Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Grunnen til kombinasjonen rødpunkt/kikkert er at det er en bastardrifle; 4-16x kikkert blir litt for heftig til de nærmeste blinkene i IPSC, og da er en rødpunkt kjekk å ha. Hvor jeg plasserer den er dog underordnet; viktigere er det å få kikkerten lavest mulig.

Hva angår stevner som ikke er innenfor en og en halv times kjøring fra Sagene i Oslo ser det mørkt ut med det for meg i den nærmeste fremtiden, i alle fall. Det står ikke på lysten (jeg hadde det kjempegøy da jeg skjøt på Herefoss for noen år siden), men på at kona og ungene stiller krav.

Link to comment
Share on other sites

Du vil finne at det er vanskelig å plassere et rødpunkt oppå/ rundt en 4-16 og få en rask og naturlig hodeposisjon. 

De fleste DSSN gutta har vel gått til 1-6 8 eller 10, avhengig av lommebok. Det vil fungere utmerket til PRS også, 

Kona og ungene parkerer du hos Kabelsatan ( i Dyreparken ) ;)

 

K

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Det begynner nå å bli greit med folk som har erfaring fra PRS her i Norge, og siden mange skyter 200STR burde ikke informasjon om oppsett, utstyr og framgangsmåter være mangelvare akkurat.

En ting er å hore opp en Sauer, en annen faktisk, er det å begrense seg til det som har praktisk betydning i PRS.

 

 

Har ikke skutt PRS enda, men meldt meg på kurset til Buck Holly om et par uker, håper å lære mye... Men skulle gjerne hatt 200STR «oppskriften» din for PRS M67. Hva skal man velge av skjefte,, kikkert, tofot, pipelengde/vekt , magasiner, reim, skytestøtte etc.? 

 

Hva er viktigst, kjekt å ha og unødvendig i PRS?

 

Har ikke bygget om 200STR enda så blir nok 202 med STR pipe, langholdskikkert og tofot på Røyseland....må jo være noen newbees uten proff utstyr også.

Link to comment
Share on other sites

Sa litt om det her: 

 

Det er forskjellig hva folk bruker av forstørrelse. Jeg tror ikke du vil merke forskjellen på en 3-12 og 5-25, eller en 6-24 for den del - på hovedparten av stevnene. Det hender det er lange skudd med god støtte, og da skrur jeg opp (fra 8-ish sim er "std") til 16-20, eller noe sånt. Jeg har jo brukt en 5-45 en god del, men tror ikke den hav vært utenom intervallet 6-15 i noe PRS-stevne. På MSRC var det en øvelse hvor jeg skrudde den opp på 30 og noe, men om det hjalp, tjah.

7skuddsmagasiner trenger man ikke, men de kan være kjekke av og til - kjøp bunn til 202-magasin av Landrø (er reservedel) og lag sjøl. Det koster ikke stort. Men generelt har en så god tid at det ikke er de 2s et ekstra magasinskift tar som velter tua - det er de 32s en bruker på få til ei stødig stilling - og alle de dårlige avtrekkene som gir bom i full fart...

Vekt og pipelengde er igrunnen smak og behag. Noen liker ei lang og tung og stødig rifle, noen syns det blir for tungt. Litt grei fart er OK, de fleste som kan (dvs. har kaliber der det går) har lagt seg rundt 900m/s, en kan hente litt på målvekslinger med forskjellige hold, og gi seg mer feilmargin der, med å ha litt flat kulebane. Men jeg har vunnet PRS stevner 123gr Scenar i 795m/s, så kritisk er det neppe ;)
Jeg bruker McMillan, andre sverger til Bolthorn - det er smak og behag, Bolthorn er bra, men jeg klarer ikke utseendet på den.

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Preferanser på pipe, er vel litt som i dfs. Pros and cons. 70cm er vel greit. 

 

Ikke så vanlig å fylle 7, men 6 er kjekt. 

Jeg fyller alltid 7 om jeg bruker et 7sk, 6 er så nær 5 at jeg like godt tar et 5sk. Greia er jo at skal du skyte 8-10 skudd så må du bytte uansett, så det gjør ingen forskjell om det er 5 eller 7.

 

Pipelengde pleier jeg å anbefale  å begynne med 74cm. Som Zippaznip sier er det pros & cons, men begynner du på 74 kan du bare sage av til det er passe. Det er vanskeligere å gå andre veien.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da var børsa hentet etter tilpassing av KKC stokk og jeg syns det ble knall!

 

Litt info:

sauer 404 .308 Win

kkc stokk sort (tilpasset fra 202)

zeiss victory HT 3-12/56

A-tech 150 lyddemper

Harris tofot

 

Mangler bare en Pulsar f135/155 så er riggen komplett.

 

dette er min første rifle så gleder meg til mange gode opplevelser 🤪

C761A7FA-9AA5-4D21-AE4B-114FA02EA6CB.jpeg

A41951A3-D412-4DCC-8B26-3907EC242449.jpeg

04F067C1-6E53-40CB-B572-5325DF2931A9.jpeg

715B8253-3F0B-460F-8EFB-0493C6229C39.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, into_the_wild skrev:

Det der så jo veldig smooth ut. Får du tatt ut bolten med kolbeforhøyern i en øvre stilling? Irriterer meg grønn at den butter akkurat borti på min XTA stokk.

 

Nei, må få spikket litt på den, må ta av tilsvarende en klinkekule på hjørnet så går det :) 

 

er kjempe fornøyd selv, original ble for lav så vurderte å sette kolbeforhøyer men dette ble jo langt bedre 👍

 

tok 4 måneder med leveringstid fra KKC og 5 timer tilpassings arbeid av børsemaker men det var det verdt 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei folkens!

 

Jeg har fått en sprekk i låskassa (alu) på min Sauer 202 Outback. Perfekt timing nå midt i jakta...

Den er levert inn til reklamasjon, og jeg har fått tilbud om å få montert ny låskasse. Problemet er at de kun har stålkassa på lager. Låskasse i aluminium må bestilles, og det tar fort trekvart år før de får den inn.

 

Ser at det er flere som har opplevd slike sprekker, men det kan vel ikke være majoriteten dette skjer med?

Tenkte å spørre om folk her har noen for/mot -argumenter? Kan noen si nøyaktig hvor mye tyngre en stålkasse veier? Har lest gjennom tråden og noen skriver 200gram mens andre sier litt under 500gram. Jeg valgte jo 202 Outback mye pga. vekten.

Link to comment
Share on other sites

Mener forskjellen er 400 gram noe som tilsvarer en grei jaktoptikk ekstra. Personlig hadde jeg ønsket en ny alukasse dersom sprekk i kassa bare den en enkelthendelse. Hvor sprekker den?

Får ikke en god pris på en 404 så kan forhandler vente på ny alukasse?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, smaug skrev:

Mener forskjellen er 400 gram noe som tilsvarer en grei jaktoptikk ekstra. Personlig hadde jeg ønsket en ny alukasse dersom sprekk i kassa bare den en enkelthendelse. Hvor sprekker den?

Får ikke en god pris på en 404 så kan forhandler vente på ny alukasse?

 

Den har sprukket i toppen. Fra fronten og inn mot fremste kikkertmontasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Får en STR med KKC stokk om ikke så lenge, og lurte litt på erfaring med denne kontra den originale SSG stokken? 

 

Er det sånn at SSG stokken har noe lite grep? Har ganske store hender, så dumt å bytte til noe med mindre grep, selv om det alltids kan gjøres noe med.

 

Skal kun brukes til bane/langhold o.l., så ergonomi er 1, 2 og 3 prio.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er det sånn at SSG stokken har noe lite grep? Har ganske store hender,

De fleste pleier vel å mene at SSG-stokken har for stort grep. Men det er jo ingen tvil om at svulst-grepet til GRS er større. Grepet på GRS er jo også en av grunnene til at jeg vil gå så langt som fraråde GRS på 200STR. Det gjelder jo GRS selv også, som har sluttet å lage stokker for 200STR. Det tror jeg er på grunn av alle klagene de fikk fordi løsningen deres ikke fungerte.

Siden skruen drar kassa sideveis, får en ikke symmetrisk belastning, og mange stokker lager sidespredning. Den jeg hadde spredde 10cm sideveis på 100m med 190gr NCC i 308. Med rekruttladninger var det bare et par cm, men samme jernet i McMillanstokk gav "hull i hull" grupper.

I tillegg er de notoriske for å sprekke bak kassa, både siden kassa pga rekylkreftene (og litt skjevt) prøver å klyve stokken, og fordi man ikke har satt i den obligatoriske krysspinnen som er bak på STR-stokken, rett bak utfresinga for kassa (plastbit) de har heller ikke skruen foran som hindrer stokken i å sprekke der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har slått fra meg GRS pga det med sprekking og det at jeg føler hånden blir litt låst i grepet, selv om det kanskje er tilvenningssak.Trodde at SSG stokken og McMillan stokken var ganske like?

 

Er det selve grepet eller avstanden til avtrekket som noen mener er lite på SSG stokken?

 

Ser jo at SSG stokken dukker opp til ganske hyggelig pris rett som det er, så da er det trolig smal sak å bytte KKC stokken til en sånn med litt gevinst.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trodde at SSG stokken og McMillan stokken var ganske like?

Det er samme. McMillan lager stokker for SSG 3000, i glassfiber. Det er en tung solid sak. Det fins en støpt plastsak, for SSG 3000 Patrol. Den er et støpt skall av bøtteplast, koster ofte nede 2-3000. Den kan ikke sammenlignes med McMillan sin, men fungerer overraskende bra i forhold til det billige inntrykket. Den eneste egentlige svakheten på den er at kinnstøtta har lett for å falle av. Men Ikke SÅ lett heller, så jeg vil si den er et godt alternativ for den budsjettbevisste. Om jeg husker rett så har den det minste grepet av de vi snakker om.

 

McMillan SSG3000, glassfiber. Aldri et problem, ever. Brukt hardt i 10 år (Ja den som er mest brukt ser ikke så strøken ut...)

IMG_0851.jpeg.358c570584c2456534de925d2dcc544e.jpeg

 

GRS Decima sporter. En drøm ergononomisk egentlig. Lett og fin (sammenheng her) Jeg likte å skyte med denne. Men den henger ikke sammen, er limt av tørket loff  (lett...) og tåler ingen ting. Og den får rifla til å spre, sannsynligvis fordi den ikke henger sammen i liminga, og / eller at skejfteskruen drar den skjev.

IMG_3392.JPG.7f603b5e9dc0a8cd784effb6424b2ff0.JPG

 

SSG 3000 "Patrol". Formmessig bra stokk, billig inntrykk, men ingen issues egentlig - jeg ser etter en sånn igjen. (Fordi de er så billige, jeg trenger en "ekstrastokk")

IMG_4141.JPG.9cdbda861f12f3aa4ec2f221db46020b.JPG

 

SKal du ha EN stokk, på EI rifle, som du skal bruke til annet enn sporadisk skyting og leking med 22 - så kjøper du McMillan sin. Punktum.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ikke SSG stokken lenger, så får ikke sett på mål. Iaf var det slik at jeg ikke fikk grep fordi bakre del av håndflaten stoppet mot stokken før grepet ble festet. Hånden kom detfor i en unaturlig vinkel og grepet ble oppfattet som trangt. Det er vesentig forskjell på SSG og McM nå det gjelder grepet.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Du tenker på SSG Patrol vs McMillan SSG?

 

K

Ja. Ble kjøpt som syntetstokk til SSG 3000. Mulig den heter Patrol. Justerbar kinnstøtte med ett ratt. Virket forsåvidt grei med god passning, men grepet var som sagt helt feil. Prøvde aldri å skyte med den. 

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg ingen ting. Greit nok at den ikke passer deg. Men det er da ikke to forskjellige glassfiberstokker fra McMillan. Det er litt forskjellig stash på dem etter produksjonsår. 

Det er bilder av begge hovedvariantene over, det fins også en SSG 3000 " Target", men det er en plastbelagt og modda STR-stokk (under)

 

.6DD2033F-ABDA-4165-A4D1-78A92CCDCECF_zpsonujznoq.jpg.5405803d3258b4b75f59be483217e1b4.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker nok rundt hverandre nå. Det er vesentlig forskjell på McM mot den ikke-McM-produserte SSG syntetstokken jeg prøvde. Mulig den ikke-McM- produserte er original på modell Patrol.(egenproduksjon av fabrikken? Ukjent med om det finnes flere utgaver av disse som ikke er produsert av McM). Kom ikke Patrol også med sortlakkert laminatstokk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror McMillan har adoptert navnet "Patrol"; https://mcmillanusa.com/product/ssg-3000-24-patrol/

Den het ikke det før etter hva jeg husker?

Jeg tror også at det er mulig å bestemme hvor mye den skal veie om man bestiller den fra opphavet? Jeg kjenner en som har en lett en! Vet ikke helt hva den veier, men den er ikke spesielt tung. Kanskje litt over 1 kg, men ikke 2.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har blitt Sauer eigar. Endeleg.

Sauer 202 Outback 8X57IS, leupold 3-9X40(foreløpigt) ogHausken SD228.

Skyter som ein drøm i forhold til den gamle Brnoen eg har hatt i minst 20 år.

Blir nok sauer eigar i eldig lang tid tenker eg. Tenker litt på kvifor ein ikkje har  kjøpt slik før..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 5/4/2016 at 12:13 AM, Erebor said:

Til dere som eier en Sauer 404 med aluminiumkasse. Blir det slitasje/bulker i punktet hvor hevarmen treffer kassen under repetering?

Ja, har samma problemet... Har du hørt med butikken du kjøpte den i?
kan det være for mye "slækK" i hevearmen?
55875115_2058079757637863_43767325426240

Link to comment
Share on other sites

Detta er min Sauer 202 outback. KKC stokk. Hausken JD224 kal 9,3X62

Meget godt fornøyd med denna. Harikkje fått skutt så mykje endog, skutt nokre få i 8X57 løpet og ca 40 skot i 9,3en.

Har lada opp nokre Lapua Mega 285 som skal prøvast i næraste framtid i lag med fabrikkladd Naturalis 220 og Oryx 285.

Vil ha eitt lite kaliber til denna er det nokon som har prøvd 25-06rem i desse?

 

Johnny

IMG_20190316_122904.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei har en CG4000/sauer 200 jagd. kunne tenke meg en ny stokk på den, men den er ikke helt lik 202. er det noen som vet om det går å modifisere en 202 stokk til å passe til en CG4000 eller er det umulig.

Har lest her på kammret at det er kun tyristubben som lager stokk til de riflene. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Walker76 skrev:

Detta er min Sauer 202 outback. KKC stokk. Hausken JD224 kal 9,3X62

Meget godt fornøyd med denna. Harikkje fått skutt så mykje endog, skutt nokre få i 8X57 løpet og ca 40 skot i 9,3en.

Har lada opp nokre Lapua Mega 285 som skal prøvast i næraste framtid i lag med fabrikkladd Naturalis 220 og Oryx 285.

Vil ha eitt lite kaliber til denna er det nokon som har prøvd 25-06rem i desse?

 

Johnny

IMG_20190316_122904.jpg

 

Fin stokk! Har bestilt samme selv. Har du gjort noen tilpasninger på den, eller tatt den inn til bedding? 

Link to comment
Share on other sites

På 10.8.2018 den 13.27, Knoffinelius skrev:

Kommer bilder i morgen 👌

 

Gratulerer med nytt og fint våpen. 😀

Korleis løyste «du» forstokken med dette oppsettet? Kan du demontera på lik linje som den originale stokken?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...