Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Fikk endelig Atlas tofoten min fra USA i dag via Jetcarrier. Var lenge i tvil om jeg skulle droppe å kjøpe Atlas'en siden den er så vanskelig å få tak i men jaggu dukket den ikke opp på Ebay(dog noe dyrere enn ellers) for litt over to uker siden. Fyren sendte ikke internasjonalt men han hadde ingen problemer med å sende den til min Jetcarrier adresse gratis.

Første inntrykket er bra. Kjøpte den med hurtigfeste - LW17(hadde vel ikke noe annet valg siden han kun hadde den med hurtigfeste til salgs) og hele greia ser veldig bra ut. Like spesielt hvordan Atlas tofoten ser veldig enkel og grei ut uten masse ting som stikker ut hit og dit. Hvis det skulle være noe å pirke på måtte det være at føttene er litt slarkete i ytterste posisjon. I praksis betyr det nada men kanskje det hadde vært like greit å ikke latt føttene gå så langt ut.

Veide hele greia på en digital kjøkkenvekt og den veide 356gr.

 

IMAG0069.jpg

 

Føttene kan stå 45 grader framover eller bakover

IMAG0075.jpg

 

IMAG0070.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var på banen i går og testet Sauer'n og en ladestige med 140 grs A-Max/N19. 3 skudd for hver 0,5 grs opp til max på kruttboksen for 140 grs kule. Samme innstilling på kikkertsikte på alle serier. Ett utdrag (2.skuddet) som jeg så på 44 grs ladningen, så derfor ? på hva som er reel samling på den ladningen. Stabil er den i allefall, 18 skudd på 23,5 mm med 2,5 grs variasjon på kruttladningen (9 første på 10,9 mm) :D

Men ser tydelig at samlingene åpner seg på 44,5 og 45 grs

 

bilde+(4).JPG

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har også er Sauer :mrgreen:

 

Sauer 200 STR i en GRS stokk svart og grå utføring. Kaliber 7,62X51 Nato løpet er kortet til 60cm Kikkert er en Hawk 2,5-10X56 med lys. Den er montert på kassa i en Mac eller Mak eller hva den heter skinnemotasje. Var på banen i dag og med surpluss ammo fra Sør-Afrika samlet den med anlegg foran og bak 5 skudd på ca 20mm. Løpet er til nå skutt ca 2000skudd da den var min DFS rifle i 2 år. Nå jaktfelt og postjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva veier denne saken? Har hørt med Våpensmia om 308 løp og de ventet å få inn 16mm S&L piper, noe de egentlig skulle ha fått inn for lenge siden. Har veldig lyst på en 308 pipe på rundt 15-16mm og så kappen den til rundt 50cm for jaktbruk og jaktfelt men synes det høres mye ut å klare å slanke børsa med 2,5kg bare på å bytte ut 21mm 6,5 løpet jeg har nå på 70cm. Jeg har orginalstokk på min men har skjønt at GRS ikke er nevneverdig lettere, derfor hadde det vært morro å hørt hva din veier.

Link to comment
Share on other sites

Hva veier denne saken? Har hørt med Våpensmia om 308 løp og de ventet å få inn 16mm S&L piper, noe de egentlig skulle ha fått inn for lenge siden. Har veldig lyst på en 308 pipe på rundt 15-16mm og så kappen den til rundt 50cm for jaktbruk og jaktfelt men synes det høres mye ut å klare å slanke børsa med 2,5kg bare på å bytte ut 21mm 6,5 løpet jeg har nå på 70cm. Jeg har orginalstokk på min men har skjønt at GRS ikke er nevneverdig lettere, derfor hadde det vært morro å hørt hva din veier.

 

Har ikke veid den men den er tung :oops: Testet med ett løp som var 15mm i muningen og 58cm langt og børsa ble mye lettere da. Så løpet har mye og si. pluss jeg har en tung kikkert. Kunne sikkert spart 200 gram i å bruke en annen kikkert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må bare få sagt at her var det mange fine rigger for diverse morro :D

Har sjøl ein 202 med svart KKC stokk og løp i både 9,3x62 kappa på 47 cm og BR Reflexdemper og 6,5x55 til banebruk Herligheten er toppa med ein Swarovski Z6 5-30x50, samt Aimpoint 5000 til grisehold

Får desverre ikke lasta opp noen bilder her :(

Link to comment
Share on other sites

Den dagen alle Sauer modellane kjem med skyvesikring som 303, så skal eg òg handle Sauer...
Har 303 sikring i det hele tatt. Er det ikke bare en oppspenner på de? Synes sikringen på 200/202 er nok en god grunn til å kjøpe de jeg da.
Link to comment
Share on other sites

Hva veier denne saken? Har hørt med Våpensmia om 308 løp og de ventet å få inn 16mm S&L piper, noe de egentlig skulle ha fått inn for lenge siden. Har veldig lyst på en 308 pipe på rundt 15-16mm og så kappen den til rundt 50cm for jaktbruk og jaktfelt men synes det høres mye ut å klare å slanke børsa med 2,5kg bare på å bytte ut 21mm 6,5 løpet jeg har nå på 70cm. Jeg har orginalstokk på min men har skjønt at GRS ikke er nevneverdig lettere, derfor hadde det vært morro å hørt hva din veier.

 

Har ikke veid den men den er tung :oops: Testet med ett løp som var 15mm i muningen og 58cm langt og børsa ble mye lettere da. Så løpet har mye og si. pluss jeg har en tung kikkert. Kunne sikkert spart 200 gram i å bruke en annen kikkert :mrgreen:

Svarer på denne selv. Man sparer ca 1665gr ved å gå for GRS stokk og 50cm 308W S&L jaktløp for 202. Totalt så veier nå min 200STR 4950gr med magasin og sluttstykke i(låskasse m/spuhrfeste, Zeiss kikkertsikte, sluttstykke og magasin = 2207gr, GRS stokk inkl bolter og feste og AFAR feste til tofoten men uten reim eller reimbøyle = 1728gr, 50cm S&L 308W jaktpipe for 202 = 1015gr). Ikke allverden men nå kan jeg delta på jaktfelt i allefall. Skulle ønske jeg kunne hatt plass til lyddemperen i vektbudsjettet mitt men den gang ei...

Alt er veid på en digital kjøkkenvekt som makser ut ved 5000gr.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Noen som vet hva en 40 cm fluta (Outback) pipe veier? Lurer på hva jeg kan pine Saueren ned i av vekt. Jeg veide outback kassa og standard kassa før jeg handlet, og fant ut at 200 gram ikke var verd alle tusenlappene imellom...

Link to comment
Share on other sites

Den dagen alle Sauer modellane kjem med skyvesikring som 303, så skal eg òg handle Sauer...
Har 303 sikring i det hele tatt. Er det ikke bare en oppspenner på de? Synes sikringen på 200/202 er nok en god grunn til å kjøpe de jeg da.

 

Beklagar at eg uttrykkjer meg feil, meiner sjølvsagt kolbehals sikring. Problemet mitt er at eg har såpass store nevar at sikringa slik han no er på 200/202 modellane skapar ergelse, og det spesielt med hanskar :!:

 

Utan om det er Sauer riflene nokre av dei flottaste repeter børsane eg kjenner til :)

Link to comment
Share on other sites

Valget stod mellom en Outback og en standard 202( stålkasse og syntstokk ). Outbacken var jo betydelig lettere og fristet mye mer, bortsett fra prisforskjellen. Jeg ville vite hvor mye av vektforskjellen som var i pipene kontra kassa, ( siden jeg regner piper for forbruksvare) og skrudde ut pipene på begge. Det var samme stokk på begge. Outbacken var da 200 gram lettere enn den med stålkasse.

Link to comment
Share on other sites

Den dagen alle Sauer modellane kjem med skyvesikring som 303, så skal eg òg handle Sauer...
Har 303 sikring i det hele tatt. Er det ikke bare en oppspenner på de? Synes sikringen på 200/202 er nok en god grunn til å kjøpe de jeg da.

 

Beklagar at eg uttrykkjer meg feil, meiner sjølvsagt kolbehals sikring. Problemet mitt er at eg har såpass store nevar at sikringa slik han no er på 200/202 modellane skapar ergelse, og det spesielt med hanskar :!:

 

Utan om det er Sauer riflene nokre av dei flottaste repeter børsane eg kjenner til :)

Ah, skjønner men 200STR har jo en annen plassering av aktiveringsfløyen som jeg mener er enklere plassert enn på 202. Jeg bruker pekefingeren og legger den ganske enkelt ned langs låskassa og vips så er sikringen på. Å ta sikringen av er jo en lek bortsett fra at det ble bittelitt vanskeligere med GRS stokken siden noe av stokken "skygger" for knappen slik at pekefingeren må rundt en ekstra liten knekk for å komme til. Kanskje jeg kommer til å slipe litt bort på stokken hvis jeg gidder.
Link to comment
Share on other sites

 

Rimelig rå den Wild Boar Fever modellen! :D:D:D

Vet du når denne kommer ut på markedet?

 

Vil tro den har kommet allerede. Landrø bestillte et lite parti av Synchro XT`n :wink:

 

Puuh :winke1::winke1: Har venta på 303 Synchro XT min siden jeg bestilte den på villmarksmessa :oops:

Først skulle den komme i juni, så juli og så august.. :oops::oops::oops:

Det siste jeg har hørt er at den ble sendt fra sauer forrige tirsdag 31.07.....

Sprekker snart både av spenning :D og sinne :evil:

At det skal ta så ....tid!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...