Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Suveren julegave. Du må ha vært snill gutt i år :grin:

Med normal pipeprofil synes jeg 50cm pipe gir fin balanse i våpenet. Kanskje noe kort på en 6,5 pipe men til jakt spiller det liten rolle.

 

Tapatalk

Snill som dagen er lang.......Forklarte samboeren at om jeg fikk kjøpe meg ny børse så ble det selvfølgelig mere viltkjøtt i fryseren ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, og hun kjøpte den forklaringen?

Etter å ha surfet litt rundt etter diverse Sauer dilldall må jeg si at det er overraskende lite å finne, både på Sauer sin egen hjemmeside og ellers rundt omkring. Hadde jo vært litt kult med Sauer belte, riflereim, beltespenne, caps og luer, jakke, vest osv osv osv men jeg finner egentlig ikke noe slikt. Det samme gjelder egentlig også Zeiss men det er en annen sak. Er disse tyskerene generelt lite hypp på slikt "fjas" eller er man bare rett og slett jævla dårlig til å lete?

Link to comment
Share on other sites

No har eg endeleg fått prøvt både Blaser og Sauer skikkeleg ! Etter fleire turar på skytebane, er valet teke på Sauer 202 til fordel for Blaser. Ikkje misforstå, Blaser er sikkert bra børsar det òg ;-) Trudde lengje at sikringa på Sauer ville skape problem med mine pølsefingre, men med litt trening så fekk eg det godt til sjølv med hanskar :-D Kjem mest sannsynleg til å kjøpe ein i 6.5x55 først, slik at eg får selt min Sako i same kaliber...

 

Kva for ein kikkertmontasje tilrår de når ein skal bruke ulike kikkertsikte på same kassa ? Er svingmontasje det rette valet ?

Link to comment
Share on other sites

Svingmontasje er tingen.

 

(man bruker vel ikke amerikanske montasjer på tyske børser, gjør man vel?)

MAn bruker det som fungerer best, og svært få mmennesker er så llange i halsen at en svingmontasje er det smarteste, det er ett poeng med skyting at avstanden mellom senter løp og senter sikte bør være så lav soom mulig..

Link to comment
Share on other sites

Sjølvsagt eit høve det òg, amatør. Kjenner godt til den montasjen frå ein drilling eg åtte. De nemner "høg montasje" (sving) og eventuelt påfølgjande problem med stokk/kinn kontakt. Eg har valt GRS stokk til Saueren. Årsaka til optik skifte blir skulda høvet til fleire kaliber i same kassa :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på min 202 jaktmatch bakstokken av årsak, den har justerbar kolbekam, oh jeg har 2 kalibere med flere bruksområder, jeg har en Aimpoint med tanke jakt med løshund og drivjakt. har en S&B 1,5-6x42 til jakt i fjellet på rein og jakt i dagslys, siste er en Seizz 2,5-10x52 ZA til jakt i fjellet (rein) og generell jakt samt jakt i skumring, alle sitter på QR montasje, denne løsningen har jeg hatt siden jeg kjøpte denne bakstokken for 10 år siden.

Har skutt inn disse siktene med begge løpsettene og har merket meg(notert) hvor mange knepp justering med hvert kaliber, og må med hånda på hjertet si at jeg til dags dato ikke har hatt noe problem med innskytingmht dette og løpsbytte, har heler ikke observert noen forskjell i treffpunkt etter pipebytte. men tar likevel ett testskudd kun for å se at det sitter der det skal. (tar det sikre før det usikre)

Hva man velger er smak og behag, og hver er vel hellig i sin tro...

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat slik eg kunne tenkt dette "oppsettet" villreinjegeren. Sjølvsagt er det her òg eit pris spurnader, vis differansen blir stor mellom montasje systemet.

 

Takk for info og meiningar folkens, dei skal alle bli teke i betraktning når tida er inne. Eg er overtydt om at dette blir bra :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en stund siden jeg kjøpte min Sauer 202 Synth nå (snart ett år..)

Har hele tiden tenkt å legge inn bilde av det første vilt skutt med den, men det har drøyd lenge....

 

I helgen datt imidlertid en orrhane, skutt på 209 meter. Riktignok ett dårlig treff som ga meg ett anstrengende ettersøk, men deilig når det lyktes. Senere viste det seg at jeg var 2 knepp for langt til venstre, og det gjør jo en del på to hundre meter.....

 

 

dscn0275x.jpg

Sauer 202 Synth på toppjakt...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette er rette stedet for en verdi vurdering eller hva jeg skal kalle det, men here goes.

 

sauer 202 classic xt 6,5x55 2,5 år <150 skudd med zeiss classic diavari 1,6-6x40mm ret 4 i leupold QR ringer med lav montasje.

 

sikte 100%

rifla er 100% mekanisk, men med noen bruksmerker på synth stokken.

 

Hva er realistisk å be om for en sånn pakke?

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

Dårlig innskutt da?

I og med at det ble konstatert at jeg var 2 knepp til venstre, så er jo dårlig innskyting ett faktum...

Imidlertid ble innskyting gjort i førsten av oktober, og i faktisk noenlunde samme temperatur. Høyden var korrekt, så hva som har skjedd er litt uvisst...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Buggea:

Børsa får du ny for 16900,- ( med den nye synt stokken med gummi/duracote, du har sikkert den gamle?)så du kan sikkert få opp mot 11 000,- med montasjene. Kikkerten vet jeg ikke hva koster, men du kan vel regne med litt i overkant av halv nypris på den.

Link to comment
Share on other sites

... ang kal.22-250 i 202. Kan en bruke 308win løp uten å skifte sluttsykket?

Nei, du kan ikke bruke .308win pipe til .22-250 uansett, selv ikke om du bytter sluttstykke..... :mrgreen:

 

Tja.. Med riktig headspace så kan det gå.. Presisjonen blir nok ikke det helt store.

På den annen side så vil det romme løpet ikke bli så fort utbrent som tradisjonen rundt 22-250 tilsier :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

... ang kal.22-250 i 202. Kan en bruke 308win løp uten å skifte sluttsykket?

Nei, du kan ikke bruke .308win pipe til .22-250 uansett, selv ikke om du bytter sluttstykke..... :mrgreen:

 

Tja.. Med riktig headspace så kan det gå.. Presisjonen blir nok ikke det helt store.

På den annen side så vil det romme løpet ikke bli så fort utbrent som tradisjonen rundt 22-250 tilsier :mrgreen:

 

 

Greit å være morsomme før jul men... hvor står det jeg skal bruke en 22-250 kule i et 308 løp :roll:

Hadde tengt å putte i en 308 patron til det 308 løpet også. Spør da igjen. går det å bruke sluttstykket??

Link to comment
Share on other sites

Håper det er noen sauer eiere her inne som kan hjelpe meg med et par spørsmål:)

 

Kan jeg ta et 200str løp og putte det i en 202?

 

Ser at standard løpet til en 202 med plast stokk er 16mm.

Er stokken vid nok til at jeg kan putte inn et 19mm 200str løp?

 

Kommer sikkert til å få beskjed om å kjøpe meg jaktmatch modellen, men til min skrangle jakt opp og ned i steinura sommer og vinter vil jeg ha plast stokk:)

 

En av hovedgrunnene til at jeg vil ha 202 er at jeg elsker 200'n min og at jeg kan kjøpe 3 løp til saueren for prisen av ett Blaser løp:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...