Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Jeg skal kjøpe nytt 6,5x55 løp til min 202. Det er jo ekstreme prisvariasjoner ute å går. Fluta "Outbackløp" koster vel nesten 10 000,- skal man i tillegg ha rustfritt ble det "betydelig dyrere" :shock::shock:

På den andre siden av skalaen finner du matchløpene ( De som du ser på TV i finalen under LS) som koster rett over 3000,-

 

Det billigste alternativet til nå med jaktprofil, er et med 18 mm løp fra våpensmia. PIPE HEYM 6,5 18/620-225 6B SORT

Den koster 3.300,-

 

Spørsmålet er om noen har prøvd om et løp med 18mm tykkelse går i løpskanalen på en sauer 202?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk akutt lyst på 202 i 9,3 til elgjakta(kaliberet et valgt mye pga at jeg har 6,5x55 og 308 fra før av til 200STR'en så en ren elgvelterkaliber hvor jeg da kan bruke 308 pipa i er plan A). Er det noen som har sett mer konkrete tilbud på 202 nå som 404 er i omløp? Jeg har lyst på Outback for å få en skikkelig lett rifle i motsetningen til 200STR'en som jo er god og tung. Den vil da bli en ren langholdrifle med en Vortex med tiden og Varipointen jeg har på 200'en havner da på 202.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Skal handla sauer 202 outback og lurer på følgende ! Har sauer 200 nå med 2 løp som eg ikkje bruker lenger ett 6,5x55 og ett 308.

Lurer på og lage de 6,5 løpet til 6,5-284 vil det gå bra me sluttstykke dersom eg kjøper outbacken i 22-250?

Og 308 løpet tenkte eg å kappe og dreie ned og eventuelt flute og gjenge hos en børsemakar , hva ville folk kappet på? (Eg tenkte 45cm)

Link to comment
Share on other sites

Tok min nye Sauer 202 6,5x55 med på skytebanen i går. Kan bare si en ting, wow! Denne er helt fantastisk å skyte med, avtrekket er helt konge.

4 tiere på første runde etter å ha skrudd inn siktet :)

 

Med Hausken WD60 demperen er det knapt noe rekyl / lyd også. Gleder meg til mange timer på skytebanen før jakta starter :)

 

Har et spørsmål. Kjøpte boreslange i 6,5mm, og det er ikke sjans å få den helt gjennom løpet. Fikk den halvveis gjennom, men da ga jeg meg i frykt for at snoren skulle ryke midt inni løpet. Noen som har opplevd det samme?

Link to comment
Share on other sites

De kan være trange, har merket det mest på 6.5 faktisk.. Av de jeg har prøvd da. Avslutter av og til pussen med boresnake.

Fikk du den halvveis også trakk du den tilbake? Hadde du fått det partiet med børster inn i løpet før du snudde ?

Link to comment
Share on other sites

Endelig en tofot som passer Sauer uten noe modifisering:

 

http://www.steinertsensing.com/neopod-f ... c-149.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Koster skjorta.... Men veier bare 82 gram da ;)

 

Ser ut til at det kan leveres et feste som passer Blaser. Vet ikke om det er likt reimfeste på Sauer/Blaser?

http://www.steinertsensing.com/blaserad ... c-144.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ser nå at den passer Sauer også. Litt høy pris ja.

Link to comment
Share on other sites

Er et eget adapter for sauer :http://www.steinertsensingsystems.com/product/neopod-ultralight-bipod/neopod-ultralight-bipod-sauer-horizontal-push-button-adapter-1/

 

Tror nok festet til reimen er trygt og bære rifla i da jeg mener de er laget av ett stykke flyaluminium.

 

Kommer også et adapter sånn at tofoten ikke tar i lyddemperen når den f.eks. er montert frampå forskjeftet som på sauer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er nyinnkjøpet kommet på plass. Sauer 80 LUX 8x68S, med en Zeiss Diavari -ZA 1,5-6x42 på toppen.

Etter noen timer med puss og fjerning av gammel kruttslam og div, glir sluttstykket nå som en drøm.

Det er fortsatt endel som kan pusses og fikses, men det skal jeg spare til årets jaktsesong er over!

 

Nå gleder jeg meg bare til å komme meg på skytebanen for å få trent og skutt opp, slikt at jeg er klar til elgjakta!

 

slenger ved noen bilder

 

12022460_10152955170636920_6727909379007357876_o.jpg

 

12010532_10152955170611920_485959629586751907_o.jpg

 

12038647_10152955170621920_9111294846065338744_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Havesyken regjerer for øyeblikket, og sitter med søknaden klar til avsending..

 

Sauer 101 Alaska må da være noe fornuftig å bruke pengene på?

Er det noen her som har fiklet med denne i butikk? Blir egentli et impulskjøp, da jeg aldri har holdt i en 101.

Sikringen tiltaler meg veldig, som tidligere blasermann og hundefører så setter jeg pris på å gå med skudd i kammeret, og ingen mulighet for at våpenet kan bli avsikret når man trasker gjennom kratt og skog.

 

Den vanlige 101 virket for meg litt kjedelig (versjonen med plaststokk), men laminatstokken og ikke minst det at det var justerbar kolbe på Alaska, var for meg et pluss :)

Rifla skal utelukkende henge på ryggen etter sporjakt etter jerv, både med og uten hund. Lange avstander i nordnorske fjell i diverse værforhold. Det virker for meg som en robust rifle, som vil egne seg godt til dette formålet.

 

Alternativet var en merkel helix, men føler (kontra 101) at det er så mye "mikkmakk", smådeler og åpne rom (rommet det sluttstykket beveger seg), at jeg tenker en 101 Alaska vil være mer driftsikker. Det eneste jeg tenker på er sikringen til 101, snø og minusgrader kan være en faktor som gjør at jeg ser for meg at den knappen man må trykke ned for å avsikre våpenet kan bli kranglete.

 

Er det noen som har generelle brukserfaringer eller tanker rundt sauer 101? særlig Alaska versjonen?

Presisjonen tar jeg som en selvfølge er mer enn god nok til alle typer jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har picatinny skinne med tilt på ene 202 Sauern og montasjer med arm fra eaw. Under ett knepp treffpunktsforandring ved av/på montering av kikkert.

 

Av og til plukker jeg ned hele rifla og pusser skikkelig, da er det av med stokk, kikkert og løp. Har enda ikke opplevd over 3 knepp treffpunktsforandring, altså neglisjerbart ved vanlig storviljakt.

Link to comment
Share on other sites

Er tilbudet på Sauer 202 XT og Docter optikk som Jaktdepotet reklamerer med her inne et bra tilbud? Eller opererer de med en kunstig høy "førpris" på rifla. Ser at bare rifla selges i andre våpenbutikker til 18900,- Noen tips til en som skal kjøpe seg Sauer 202 med synt stokk?

Link to comment
Share on other sites

Har picatinny skinne med tilt på ene 202 Sauern og montasjer med arm fra eaw. Under ett knepp treffpunktsforandring ved av/på montering av kikkert.

 

Av og til plukker jeg ned hele rifla og pusser skikkelig, da er det av med stokk, kikkert og løp. Har enda ikke opplevd over 3 knepp treffpunktsforandring, altså neglisjerbart ved vanlig storviljakt.

 

Hvis du må stille på kikkerten etter demontering og montering av 202 så har du slurvet da du satte pipa i kassa :winke1::winke1:

Ikke ment som kritikk men det er rene fakta :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...