Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Med fare for å drite meg ut no, men eg finn ikkje ein god og ikkje minst lett syntetisk stokk til 200 str.

Noken som kan komme med eit tips?

Eksisterer ikke. Det letteste du kan finne er vel en tyristubben stokk.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge deler, en Outback og en XT. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte to alu-kasser. Alukassa er som du sikker vet lettere. Noen vil sikkert si at montasjene løsner el.l. i alukassa, men det har ikke skjedd meg (eller noen andre jeg kjenner) til tross for 2,5-10x50 kikkert og kaliber med litt rekyl (hatt Outback i 8 år)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp aluminium med det samme, så slipper du å bytte senere. Veldig mange ( inkludert meg selv) kjøper først en stålkasse pga pris, men bytter når man er lei av å drasse på en unødvendig tung rifle. En sauer med alukasse er enkel å lage om til en tung og stødig rifle, ( tung kikkert og lyddemper, eventuelt tungt løp og stokk) men man klarer aldri å lage en lett rifle av en sauer med stålkasse.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte mye med et kaliber som ikke er av de svakeste, kjøp stål.

 

Har selv rista løs kikkerten på outbacken min, det samme skjedde også med min kamerat sin.

En annen bekjent av oss som jeg fiksa en Outback for, fikk kassa sprekt i overkant og måtte få ny fra leverandør.

 

Har hørt om litt mange tilfeller av dette problemet til at jeg er helt komfortabel med den.

 

Skøyt selv en del 9,3 med 3-12X56 kikkert, sikkert ikke den beste komboen.

 

Nydelig børse å jakte rein med i 308, det er også Highland som er 100 gram lettere :mrgreen:

 

 

Mvh

Sauerhansen.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig det, jeg sitter her og prøver med en XT og en Outback uten å kunne kjenne forskjell. Sluttstykkene glir jo mot coatingen på kassa, ikke mot ubehandlet stål eller aluminium. Coatinget ser lik ut på begge kassene og derfor er det vel naturlig at jeg ikke kjenner forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Min outback er mer luggete enn xt jeg hadde. Det hjelper ikke at jeg setter i sluttstykket til banesauera, jeg får ikke samme dreisen på ladegrepene. Mulig det går seg til etterhvert, men jeg har hørt flere som sier det samme...

Link to comment
Share on other sites

Har en slik stokk. Brukt den i to sesonger nå. Både med 6XC og andre kalibre.

6XC har jeg ladd noen hundre skudd til. Sålangt har det ikke vært noe å klage på hva gjelder presisjon.

Stokken god å holde i. Selv for en links skytter. Noen vil si den er "stygg som juling".

Anbefaler deg å prøve en før et evt kjøp ;)

 

12496_656397791096496_9151228591865857473_n.jpg?oh=95f96e4b3bbbabdf4a95a731c695b422&oe=54CF4257

 

 

Se du bruker picatinny skinne på din Sauer. Kva type har du valgt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

ENDELIG så var Sauer'n min klar. bestilte på sommern, og nå var den endelig klar.

 

202 medium stålkasse

GRS hunter

200 STR 21mm pipe i 7,62x51 NATO(.308w) kappet på 45cm, 18x1mm gjenger og fin kroning. 22mm ved gjengene.

25moa skinne fra HG firearms i Danmark

Hausken JD224 - denne var overraskende lett! Dempet bedre enn maximen min også.

Inntil videre så er den toppet med Vortex Viper PST 4-16x44 mil/mil som ligger i lave qrw ringer.

 

Strålende fornøyd, selv om den er TUNG. pipa har nok mye av skylden her.

gleder meg til mange fine turer på banen med denne.

 

Forslag til tilleggspiper mottas gjerne. Jeg skal ha 6xc pipe, når denne kommer til str igjen. har også siklet på 6,5-06, men klarer ikke å bestemme meg.

normal_2014-11-23_20_10_49.jpg

normal_2014-11-23_20_11_04.jpg

normal_2014-11-23_20_13_35.jpg

normal_2014-11-23_20_14_18.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rett og rett...Jeg vet godt det blir sagt at gjengene passer til den ene demperen osv.

Jeg har ikke prøvd på allverdens børser, men på de 3 jeg har selv + en tidligere salong. her var det ingen problemer med å bytte om hverandre på dempere. Har prøvd div a-tec, hausken og S&L. fikk riktignok treffpunktforandringer, men ingen problemer med entring.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei og hallo.

 

Jeg lurer på om noen av alle de kunnskapsrike folkene her på kammeret og på denne tråden kan veilede meg litt på 2 spørsmål?

 

Etter å ha brukt fatterns gamle tyskermauser i noen år, og å ha lest masse og klådd litt på forskjellige våpen, er jeg klar for å svi av noen lapper på en Sauer 202 i kaliber .308 Win med kikkert 1,5-6x42. Jeg er i utganspunktet en tradisjonell jeger, som synes våpenet skal ha trestokk.. =) Det jaktes hovedsaklig hjort i tett og bratt terreng med mye korte hold, og været kan jo mildt sagt være variabelt. Derfor har jeg (mest sannsynlig) havnet på plastikkstokk.

 

1.Våpen

Trodde det kom til å bli en Outback med Hausken Jakt 184 demper. (Lett demper til lett våpen.)

Men er det egentlig vits i å svi av de ekstra 7000,- (?) for en Outback (ca 26k) kontra en Classic XT (19k)? Sparer 600 gram.

Og er 202 JS det samme som Classic XT? Er det noen alternativ jeg glemmer nå?

 

2.Optikk

Har på en måte havnet på 3 alternativ: Meopta Meostar R1 1,5-6x42, Kahles 1,5-6x42 begge til ca 8k, og juvelen Zeiss Victory HT 1,5-6x42 til 14-15k... Jeg forstår det beste er å bruke pengene på Zeiss, men er den virkelig dobbelt så bra? (dobbelt pris).

 

Hadde satt veldig stor pris på noen betrakninger og råd fra dere som har og bruker disse våpen og kikkerter! =)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du får xt for 19 er vel det et godt kjøp,tror de ligger på 22 til vanlig.Outback har vel hatt noen utfordringer med alu kasse.noen har opplevd kikkertbaser som løsner,dette slipper du med stålkasse.202 js er samme børse som xt,men den mangler siktene på løpet.Den leveres vel også bare i 4 kaliber.Dersom du klarer deg uten åpne sikter er js et bedre kjøp.Ferdig gjenget er den også.

 

Kikkertene du nevner er bra alle sammen.i 1,5-6x42 har jeg zeiss classic og kahles helia c.jeg har kun vært borti den forrige victory serien.Utifra de du nevner hadde jeg valgt kahles,det er en kjempe kikkert til halve prisen av nye victory.

Link to comment
Share on other sites

Dchimmi: Jeg og flere andre kompiser tenkte som deg og kjøpte en XT fordi den var billigere og "bare" 600 gram tyngre. Det 600 grammene kan jeg love deg at du kjenner om du vil ha lyddemper og litt tung kikkert. ( meopta er en knallkikkert, men veldig tung) Det ble dyrt å bytte inn en brukt XT mot en ny outback...

Om du jakter mye i bratte hjortelier, vil du helt klart være best tjent med å kjøpe en outback først som sist, og heller spare inn igjen tusenlappene på å kjøpe en brukt kikkert. Du får glatt en tysk kikkert 1,5-6x42 ( uten lys) for 4-5000,-

Link to comment
Share on other sites

Kjempeflott! Tusen takk for svar.

 

202 JS til 18390,- på villmarksbutikken

 

Kan se ut til at det blir et Kahles sikte på den.

Da gjenstår det å bli enig med seg selv hva angår vekt/pris på 202 JS vs Outback, (og om jeg endelig skal avskrive 101.)

 

Hvis ikke løpsbytte er tema så ville jeg godt for 101, min samboer har en 101, å jeg må si makan til rifle, nydelig avtrekk, noe ja kanskje det beste jeg har kjent, den er lett å har kryssmating i magasin (bygger ikke utenfor våpenet) kan også lades når det står i rifla, en sikring som gjør det mulig å åpne bolten mens den er sikret, og presisjonen er som alle andre sauere og balansen synes jeg faktisk er bedre en 202.

 

Men hvis du skal ha løpsbytte så er 202 helt klart valget, XT eller Outback, tja, jeg ville godt for XT men de 600 gramene teller utrolig mye i hjortelia det får du finne ut av selv.

 

Optikk, du har jo 2-8x42 Zeiss Conquest med lys til rundt 8 tusen, det er en god kikkert, har en selv og det gikk noen villsvin i Polen for den med en 303 under :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gode tips!

Er så kjekt å få betraktninger fra de som har erfaring, tusen takk igjen!

Det kan se ut til at Outback-utgaven blir vinneren i dette løpet.

 

Et luksusproblem dukket opp i innspurten:

Zwarovski Z6 1,7-10x42 (brukt) eller Zeiss Victory HT 1,5-6x42 (utstilling)?

 

Edit: glem det! Det er et luksusproblem, og denne tråden er for Sauer. Beklager "kupping"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...