Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Har en av de tidligste utgavene av 202, den som er merket med "Skan"

Den har jeg 3 kalibere til, og samtlige samler godt innenfor 20 mm,

den mest ekstreme er 6,5x55 løpet, der sitter trekløveret med tangering av hverandres hull, 3006 pipa åpner opp litt mere men ikke så mye at det nærmer seg 20mm, kulevalg og ladning har selvsagt mye å si for presisjonen. Hverken max eller minimumladning gir det beste presisjonsmessig.

Jeg har tydeligvis funnet meget gode ladninger til børsa mi, og ja Lapua Scenar med 9 grams kule i 6,5x55 lager svært gode roser innenfor 15mm, og noe mere en det forlanger ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

.30mm er ikke "høy iboende presisjon" i mine øyne.

Enig i at 30mm presisjon er altfor dårlig. Ikke nødvendigvis til praktisk jakt, men det har noe med komfort å gjøre. Jeg forventer å klare 10mm eller bedre med mine piper.

 

Har en STR200, og den leverte ikke imponerende presisjon som ny. Etter noen hundre skudd gikk det seg til, uten at jeg gjorde noe spesielt. Har heller ikke brydd med om å skyte inn pipa, ormet eller drevet med andre lurium. Bare å skyte i vei, ikke noe puss mellom hver 2 eller 3 skudd. Akkurat som jeg har gjort i alle år med alle piper, og samtlige har levert kjempepresisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny 202 synt i fjor. 308 pipa som fulgte med satt ett raggete hull fra første serie. ( under 20 mm )

Jeg fikk en gammel pipe i 6,5 av en kompis. Etter å ha kutta bort og kronet på nytt pga rust, samler også denne jevnt under 20 mm. ( ofte under 15 mm, men jeg skriver 20 for ikke å overdrive). Klarer børsa ikke bedre enn rett under 30 mm er det noe galt. punktum!

 

Min erfaring så langt er at 202 går minst like bra som min 200 STR. En annen erfaring er at det går an å ødelegge kassen ved å bruke for makt på løpsinnfestingen. Dette har vert kjent i baneskyttermiljøet lenge, men det er ikke sikkert alle jegere kjenner like godt til det.

Link to comment
Share on other sites

og det siste er en 202 stutzen elegance, dvs helstokk i 9,3x62

 

Poste bilder av den da :wink:

så fort jeg får den i hus. hønefoss politi trenger bare en 6-8 uker for og finne ut om jeg er en banditt eller no. har ikke fler våpen enn 5 heller, så jeg vet ikke hva som tar så lang tid :roll:

leverte søknaden i slutten av mai.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Dagl og IngeE. Så vidt under 30mm samling på en Sauer, jaktbørse eller ikke, er ikke godt nok og det innbiller jeg meg de alle fleste forhandlere skjønner. De alle fleste børser klarer det helt fint så hvis en forhandler støtter seg til noe sånt, finnes det ingen grunn til å i det hele tatt vurdere en Sauer 202.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

.30mm er ikke "høy iboende presisjon" i mine øyne.

Enig i at 30mm presisjon er altfor dårlig. Ikke nødvendigvis til praktisk jakt, men det har noe med komfort å gjøre. Jeg forventer å klare 10mm eller bedre med mine piper.

 

Har en STR200, og den leverte ikke imponerende presisjon som ny. Etter noen hundre skudd gikk det seg til, uten at jeg gjorde noe spesielt. Har heller ikke brydd med om å skyte inn pipa, ormet eller drevet med andre lurium. Bare å skyte i vei, ikke noe puss mellom hver 2 eller 3 skudd. Akkurat som jeg har gjort i alle år med alle piper, og samtlige har levert kjempepresisjon.

 

Akkurat dette er helt vanlig. Bare spør Landerø. Har heller ikke skutt inn piper til 200 STR, men de har gått seg til etter 100-200 skudd

Link to comment
Share on other sites

Må bare komme med et spm til dere som sliter med presisjonen til 202

 

Klarer dere å skyte samlinger på 10mm med andre børser ? ikke frekt ment, men det er vanskelig å skyte hull i hull.

Ligger forskjeftet mot pipa ?

Har en 202 selv, men har ikke helt blitt klok på om det har noe å si eller ikke om forskjeftet ligger mot pipe.

Går også ut fra dere har skutt en del med våpenene, så man kan utelukke at det ikke er nye piper som ikke har gått seg til enda? Og testet div ammo

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat skaffet meg en ny Sauer 202 Classic II med justerbar kolbe, i kaliber 6,5x55. Har ikke fått skutt med den enda, men gleder meg veldig til dette :mrgreen: Har lest litt i tråden her, og jeg har lurt veldig på om jeg skal pusse mellom hvert, eller annenhvert skudd i starten. Er dette nødvendig? Og selv om det ikke er nødvendig, hva er hensikten med dette? :|

Link to comment
Share on other sites

@1983:

For å svar på ditt spørsmål; Ja!

Du mente sikkert ikke å være frekk, men skulle jeg liksom klage på våpenet over noe jeg ikke var sikker på at jeg klarte selv?

 

Jeg klarer å skyte disse samlingene med andre våpen som samler bedre. Og jeg vet at det ikke er lett å skyte hull i hull. Nå har jeg heller ikke forlangt det, men jeg forlanger at våpenet oftere samler under 20mm, enn over, med variert ammunisjon. Og med tunet ammunisjon å få samlingene ned mot 10-12 mm.

Jeg har skrevet at jeg har hatt erfaring med en tidligere Sauer 202, samt en Sauer 200STR og en Tikka T3 Super Varmint. Jeg har skrevet at jeg var fornøyd med disse tre, men ikke den Sauer 202 Synth som jeg har nå. Dette betyr at jeg har skutt de samlingene jeg forlanger med de tre førstnevnte.

Spesielt Tikka`en hadde utrolig presisjon, med stort sett alle ammo-typer. Faktisk akkurat slik jeg håpet at den nye Saueren skulle være. Og her var det presisjon fra første skudd gjennom pipa!

 

Når det gjelder antall skudd, så må jeg innrømme at jeg ikke har enormt mange gjennom pipa. Det kan kanskje være årsaken, uten at jeg har særlig stor tro på det. Det er nok ikke skutt over 200 skudd i den, rundt 150 vil jeg tro.

 

Så får en vel bare skyte flere skudd for å sjekke om det kan være årsaken..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er inn på min første Sauer 202 nå og tror du kansje bør ha litt is i magen.

Min er i 30-06 og leverte typiske samlinger med Jakt Match på 20-30 mm i starten i benk. Ble som deg litt irritert å lurte på om det ikke skulle være bedre presisjon en dette i benken.

Tenkte vel som så at denne pipa er det bare å skyte ut raskest mulig å sette inn en ny. Etter ca.5-600 skudd skjedde det noe, pipa begynte å samle.

I dag samler den fort en 5 skudd serie på 10-17 mm, 7 mm er vel miste den har greid i benk. Typisk er runt 15 mm i snitt om jeg gjør det jeg skal. Oryks (hjemmeladet) samler den greit på 18-20 mm. Dette på 100 m.

Nosler trainer leverte snitt på ca. 20-25 mm og Seleri og gulrot om trent det samme.

På 200 m leverer den greie 40-50 mm samlinger med Jakt Match på en grei dag.

Denne har en 19 mm fluta pipe på 56 cm. som standard.

Den leverer stadig serier på over 90 av 100 poeng på 10 skudd serien sittende med støtte på knerne om jeg har en god dag. Så må si intrykket av Saueren har forandret seg etter nå drøyt 14-1500 skudd på 4 år. Pipa sitter i garantert noen tusen skudd til om ikke noe skulle forandre seg. Tror ikke jeg skal forlange mer av en jakt rifle som benyttes til storvilt. Om det er børsa eller mannen bak som er dårligst lurer jeg innimellom på.

Det gjenstår å teste med flere amunisjons typer. Dårlig tid og latskap får ta skylden for at det ikke har vert testet flere typer amo.

Kan legge til at pipa pusses etter hver dag på banen med Gold Medalien.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

Dette er mere regelen en untaket

977299_10151465011491835_218669299_o.jpg

Normal presisjon med min Sauer 202, denne i 3006 med hjemmeladd Barnes TTSX 150 grs.

 

Kanskje de som ikke får til presisjonen med sin Sauer burde gå i seg selv og analysere eventuelt hva de gjør feil som skytter.

Den flua på bildet er min skyld, med et litt dårlig avtrekk..

Link to comment
Share on other sites

Harelabb95: jeg har også kjøpt meg en 202 relativt nylig og plagde meg selv med spørsmålet om jeg skulle skyte inn løpet eller ikke. Jeg valgte å ikke gjøre det. Tidligere har jeg heller ikke skutt inn løpene mine.

 

Grunnen min for ikke å skyte inn løpet er at jeg ikke klarte å finne noen godt dokumenterte undersøkelse som viste at dette er nødvendig. Noen eksperter sier at innskyting er tull og noen mener man skal gjøre det. En eventuell forskjell virker å være minimal.

Link to comment
Share on other sites

Dette er mere regelen en untaket

977299_10151465011491835_218669299_o.jpg

Normal presisjon med min Sauer 202, denne i 3006 med hjemmeladd Barnes TTSX 150 grs.

 

Kanskje de som ikke får til presisjonen med sin Sauer burde gå i seg selv og analysere eventuelt hva de gjør feil som skytter.

Den flua på bildet er min skyld, med et litt dårlig avtrekk..

 

Kanskje det:-)

 

Men kanskje du burde gå i deg selv og vurdere om det kan komme ut våpen, løp med dårlig presisjon?

Jeg hadde en 202 for noen år siden.

 

9,3 løpet samlet 10mm samlinger på 100meter

6,5 løpet lå på ca 15mm samlinger på 100 meter

3006 løpet samla aldri under 40mm, uansett hvilken ammo jeg ladet.

 

Vil du da si at jeg må gå i meg selv å se hva jeg gjorde galt når jeg skøt med 3006 løpet?

 

Jeg gadd aldri å sende mange hundre skudd igjennom det. Ble nok 2-300skudd før jeg bytta det inn i 9,3 løpet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo merkelig da at det kun er noen få her inne som har problem med dårlig presisjon, burde i tilfelle få et annet løp og prøve det, jeg har 4 løp til min alldri har jeg brekket det inn lader all ammo selv i mange forskjellige kulevekter, ikke en har dårlig presisjon, er ikke det litt rart da?

"Å gå i seg selv" var vel et feil utrykk, det var ikke for å fornærme noen, men snarere et tips om å sjekke sin egen skyteteknikk/avtrekk/pusteteknikk, for mange kan det være mye å hente der.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke noen tok det som fornærmelse. Etter min mening er det noen løp som ikke "vil". Man kan selvfølgelig kappe og krone å stå i, men det var ikke aktuelt for meg med et nytt våpen.

At du har 4 løp som går bra betyr nok ikke så mye. Skulle jeg tippe er det kanskje 1 av 1000 som går dårlig. Hvorfor de gjør det vet jeg ikke, men har som sagt selv erfart at det finnes løp til 202 som ikke "vil".

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er merkelig at få Sauer brukere har problemer med presisjon, Sauer har høyere kvalitet enn mange andre produsenter, og det er derfor mye lengre mellom piper som ikke går bra. Jeg har forøvrig samme erfaring med Blaser, hvor 4 piper går svært godt, men nr 5 ikke klarer bedre enn 40-50mm. Den siste er sendt til børsemaker for kvalitetskontroll.

Link to comment
Share on other sites

Da burde denne ene pipa være i alles interesse å se nærmere på, og iallefall la kunden få ei ny pipe, så får fabrikken ta tak i denne dårlige pipa, og skyte den i benk for å se om den samler dårlig, det kan ikke være værre en det, er det 1/oo av alle piper som går dårlig, er etter mitt syn det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg hadde en pipe som samlet på 15 mm i en ny stålkasse, som på en god dag klarte 40 mm i en veldig godt brukt outbackkasse...

Jeg tror forøvrig ikke jeg glemte skyteteknikkem min over natta heller...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at det er pipa som er feil. Jeg har sagt at NOE er feil. Det kan være pipa, men det kan også være andre ting.

Det kunne imidlertid vært interessant å prøve ett annet løp. Men jeg har ikke noe annet jakt-løp tilgjengelig.

 

Jeg har skrevet før at jeg får andre våpen til å gå tilfredsstillende. Det viser at teknikken for å skyte samlingene er der, gjør det ikke?

Synes det er merkelig at jeg f.eks. uten problemer får en Tikka til å samle slik jeg vil, mens jeg "må gå i meg selv" for å få en Sauer til å gjøre det?

 

Kan legge til at jeg i 30 år har vært aktiv innen DFS, Minitatyr/luft-skyting, NJFF-relaterte riflegrener, og generelt vært interessert av presisjon i mine våpen. Også jaktvåpen. Jeg er ingen toppskytter (klasse 4 i DFS), men vil tro at min pusteteknikk og avtrekksteknikk har blitt finslepet etter XX antall tusen skudd på stevner og trening innen disse skyteformene.

Men siden noen ikke klarer å tro at noe kan være feil med en Sauer, siden de får sin egen til å gå, så skal jeg ikke skrive mer her.

Jeg er drittlei av hele tiden å få høre at jeg nok ikke skyter bedre selv.

 

Så skriv positivt om Sauer her, folkens! Det gjør nok jeg også, om jeg får positive ting å skrive om. Men negative, det får man visst heller holde for seg selv.

Jeg synes imidlertid det er veldig rart at man kjøper ett nytt våpen, ett relativt dyrt ett, av ett merke som skryter av presisjon, og så skal man ikke klare å få samlinger under 20 mm, men derimot ofte havne over 30mm.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært aktiv i DFS endel år.Når det gjelder originale piper til 200STR har det vel aldri vært noen hemmelighet at man kan være uheldig å få ei "mandagspipe". De fleste aktive DFS skyttere bytter/sliter ei pipe i året.De fleste opplever at presisjonen avtar noe ved ca 4-5000 skudd.Av og til hører man om piper som går strålende 7-8000 skudd.Noen piper mister presisjonen etter relativt få skudd,mens det av og til er piper som ikke går godt nok allerede fra starten.

Det er nok ingen grunn til å tro at dette ikke også gjelder jaktpiper til 202.

 

Selv har jeg 2 stk 200str,den eldste kjøpte jeg i 1992.Som den hobbyskytteren jeg er har denne gått ca 50.000 skudd,selfølgelig med flere piper.Etter alle disse årene har jeg ikke opplevd funksjonsfeil overhodet,ikke engang et eneste klikk.

Har også 202 med flere kal/piper,deriblant et 17mm jaktmatchløp i 6,5 med dette skyter 202 like bra som hvilken som helst 200STR.

Etter min mening er sauer rifler noe av det bedre man kan skaffe seg,men at det av og til dukker opp piper som "bare" skyter 25-30mm samlinger må vi nok regne med.

Link to comment
Share on other sites

Skrev at jeg ikke skulle skrive mer i tråden før jeg hadde noe positivt å skrive..

Ett snev av positivitet har dukket opp, og det kan hende andre kan ha nytte av erfaringen jeg gjorde.

 

Igår testet jeg ulike varianter, og om jeg ikke vil si at jeg har funnet problemet, så er jeg ihvertfall på sporet av det.

Testet med ulik tildraging av løpsskruer, både mer og mindre enn bruksanvisning. Dette resulterte i:

6Nm - 40mm samling.

7Nm - 30mm samling (i henhold til bruksanvisning).

8Nm - 14mm samling.

 

5 skudd i hver test-serie. Selvsagt alt for lite å bygge noe konkret på, men tendensen var klar. Jeg kunne testet hardere tiltrekking også, men vil rådføre meg med børsemaker først.

 

Jeg testet med Norma Golden Target 8,42gram kule. Norma hylse, Fedral 210 hette. 38,0grains NC96M skytterlagskrutt. Dette har i 200 STR med 71 cm løp gitt 750 m/s.

Dette er på ingen måte en tunet ladning for geværet. Det var heller ikke poenget med testen. Målet var å finne ulike faktorer som hadde påvirkning på presisjon, deriblant tiltrekking av løpsskruer.

 

Jeg fant også at børsa samlet litt bedre uten demper enn med demper påskrudd. Dog var dette marginelt, og med for lite grunnlag for å konkludere. Jeg må også si at jeg testet flere ting før jeg begynte å endre tiltrekking av skruene, da altså med tiltrekking i henhold til bruksanvisning, og fikk bedre samlinger enn 30mm. Dog ikke bedre enn 20mm noen gang.

14mm med en tilfeldig ladning er jeg fornøyd med. Det kan vise seg at dette er en ladning børsa liker. Men det kan også vise seg at med hardere tiltrekking så vil mine tidligere testladninger samle bedre.

 

For lite for å trekke konklusjoner. Men en hyggelig tendens, ihvertfall!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt klart interresangt!

 

Har faktisk vært borti en som sa til meg at hans 202 var kilen på momentet på løpet. Vet dog ikke om han mente at han måtte trekke til med momentnøkkel eller om har trakk til mere enn hva som stod i boken.

 

Har du forsket på 200 STR og moment også? Er jo mange som drar til mye mere enn de 8NM som står i boka.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ikke testet med div. moment på min 202. Men ble fortalt av en DFS skytter at de hadde forsket litt rundt dette.

Om Spredningen på serien var i det loddrette planet var det variasjoner i momentet på den fremre skruen som var tingen. Om spredningen var i det horisontale planet var det den bakre skruen man skulle forske litt på.

Kan være det var motsatt, noen år siden dette ble fortalt. Uansett kan det være en ide og prøve.

Mener han sa noe om at han benyttet i sin 200 rundt 7 Nm.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

GeSo: bland ikke sammen stokkbolter og løpsbolter. Metode for Tuning av moment for stokkbolter for Sauer 200 STR kan ikke overføres til 202, siden 202 har delt stokk. Metodikken du beskriver er vanlig for stokkboltene, men vanlig moment for 200 STR er 4 til 5 Nm (stokk). Man starter typisk på 4,0. For Løpsboltene brukes 7-8 Nm for nye våpen. For noen år tilbake brukte man høyere moment ( ca 10 Nm)grunnet en feilvurdering som gjort. For Piper som det har blitt brukt høyt moment på vil man erfaringsmessig måttte fortsette med høyt moment.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke testet noe moment på 200STR, men vet at det er gjort en del tester rundt det, og at enkelte geværer har hatt effekt ved å endre tiltrekking. Både av løps skruer, og stokk skruer. Sistnevnte er jo som Jøtul påpeker, ikke aktuelt for 202.

Jeg ble ikke veldig overrasket over tendensen, men må teste noe mer før jeg konkluderer.

 

En annen ting var demperen. Jeg skrev at det var marginelt bedre uten demper. Igår kveld hadde jeg tid til å grundig evaluerere samlingene (tirsdag kveld ble det vel sent for en grundig måling og evaluering av alle samlinger... :oops: ). Det viste seg at det ikke bare var marginelt, men ganske stor forskjell. Første tre-skudd ble gjort med "normalt" oppsett av gevær. Det ga samling på 19,1mm. Så tok jeg av demper, og tre-skudd uten demper ga 12,6mm :shock: !

Dette var altså før jeg endret tiltrekking. To tre-skudds samlinger er for lite å konkludere med. Men jeg lurer på om demperen og monteringen også kan være en av skurkene i dramaet...

Demperen, en A-tec Maxim, er montert i gjenger som er gjenget fra fabrikk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Blander ikke sammen løpsbolter og stokk bolter. Er fullstendig klar over forskjellene her. Det er vel og løps boltene som har vert nevnt tidligere i tråden.

Ble fortalt at det var løpsboltene de laborerte med, og det kunne være i område 05-1,5 Nm variasjon.

Men er ikke fjern for og overføre tankegangen til stokk boltene på 200 modellen heller.

Men dette har helt sikkert DFS folket mye mer greie på.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tilgang på tegninger/ mål av låskasse, avtrekkmekanisme på Sauer 200? Finner ikke dette noen plass på veven...

 

Tenker å starte et lite stokkprosjekt mens man venter på midler til ny børse fra finansministeren... og det kan jo ta sin tid... :roll:

Link to comment
Share on other sites

HAr alldri brukt momentnøkkel på disse 3 skruene, men skrudd til med håndkraft og slik at jeg kjenner at de er likt tilskrudd, og har som tidligere nevnt heller alldri hatt problem med presisjon eller annet på min Sauer 202.

Kanskje denne er av det gode slaget, iallefall gammel og god, da det er en av de første 202 som kom på markedet.

Skal jeg være helt ærlig skjønner jeg ikke disse "problemene" dere viser til på Saueren, de er ikke-eksisterende på min.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt rundt og søkt men finner ikke svar.. noen som har oversikt på hva man må regne med å betale for kun låskassen til sauer 202, og eventuelt prisen på en låsskasse av typen avantgarde? gjerne med og uten sluttstykke om noen sitter på tallene.

Link to comment
Share on other sites

I morgen bytter jeg lag og melder meg inn her! :)

 

Har egentlig bare et spørsmål, hvilke montasjer anbefaler dere meg å sette på en sauer 202? :) ansatte hos J&F foreslo QRW, men jeg er altså litt usikker etter å ha lest om EAW osv, er litt ukjent landskap for meg dette, da det aldri var noe spørsmål om hva som skulle stå på blaseren..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er et tysk sikte som skal sitte på denne tyske børsa, men må bare beklage å si at jeg egentlig ikke ble noe klokere etter å ha lest svaret ditt amatør :P Hehe.. du har jo sikkert både peiling, og tydeligvis en fast formening om hvilken montasje som burde brukes, så spytt ut.. Vær så snill :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvordan du kommer til å bruke rifla. Om du vil ha avtagbar montasje, kjøp svingmontasje. Da har du flere å velge blandet. Mak, EAW og Recknagel er de mest kjente.

Avtagbar er best, da du kan bruke de åpne siktene eller veksle mellom forskjellige kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, tusen takk for svar amatør! Går for en EAW-montasje for Sauer 202 fra landrø jeg da. Disse går rett på våpenet, uten skinne eller lignende? Ser at landrø har slike weaver-skinner for svingmontasje til Sauer 202, og begynte å lure på om det kreves mer enn basene og ringene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor EAW istedenfor QRW eller QR amatør? Jeg har hatt en EAW en gang, og de dyre tyske kikkertene mine så ut som de hadde vert gjennom en kjøttkvern når jeg tok av ringene. Sikkert grei montasje om kikkertene skal stå på resten av livet, men der er ikke jeg. Har tre kikkerter i QR montasje på saueren nå, og jeg har aldri merka noen avvik...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...