Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Det kommer ann på låsekassa den har sittet på?

Har du medium kaliber og den har stått i ditto våpen, så ja.

 

Medium = 6.5x, 30-06 osv :)

 

 

Bare litt nyskjerrig her....

Så en KKC stokk til standar låskasse passer ikke til en magnumlåskasse ?

har aldri sett noen spesifisering om det er til mini, medium el magnumkasse når det er snakk om stokk til sauer 202 Blei heller ikke spurt om hva slags låskasse som var på min 202 da kkc stokken blei kjøpt :?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Jeg har en sauer 202 med grs som jeg har montert versa pod med pinne i front.

Vil bare fortelle hvordan jeg gjorde det.

Først tok jeg en rustfri 12 mm bolt og borret opp i senter for så å gjenge opp 8mm gjenger.

Kappa bolte i ca 4 cm lengde. Skar så med vinkelsliper kutt på tvers av gjengene 4stk. (langs bolten slik at lim fester godt.)

Borret så opp hullet i fronten av forskjeftet til 10,2 mm og gjenget treverket.

Limte så fast 12mm bolten inni hullet og tilpasset vektor sin front montasje.

Valgte å lage en spesial kontra mutter som er 3mm bred og slipet ti 10mm nøkkel.

Må nevne at det ikke er plass til hullet for reimfeste på vektor sin montasje så den må kappes vekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Driver og titter litt rundt etter hel Picatinny / weaver skinne i stål uten tilt for Sauer 202. Det står en svingmontasje på nå, men den er høy som et hus, og liker ikke at det er så mange deler på montasjen.

 

Har funnet følgende: EAW 83-00759 for sauer 202 i stål til 109Euro og Rusan Picatinny stål for 80Euro.

 

Ellers er det noen i aluminium som Roedale, og noen andre.

 

Har noen av dere erfaring med disse evt andre i stål? evt klarer noen og overbevise meg om at Alu er like bra som stål på en 202?

 

Hva bruker dere?

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det min tur..har "tømt" våpenskapet for å få råd til saueren som signaturen min viser. Venter enda på montasjen, når alt er på plass så bør jeg vel få lagt ut et bilde her :mrgreen:

 

Planen er å gå til anskaffelse av et løp til i 6,5-284 og et løp i 308W. 6,5-284 fordi jeg er nerd og vil ha noe ekstremt og ikke så vanlig. 308W fordi jeg skal kappe og dreie ned løpet. Kjøpe et lettere skjefte og vips...en lettere jaktrifle..

 

Meget mulig jeg går for 22lr ombyggingsett også..for billig trening innendørs..

Link to comment
Share on other sites

Joiner her, henta min Sauer 202 Yukon i kaliber 8x57 med 51cm fluta løp på fredan. Toppa børsa med en ny leupold vxr 2-7x33. Snerten kikkert som jeg synes kler børsa godt.

Innskyting ble unnagjort idag, nydelig børse på alle måter. Dårlig lys gjorde det vanskelig å skyte de tetteste samlingene på liten blink, men jaktmatchen samla mer enn tilfredstillende uansett :D

 

16lx1v.jpg

 

15dsx2b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Hansen delux, er den sauerstokken med "tommelhull" og få kjøpt ? Og hva er da prisen ? Spørsmål 2, er den kun og få i syntetisk materiale ? Vet du det ?

Link to comment
Share on other sites

hei alle sauer folk!

lurer svært på og kjøpe meg ny rifle, valget står mellom r93 og 202

men tingen er at eg har ein Zeiss 3-12x56 kikkert med skinne.

er det nokon her som har montert ein slik på ei sauer rifle?

ser at montasjer er moglige å få tak i men fryktar for at dette kan bli

litt høgt?

http://www.eurooptic.com/sauer-202-zeis ... mount.aspx" target="_blank

 

og har eg forstått rett med sauer at du må ha forskjellig sluttstykke på

22-250 og 308w?

 

mvh Audun.

Link to comment
Share on other sites

sendte mail til danmark om de nye stokkene,fikk svar fra landerø i norge på forespørselen.Ringte direkte til danmark og fikk til svar at enten måtte jeg kjøpe hos landerø eller komme direkte ned til danmark å kjøpe dem,Er det noen som vet hvordan det er andre muligheter for å kjøpe de nye tommelhulsstokkene enn hos landerø?

Link to comment
Share on other sites

Jeg meddeler herved at jeg har konvertert til Sauer :!::wink:

 

Tok et kraftig innpust og lukket øynene, røska ut det jeg kunne bære av våpen jeg ikke "trengte" og satte turen til jakt å friluft.

Kom etterhvert hjem igjen med en 202 outback, egentlig bare for å få tak i alukassen. Om jeg likte den spadehevarmen :? jaja...

 

Saken er at jeg ble lei av(å skru og skyte) gamle børser, og vurderte i 2-3 år veien videre. Vurerte ALLE våpensystem med et åpent sinn. Plusser og minuser

Falt til slutt ned på 202. Hovedgrunnen var vekta på alukassa, pga. jeg skal lage en lettere rifle enn Min Rem 600 som veide under 2 kg.(uten demper/sikter/montasje) samtidig som den skal være like presis i praktisk presisjon. Samtidig skal jeg kunne dille med stokker/løp etc. som jeg vil uten for mye "nedetid" på våpenet. Karbon er et stikkord når det gjelder letting, og da snakker jeg ikke om stokk og løp(jo det og) men bruk av karbon i det meste av detaljer.

Det eneste som ikke jeg skal tukle med er de delene som påvirker sikkerhet; Sikring/avtrekker, Den delen av bolten som har sikkerhetsmessige funksjoner, løpslåsing etc. Det medfører imidlertid IKKE at den bolten veier et tonn(som nå) etterpå.... :wink:

 

Har satt som realistisk dato reinsjakta 2013 som dato for når jeg skal ha av 90% av teoretisk vektreduksjon

Link to comment
Share on other sites

Her er jenta prøveskutt for første gang. 100 meter, tofot og bakstøtte.

 

IMG_0621.jpg

 

 

image-3.jpg

 

5 skudd øverst, 3 skudd neders, 100 meter. By the way, så er avstanden mellom øverste og nederste samling forskjellen på uten og med demper. 4 klikk i høyde og 2 i side.

Det må da være godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Takker for det karer, føler ikke at jeg gjorde noe spesielt, ,men fy fader for en presisjon i den Saueren!! Jeg lå ved siden av en Våpensmia Skarskytter rifle i politiets tjeneste. Den hadde ikke tjans mot Saueren. Og det var ikke skytteren ved siden av meg sin skyld. Han kan sine ting.

 

I kveld blir børsa med til sengs :mrgreen: Samboeren for velge om hun vil være med eller sove et annet sted :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Huntingman

 

Jeg har ladet 196g Oryx i 730m/s for 303`n og felt noen hjorter med dette under drev. Til tross for at mange mener oryx splintrer eller vinkler i dyret, har ikke jeg opplevd dette og er godt fornøyd. Tror at lav hastighet og 8mm er gunstig for Oryx`n. Ellers er Normas 123g helmantel fin til trening og gir videre hylser til lading.

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa bestilt. Det blir en Sauer 202 synth i 3006, gjenget og med en A-tec maxim demper. Det sitter en Meopta Meostar 3-12x56 med lys på.

Jeg kjøper et 6,5 løp etterhvert. Tenker vel at cal 3006 holder lenge til elgjakta og at 6,5- en passer godt til rådyrjakta. Demperen kan brukes på begge løpa.

Er jo spent på dette, men etter å lest en del erfaringer her på forumet, er forventningene store.

 

Har lest lange refleksjoner om Sauer vs Blaser her og har telt litt på knappene. Ser at sterke følelser er knyttet til å være eier av begge disse merkene.

 

Jeg kommer vel til å forsvare sauer med nebb og klør fremover jeg også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Hakofred! Jeg kjøpte samme børsa i sommer, (bytta inn blaserskrangleverket) og er strålende fornøyd. Eneste er at den er noe tung, har tidvis angret på at jeg ikke kjøpte outbacken. I den forbindelse lurer jeg litt på hva Outback løpene veier? Noen som vet? Forskjellen mellom outback og XT ( aluminium og stålkassa) er kun 200 gram, resten av vektforskjellen er i løpene. Outback løpene er jo fluta og kan ikke kappes og gjenges så kort som man kan med classic/XT løpene. Om man kan dreie/ kappe et standard løp 200 gram lettere enn et outback løp, er man jo på samme vekta. Jeg har et 40 cm 308 løp, men det har standard profil, så det veier over 1 kg. Hvor lett kan man få et 40 cm sauerløp tro? Matchløpene til sauer koster jo mindre enn en blasermontasje, og er dermed et greit utgangspunkt for en kyndig våpensmed med fres...

Link to comment
Share on other sites

Utskutte 200 str løp får du sikkert kastet etter deg, aktive skytere har fort noen sånne til overs.

En børsemaker kan bruke låsestykket for å lage pipe i nesten hva som helst av kaliber med standard støtbunn og da sevfølgelig også tynne,korte og lette løp

Men nøyer du deg med 6,5x55 og 308 kan match piper brukes som utgangspunkt.

 

Matchløpene til sauer koster jo mindre enn en blasermontasje, og er dermed et greit utgangspunkt for en kyndig våpensmed med fres...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@hakofred, jeg har gjort det samme som deg. Kjøpte i 3006 (Highland) og kjøpte til et løp i 6,5 og med Atec macsim demper. Er storfornøyd :D .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Vektforskjell mellom kassene er 470 gram i følge sauer sin siste engelskspråklige katalog (2010/2011) side 10. I samme katalog veier classic XT 3500gram med 560mm løp. Outback med samme løpslendge veier 2900gram. Dermed er vekt til Outbackens løp knappe 50 gram lettere.

Link to comment
Share on other sites

Snodig. Jeg skrudde ut løpet på en outback og en synt XT i butikken. ( veide kasse og kolbe) Vekta viste tydelig 200gram forskjell.

Kan heller ikke få det til å stemme at flutinga kun tar vekk 50 gram på samme løpslengde.

 

Men står det i katalogen hva de forskjellige løpene veier?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny mann i klubben. har bestilt meg 202. clasik XT til jul :-) Det ble synt stokk å to løp 3006 og 6,5x55 så en som etterspurte picatiny skinne til saueren, jeg bestilte en slik, men må si jeg ikke vet om det er alu eller stål, skulle vistnok være Nordskog som leverte disse. Noen anbefalinger ang kapping av løp å dempere?? lengder merker??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...