Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Hvis du mener du har gjort jobben bak børsa godt nok så ser ingen annen grunn ut fra din forklaring at muligens så ligger problemet i momentet

til løpet, det skal ikke være mer enn 7nm på løp, de gamle 200STR ble oppgitt 10-12nm men gikk tilbake til 7nm pga at løpsmuffa på kassa ble dratt ovalt,

kan hende det har skjedd med din, få den skjekket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bytter piper fra 6,5x55, 3006 og 9,3x62 med innskutt kikkert er det kun på 9,3`n jeg må justere noen få knepp pga kaliberet. ellers alldri.

Jeg har prøvd og prøvd og prøvd etter løpsbytte, men skuddet sitter der det skal., har man flere innskutte kikkerter en til hvert kaliber er det et ikke tema. det går dønn likt i samme kaliberet hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en liten eksos klemme som passer sånn cirka rundt kammeret, skru i en skrue fra siden på klemma som skal brukes til å ligge inntil base eller skinne,

legg krympeplast rundt hele klemma, vips plutselig har man et perfekt sentrings verktøy som funker smør til en billig penge.

202 Take Down 404 og 303 trenger ikke dette da de er konstruert med denne egenskapen i kasse og løp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen erfaring med montering av Aimpoint (ikke micro) på Leupold QR baser på en 202?

 

Har en 202 i 6,5x55 som i hovedsak har vært børse for hjort og villrein. Min Zeiss 3-15 har vært genial på denne.

 

Nå har det seg slik at jeg har begynt å hive meg med litt elgjakt igjen, og jeg synes det blir for stort sikte til det.

Har åpne sikter også på børsa så i teorien bør det gå greit, men jeg har nå litt lyst på en Aimpoint i stedet.

Hvis jeg får det til å funge på Leupold QR basene så bør det jo være enkel skurring å bytte mellom et slikt Aimpoint og den store kikkerten etter hva jeg skal jakte?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om hvorfor avtrekke på 202'n har en tendes til å ha blitt rufsete de senere åra? Har hatt flere 202 de siste åra og tatt på desto flere med tegn på markante kryp. 101 og 404 føles vesentlg bedre ut. Min 202 hardwood har markant kryp i enkelte tilfeller og samme med broderns wildboar. Det liker jeg ikke! Men man blir jo snydens lei av dette me å sende rifle hit og dit hele tiden for service osv, så jeg får nok bare leve med det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Holder på å sette sammen en sauer pakke jeg håper å bli fornøyd med. Planen er en 202 med zeiss victory 2,5-10x50

Det jeg lurer på er hvordan montasje skal jeg bruke? Jeg har lyst på minst mulig klumpete montasje. Helst ikke behov for kolbefornøyer. Også må ringene IKKE ripe opp kikkerten. Hva har man av muligheter da?

Går det feks an å montere en zeiss med skinnemontasje på en 202?

Link to comment
Share on other sites

Går det feks an å montere en zeiss med skinnemontasje på en 202?

 

Hei Olemm,

 

Det går helt fint. Det er flere ulike systemer for dette, men EAW sin svingmontasjeløsning blir veldig høy. Vil tro at Weaver-klakker og original Zeiss-montasje bli lavest.

 

sauer202%20goiserer.png

 

Zeiss-Field-Shooting-Weekend-054.jpg?resize=930x870%3E

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Holder på å sette sammen en sauer pakke jeg håper å bli fornøyd med. Planen er en 202 med zeiss victory 2,5-10x50

Det jeg lurer på er hvordan montasje skal jeg bruke? Jeg har lyst på minst mulig klumpete montasje. Helst ikke behov for kolbefornøyer. Også må ringene IKKE ripe opp kikkerten. Hva har man av muligheter da?

Går det feks an å montere en zeiss med skinnemontasje på en 202?

Ja, det går helt fint! Jeg har Zeiss 2,5-10x50 med skinne på en 202. Montasjen er fra Recknagel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tja, 300 win mag, da bør du ha magnum kasse, men..

 

-Brotsj opp løpet du har til 6,5x284, eller 6,5x65RWS. Da skyter du 140gr i 930-940 m/s.

-Kjøp nytt løp, enten fra Sauer, eller få børsemaker til å gjenge løp til ekstra låsestykke. Da kan du få hvilken patron du vil. Magnumpatronene bør ha magnum låskasse for å få utnyttet patronlengde. Vet ikke hvordan det er å eventuelt åpne støtbunn på 202.

 

Halvmagnumer på nytt løp kan f.eks være:

 

30-06 / 30-06 AI..

280AI, tror denne klarer 168gr kuler med god BC rundt 900ms.

En drøss andre, det finnes mye morro.

 

(Eller kjøp Saueren min med magnum kasse) :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har bestilt meg en 202 og har etter mye fram og tilbake bestemt meg for montasje, det blir EAW picatinny og Recknagel ringer. Så lurte jeg på om hvordan man monterer picatinny? Er man nødt til å benytte beddemasse mellom skinne og kasse?

En børsemaker jeg snakket med mente at man også burde bore opp monteringshullene i kassen, gjenge de opp på nytt med grovere gjenger for at det skal bli nok hold.

 

Trodde det var så enkelt som å kjøpe picatinny som er beregnet på 202, skru den fast med riktig moment, før man monterer ringer!

 

Hva anbefaler folk her inne? Risikerer jeg noe med å gjøre det på den enkle måten? Kaliberet et 308 og kassa er i stål, muligens det blir et løp i 9,3x62 etterhvert også, hvis det har noe å si ifht rekyl osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha picatinny og aldri ha noe annet, så ville jeg beddet/limt fast skinna i tillegg til de originale skruene.

Men om du bedder skinna og benytter slippmiddel på kassen, så vil du uansett skape mer friksjon mellom skinne og kasse og den skal i teorien sitte bedre enn om den ikke beddes

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

Vil det være ok å benytte epoxy til en slik bedding hvor man benytter slippmiddel? Eller trenger man noe spesiell beddemasse?

Veldig usikker om jeg for alltid skal ha picatinny, så vil gjerne ha mulighet til å reversere det som blir gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville beddet, enkelt å reversere da. Og enkelt å slipe vekk beddemasse for å montere skinna på en annen låsekasse.

Vanlig epoxy blir fort ganske sprø sammenlignet med beddemasse.

Men beddemasse er jo lim det også, det handler barr om å finne riktig type lim :)

 

En pakke beddemasse koster ikke all verden og varer lenge :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, etter mye tenking i vinter er jeg vel egentlig sikker på at jeg hiver av Zeiss'en fra min Sauer 202 i 6,5x55 og flytter den over til villrein-rifla.

Siden Sauer'en stort sett blir brukt på elgjakt og post, så innser jeg når jeg er ærlig med meg selv at kikkerten konstant står på 3x og aldri kommer til å bli vridd til 9x. Da gjør den større nytte på vidda hvor holdene kan bli litt lenger enn i skogen.

 

Og jeg har egentlig bestemt for å sette på en aimpoint.

 

Og her kommer idiot-spørsmålet. Når jeg kjører gjennom Aimpoints produktfinder wizard må jeg velge om jeg har bolt med lang eller kort action. Her bilr jeg litt usikker. Hadde det vært min Remington 700 så vet jeg godt hvilke som er kort og hvilke som er lang, men i brosjyren for Sauer står det bare standard action.

Hva blir rett å velge?

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra brukerveiledningen til Sauer 202:

 

Mini:

.222 Rem., .223 Rem.

Medium:

.22-250 Rem.; .243 Win.; .25-06 Rem.; 6,5x55; 6.5x57;

.270 Win.; 7x64; .308 Win.; .30-06; 8x57 IS; 9.3x62

Magnum:

6.5x68; .270 Wby. Mag.; 8x68 S; 7 mm Rem. Mag.; .300 Win.

Mag.; .300 Wby. Mag.

BigGame:

.375 H&H Mag.; .416 Rem. Mag.; .458 Lott

 

 

Det er to låskasselengder på 202. Mini/Medium er den du kaller kort, Magnum/Big Game er lang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...