Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Sauer 202 jaktsenter.

Da er søknad sendt for ny våpendel. Et S&L løp i 6,5x55. Har et i 3006 fra før.

Presisjonen med 3006 løpet er meget bra. Blir spennende å se hvordan 6,5 løpet går.

Blir også spennende å se hvordan treffpunktendringen blir ved bytte mellom løpa.

Jeg har en kal. 30 demper og planlegger å bruke den på det nye løpet også.

 

3006 løpet er kappa på 51 cm.

 

Hvor mye anbefaler dere å kappe 6,5 løpet?

Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg meg inn i Sauer tråden. Jeg kjøpte min første Sauer tidligere i år. En Sauer 303 XT synchro 8x57 IS, med Zeiss Victory HT 1.1x4-24.

 

Forhåpentligvis blir jeg fornøyd.. Noe jeg regner med.

 

2nk7uc3.jpg

 

Venter fremdeles på ISI mount montasjen.

 

23wa8ur.jpg

 

Montasjen er endelig ankommet og resultatet er jeg meget fornøyd med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Skal nå kjøpe min første rifle og etter ett besøk på villmarksmessa tidligere i år så fikk jeg en veldig god følelse for en Sauer 101 XT jeg "prøveholdt". Nå som jegerprøven er bestått og politiet har innvilget søknad så er det selvfølgelig ingen 101 å oppdrive i 30-06. Ventelista er lang og det er trolig ikke leveranse før i august.

 

Derfor har jeg såvidt snust på 202. For en noob som meg så er det et hav av forskjellige 202'er som jeg ikke helt skjønner forskjellen på. Fellesnevneren er at de vesentlig dyrere enn det jeg budsjetterte med. Dog har Mangne Landø har en modell som heter 202 JS, med komposittstokk og ferdiggjenget fra fabrikk. Denne er "kun" 4-5000,- dyrere enn 101.

 

Noen som har erfaring med denne kontra andre 202? OG hva er forskjellen om låsekassa er av stål eller aluminium?

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nå kjenner jeg ikke din økonomiske situasjon, bare at du har budsjettert med litt mindre enn det en 202 koster.

Men i valget mellom 101 og 202 ville jeg anbefale deg 202 dersom du har mulighet.

Om du kjøper en 202 har du uendelige muligheter senere når økonomien strekker til bedre.

 

Modellen 202 JS har jeg ikke kjennskap til. Men jeg kjøpte en 202 Synt ifjor, som kan virke lik. Den har komposittstokk, stål låskasse, gjenget for demper fra fabrikk. Egentlig det sammen som 202 Outback, men med stål kasse og uten flutet løp. Så langt er ihvertfall jeg fornøyd.

 

Stål kontra aluminium i låsekassa utgjør en forskjell i vekt, der stål er tyngre naturligvis.

Jeg vektla ikke det stort, da jeg føler meg mer trygg på en kasse av stål, både generell holdbarhet, men også angående stivhet og dermed presisjon.

Men aluminiums kassene er helt sikkert både holdbare og stive nok, så det er sikkert bare fordommer fra min side.

 

Jeg er ingen Sauer - ekspert, det finnes flere som kan mye mer om Sauer enn meg her på forumet. Men mitt råd er å kjøpe 202 dersom du har mulighet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Selv om S101 kan virke kjipere enn 202 og mindre fleksibel så er det en funksjon på 101 som jeg anser som bedre enn på 202 og det er plyndrefunksjonen på bolten. For noen vil sikkert sikringen på 101 også være en bedre løsning. Jeg liker i allefall tanken på en sikring som sitter direkte i bolten enn den indirekte sikringen som er på 202 selv om det er en veldig god sikring det også. Jeg ser ikke på 101 som en "billig børse", men heller en mer robust rifle som er rettet mer mot jegeren enn våpen entusiasten.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Sauer 202 i nesten 2 år nå, ved kjøp fikk jeg selgeren til å vise hvordan man byttet løp, så han tok ut 9.3 løpet og satt inn 6.5 løpet, siden den gang har det sittet der, jeg ble virkelig forgapt i 6.5 med demper. I kveld fikk jeg ånden over meg, reiste på Losby, fikk en som jeg kjenner til nok en gang å vise hvordan løpet byttes. :roll: Så fikk kneppa kikkert 15 klikk høyre, så var jeg i rett i skiva. Rekylen med demper av helt akseptabel for meg for 9.3 løpet! Skjøyt litt over 10 skudd, før jeg gikk på oppskytting. Og oppskytting gikk også greit! Så dette var en ny opplevelse. :) Så om du lurer på 9.3, så kan det annbefales fra min side.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Vurderer sterk å anskaffe meg en Sauer 202 Outback eller Hardwood som den første jaktrifla mi :smile:

Men ser på Sauer sine hjemmesider at disse ikke produseres i links utgaver, stemmer dette?

 

Setter pris på hvis noen har litt utfyllende kunnskap og dele. Tar gjerne også råd om andre Sauer muligheter :winke1:

 

hilsen

Marius

Link to comment
Share on other sites

Syntstokkene passer på både links og høyre, men er tilpasset høyre litt bedre enn links. Bl.a er det en forsenkning for tommelen som blir på feil side for links-skyttere, dette var utslaget på at jeg ikke valgte Sauer 202. Syntes utvalget for oss links-skyttere var dårlig på Sauer, måtte liksom inngå et kompromiss. Og skal man først legge noen "høvdinger" i rifle vil jeg det skal være bra.

Link to comment
Share on other sites

Da er det nye S&L- løpet i kal 6,5x 55 skutt inn og skutt opp med. Moro å se at justeringa av sikte etter løpsbytte er minimal. 5 klikk ned og 5 klikk til høyre.

Presisjonen meget bra!!! Ser at det samler enda bedre enn med 3006 løpet.

Jeg kappet løpet til 55 cm slik at storviltkravet blir opprettholdt. Jeg bruker 30- demperen som er gjenget til løpet. Den funker utmerket!

 

Hilsen meget fornøyd nybakt Sauer 202 eier :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva tenker du på NRB89? Pipe til en 200 kan du nesten kjøpe på Narvesen, spørsmålet er hva du vil ha? Tenker du i samme baner som jeg gjorde i fjor på denne tiden og ønsket en jaktpipe til 200'en så er det smarteste valget å hoppe i bilen å kjøre til J&F å kjøpe en 15mm S&L pipe som du får de til å kappe. Jeg gjorde det og har vært veldig fornøyd. Koster rundt 5K med jobb. Har på en sonic 45 demper. Totalt veier børsa rett under 5Kg med GRS stokk og 50cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt - mellomfornøyd - med min Sauer 202 Synth.

Vil derfor spørre litt om andres erfaring før jeg går til skrittet å klage til forhandler.

 

Jeg kjøpte i februar 2012 en Sauer 202 Synth kaliber 6,5x55. Kikkert er Zeiss Classic 2,5-10x50 m/lys. Påmontert demper, A-tec Maxim. Den sitter alltid montert ved skyting, men tas av etter endt skyting og oppbevares løst. Geværet pusses etter hver skyting, og jeg har demontert for å sjekke fuktighet i løps-festet flere ganger.

 

Jeg har testet diverse ammunisjon, mest hjemmeladet men også kjøpt, og får ikke skikkelig samling.

Noen grupper har vært bra, men det er sporadisk. Som regel havner jeg på 20mm og over. Noen ganger over 40mm.

Beste samling har jeg hatt med Oryx hjemmeladet, 10,2mm som er meget bra. Men neste forsøk havnet på 26mm med samme ladning. Har hatt noen rundt 15mm, men også det sporadisk.

 

Det jeg har testet av kuler er Norma Oryx 10,1 - Norma Golden Target 8,42gram - Lapua FMJ 6,5gram (se forøvrig egen tråd.. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=85519) - Sierra 85grain varmint - Norma jaktmatch (kjøpt).

Krutt jeg har testet ved ladningene er: VV N170 - N160 - N140. Norma MRP-2, samt skytterlagskrutt N96M.

Ikke alle til samtlige kuler, selvsagt. Det er brukt forskjellig til forskjellige kulevekter.

 

Norma jaktmatch ga samling på 24 mm.

 

Jeg hadde forventet å vanligvis ligge under 20mm med en Sauer. Selv en med såpass tynt løp. Det er ikke snakk om å skyte mange skudd og varme løp. Men den gode og forutsigbare presisjonen jeg er vant med fra Sauer uteblir. Jeg har Sauer 200 STR til baneskyting, og har tidligere hatt en 202 Scandinavia (tror jeg den het). Begge går/gikk veldig godt.

Derfor er jeg en smule skuffet over dette geværet og vurderer å klage på generell basis. Jeg har også hatt små-problemer som at ikke patronene ble matet korrekt fra magasin, nå blir ikke siste patron med før jeg skyver den litt fram (typisk slakk magasinfjær, men dog..).

 

Er jeg for kravstor, eller er dette ett "mandags-produkt" ?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde klaget til forhandler. Det som vel har vært gjengangeren med Sauere er nettopp at de ikke er kresen på ammo og går godt med det meste og fantastisk godt med den rette patronen. Selv om det er litt usannsynlig så kan det være greit å utelukke optikken også, selv på en Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

@Dagl;

 

Jeg har en 202 Jaktmatch med løp i 6,5x55 og 8x57IS. Begge disse løpene opplever jeg som kresne på tilskruingen av løpsskruene. Ser du har rikelig erfaring med Sauer, så jeg går ut fra at det ikke er problemet, men...

 

Opplevelsen din høres veldig ut som erfaringen med min, med litt for lite moment på løpsskruene.

Link to comment
Share on other sites

@LisleArne: Jeg har skrudd til løps skruene etter bruksanvisningen. Kanskje jeg bør prøve å skru til litt mer. Har aldri testet ut forskjellige moment. Hva bruker du?

 

@Smaug: ja, det var også mitt utgangspunkt, at Sauer skulle samle godt med all ammunisjon.

Ser at jeg kanskje burde testet med en annen kikkert, men har ingen annen å teste med.... Får kanskje klø meg i hodet å finne en kamerat å "belaste" (låne av)....

 

Takker for råd så langt.

Jeg tar gjerne i mot flere synspunkter.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kunne lese meg frem til at det jeg lærte i tysktimene ( ikke mye med andre ord) så står det i den tyske manualen at 202 skal ha 5 NM på løpsinnfestingen. Siden det ikke er spesifisert ytterligere, så går jeg ut fra det er stålkassa de snakker om ( aluminiumskassa skal ha 4,5-5 NM. )

 

På 200 str anbefales det nå 7-8, mot 10-12 som ble anbefalt tidligere. Men de anbefaler også at kasser som har vert trekt til med 10-12 tidligere, trekkes til med 10 NM fremdeles.

 

Kjøpte du rifla ny? Var den dradd til hardt da du fikk den? Tror jeg ville testet med litt mer moment, men hvor mye som er forsvarlig må du høre med børsemaker om. Jeg har selv inne en outback til reklamasjon fordi forrige eier hadde dradd til skruene mer enn kassa tålte. Den går mye dårligere enn det du beskriver, men kan også slumpe til å sette en treskudd innenfor 20 mm en skjelden gang.

Link to comment
Share on other sites

@LisleArne: Jeg har skrudd til løps skruene etter bruksanvisningen. Kanskje jeg bør prøve å skru til litt mer. Har aldri testet ut forskjellige moment. Hva bruker du?

 

Mvh Dagl

 

Jeg hadde bare momentnøekkel som passet til 200str, så jeg vet ikke hvilket eksakt moment jeg har på 202'en. Men jeg skrudde hardere til enn jeg trodde var nødvendig etter å ha fått samlinger på 30-40 mm, og da krympet samlingene. Skrudde til fremste-midtre-bakre.

 

I tillegg må du være obs på at litt oljefilm mellom løp og kasse kan gi grå hår mtp presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det var jo stor forandring. Samlingen din etter tiltrekking, er slik jeg vil at geværet skal samle.

Jeg skal teste å dra til litt mer på løps skruene.

 

Sendte en kort mail til børsemaker Landrø idag, og fikk tilsvar at Sauer krevde at jaktvåpen samlet under 30mm på 100 meter.

De testet med Scenar 7g, noe jeg ikke har testet.

 

Etter at jeg sendte en lengre mail med utredninger, har jeg ikke hørt noe mer.

Antar at han ikke har tid til å svare på dagtid, og avventer et par dager.

 

Takker for tips og hjelp så langt!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skjeftet mitt knakk rett over pistolgrepet i høst. Det var ok for da hadde jeg ett påskudd til å kjøpe nytt GRS skjefte :D Det jeg lurer på er om andre har opplevd dette (ett søk viser at det hender) og hva dere gjorde. Jeg har lest tråden til Raudnakke om liming og tenker dette er den naturlige tingen å gjøre,men har noen reklamert på dette? Hvordan gikk det? Det er jo en "svak" patent men likevel burde man jo forvente at det holder. Det gjelder en 202 classic I.

 

mvh

bippestankelbein

 

ps! prisen for bare bakskjefte var ca. 7500 og for links 8500, kontra ett komplett(!) GRS skjefte til 5000 var valget RELATIVT lett :P:D:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sauer 303 som lekker gass rundt baksiktet (gassporten). Jeg har levert den inn nå for 3. gang pga dette.

Er dette vanlig, eller er jeg bare veldig uheldig? Er det noen andre som har opplevd dette?

 

Hvordan lekker det? blir det litt sotete eller merker du at den blåser kruttslam, 303n min lekker også litt, etter 20-25 skudd så er den litt sotete rundt gassblokka og inni forskjefte er det en sort stripe av sot og litt olje etter siste puss.Systemet er selvrensende så soten inni forskjefte er normalt men det skal helst være tett rundt løp ved gassblokk, men som med mange halvautoer så er ikke dette lett å få helt tett, AR15 min soter også rundt gassblokk og gassrør likhet med andre jeg kjenner til, ser dette på US karabin og M1 grand også.

Men kjenner du kruttslam i panne kjaker eller i øynene så ta kontakt med landrø å få forlangt dette utbedret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sauer 303 som lekker gass rundt baksiktet (gassporten). Jeg har levert den inn nå for 3. gang pga dette.

Er dette vanlig, eller er jeg bare veldig uheldig? Er det noen andre som har opplevd dette?

Hvordan lekker det? blir det litt sotete eller merker du at den blåser kruttslam, 303n min lekker også litt, etter 20-25 skudd så er den litt sotete rundt gassblokka og inni forskjefte er det en sort stripe av sot og litt olje etter siste puss.Systemet er selvrensende så soten inni forskjefte er normalt men det skal helst være tett rundt løp ved gassblokk, men som med mange halvautoer så er ikke dette lett å få helt tett, AR15 min soter også rundt gassblokk og gassrør likhet med andre jeg kjenner til, ser dette på US karabin og M1 grand også.

Men kjenner du kruttslam i panne kjaker eller i øynene så ta kontakt med landrø å få forlangt dette utbedret.

Har sendt den inn for tredje gang. Det blir mye sot rundt gassblokk ved løp etter få skudd. De som ser på sier de ser at den lekker når jeg skyter. Landrø sier de har byttet blokka to ganger, men den lakk like mye nå når jeg sendte den inn. Hovedgrunnen til at jeg sender inn er at den stiger ca 3cm mellom 1. og 2. skudd og så stiger den ytterligere 3cm mellom 2. og 3. skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde klaget til forhandler.

Og si hva? Jeg har prøvd å diskutere akkurat det som Dagl beskriver med både dem jeg kjøpte rifla hos og importør, og bare fått beskjed om at sauer ikke har noe garanti på samlinger, så sånn måtte det bare være. Fikk også spørsmål om, jeg siterer; "Ja, men skyter du noe bedre da....?"

 

Jeg har så smått lagt ut litt tidligere i denne tråden om min problematikk og det ble konkludert med at jeg ikke hadde noe å klage over.

Har prøvd mye forskjellig for å "tukte problemet", bla forskjellig ammo (både kjøpe og hjemmeladet) forskjellige skyttere, skytestillinger, anlegg, kikkerter, med/uten demper, helt nypusset, x antall skudd uten puss, forskjellig vær, skiver, moment...

En ting jeg ikke har prøvd er en annen pipe...

 

Nei skal nok bare vært sånn, og vi får være glade så lenge det smeller! Sitter fortsatt med følelsen at sauer har et noe overdrevet godt rykte. Sånn som folk prater så er det BR presisjon out of the box i enhver smellert merket med sauer. Jeg har hvertfall ikke blitt blåst av skytebanen over presisjonen i min ettersom jeg får til nøyaktig det samme, om ikke bedre, med andre børser som på folkemunnen og papiret skal være underlegne..

Si hva? Si at presisjonen holder ikke mål til et kvalitetsvåpen og slett ikke Sauer. De fleste forhandlere i Norge vet hva Sauer er for noe og ingen må fortelle meg at et våpen som sprer langt over 30mm skutt i benk hos forhandler, blir levert til kunden igjen med beskjed om at "Sauer har ingen presisjons-garanti". Noe annet tolker jeg bare som useriøs forhandler som rett og slett ikke ønsker å levere service.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, så fikk jeg svar fra børsemaker hos Landrø igår, og kravet fra Sauer-fabrikken var ifølge ham 30mm på 100 meter.

Jeg har ikke fått flere svar idag, etter at jeg sendte en lengre utredning og fortalte at stort sett lå samlingene på 20-30mm. Det er vel da godt nok, og ikke noe mer å bry seg om...

 

Personlig synes jeg det ikke er spesielt imponerende. Om det stemmer, må jeg nok vurdere å bytte til ett annet våpen da Sauer ikke er presist nok for mitt bruk som blant annet er toppjakt.

 

Men først skal jeg klage til forhandler (deres børsemaker har ferie denne uken). Jeg skal også teste ulike hardere tiltrekking av løps skruer.

 

Mitt kaliber er 6,5x55mm.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke forsvare noen som helst.

Men etter min mening er Sauer 202 en ren jaktbørse. Synes ikke 5 skudd på 1tomme er dårlige samlinger i det hele tatt skutt på 100m.

Men en Sauer 200 STR bør klare samme presisjon på 200m.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått mitt andre sauervåpen i hus, og venter bare på søknaden i retur, så henter jeg mitt tredje :D min første var en 202 synth i 30.06, skutt mange dyr av forsj slag med den, det andre var en sauer & suhl drilling, og det siste er en 202 stutzen elegance, dvs helstokk i 9,3x62 :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange våpen man kan ta rett ut av esken, fore med hvilken som helst ammunisjon og få alle i ett litt stort hull. Da er man med dette kaliber nede på rundt 10mm samling. Det forlanger jeg ikke, det krever i de fleste tilfeller tunet ammunisjon. Men at samlinger under 20mm er mer regel enn unntak med ulik ammunisjon, hadde jeg forventet av Sauer. Å da få tunet ammunisjon ned til 10-11mm, hadde jeg også forventet, med mine tidligere erfaringer med Sauer. For en elgbørse er nok 25mm på 100 meter mer enn godt nok. For rådyr også, for de aller fleste. Men driver man med toppjakt, så kreves det en annen presisjon.

 

Dersom det som har framkommet i det senere stemmer, reduseres Sauer 202 til en ren ælj-børse omtrent i klasse med M98 HV-mauser i mine øyne. Noe man får betydelig billigere. Jeg kjøpte ikke Sauer for navnet, følelsen eller sikringa. Jeg kjøpte Sauer av den grunn at jeg forventet ett godt våpen med meget god presisjon. Dessverre spurte jeg ikke etter fabrikk-kravet på samling på forhånd, da jeg antok at Sauer-navnet ikke hadde så lave krav. <30mm er ikke "høy iboende presisjon" i mine øyne. Men det er mulig jeg er for kravstor for å kunne ha Sauer...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...