Jump to content

Hvilket spotte scope til langhold?


iKnut

Recommended Posts

Kjøpte den nyeste og største til Swarovski med rett okular..

Hadde nok kjøpt ett tilsvarende Leica om de hadde blitt levert med rett okular da.

 

Vurderte veldig lenge Hensoldt spotter 60, som er den eneste av de nye felt teleskopene med Mil-dot(som jeg vet av).

Men jeg tok en vanlig impuls avgjørelse, når det plutselig var kr nok.

 

Vet ikke om jeg angrer på Swarovski kjøpet, har brukt teleskopet veldig mye. Hadde også en ide om å kjøpe kompakt kamera adaptere, og da kom swarovski sitt utvalg godt ut.

 

Bruker ett Ned kortet Manfrotto stativ med kule hode. Skal ha Video hode rimelig kjapt.

Helt utflatet er det på høyde med en standard rifle tofot. Går også ned i en vanlig 30l jakt sekk.

 

Jeg har 20-60x okular, og ved gode forhold ser jeg kulehull på 500m. Men, rett blink lys og bakgrunn har en god del å si.

 

Har ennå lyst på Hensoldt spotter 60, men det koster ca 10tusen mer enn swarovski. Og jeg ser på brukt merkede at swarovski teleskopene er treg å selge på brukt markede.

Link to comment
Share on other sites

Har et Vortex Razor HD 20-60x85 med vinklet okkular.

Dette står på et Manfrotto 055 Pro 3 og 501 videohode.

Har i tillegg 30x okkular med retikkel samt fotoadapter.

 

Mener dette er en meget anvendelig pakke som skulle dekke de fleste behov.

Bilder via et Canon 7D med 50mm er imponerende.

På 60x er det selvfølgelig meget vanskelig å unngå vibrasjoner og fjernkontroll eller timer er et must på kamera.

Et tyngre stativ ville selvfølgelig hjulpet, men det skal tross alt bæres.

 

Har ikke brukt dette på noe lengre hold enda men .22 på 70-100m er ikke noe problem å spotte....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et Zeiss 20-60x85 som jeg solgte. Det var rått til langholdsskyting, men litt tungt og stort for bevegelig jakt.

 

Nå kjøpte jeg meg igjen et pent brukt Swaro ATS 65mm med HD glass. Må si jeg er imponert!!

 

Skal du kun bruke det på bane kjøper du 85mm. Tenker du jaktbruk så sørg for å vurdere 65mm før du handler..

 

Om du velger Zeiss, Swaro eller Leica går du ikke feil.

Vortex er veldig bra på hyllen under - de fleste av oss klarer oss helt fint med et slikt et!!

 

Spotter 60 fra Hensoldt er nok veldig bra, men forholdet nytte/pris????

 

Det gikk an å få mil-dot okular som var kompatible med Zeiss Diascope før. De er visst ute av produksjon..

Du får ikke det på dagens Zeiss, Swaro eller leica. Da må du på Leupold eller Hensoldt...

 

Når det gjelder stativ er større og tyngre bedre.

Carbon Fiber er bedre enn alu pga vibrasjoner i vind osv.

 

Selv skal jeg ha meg et lite stativ til min nye Swaro. Et Slik 624CF tenker jeg. Det er det letteste man kan ha og fortsatt ha et stabilt stativ.

 

Anbefaler videohode på jakt og til ovservasjon - pan/tilt blir bedre. På skyting holder kulehode helt fint.

Jeg hadde kulehode på stativet som fulgte mitt gamle Zeiss, og det var for å spare vekt. Den hadde et Digipod Carbonststiv som er veldig stødig og god kvalitet! Ikke spar på stativet!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en vissforskjell på hva du klarer å se gjennom en spotter og et sikte, det er mer enn forstørrelse som skal til... :wink:

 

Når det er sagt så er det mange som greit spotter trace gjennom siktet også, men kulehull og de minste detaljene får man ikke med seg. Til det er optikken for dårlig i et sikte kontra en skikkelig spotter i det øvre prisleie.

 

Nå er det også greit å ha noe annet enn riflekikkert å spotte med - blir litt som med håndkikkert kontra kikkertsiktet?

Link to comment
Share on other sites

Hmm kanskje ikke svaret du er ute etter...men tok sjansen på litt billigere spotteroptikk etter anbefaling fra JohnnyVang her på Kammeret og kjøpte en Nikon Fieldscope med 50mm objektiv og fast 27x. Må si optikken imponerer og med kun 500gram kan den til og med være med på reinsjakt. Har laget en plate til stativet som både Zeiss RF 8x45 og nevnte Nikon sitter på, og noen ganger synes jeg og andre at faktisk Nikonoptikken (made i China) er bedre enn Zeiss-kikkerten!!! Til jakt er dette i hvertfall svært praktisk oppsett og til langhold ut til 6-700 meter sikkert helt ok for de fleste.

8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte rett okular da jeg ligger å observerer. Hadde bare testet vinklet okular før jeg kjøpte. Og synes valget mitt er rett i dag også.

Men fikk litt utfordring nu når jeg gikk hjem etter en liten moltebær tur. Hørte jeg ett par tårnfalker. Men så dem ikke.

DA! hadde det vært kjappere å bruke vinklet okular. Den ene satt oppe på reir. Til mitt forsvar skal det nevnes at jeg har ett meget kompkt stativ. Det går ned i en rype sekk. Bruker samme stativ som skyte støtte. Og det har ikke teleskop bein

Link to comment
Share on other sites

Er det et Nikon 50ED du har? Jeg vurderte veldig sterkt et slikt et, men slo det ene og alene fra meg til fordel for 65mm swaro HD siden jeg har stort behov for 60x på jakt (små horn på lange hold fordrer det..).

Hadde jeg klart meg med 27x så hadde det garantert blitt en Nikon. MYE kvalitet for en rimelig penge. 27x er plenty på lanholdsskyting for å se trace mv.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ein Bushnell Elite 15-45x60 frå USA, trur eg betalte omkirng 2900 inkl frakt og toll leverandør http://www.theopticzone.com" target="_blank Det finnes nok mykje bedre og dyrare teleskop, men eg syntes kombinasjonen av pris, optisk kvalitet, vekt 750gr og lengde 31cm var grei for mitt bruk som er å ha det med ut i felten. Og ikkje minst virkar den veldig solid.Nikon ED 50 har nok bedre optikk er mindre og lettare,men skal du kjøpa den i Norge blir den godt over dobbelt så dyr.

Ja eg veit Bushnell høyres kanskje litt suspekt ut for dei som er ute etter kvalitet,men Elite modellane til Bushnell er produsert i Japan og har eit anstendig rykte.Har snakka med nokre i Amerika som brukar det på jakt som er bra fornøgd, dei er spesiellt fornøgd med at det tåler ein del.

Eit lite pluss i forhold til mange andre er at det har Rainguard.Om det fungerar som reklamen antyder veit eg ikkje, men eg håpar no det :)

 

Og som andre har sagt stativ er viktig. Eg har 3 stativ . Eit stort Opticron til stasjonær bruk, eit SLIK compact XL til å ha med i sekken og eit Opticron til bilbruk, + at eg har eit Leica feste for håndkikkert som eg kan sette på dei ulike stativa. Kjøpte alt hos www.kikkertspesialisten.no for ein del år sidan. Stativa kan jo og brukas til kamera.

Link to comment
Share on other sites

Jepp Kiwi, det er en ED50 - tror Nikon har andre okularer også....Ellers har jeg kommet til at nummeret på forstørrelsen ikke er det viktigste, hverken på spotter eller riflekikkert :overrasket:

 

Mirage stopper vel ofte praktisk bruk med høyere forstørrelse en ca 30/40 på spottescpoes uansett....

8)

Link to comment
Share on other sites

Mitt lille bruk av spottescope er ganske ekstrem - så jeg kommer til å bruke den opp til 60x ganske flittig. Må bare sørge for å stå tidlig opp før miragen gjør det umulig å se så mye..

 

Til skyting og jakt der man observerer på kortere hold er ED50 helt glimrende!!!:)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Hvilke anbefalinger har dere anno 2020? Bruksområde langhold. Gjerne forskjellige prisklasser.

 

Vekt er mindre viktig, da det blir mest skyting på bane. Blir eventuelt å kjøpe et lettere skop senere til jakt- og feltbruk. 


Er nesten et must med mrad-retikkel. Gjerne utskiftbart okular, finnes det noen standardkoblinger her? Fint med mulighet for digiskoping både med og uten retikkel (hvis det er mulig), da med smarttelefon eller fotokamera.


Rett eller vinklet okular er litt hipp som happ, men tror jeg foretrekker vinklet. 

 

Bushnell Legend T 15-45x60 virker som et greit rimelig alternativ. Har dere noen andre forslag? Som sagt, gjerne i forskjellige prisklasser.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er viktigere å se det en skal se enn å kunne mille det (lille) en ser. Poenget med et spotteskop er jo å se det skytteren ikke ser. Og idag har han temmelig high end optikk - med retikkel. Sånn sett er et kikkertsikte et bra spotteskop, og "buddy" spotting fungerer jo.
Når det ikke fungerer, så fungerer heller ikke de billige eller de rimelige spotteskopene. Jeg tilbrakte forresten litt tid i helga med  å se på stjernene sammen med noen unger - i et billigskop - det var en kjip opplevelse, 
Spotteskop har mange anvendelser og retikkel ? Tjah, som spotter korrigerer jeg bedre uten retikkel i et godt skop, enn jeg gjør med retikkel i et dårlig, så mitt råd er å gå så høyt som mulig i kvalitet /pris, og droppe retiklet om du ikke kan gå enda høyere...
Leupold har vel et OK/ bra "kompakt" skop med retikkel - Mk4. Og Swarovski har sin STR. Så har du Hensoldt Spotter 60. Ca samme kvalitet på optikk og bilde får du for en hel del lapper mindre i Swaro ATX, Zeiss Harpia og Leica Televid - og Kowa sine "Prominar". Så har du Meopta og Opticron og lignende, som er "nesten der" - men til langt hyggeligere priser. Vortex sin "RAzor HD" serie er også OK, og der får du retikkel uten å blakke deg. 
Til ca samme priser får du forrige generasjons europeere, og de er kanskje strået vassere - de er vassere enn Vortexen iallefall. Minox har også en, som jeg aldri har sett irl.

Les tester på forumer for fuglekikkere, det er de som er storforbrukere av toppoptikk. Og igjen, det er bedre å se hvor skuddet gikk, enn å ha et retikkel du kunne lokalisert i henhold til - om du hadde sett det... Som regel skyter man på en gong eller noe av kjent størrelse, og behovet for å bedømme avstand med skopet er noe som kun skjer i konkurranse. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det minner meg på at man må ha et skikkelig stativ til spotteskopet sitt. Og så må en bestemme seg om en skal ha videohode som er optimalt for spotting, eller kulehode, som kan brukes med rifla på til diverse skyting (eller to stativer..)
Uten et skikkelig stødig stativ er pengene på et dyrt spotteskop bortkasta. Det samme gjelder for håndkikkerten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Styr unna Bushnell sitt T-Legend 15-45.

Sikkert noen som lurer på hvorfor så her er forklaringen:

Jeg har et slikt spotteskop og fikk etter en stund «vandrende» fokus. Dvs at etter 4-5 minutter så vandret skopet ut av fokus og måtte justeres inn på nytt.

Problemet ble bare større og større og til slutt kontaktet jeg leverandøren som tok det opp med importør. Jeg fikk byttet skopet uten noe problem men det jeg mottok klarte ikke å fokusere skikkelig. Leverandør og importør tok tak i dette og testet mange(!) av skopene på lageret før de fant et som kunne fokusere.

Dette har jeg nå og fungerer fint.

Det brukes til alt fra spotting på skiskytterarenaen til PRS/Langhold etc.

 

Optisk er det OK i forhold til prisen. Retikkelet fungerer greit og det er enkelt å korrigere skytter.

Men tror nok ikke det blir tatt inn flere av disse til Norge for å si det slik.

 

Må gi skryt til Skytterlinken og Norma som ryddet opp i dette!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...