Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi er to stykker som vanligvis går på jakt sammen. Vi har funnet ut at vi kunne hatt god nytte av å kunne kommunisere med hverandre ved fremrykning i terrenget.

Med tanke på dette:

Er det nødvendig med jaktradioer, eller holder det med noen forhåndsvis enkle walkie talkier? Vi er som sagt kun to stykker, og alltid i bevegelse(aldri postering med oss to).

Jeg ser for meg at det er er en stor fordel med ett headset som gir lyd enten i "øreplugger" eller aktive hørselvern med tilkoblingsmuligheter. En annen fordel er kanskje at man kunne sluppet å trykke inn en knapp for å aktivisere kommunikasjon med andre-part(lyd-sensitiv aktivering).

Har dere noen anbefalinger?

På forhånd takk for svar!

Posted

Med walkie talkier så kan de være ymse kvalitet, og mye som spiller inn på rekkevidden, mulig jeg tar feil nå, men de fleste aktive hørselvern så er de tilkoblingsmulighet for i-com det bruker jeg, men sikkert de andre merkene også. Og du har mere muligheter til og bruke en whf sammens med flere i en annen anledning. Forøvrig så har jeg i-com f34 og er god fornøyd med den, men de er mye og velge mellom

Posted

Jeg og min jaktkamerat har god erfaring med såkalte pmr-radioer som vi har brukt under fuglejakt. Vi er sjelden mer enn noen hundre meter fra hverandre og da har de funket glimrende. Tror du kan kjøpe en pakke med to i en vanlig el-butikk til under tusenlappen.

Vi har gått over til jaktradio som funker bedre, men de kan selvfølgelig ikke konkurrere med størrelsen og prisen på pmr-radioene.

Posted

Gikk og en sesong eller to med pmr-radioer, og det funka forsåvidt fint på opptil et par km avstand under ideelle forhold. Men røkla ryr fort i filler for vær og busk, og da er det langt bedre med jaktradioer.