle. Med jaktpipa på min Sauer er den ikke så forbanna altspisende. Går jo bra, bevares men det er med matchpipa at den virkelig spiser alt jeg gir den.

Skyter du i benk evt tofot og bakstøtte når du får 15mm samlinger? Har du prøvd en annen børse for å se hvordan du skyter med den? Jeg skyter godt med min Sauer og føler jeg får nesten en sånn "jeg treffer alt, bare gi meg en rifle" følelse, helt til jeg skyter med en T3 Lite feks. Da blir jeg mye mer stusselig og skjønner at det er ikke T3'en som er så forbanna mye dårligere, det er bare STR'en som gjør en så forbanna mye lettere å være god. Hadde jeg vært en veldig god skytter, noe jeg ikke er, hadde jeg nok skutt, om ikke like godt med en T3 lite, så hadde jeg nok skutt opp mot maks presisjon med den rifla og.

Derfor, at børsa er god er en ting, men hvis den ikke passer deg godt blir det ofte flaks når man får gode grupper. Når børsa passer en godt vet man og kjenner man når samlingene ikke er gode og det er det som er morsomt synes jeg med å ha en veldig god rifle og ligge på banen å fyre løs. Uten en slik rifle blir det nesten helt uinteressant å trene på samme måte. En jaktbørse med jaktpipe er nok ikke så altspisende, selv en 202 men kanskje den er mer altspisende enn en X-bolt feks? Er en 202 på match nivå? Nei det har jeg ikke noe trua på.

Link to comment
Share on other sites

Folk sier jo en hull i hull samling er en samling der alle hullene berører hverandre.

Som andre her sier,å skyte 5 skudd i et hull er vanskelig uansett hvilken børse man har.

min 202 leverer 3 skudd samlinger der skuddene berører hverandre gang på gang med hjemmelada ammo, dette er noe jeg er fornøyd med. Kan sikker slumpe til å skyte alle i et hull en gang i blant, men det er langt mellom hver gang det skjer.

 

Men det er mye lettere å skyte gode 3 skudd samlinger enne å skyte gode 5 skudd samlinger

Link to comment
Share on other sites

Tror samlingene dine er så gode som man kan forvente av en jaktrifle med standard ammo. Her er en 10 skudds samling jeg gjorde for noen dager siden med hjemmeladet ammo skutt fra et kaldt løp med en 200STR 6,5x55.

140gr Nosler Custom Comp og VV N150 krutt.

IMAG0705.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt ot. På skjermbildet av serien din står det ↑3→6 er de sifrene en referanse på høyde/ bredde? (på samlingen) Har kun skutt på papp, og der får man ikke slik info;-)

 

Har bestilt ny 200str som forhåpentlig vis er klar på mandagen. Nå vet jeg hva disse kan prestere, men like fordømt blir det spennende å se presisjonen. Når det gjelder presisjonskrav, er det en del som tror det kun er å legge rifla i benken å fyre av. Erfaringer viser at nettopp erfaring er en viktig faktor. Rekylopptak, avtrekk, vind, ikke vind, mirage, kuletype/ vekt, settdybde, krutt type/ vekt, tennhette, helpresset/ necksizet, optikk...++ Så det er et par ting som er av betydning. De samlingene over her (fra 202'n), synes å være bra, men har helt sikkert forbedringspotensiale med hjemmeladet ammo.

Link to comment
Share on other sites

For å hekte på et par faktorer til som er viktige for presisjonen. Beddingen, moment på fremre og bakre skjefteskrue, og ikke minst momentet på festeskruene til pipa. Å få en 200 STR til å gå GODT, kan være enkelt men det kan også være en doktorgrad verdig...... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt ot. På skjermbildet av serien din står det ↑3→6 er de sifrene en referanse på høyde/ bredde? (på samlingen) Har kun skutt på papp, og der får man ikke slik info;-)
Jeg tror det betyr hvor siste skudd ligger i millimeter ift sentrum uten at jeg skal sverge en arm på det.
Link to comment
Share on other sites

En liten kurositet angående samlinger med Sauer.....

 

Jeg testet to ladninger Oryx i min Sauer 202 Synth 6,5x55 i helga.

Da jeg ikke har hatt tilgang til kronograf tidligere, var tanken å kontrollere at min ladning var rask nok til kravet for storvilt jakt. Ladningen jeg har brukt de siste år imponerte ikke i presisjon, men var rask nok for å klare kravet.

Samtidig testet jeg en ladning jeg ladde for noen år siden, med N170 - krutt. I ladeboken utgave 6 står N170 oppført, noe som var årsaken til at jeg kjøpte dette kruttet den gang. Jeg ble da noe usikker fordi hylsa ble så og si full, og bestemte meg får andre ladninger, men jeg har aldri kronografert dem. Jeg hadde tildels kraftig mirage over demper, og hadde ikke store forventninger til samlingen. Jeg fikk en overraskelse da jeg kom fram og så samlingen under. Fem skudd, samling = 10,5 mm fra senter-til-senter! Dessverre viste kronografen at det var litt for liten hastighet....

 

dsc0695x.jpg

 

Det er godt mulig det var flaks, da jeg kun testet disse fem i den ladningen. Men vær sikker på at jeg skal teste noen til, og forsøke å få opp hastigheten noe!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fin samling, men er det sånn at dem mer eller mindre "slumpet" sammen eller er det der lista ligger? Med tunet ammo eller std?

Sjekket samlingene mine med klistrelapp, og 2 av dem dekker jeg med klistrelappen.

 

 

Nei, dette er standard og det er med den eneste og første fabrikkammoen jeg prøvde. Lapua Scenar 123 grain i 920 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har nylig kjøpt en ny Sauer 202 på postordre og ble litt overasket da jeg så hvor lite som fulgte med, det var bare geværet og verktøy. Er det noen som vet om det pleier å følge med mer? Tenker da på brukermanual, garantikort, dokumentasjon på rifla el.l.

 

På den forrige rifla jeg kjøpte (T/C) var det heller ikke noen dokumentasjon som fulgte med, så jeg burde kanskje ikke bli overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Garantikort trenger du vel ikke, til det fungerer kvitteringen vel så bra men en brukermanual bruker vel å følge med? Den kan uansett lastes ned fra Sauer sin nettside. Står jo litt der om hvordan rifla skal settes sammen så den kan jo være litt grei å ha, ikke at det er så veldig avansert men det meste har en rett og en feil måte å gjøre det på.

 

På side 5 her kan man se hva som skal følge med en ny rifle. Er litt usikker på om koffert følger med alle.

http://www.vintagegunleather.com/gun-manuals/pdf_S/sauer_sohn_model202.pdf

 

Edit: Lagt til link

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Smaug, leste i manualen du linket til. Det står at det skal følge med manual, garantikort, 10 g våpenfett, koffert og div verktøy.

 

Det er egentlig ikke noen stor sak om ikke alt dette ikke følger med (har lest en plass at de har sluttet å gi med koffert). Synes bare det er så rart å kjøpe noe nytt uten at det sendes med noen form for dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...