Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

sauer :D Jeg har en Sauer 202 XT 30-06 A-tec demper tmm4 også en zeiss classic 2,5-10x50 beste rifla jeg har prøvd fin børse for en 17 åring 8) hatt den et år ingen ting og klage på skyter midt i blinken 9*. eget bildet fikk jeg ikke til så låner et fra google Sauer_s202_Classic_XT.jpg skutt en ælj å 2 rådyr hitill med den :)

 

også har jeg 2 sauer Str 6,x55 +22Lr så sauer er tingen

 

---- løp og kjøp sauer effekter her ----

http://shop.sauer.de/

Link to comment
Share on other sites

Noen som har demontert sluttstykket på 202 helt, altså alle 13 delene?

 

Hva er trikset for å få delt firing pin og firing pin spring? (Har tatt ut 102 straigth pin)

 

Samme med ejektoren og ekstraktor...

 

100 Bolt assembly

102 Straight pin

103 Striking pin nut

104 Brazed nipple

105 Firing pin spring

106 Firing pin

107 Ejector pin

108 Ejector pressure spring

109 Clamping sleeve

110 Extractor

111 Pin for extractor spring

112 Bolt

113 Lock

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å drømme om ny rifle. Har drømt meg bort i 200str. Skal brukes som alloround rifle. Litt jakt, trening og litt langhold. Vet den kanskje blir litt tung til å drasse med på fjellet men det betyr ikke så vanvitig mye, enda. Har funnet noen fra 10000.- men ingen under. Regner med at dem holder seg godt i pris.

Det jeg lurer på er om det er noen forskjeller på års modeller eller er 200str samme uansett, og er det egentlig en smart ting og kjøpe???

Link to comment
Share on other sites

Noen som har demontert sluttstykket på 202 helt, altså alle 13 delene?

 

Hva er trikset for å få delt firing pin og firing pin spring? (Har tatt ut 102 straigth pin)

 

Samme med ejektoren og ekstraktor...

Hvis du synes den er vrien å få av, er det tusen ganger vanskeligere å få den sammen igjen. Toleransene er så jævla tight at låsepinnen er mildt sagt vrien å få inn riktig. Den blir vel solgt komplett med stift og fjær?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes den er vrien å få av, er det tusen ganger vanskeligere å få den sammen igjen. Toleransene er så jævla tight at låsepinnen er mildt sagt vrien å få inn riktig. Den blir vel solgt komplett med stift og fjær?

 

 

Hehe da har jeg noe å drive med, men hvordan deler man de?

Og har du noen gang tatt ut ejektoren og ekstraktoren?

Link to comment
Share on other sites

Er bare å dytte ut låsepinnen, trikset er å lette på fjærtrykket som kan være litt køddent. Er sikkert mye lettere om man lager seg et verktøy for å bruke en skrustikke for å lette jobben. Ejektoren har jeg ikke fjernet, så ikke poenget den gangen. Brukte ultralydvasker som gjorde hele greia gulle ren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 202 Forest XT i kaliber 9,3x62 med 19 mm løp som jeg ønsker å kombinere med et løp i 6,5x55. Våpensøknaden er i boks men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge. Orginaltløp til 9K er ikke innen for rammene, men jeg ser på SL og 200STR løp kan fungere til en lavere pris. Noen som har anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å drømme om ny rifle. Har drømt meg bort i 200str. Skal brukes som alloround rifle. Litt jakt, trening og litt langhold. Vet den kanskje blir litt tung til å drasse med på fjellet men det betyr ikke så vanvitig mye, enda. Har funnet noen fra 10000.- men ingen under. Regner med at dem holder seg godt i pris.

Det jeg lurer på er om det er noen forskjeller på års modeller eller er 200str samme uansett, og er det egentlig en smart ting og kjøpe???

200STR er samme børsa hele veien. Men du får ny SSG 3000 scout mener jeg det var til 14000. Er noe og tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Endelig får jeg melde meg inn i klubben. Lørdag hentet jeg min Sauer 202 Classic med justerbar kolbekam i 6,5x55.

 

Et lite spørsmål: 202 er jo en systemrifle med utskiftbare løp.

Når vi skulle fylle ut papirene for retur til Politiet så fant vi kun serienummer på løpet. Det skal være være et nummer på kassa og et sted?

Det vanlige er vel å få ordnet seg to våpen kort: et på kassa og et på løpet slik at man har friheten til løpsbytter etc. Var i stor grunn derfor jeg valgte denne systemrifla kontra 101 eller 303.

 

Gikk litt over børsa i går kveld og kunne fortsatt ikke finne noe andre serienummer.

 

Noe som har info på dette området?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg bruker en alu skinne fra Recknagel, på 202 alu kasse. Kaliber 6,5x55 og med en Victory 3-12-56 oppå.

 

ikke noe problem det, men for sikkerhets skyld har jeg brukt litt 243 locktite under skinna.

 

Hadde stål skinne først men den var tung som fy og rustet;)

Link to comment
Share on other sites

Skjørtejeger:

Ja det kan du sikkert, men jeg vil tro at du må beholde den stokken som sitter på rifla, og at du kjøper den andre stokken, en stokk til Sauer er forholdsvis lettsolgt.

 

Det skulle ikke forbause meg om at et Sauersenter (butikk) også kan konfigurere en sauer etter dine spesifikasjoner.

Vet at Outback har fluta løp, da trenger du bare den nye stokken og den mener jeg å huske koster ca 9000,-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er alle 202'er like bortsett fra stokk og ev pipetykkelse? (Og ev alu) Har sikla lenge på 202 volwerine men så ser jeg at 202 med KKC koster mindre? Muligens ikke sett på datoer på utdaterte nettisider. Oppfordrer 202-eiere å oppgradere til 404 og legge 202'en ut for salg....

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også fått Sauer i huset :D

Hadde etter hvert behov for en dedikert konkurransebørse til jaktfelt, og valget falt på en 200STR med neddreid 62cm pipe i 6,5x55 og Tyristubben stokk. Var også så heldig at jeg fant en overligger i optikkhyllen hos en av de lokale forhandlerne, en Swarovski AV 4-12x50L.

normal_200STR.jpg

 

Var en tur på banen med den i dag også, Sauer å jo brekes inn :wink:

normal_200STR2.jpg

 

Og den virket.

normal_Grp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wow!, det var flott rifle Highpower!!. Har ei sånn sjøl også, og det er en utrolig presisjon i disse. Hender også om jeg er med og har en god dag, at vi sender endel kuler som går hull i hull. Eneste minuset er vekta, he he. Men det er vel mye Krupp stål i den, å da blir den tung og går godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har akkurat sendt min sauer 101 .308w til kapping og demper. (Hausken Jakt JD151.) Jeg fikk beskjed at å kappe denne børsa noe kortere enn 51-52cm løp var vanskelig pga av måten løpet var festa på.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med avtrekk og hvor godt den samler på.

 

PS: Har du hatt problemer med magasin? Mitt hadde en innkjøringsfase.. Drev og dobbeltmata.

 

Dette var ment til Ubermann.

Link to comment
Share on other sites

har ikke blitt Sauer-eier riktig enda, men drister meg til å skrive her. var nettopp å kikket på en Sauer 80 i cal.8x68s som jeg har tenkt på å kjøpe i lengre tid. Skal å teste rifla på onsdag. flott våpen! gleder meg til å få teste. kommer kanskje ett par bilder å

 

noen som har noe å si både positivt eller negativt om våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått testet ut det nye vidunderet litt og så langt er jeg veldig fornøyd. Det er riktignok bare løpet som er nytt, men kaliber 6XC hadde jeg ikke fra før og det kalibervalget angrer jeg ikke på.

Borderpipe med demper i en 200STR kasse, lagt ned i en beddet Jacobsenstokk, det fungerer hos meg. Jeg synes trådkorset i en Nikon Monarch Gold, 2,5-10x56, er litt tykt til hull i hull skyting, men de fleste 3-skudd seriene mine dekkes av en klistrelapp så jeg er storfornøyd. Men til kveldsjakt synes jeg kikkerten er veldig bra, liker lyspunktet, og det er jakt den skal brukes til. Har ikke fått forsket på egne ladninger ennå, men i løpet av sommeren regner jeg med at jeg har funnet en ladning som samler V-max kulene jeg har kjøpt. Fabrikkladet Norma BST fungerer veldig bra.

Ladediene kommer i posten idag så det blir mye morsomt framover nå:)

Link to comment
Share on other sites

Da var Sauern prøvd. flott børsje med en eldre Zeiss Diavari 1.5-6x42 på toppen (utrolig skarp kikkert selv om den er noen år og godt brukt) reklyen var lett overkommelig, selv om den dytter godt fra seg, men med en del skyting så blir man nok godt vant med den. å med nevnte kikkert på toppen, er den nok en god elgvelter.

 

så da er det bare å vente å se om den blir mi...

 

slenger ved en kjapt bilde, praktisk med ekstra magasin i kolben

11289459_10152747821161920_7014859526514859875_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...