Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

På 6.5.2017 den 10.58, Fisk42 skrev:

Hei. Har bestillt en sauer 100xt og lurer på og montere på en tofot til denne. Noen som har et forslag til tofot og hvor man får kjøpt adapter til reim feste til denne? 

Bipod jeg kjøpte denne til min Sauer 100 30-06. festet den enkelt på reimfeste foran. Virker ok og skal bestille en til til min 223 Browning.. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan kjøpe hva som helst i grunnen. Hvilken gjengestigning har du på den?

Selv har jeg satt på en RPS titan rekyldemper som fungerer helt fint men finish og gjengejobb var såpass dårlig at jeg ikke direkte kan anbefale den til andre. Med vanlig 150 grain cal 30 kuler ladet til moderate hastigheter merker man ikke så mye til den, verken lyd eller blåst men lader man opp med sinnakrutt(CFE223) får man skikkelig blåst og det smeller som faen. Jeg liker den diskre looken og at den ikke veier noe. Synd med den dårlige gjengejobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Har et splitter nytt skjeftet til min sauer 202.  Black Velvet bakskjeftet.. skruen bak i skjeftet er løs. Når jeg putter den på plass butter den mot en plastikkforing inne i skjeftet og skruen rekker ikke en gang ut av hullet. Mangler fremdeles ca 1cm fra åpningen til skruen i det hele tatt kommer ut. Har forsøkt å presse litt hard på skruen/foringen, men det rikker seg ikke.

 

Noen som har vært borti lignende eller vet hva som er galt?

 

plastikkforingen nederst på bildet. Mistenker egentlig at den ikke skal være der? 

735FDFAE-3911-4CA5-B100-B16349822CB4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg akkurat meldt meg inn i klubben med min nye 404.

 

Artig børse, presis og veldig komfortabel. 5 skudd så ut som 3 på blinken. Fornøyd.

 

Men med flere mekaniske duppeditter jo mer uforutsett kan skje.

Det skjedde noe med den mekanismen som utløser magasinet for meg. Måtte åpne børsa og fikle med den låsepinnen som driver mekanismen opp når man presser på knappen.

Obs obs, den knappen man presser inn for å løse ut magasinet kan man ta av, og under sitter 2 fjærbelastede kulelagerkuler som holder knappen på plass. Klarte det kunststykket å dra av magasinknappen (lett når man ikke har på forskjeftet, umulig ellers) og fjærer og kulelagerkuler (på størrelse med knappenålshoder) fløy ut på gølvet. Heldigvis fant jeg de igjen.

 

Ser frem til å skyte mye med denne saken i år fremover.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den stokken føyer seg godt inn i rekken av "hvor lite estetisk pen kan man lage en riflestokk" :shock:. Og i dette tilfelle sikkert også upraktisk med tanke på å skyte liggende med bak pøll. Ser for meg at den "designtuppen" midt i bakre del av kolben skal vær et stort irritasjonsmoment og sterkt utsatt for å bli mishandlet med rasp og fil xD. Sauer kan virkelig det med å lage horribelt design, både med tanke på estetikk og funksjon. Og de har nok en gang levert et bevis på akkurat det ¬¬

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tok Jegerprøven i våres og kjøpte min første rifle, en Sauer 404XT i 308. Har montert en Zeis Victory HT3-12/56 og Atech lyddemper. I tillegg snakket jeg med KKC på villmarksmessen så har bestillt en KKC stokk til 202 som skal tilpasses til min rifle. Er det noen her som har fått dette gjort tidligere som har noen tips til hva jeg må passe på?

 

Forøvrig veldig fornøyd med riflen, skjøt 50skudd på første trening og fikk gode treff, og skjøt opp på storvilt på neste trening med 5 rene skudd i midten på første forsøk. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Andyy skrev:

Det krever ikke noe særlige praktiske kunnskaper å klare det selv eller?

Hva da? Fjerne frontsikte eller modde hullkorn? Sistnevnte krever en baufil, en flatfil til å pynte på finishen og gjerne en skvett durakote til å lakke resten sort(eller hva du måtte foretrekke). Å bare fjerne siktet krever bare en unbrakonøkkel(2,5 eller 3mm husker ikke helt). STR er lager mer eller mindre som en DYI rifle hvor skytteren selv kan gjøre alt uten særlig behov for fiffig verktøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Snart med klubben ;) Brukt "Outback" med stålkasse i .300wm .Står Leupold qr baser på børsa. Standard løpsprofil.

Må jeg ha høye ringer for å få på en Zeiss 3-12x56 HT, eller smyger en medium ?

 

Orker ikke lese alle sidene i denne tråden dersom det er nevnt før :winke1:

Link to comment
Share on other sites

God kveld.

 

Har nå fått montert ny kikkert på min Sauer 200Str. Siden jeg bruker den primært til jaktfelt så havnet jeg på Zeiss V8 4.8-35x60. 
Det er Bredvold stokk fra Skytterlinken, pipe fra S&L som også er fra skytterlinken samt A-tec Maxim demper. Vekta på riggen er vel rundt 6kg så er ikke noe å dra på fjellet med, men har brukt den en del på posteringsjakt.

Demperen skal jeg nok bytte til en som er litt lettere da den blir litt tung foran.


Presisjonen er det ikke noe å si på og det meste av ammo går fint i min. Jeg er veldig fornøyd med stokken, men den var litt kort for meg så måtte legge på litt på kolben og en ting som er litt irriterende med Bredvold stokken er at man må ta av kinnstøtten for å ta ut sluttstykket.


Har lagt inn søknad på en 404 slik at jeg har en Sauer som er litt lettere å dra med seg i skogen. Har fått klådd og testet litt og synes kvaliteten på 404 er meget godt. 

 

 

 


 

35972926_10160468898135366_5009326554686160896_n.jpg.ee9520e38160bcacc68bca075aa9e1a8.jpg35026237_10160468898465366_5764801299073728512_n.jpg.93cd50f15bf00ab088fd6bcadcb41101.jpg

 

Edited by christoffera
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det der! Bare husk at benkeskyting på balkongen nok ikke er helt innafor, og det kan sikkert irritere naboen.

 

Nu vel. Jeg har samme skjeftet, bare i valnøtt, og jeg fikk lagt i KAMV beddeblokk. Fornøyd nok, men synes også det

er litt kort. Pussa ned litt så sluttstykket passerer over kinnstøtta når den er helt nede. Enig i at de kunne tenkt litt mer på designet der.

Nå har jeg fått tak i et gammelt originalskjefte (200 STR altså..) , så det blir å bytte. Må prøve litt forskjellig, kanskje det blir et KKC syntetisk en gang.

 

Det jeg stussa litt på er skinna di, den ser litt kort ut (?) , og er kikkerten kanskje litt langt framme, og ringene litt tett sammen på røret?

Her er skinne fra Våpensmia på min:

 

Sauer1913.JPG.e71ef48090b3cbb07d6e57357cc63480.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, uglebugle skrev:

Ser bra ut det der! Bare husk at benkeskyting på balkongen nok ikke er helt innafor, og det kan sikkert irritere naboen.

 

Nu vel. Jeg har samme skjeftet, bare i valnøtt, og jeg fikk lagt i KAMV beddeblokk. Fornøyd nok, men synes også det

er litt kort. Pussa ned litt så sluttstykket passerer over kinnstøtta når den er helt nede. Enig i at de kunne tenkt litt mer på designet der.

Nå har jeg fått tak i et gammelt originalskjefte (200 STR altså..) , så det blir å bytte. Må prøve litt forskjellig, kanskje det blir et KKC syntetisk en gang.

 

Det jeg stussa litt på er skinna di, den ser litt kort ut (?) , og er kikkerten kanskje litt langt framme, og ringene litt tett sammen på røret?

Her er skinne fra Våpensmia på min:

 

Sauer1913.JPG.e71ef48090b3cbb07d6e57357cc63480.JPG

 

 

 

Skal prøve å pusse det ned litt. Er et lite irritasjonsmoment det å ikke få ut sluttstykket. For å få kikkerten langt nok frem med tanke på øyeplassering så måtte jeg skyve den så langt foran jeg fikk. Tok bildene inne denne gangen slik at jeg ikke fikk noe naboproblemer :) 
Jeg kommer fra DFS og liker godt orginalstokken. Har prøvd både KKC og GRS. Jeg likte dem godt begge to så det er vel egentlig hva man selv ønsker der.

 

Ser det er en på finn med samme kikkerten som måtte gjøre det samme. 

FINN-kode 121239287


skjefte.jpg.e4337c2a3fec56fc8ef370675750e4f0.jpg
1556844670_skjefte2.jpg.6a01be8cc0c533451ef67a87694924c0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok forskjellig konstruert. Synes siktemonteringa ser ut som på mine rifler, og jeg sliter av og til med å få siktene langt nok fram, selv med «pull» på 36-37 cm. Må skru dioptrijusteringa langt ut så mister litt der også. Sikter med lange okular eller lysjustering type PM er gjerne helt på eller over kanten.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, bukk skrev:

Er det noen her inne som har opplevd at fortre på en Sauer 202 classic har vridd seg så mye at pipa ikke lenger er frittliggende?  

Har selv brukt kosteskaft med sandpapir for å få ut nok treverk.

Sånn var min også,der lå løpet i klem.Ny rifle.Synes det var dårlig på ett såpass dyrt våpen.Måtte også reklamere på magasinet som ikke ville mate patron nr 2 eller 3.Fikk nytt,å dette virker perfekt:) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei! Har hatt en sauer 202 yukon noen år så melder meg egentlig klubben! Takker her bare trådstarter en informativ tråd! Har lest det hele og fått svar på ting som har gitt meg noen grå hår og fortvilelse! børse er i 308w og toppes med 2-7x31 leupold og brukes i hjortejakt! Så har eg en anna sikte som  eg skudd litt langholdø med 500 til 750 meter og begge fungerer utmerket med leupold qr! Og børse er helt grom!!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt meg en Sauer 100 XT til for elgjakten. Så nå har jeg ett i 6.5x55 og ett i kaliber 9.3x62. Tok ut beddeblokken fra ett av orginalskjeftene og flyttet over til KKC slik at jeg kan veksle mellom stokkene alt ettersom. Neste er å få tak i en grei kikkert i ca 1-6 

36380542_2135160786728174_4491017855684313088_n.jpg

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann.

Har ikke kjent på en Sauer 202 på mange år, men vurderer å kjøpe en nå.

Den jeg ser på har treskjefte, men jeg har tenkt å kjøpe til et plastskjefte.

Er det ofte disse selges brukt? Finner ingen på finn.

Hvor stivt er forskjeftet på de? Skal ha i 19mm pipe og må ha friflukt ved bruk av tofot.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var min Sauer *endelig* i hus, en 200 STR som skal settes opp til IPSC MAO og PRS.

Planen er å sette både kikkertsikte og rødpunktsikte på den. Per i dag har jeg picatinny-montasje for begge deler. Samtidig ønsker jeg å få kikkerten lavest mulig. Er det noen som har et stalltips til hva slags montasje jeg bør velge?

Link to comment
Share on other sites

Da skal du ta en prat med denne karen her. Han vet hva han driver med, når det gjelder LH/PRS skyting og utstyr rundt akkurat dette.

Plattformen har bygger ut fra er 200STR. Eneste som er "billig" i hans oppsett, er faktisk STR'en. Ellers er det komponentvalg i det øvre prisleiet for å si det slik.

Om du sender en PM kan jeg videreformidle.

1651900893_20180801_2004591.jpg.01256ea4e6650da65c088b4a018ef658.jpg

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det begynner nå å bli greit med folk som har erfaring fra PRS her i Norge, og siden mange skyter 200STR burde ikke informasjon om oppsett, utstyr og framgangsmåter være mangelvare akkurat.

En ting er å hore opp en Sauer, en annen faktisk, er det å begrense seg til det som har praktisk betydning i PRS. MAO krever nok andre siktemidler, men det her ikke jeg greie på.

Neste PRS-stevne blir helgen 18-19 november. Satser på å se deg der Razumny :)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...