Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

20 timer siden, bjugin skrev:

Hei har en CG4000/sauer 200 jagd. kunne tenke meg en ny stokk på den, men den er ikke helt lik 202. er det noen som vet om det går å modifisere en 202 stokk til å passe til en CG4000 eller er det umulig.

Har lest her på kammret at det er kun tyristubben som lager stokk til de riflene. 

Ta en prat med Kjetil Kverndokk, KKC. Han sa til meg at det var modifisert noen 202 stokker til den gamle typen 200 Jakt.

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎03‎.‎2019 den 21.55, bjugin skrev:

Hei har en CG4000/sauer 200 jagd. kunne tenke meg en ny stokk på den, men den er ikke helt lik 202. er det noen som vet om det går å modifisere en 202 stokk til å passe til en CG4000 eller er det umulig.

Har lest her på kammret at det er kun tyristubben som lager stokk til de riflene. 

Hvor lett det er å tilpasse dem til hverandre veit jeg ikke.  Om du følger med litt på Blocket så kanskje det dukker opp noe. Det er jo solgt en god del CG 4000 der borte.  

 

På ‎24‎.‎03‎.‎2019 den 22.42, Olesøn skrev:

202 har delt stokk. En bit er framskjefte, en bit er kolbe. Skal nok store mengder araldit og ekstra trefliser før de to ligner på hverandre. 

Sauer 200 Jagd har også delt stokk. Noen kan kanskje svare litt på om de tror det er mulig å tilpasse en stokk for 202 ut fra dette bildet?

012.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger'n skrev:

Hvor lett det er å tilpasse dem til hverandre veit jeg ikke.  Om du følger med litt på Blocket så kanskje det dukker opp noe. Det er jo solgt en god del CG 4000 der borte.  

 

Sauer 200 Jagd har også delt stokk. Noen kan kanskje svare litt på om de tror det er mulig å tilpasse en stokk for 202 ut fra dette bildet?

012.jpg

Er det ikke hovedsakelig sikringen som er forskjellig?

På 14.5.2018 den 19.36, smaug skrev:

 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvilke rifler Sauer 200 STR konkurrerte mot, når det ble valgt til nytt DFS våpen?

 

Og var det noe spesielle krav eller spesifikasjoner som ble krevd av riflen som skulle bli valgt?

Som mulighet for løps bytte.. som ikke var så vanlig før dette?

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg skal modifiere et av mine STR -magasin litt for å bruke det til 9,3x62 . Selvsagt må de leppene moddes litt,

men planen var også å maskere med elektrotape og fylle i fronten med epoxylim så patronene holder seg bak i magasinet.
Hadde vært kjekt å få av bunnpanna.. Går det an, altså på en måte som gjør at man får den på igjen,
eller går den i stykker? Jeg skjønner ikke helt hvordan de har festa den greia.

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

Det var IQ -sperre på den her .. :) 

Her var det ikke noe å presse inn, tror jeg, og den satt som rakker'n.

Men, et par lette kakk med hammeren så kom den framover.

Takker! 

 

 

Edit:

Dette funker ikke, ser jeg. Det er for smalt mellom de to røde pilene her:

IMG_1589.JPG.28bb5b687ee0c1766c067dc7f37e0f6f.JPG

 

 

Jeg skal lese litt denne tråden som jeg fant nå:   https://www.kammeret.no/topic/36817-93x62-i-sauer-200-str/

 

Edited by uglebugle
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mykje skriveri om Sauer 200 og 202 i denne tråden. Eg lurer meir på om dykk er fornøgde med Sauer 404? Lever den opp til forventningane eller bør eg heller skrota Saueren til fordel for ein R8 frå Blaser? Skal eg gå for stål eller lettmetall låskasse på Saueren? 

 

Mvh ein som verkeleg står i tenkeboksen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 7.7.2019 den 14.22, smaug skrev:

Kolbe er hul men veggene er ganske tykke. Tipper at hvis du kjøper Grovtec fester av den typen du skrur inn så holder det sikkert helt fint.

Etter en nærmere titt er ikke veggene så tykke som jeg ville huske. Fullt mulig å fikse med å lime en passende plastplate på innsiden og så borre hullet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale to-fot til 404? Helst som kan benytte original reimfeste hull og ikke krever montering på underside av forskjefte. Tenker da på andre enn den originale fra Sauer og Neo-Pod.

 

Har mailet Versapod og de har ikke noe som passer direkte i reimfeste hullet enda.

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget i dag at jeg har en del stygge merker etter rust i kammeret på jakt matchen min. Kjøpte den brukt relativt rimelig for en del år siden og rifla går bra den men tenker som så at jeg har en rekyldemper jeg ikke får bort og siden jeg ønsker å kappe bort rekyldemperen og sette på Svemko QM adapter, er ikke det noe poeng å gjøre dette på en pipe med sjabby kammer så da er det kanskje like greit å tenke på en ny pipe.

For noen år siden bugnet det over at Sauer piper å få kjøpt men nå er det ikke så mye lengre å se. Har vel lyst på en orignial Sauer 308 pipe eller LW som en god nr 2. Er det bare å snakke med Landrø først som sist eller finnes det andre gode alternativer?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Kommer jo an på hvilken Sauer det er du har. Er det en 200 kan du jo nærmest få løp overalt.

Jakt match er 202 og 202 kan bruke løp fra 200 direkte, problemet er at man bare ser 6,5x55 til 200'n for tiden. Har to sånne fra før og et 308 S&L jaktpipe også men liker den ikke så godt fordi den er litt kilen å lade til og kammeret er trangt så hylser skutt av andre på laget kan ikke brukes i S&L pipa. Upraktisk. Den originale Sauer pipa tar "alt".

Link to comment
Share on other sites

Hei, 

Har en Sauer 404 i kaliber 308. Det er veldig tungt å å få sluttstykker helt ned, og å kaste ut patronen etter skudd. Det virker tyngre med Laupa Naturalis enn trenings ammunisjon. Har det da noe å si hvilke ammunisjon som brukes for hvor lett det er å lade? 

 

Det er jo flere hensyn å ta ved valg av ammunisjon, men vil det være forskjell om jeg bytter jakt ammunisjon? Hvilke går eventuelt lettere? 

 

 

Edited by Grønn
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Grønn skrev:

Hei, 

Har en Sauer 404 i kaliber 308. Det er veldig tungt å å få sluttstykker helt ned, og å kaste ut patronen etter skudd. Det virker tyngre med Laupa Naturalis enn trenings ammunisjon. Har det da noe å si hvilke ammunisjon som brukes for hvor lett det er å lade? 

 

Det er jo flere hensyn å ta ved valg av ammunisjon, men vil det være forskjell om jeg bytter jakt ammunisjon? Hvilke går eventuelt lettere? 

 

 

Ta med ammo og børse til forhandler og be de sjekke dette for deg sammen med annen ammo. Som bardp skriver skal normalt god fabrikkammo gå som smør. Er det hjemmeladet er saken en annen hvis de ikke kommer fra din egen børse i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. 

 

Løsningen var å ta ut løpet og skru til skruene med sluttstykker i. Mulig det står i manualen, men har ikke sett det på disse «how to» videoene, heller ikke sauer sin. Så mulig bare jeg trodde det var forskjell avhengig av ammunisjon. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Grønn skrev:

Takker for innspill. 

 

Løsningen var å ta ut løpet og skru til skruene med sluttstykker i. Mulig det står i manualen, men har ikke sett det på disse «how to» videoene, heller ikke sauer sin. Så mulig bare jeg trodde det var forskjell avhengig av ammunisjon. 

 

 

Det skal stå en plass og også demonstrert av Sauer på diverse videoer. Jeg monterer pipa gjerne med litt fart inn sånn at den går helt inn og bunner i kassa. Bruker alltid bolten til slutt og forsikrer meg at funksjon er 100% før boltene strammes til 7Nm med en momentnøkkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fra Schultz & Larsen 

To Change the Barrel
First check the rifle is not loaded and remove the magazine. 
Remove the bolt.
Remove the two cross bolts located under the rifle at either end of the 
magazine well.
Lift the receiver/barrel out of the stock.
Loosen the barrel clamping bolts and pull the barrel
forwards to remove it from the receiver.  (gently knocking the bolt rear-
wards against the bolt stop aids barrel removal if necessary)
Slide in the new barrel fully home with the locating slot at the six o’clock 
position.
Close the bolt
Gently tighten the clamping bolts-rear bolt first.
Place the receiver back into the stock and gently tighten the two cross 
bolts to reattach the stock.
Ensure that if you have changed from a standard calibre to a magnum 
calibre or vice-versa that you change the bolt as well and if necessary 
the magazine.

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Trollskrim skrev:

Fra Schultz & Larsen 

To Change the Barrel
First check the rifle is not loaded and remove the magazine. 
Remove the bolt.
Remove the two cross bolts located under the rifle at either end of the 
magazine well.
Lift the receiver/barrel out of the stock.
Loosen the barrel clamping bolts and pull the barrel
forwards to remove it from the receiver.  (gently knocking the bolt rear-
wards against the bolt stop aids barrel removal if necessary)
Slide in the new barrel fully home with the locating slot at the six o’clock 
position.
Close the bolt
Gently tighten the clamping bolts-rear bolt first.
Place the receiver back into the stock and gently tighten the two cross 
bolts to reattach the stock.
Ensure that if you have changed from a standard calibre to a magnum 
calibre or vice-versa that you change the bolt as well and if necessary 
the magazine.

 

?

Link to comment
Share on other sites

Flott Trollskrim.

Det er egentlig ganske logisk å låse bolten før man strammer skruene. Tror jeg intuitivt ville gjort det. Får slutte å bare se på video, og kanskje lese litt i manualer igjen🤔

 

Det er litt pussig er at sauer ikke gjør det på sin promo video.

Heller ikke sett noen andre YouTube videoer der det gjøres, før nå i ettertid.

Edited by Grønn
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Faen så treg Sauer er... I oktober i fjor sendte jeg inn 202-alukassa mi som hadde sprukket. Jeg har ennå ikke fått ny tilbake. Sauer har visstnok ikke begynt å lage den engang. Fabrikken har hatt ferie noen uker nå, og det hjelper heller ikke noe særlig på leveringstida... Her kjøper man ei "kvalitetsbørse" til nesten 30.000,- og så bruker produsenten et år eller mer på å hoste opp en ny vital del. 

#frustrert

 

Måtte bare dele litt av frustrasjonen min. Ha en fin høst!

(Jeg har ei stålkasse på lån, så jeg berger for jakta)

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...