Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Hei. Skrudde av grs stokken fra min sauer 200 i dag. Fant denne delen. Hvor får jeg kjøpt den? Og må køpet av for å få montert den?

 

Landrø - kun av med fremre pipeskrue

 

 

Tok av løpet og monterte alt i dag. Skulle skru fast løpet med den nye momentnøkkelen min. Stilte den på 8 NM. Skrudde til og, pang, der knakk skruen. Måtte prøve en skrue til for å se hva faen dette hvar. Pang! sa det og så knakk den også. Hva gjør jeg nå? Noen som har opplevd det samme? Er første gang jeg skrur på saueren, men vil helst fiske dette selv. Det skal jo egentlig vere ganske simpelt!

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du vet hvordan en momentnøkkel brukes :roll:

Å sjekke moment gjøres enklest mot en annen, evt. den avanserte metoden som innebærer vekt x arm formelen.

Ellers så hører jeg til stadig at alle gode ting er 3. :wink: og det er vel 3 bolter/skruer på en sauer :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt flere ganger så er 8nm veldig lite. Kan det være noe som er skeivt eller står i spenn på en eller annen måte som forårsaker alle disse bruddene? Knakk bolten på samme sted hver gang? Den første biten som knakk skal være svakt bevegelig i våpenets lengderetning. Når du ser inn i skruehullet i stokken, er den hylsa da sentrert i hullet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei. Skrudde av grs stokken fra min sauer 200 i dag. Fant denne delen. Hvor får jeg kjøpt den? Og må køpet av for å få montert den?

 

Landrø - kun av med fremre pipeskrue

 

 

Tok av løpet og monterte alt i dag. Skulle skru fast løpet med den nye momentnøkkelen min. Stilte den på 8 NM. Skrudde til og, pang, der knakk skruen. Måtte prøve en skrue til for å se hva faen dette hvar. Pang! sa det og så knakk den også. Hva gjør jeg nå? Noen som har opplevd det samme? Er første gang jeg skrur på saueren, men vil helst fiske dette selv. Det skal jo egentlig vere ganske simpelt!

 

 

Er du sikker på at du satte den på 8nm? At du ikke har kjøpt en momentnøkkel som kan settes på 80 :shock: ? De finnes i alle størresler, og hvis du ikke har brukt en slik før.....

Jeg skrudde mine til med 12 nm på min gamle str, det er samme skruediameter på en 202. De skal ihvertfall tåle 12-15 nm..

Runar

Link to comment
Share on other sites

Hei! Aspirerende medlem av Sauerklubben her.

 

Hvor får man kjøpt matchavtrekk til 202, er dette enkelt å bytte selv og hva koster det?

 

Et matchavtrekk til Sauer 202 får du hos Landerø og koster den nette sum av 5400 kr :roll:

Det er enkelt å bytte. Bare å dunke ut noen låsepinner og passe på at alle løse deler kommer på rett sted

:smile:

Link to comment
Share on other sites

ok får sjekka opp momentnøkkelen da. forbanna clash olshon dritt :P

 

edit: Forresten noen som har forslag til hvordan jeg kan få testa den? Har ikke fler momentnøkler, og vet ikke om noen i nærheten som har.

 

Var visst momentnøkkelen ja, fikk testa en annen og det gjikk som smurt. Men dukket opp et nytt problem. Magasinutløserknappen blir sittende fast visst jeg drar til momentet. 4,5nm på fremste skjefteskrue. Hva gjør jeg?

Link to comment
Share on other sites

ok får sjekka opp momentnøkkelen da. forbanna clash olshon dritt :P

 

edit: Forresten noen som har forslag til hvordan jeg kan få testa den? Har ikke fler momentnøkler, og vet ikke om noen i nærheten som har.

 

Var visst momentnøkkelen ja, fikk testa en annen og det gjikk som smurt. Men dukket opp et nytt problem. Magasinutløserknappen blir sittende fast visst jeg drar til momentet. 4,5nm på fremste skjefteskrue. Hva gjør jeg?

 

Sitter utløserknappen fortsatt fast hvis du løsner skjefteskruen til framstokken :?:

Link to comment
Share on other sites

ok får sjekka opp momentnøkkelen da. forbanna clash olshon dritt :P

 

edit: Forresten noen som har forslag til hvordan jeg kan få testa den? Har ikke fler momentnøkler, og vet ikke om noen i nærheten som har.

 

Var visst momentnøkkelen ja, fikk testa en annen og det gjikk som smurt. Men dukket opp et nytt problem. Magasinutløserknappen blir sittende fast visst jeg drar til momentet. 4,5nm på fremste skjefteskrue. Hva gjør jeg?

 

Sitter utløserknappen fortsatt fast hvis du løsner skjefteskruen til framstokken :?:

Dreier det seg om en 200STR eller en 202 :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei rognebæret.

Er litt vanskelig å se for seg hva som er problemet men kan prøve å komme med noe teorier om hva som kan være årsaken.

Er utløserknappen hard å trykke inn når stokken er skrudd til.

Har du trekt til fremere skjefteskrue først, i så fall se om du har gleppe mellom låskasse og skjefte i bakkant, bakre skjefteskrue

skal alltid skrus til først for å trekke kassa bakover i stokken.

Hvis du har fått forandret posisjonen på kassa i stokken i forhold til hvordan den var i utgangspunktet som ny ville jeg

vurdert å beddet den da anleggs flatene i stokken har blitt ødelagt.

Har kassa forandret posisjon kan det ha noe med utløserknappen å gjøre da den muligens kommer i spenn.

Ta av stokken å se om om alle delene som har med utløsermekanismen er riktig montert og går ledig og lett.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hendelsesforløpet, med ødelagt boltefeste og deretter 2 skruer som er dratt rett av, så ville jeg nok levert den til børsemaker for en sjekk. Ikke for å være spydig, men om en med momentnøkkel skrur 6mm bolter til de knekker rett av, så har en ikke mye fingerspitzengefühl og bør da sterkt vurdere å la andre gjøre jobben i stedet for å ødelegge mer enn en fikser. Det er ikke usannsynlig at du har deformert anleggsflatene i stokken med alt for høyt moment, og om kassa/fremre ring bunner i stokken, så bør/må den beddes.

Link to comment
Share on other sites

ok får sjekka opp momentnøkkelen da. forbanna clash olshon dritt :P

 

edit: Forresten noen som har forslag til hvordan jeg kan få testa den? Har ikke fler momentnøkler, og vet ikke om noen i nærheten som har.

 

Var visst momentnøkkelen ja, fikk testa en annen og det gjikk som smurt. Men dukket opp et nytt problem. Magasinutløserknappen blir sittende fast visst jeg drar til momentet. 4,5nm på fremste skjefteskrue. Hva gjør jeg?

 

Du har brukt altfor mye moment og mest sannsynlig skadet vitale deler. Du får sende våpen til servicestasjon og høre om dette lar seg rette opp.

Jeg på mitt våpen bruker 4Nm på skjefteskruer og 7Nm på løp.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette problemet med stokken og magasinutløseren før jeg dro til å knakk skruene, så tror ikke det er problemet. Var forøvrig ute å testa rifla igjen i går. Ikke noe å si på samlingene kontra det som var før, så har vertfall ikke lidd noe særlig på presisjon.

 

Har også lest om noen som hadde samme problemet, med sauer 200 str og grs stokk, men finner ikke det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde dette problemet med stokken og magasinutløseren før jeg dro til å knakk skruene, så tror ikke det er problemet. Var forøvrig ute å testa rifla igjen i går. Ikke noe å si på samlingene kontra det som var før, så har vertfall ikke lidd noe særlig på presisjon.

 

Har også lest om noen som hadde samme problemet, med sauer 200 str og grs stokk, men finner ikke det igjen.

Jeg hadde samme problem på GRS stokken min. Da var det rett slett at Alu blokken i bunn sto litt for vannrett. Den skal originalt være litt tiltet oppover i fremkant.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk etter hvert montert kamera på Forrest 202. GoPro ga ingen gode løsninger og valgte Contour som hadde de beste festene og enkelheten man trenger på jakt.

normal_2014-05-03_16_18_16.jpg

normal_2014-05-03_16_18_11.jpg

 

http://www.ebay.com/itm/ULTRA-LOW-PROFILE-OFFSET-PICATINNY-RAIL-MOUNT-45-DEGREE-20MM-SIDE-BLACK-MATTE-/271293640074?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f2a5c6d8a

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/tilbehor/spesial-tilbehor/contour/contour-picatinnymount/185284.7004/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Innvilget søknad på sauer 202 classic 308.win i dag :D

Hva slags kalibre kan jeg bytte til uten nevneverdige forandringer

?

 

308 løpet skal brukes til elg og hjort, har ellers planer om nytt løp til storfugl (jakt med spets) og åtejakt på rev. Noen forslag? Forstår det sånn at 243. kan brukes uten å skifte sluttstykke og magasin?

 

Blir godt å parkere min gamle remington 700 i skapet til fordel for 202, en liten drøm som går i oppfyllelse :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 243 en ned pressa 308 da?

 

308 løp og sluttstykke er laget med 6 låseklakker og 243 har 4.

Hvor fastlåst er du på 308? hva med en kombinasjon 8x57is og 6,5x55.Disse går omhverandre med sluttstykke og magasin.Piper til 6,5 kan du kjøpe billigere om du velger sauer 200str pipe og dreier ned denne eller kjøper løp fra S&L.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Melder meg inn i klubben med nyinnkjøpt Sauer 202 Classic 308 win. Vært på banen og prøvd den i dag, frister til gjentagelse 8)

En stor "jalla" kikkert som fulgte med, Hawke 2.5-10x56, denne blir nok bytta ut etter hvert og det skal monteres demper.

 

Fulgte med montasje og ringer, noen som kan fortelle meg hva det er? Han jeg kjøpte av mente ikke det var hurtigmontasje, men det ligner unektelig på det (med mine øyne).

 

sauer202montasje_zps08c92eff.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en leupold vx-r 2-7x33 som jeg har tenkt å kjøpe QR ringer til, regner med at jeg må gå for low?

Fått ny behandling med stokkolje i dag, klarer nesten ikke å sette den ifra meg :mrgreen::mrgreen:

 

Angående kapping av løp, hvor kort er anbefalt? 48 cm?

Link to comment
Share on other sites

Da har min Tikka T3 22-250 fått ny nabo. Winchester M70 338 har flytta til Bodø og en tysker med navn SigSauer 200str 6,5x55 med 74/21 pipe har flytta inn. Jeg er "newbe" på DFS skyting, så jeg har starta en ny tråd under Baneskyting som heter "Mitt nye våpen " hvor jeg skal prøve å beskrive hvordan det er å starte med DFS skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at i vapentidningen reklamerer de for en 202 med nyutviklet kolbe som er klassisk utforming (rett klassisk utseende) med gummierte kontaktflater... Noen som har sette eller hørt noe om dette på norsk side?

 

De kaller modellen classic XTL og leveres med 51cm pipe. Kaliber 6,5x55, 270 w, 308w, 30-06 8x57 og 9,3x62.

 

Justerbar kolbe er også tilgjengelig mot tillegg i pris. Virker interressant

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

 

Skal ha meg ny rifle med litt mer saft og har innhentet tilbud på bla Sauer 202 med magnum kasse. Tenkte egentlig på å bygge custom, men med litt delte erfaringer angående sluttprodukt så vurderer jeg også ferdig børser. (Den ene custom børsa mi, som er bygd av anerkjent børsemaker har aldri gått bedre enn medium 25-35mm..)

 

Har svært gode erfaringer med STR hva gjelder presisjon, men etter en prat med børsemaker idag ble jeg litt usikker angående 202, han mente Tikka T3 og Sako ofte ga bedre presisjon...og custom var selfølgelig enda bedre.. :D

 

Hvilken presisjon oppnår dere med børsene dere som har 202, er den på høyde med STR? (STR har jo stivere kasse..) :?:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...