Jump to content
skyttern 6,5

SAUERtråden, for sauer eiere

Recommended Posts

Det begynner nå å bli greit med folk som har erfaring fra PRS her i Norge, og siden mange skyter 200STR burde ikke informasjon om oppsett, utstyr og framgangsmåter være mangelvare akkurat.

En ting er å hore opp en Sauer, en annen faktisk, er det å begrense seg til det som har praktisk betydning i PRS. MAO krever nok andre siktemidler, men det her ikke jeg greie på.

Neste PRS-stevne blir helgen 18-19 november. Satser på å se deg der Razumny :)

K

Edited by M67

Grunnen til kombinasjonen rødpunkt/kikkert er at det er en bastardrifle; 4-16x kikkert blir litt for heftig til de nærmeste blinkene i IPSC, og da er en rødpunkt kjekk å ha. Hvor jeg plasserer den er dog underordnet; viktigere er det å få kikkerten lavest mulig.

Hva angår stevner som ikke er innenfor en og en halv times kjøring fra Sagene i Oslo ser det mørkt ut med det for meg i den nærmeste fremtiden, i alle fall. Det står ikke på lysten (jeg hadde det kjempegøy da jeg skjøt på Herefoss for noen år siden), men på at kona og ungene stiller krav.

Du vil finne at det er vanskelig å plassere et rødpunkt oppå/ rundt en 4-16 og få en rask og naturlig hodeposisjon. 

De fleste DSSN gutta har vel gått til 1-6 8 eller 10, avhengig av lommebok. Det vil fungere utmerket til PRS også, 

Kona og ungene parkerer du hos Kabelsatan ( i Dyreparken ) ;)

K

• Haha 2

Jeg har gått fra 6-24 til 4-16 nettopp for å ha mer å gå på på nært hold. Det er ikke gitt at jeg gidder stresse med rødpunktet i det hele tatt.

2 timer siden, M67 skrev:

Det begynner nå å bli greit med folk som har erfaring fra PRS her i Norge, og siden mange skyter 200STR burde ikke informasjon om oppsett, utstyr og framgangsmåter være mangelvare akkurat.

En ting er å hore opp en Sauer, en annen faktisk, er det å begrense seg til det som har praktisk betydning i PRS.

Har ikke skutt PRS enda, men meldt meg på kurset til Buck Holly om et par uker, håper å lære mye... Men skulle gjerne hatt 200STR «oppskriften» din for PRS M67. Hva skal man velge av skjefte,, kikkert, tofot, pipelengde/vekt , magasiner, reim, skytestøtte etc.? 

Hva er viktigst, kjekt å ha og unødvendig i PRS?

Har ikke bygget om 200STR enda så blir nok 202 med STR pipe, langholdskikkert og tofot på Røyseland....må jo være noen newbees uten proff utstyr også.

34 minutter siden, Zippaznip skrev:

Sauer 200 str mcmillan, spuhr, sb 3-18 msr. Rps, atlas El tofot, front og baksekk. Demper eller brems 

Hvilke kriterier styrer vekt og pipelengde, bruker man ned til 3x forstørrelse, må man ha 7 skuddsmagasin?

Sa litt om det her: 

Det er forskjellig hva folk bruker av forstørrelse. Jeg tror ikke du vil merke forskjellen på en 3-12 og 5-25, eller en 6-24 for den del - på hovedparten av stevnene. Det hender det er lange skudd med god støtte, og da skrur jeg opp (fra 8-ish sim er "std") til 16-20, eller noe sånt. Jeg har jo brukt en 5-45 en god del, men tror ikke den hav vært utenom intervallet 6-15 i noe PRS-stevne. På MSRC var det en øvelse hvor jeg skrudde den opp på 30 og noe, men om det hjalp, tjah.

7skuddsmagasiner trenger man ikke, men de kan være kjekke av og til - kjøp bunn til 202-magasin av Landrø (er reservedel) og lag sjøl. Det koster ikke stort. Men generelt har en så god tid at det ikke er de 2s et ekstra magasinskift tar som velter tua - det er de 32s en bruker på få til ei stødig stilling - og alle de dårlige avtrekkene som gir bom i full fart...

Vekt og pipelengde er igrunnen smak og behag. Noen liker ei lang og tung og stødig rifle, noen syns det blir for tungt. Litt grei fart er OK, de fleste som kan (dvs. har kaliber der det går) har lagt seg rundt 900m/s, en kan hente litt på målvekslinger med forskjellige hold, og gi seg mer feilmargin der, med å ha litt flat kulebane. Men jeg har vunnet PRS stevner 123gr Scenar i 795m/s, så kritisk er det neppe ;)
Jeg bruker McMillan, andre sverger til Bolthorn - det er smak og behag, Bolthorn er bra, men jeg klarer ikke utseendet på den.

K

Edited by M67
  • Like 1

Sitat

Preferanser på pipe, er vel litt som i dfs. Pros and cons. 70cm er vel greit. 

Ikke så vanlig å fylle 7, men 6 er kjekt. 

Jeg fyller alltid 7 om jeg bruker et 7sk, 6 er så nær 5 at jeg like godt tar et 5sk. Greia er jo at skal du skyte 8-10 skudd så må du bytte uansett, så det gjør ingen forskjell om det er 5 eller 7.

Pipelengde pleier jeg å anbefale  å begynne med 74cm. Som Zippaznip sier er det pros & cons, men begynner du på 74 kan du bare sage av til det er passe. Det er vanskeligere å gå andre veien.

K

Edited by M67
  • Like 1

Hvis man har sjekket funksjon til ok er det jo bare å gønne på med 7sk. Mange som fikk trøbbel på msrc 

Edited by Zippaznip
  • Like 1

Noen som har fått tilpasset KKC stokk på sauer 404 her? Får min med tilpasset 202stokk i sort på lørdag og spent på utseendet og erfaringer 😳

Da var børsa hentet etter tilpassing av KKC stokk og jeg syns det ble knall!

Litt info:

sauer 404 .308 Win

kkc stokk sort (tilpasset fra 202)

zeiss victory HT 3-12/56

A-tech 150 lyddemper

Harris tofot

Mangler bare en Pulsar f135/155 så er riggen komplett.

dette er min første rifle så gleder meg til mange gode opplevelser 🤪

C761A7FA-9AA5-4D21-AE4B-114FA02EA6CB.jpeg

A41951A3-D412-4DCC-8B26-3907EC242449.jpeg

04F067C1-6E53-40CB-B572-5325DF2931A9.jpeg

715B8253-3F0B-460F-8EFB-0493C6229C39.jpeg

8 timer siden, into_the_wild skrev:

Det der så jo veldig smooth ut. Får du tatt ut bolten med kolbeforhøyern i en øvre stilling? Irriterer meg grønn at den butter akkurat borti på min XTA stokk.

Nei, må få spikket litt på den, må ta av tilsvarende en klinkekule på hjørnet så går det :) 

er kjempe fornøyd selv, original ble for lav så vurderte å sette kolbeforhøyer men dette ble jo langt bedre 👍

tok 4 måneder med leveringstid fra KKC og 5 timer tilpassings arbeid av børsemaker men det var det verdt