Jump to content

Hunde navn Hannhund??


Geir-J

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har noen ide til hundenavn til en stri håret vorsteh hannhund? Er helt tom, har tenkt på:

 

Arak

Ranko

Kaiser

 

Men klar ikke og bestemme mæ helt. Tænkte at det er greit at krabaten har et navn når han kommer i hus:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vår nye Vorstehtispe heter Kira, som er et greit navn. Vet om ei som heter Kiri også. Storm er jo et kult hannhundnavn. Av de andre forslagene synes jeg Joker var bra.

 

Personlig har jeg ikke så sans for menneskenavn og humoristiske navn - det kan gi inntrykk av et useriøst hundehold (selv om det ikke er det).

Link to comment
Share on other sites

En kompis har to strihårede vorsteh hannhunder. De heter Nuuk og Syncro. To fine navn synes jeg. Førstnevnte er en satan i skogen, og et hardført navn (eskimoaktig?) passer glimrende på han.

 

Selv har jeg en krympet utgave av fuglehund, breton ("Pass på så han ikke setter kull på noen lemen, får jeg høre av vorstehfolk! :twisted: ), og han fikk navnet Birk etter farmor, Birka. Skulle først hete Asterix (som jo er en liten, fyrig franskmann), men unga satte seg på bakbeina. Birk er jo også enkelt og lettvint å rope når man skal kommandere.

 

Enkle, greie og korte navn som kan sies høyt og tydelig fort er en fordel tror jeg.

 

Kortversjoner av lange kennelnavn er også populært. Farfar til Birk heter Smiåsens Fantastic Future, men kalles bare Fant. Enkelt og greit!

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en krympet utgave av fuglehund, breton ("Pass på så han ikke setter kull på noen lemen, får jeg høre av vorstehfolk! :twisted: ),

 

Ikke så rart med den advarselen. Alle i fuglehundmiljøet vet jo at breton ble til av en parring mellom nettopp lemen og engelsksetter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hobbit, har selv en hund som heter det.

Har også Linus, Taxi, Fatso, Ravdo, Robin, Batman, Hector, Harry, Radar, Hercules, Kvitsokk, Ullsokk. (brødre). Samt noen tisper, men det var vel ikke tema her.

Har hatt en tidligere hund som har vært oppkalt etter noen store norske også. (Ibsen, Bjørnstjerne, Wergeland og Bull). Navnet på den ble Ibstjerne Wergebull, til daglig kalt Bull!

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker navn fra vann og fjell i området der jeg jakter. Veldig vanlig her oppe å kalle hundene etter det.

Feks to fjellvann som egner seg som hannhund navn Lanuk og Irgas, på tispe er det Maisa (et fjell) og Leina (et vann) som jeg vet folk har kaldt hundene sin etter.

 

Liker du whisky er jo Chivas et bra navn :P

 

En strihår kler jo å navnet Sprocket (hunden i fraglene ) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker navn fra vann og fjell i området der jeg jakter. Veldig vanlig her oppe å kalle hundene etter det.

Feks to fjellvann som egner seg som hannhund navn Lanuk og Irgas, på tispe er det Maisa (et fjell) og Leina (et vann) som jeg vet folk har kaldt hundene sin etter.

 

Ikke like stilig hvis du bor i Oslo. Maridalsvannet eller Akerselva eller Holmlia blir liksom ikke helt DER. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker navn fra vann og fjell i området der jeg jakter. Veldig vanlig her oppe å kalle hundene etter det.

Feks to fjellvann som egner seg som hannhund navn Lanuk og Irgas, på tispe er det Maisa (et fjell) og Leina (et vann) som jeg vet folk har kaldt hundene sin etter.

 

Ikke like stilig hvis du bor i Oslo. Maridalsvannet eller Akerselva eller Holmlia blir liksom ikke helt DER. :mrgreen:

 

He he man kan sikker bo i Oslo, men er jo ikke der man jakter uansett da :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Siden du liker vann, hva med navn på "ildvann" - som - Congac, Whiskey, Bourbon, Scotch ...

Karsk, er jo også et bra illvann. Hundene til en bekjent nordpå, hadde to hunder (etter hverandre), som bar det navnet.

 

Min siste SV hann, fikk navn etter en hannfugl i hønsefamilien. Syntes ikke noe om Stegg, da det er for mange som bærer navnet, og likte ikke Tiur. Dette var før "spam" ble et problem på pc. Så hunden fikk et fint navn, enkelt å rope og navn på et aktuelt vilt. Men navn kan jo ha så mange betydninger og det var det jeg da syntes var litt morsomt. Men etter et par år, kunne jeg ikke skrive navnet på hunden i mail. Gjett hva?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...