Jump to content

Mitt andre metallsilhuett stevne


Draageel

Recommended Posts

Da er tiden inne for å gjøre seg klar for å dra på metallsillhuett stevne igjen. Dette blir mitt andre i "rekken" og jeg gleder meg som en unge på julaften.

(mitt første stevne står det om her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=54930 )

 

Stevne går i Alta, så bilen skal etterfylles med olje, bensin og lufttrykket i dekkene sjekkes. Jæ... kjedelig å bli stående i mitt i skauen i Nord Finland med flere mil til folk både den ene og den andre veien. Kunn mygg der på denne tiden av året, men de er heldigvis så store at det bare er godt når de suger :lol:

 

Det skal skytes grov pistol og grov rifle, og undertegnede har planer om å stille i følgende øvelser:

- Pistol: grov produksjon

- Pistol: grov fri 1

- Pistol: grov fri 2

- Pistol: grov fri 2 1/2 size

- Rifle: produksjon

- Rifle: silhuett

 

Nå gjelder det bare å få ladet ferdig den ammon jeg skal bruke. Jeg har en Contender jeg skal bruke til pistol øvelsene. Skal skyte prod og fri 1 med 7TCU som jeg håper jeg finner riktig ladning til i dag (ja det er litt seint, men har hatt litt trøbbel med en utdrager som er bøyd, håper dettte er i orden nå). I fri 2 skal jeg prøve meg med en 30-30. Kan risikere å bli litt "stiv" i armen etter 40 skudd, men det er det eneste jeg har å stille med. Håper faktisk på å klare å velte noen dyr med denne da løpet går som en stråle med den ladningen jeg nå har. Og til slutt skal jeg prøve å skyte fri 2 1/2 size med 22 Hornet. Dette løpet samler også godt som snus med rette ladning, på 50 meter dekker en klistrelapp 4 skudd, men alikevell er dette muligens litt optimistik, særlig på bukken på 200 meter, men den som intet våger.....

 

Får se om jeg stiller i begge rifle klassene, spørs hva jeg har ammo og tid til, skal jo kjøre 50 mil hjem igjen også. Blir i såfall en 200STR i 6,5 i silhuett og en rem 700 i 308 i prod

 

Uansett skal det bli godt å tilbringe en HEL dag på banen uten å ha noe tidspress fra andre gjøremål hengende over seg.

 

Mer info og bilder kommer plutselig

Link to comment
Share on other sites

Da er 7TCU ladninger testet ut og jeg kunne hatt bruk for ett råd:

Jeg har kommet frem til 2 ladninger, begge med Hornady 139 grs interlock, men den ene kula er med boat tail og den andre er uten. På 50 meter samlet begge små fine trekløver og det var klin umulig å se forskjell, og det er jo bra, men hvilke kule skal jeg gå for? noen som har en formening?

Andre innspill, tips og råd taes selvfølgelig i mot med stor takk!!

 

Ellers: er det noen flere her inne som skal delta i Alta?

Link to comment
Share on other sites

Det vil bare gi uvesentlig ferskjell i hastighet på 200 m med BT kula, så jeg hadde heller sett på tilgjengelighet og pris for seinere lading til 7 TCUen. Til 30-30 bruker jeg selv 168 grs match kuler, du kan godt prøve Partizan sin (167 grs) har selv fått grei presisjon med den. Du trenger ikke straffe deg selv unødvendig med å bruke treggt krutt og høy hastighet. Tidligere var N120 og 27,5 grs brukt til dette kaliberet. Har vel selv benyttet N130 og N133 under mine seinere tester. Om du har en hastighet på 1650 - 1700 fps med 165 - 168 grs kule, går bukken rett ned. Liker selv å bruke tunge kuler da de gir best velteeffekt på bukken og forskjell i kulebane og knepp er heller ikke all verden samenlignet med f.eks. 150 grs.

 

Med 1/2 figurer av rett tykkelse, vil du velte de fleste bukkene på 200 meter med ei 55 grs kule fra en 22 hornet, forutsatt at du har bra hastighet. Bruker selv Remington og Hornady FMJ kuler, satt helt i bommene over ei nesten full hylse med N120 og CCI 500 hetter for litt over 2200 fps fra 10" løp. Har også brukt Winchester 55 gsr fmj, men disse var noe ujevne i forhold til Remington. Uansett kula i bommene, det har gitt meg best presisjon i flere 22 hornet løp, samtidig slipper jeg hylseseparasjon. Bruker ellers Remington hylser.

Link to comment
Share on other sites

Takker for supert innspill :!:

Lada opp 7TCU'n med vanlig 139 grs soft point. Neste gang lader jeg sikkert med boat tail kula siden jeg har den liggende. Hjemmelding.no har begge typene inne så tilgjengeligheten er den samme og prisforskjellen er bare 2 kr så det blir knakednde likegyldig hva jeg velger.

Eller, det vil si at dersom dyrene velger å ikke legge seg i morgen, så er jo det et klart tegn på at jeg valgte feil kule :winke1:

 

Til 30-30 lader jeg med 146 grs kuler (Nato kuler, mener det var ca det de veide) og 29 grs N130 krutt. Er som sagt stor fornøyd med den ladningen på papp, og jeg håper/regner med at den gjør jobben på metalldyr også.

 

Den hornet ladningen virker sprek :D

Nå har jeg bare testet ut 2 forskjellige kuler, en 45 grs og en 52 grs. Har enda ikke fått den 52 grs kula til å gå som jeg vil så den er ikke med i morgen. Har ladet 45 grs kula med N110 krutt og den går som sagt hull i hull, men om den klarer 1/2 size bukken er jeg skeptisk til. Har foreløpig bare N110 krutt, men ser det at en boks N120 ikke er langt unna.

 

To be continued.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også god presisjon med 45 grs kuler. Stillte med de til VM i Finland -98, det fungerte dårlig på bukken. Figurene hadde max tillatt tykkelse og ble da for tunge til å velte med den kula. Måtte låne ammo, men den ammoen gikk ikke, så egentlig var jeg like langt. Etter det ble det 55 grs og "full" hylse med 120 over pistolhette. Pistolhetta er mye foretrukket til hornet, da den ikke "over tenner" de små ladningene. Man benytter jo svært lite krutt i disse patronene, selv ladningen jeg har er av mye mindre volum, enn f.eks ei .357 mag ladning, som også brukesr standard pistol hetter. I tillegg er godset i hetta noe mykere enn i rifle varianten og klare overtrykkstegn blir da ikke kamuflert. Men ladningen er helt klart godt over industristandard m.h.t. trykk, men godt innenfor hva hylse og mekanisme tåler. Har selv skutt antatt ca 5000 av denne ladninga uten merkbar slitasje, eller hylseproblem. 001 bruker vel også 55 grs fmj, men har vel ikke så høy hastighet (lader vel med N110)

 

Ad 30 -30ladningen din, så var nato kula mye brukt, men jeg har selv altid sverget til moment effekten for velting av bukken og har sett tydelig forskjell i velteeffekt og % færre stående figuerer med for kaliberet tunge, enn lette kuler. Rekylen blir faktisk mindre med tunge kuler (forutsatt at man ikke skal tyne hastigheten), samtidig får man bedre velt. I 7 TCU har jeg selv brukt det meste fra 130 til 160 grs kuler og prøvd 175, men bruker i dag 150 grs enten Sierra MK, eller Remington, eller Winchester SP. Mener det er Winchester, Trond har til grei bulk pris pr. 500.

Link to comment
Share on other sites

Pga fredagens hendelser i Oslo ble stevnet i Alta sist lørdag avlyst.

 

Takker så mye for lærerik info fra C. Patron. Det er til stor hjelp for en fersk MS skytter.

 

Skal prøve å komme med en erstatnings tråd senere. Da med test av div ladninger og litt (presisjon)skyting med Contender, men akkuratt nå går mine tanker til de etterlatte og de skadde etter 22.7.11

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...