HEK Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Hei Er det noen her inne som har strømmet sine dachser mot sau? Eg jakter i områder som er befengt med desse ulldottane og for min egen og hundane sin del er det sikkert lurt å gjere slik att dei ikkje er inntresserte i desse dyra. Er det strømming som er best? Eller er det andre metoder som er betre? For slik det er i dag er dei ivertfall inntresserte.........
eies Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Strauming er ok. Då får du, etter to gonger, eit bevis på at hunden din er "sauerein". Men ein kan aldri stola 100% på strauming. På den andre sida: Viss hunden din er "gira" på viltet, så er det ikkje sikkert at han "giddar" å springa etter sauer. Men som sagt: 100% garanti får du ikkje med strauming.
sako_35 Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Hei. Har en strihårdsdachs hann, han ble strømmet 1 gang like før han fylte 2 år, han var utrolig gira på å ta sauen da, han fikk 3 runder med strøm på 1 turen. Da ga han seg, så tok vi en ny runde noen uker seinere, da fikk han 1 runde med strøm før han la av, så ble det en 3 tur, da gikk han lang omvei om sauene, så ble det ikke noe. Året etter, alså i fjor, så ble han på nytt testet, han var bare borte for å sjekke lukta, han fikk en "panne av søya" han sent vil glemme, da var det rett tilbake til grinda, der stod han å peip da jeg kom tilbake. Så ble ikke strøming på denne turen. Vi gikk forbi noen sauer på vei til en jaktprøve senere i fjor høst, da gikk han en lengst unna de, så han har pr dags dato ikke prøvd seg på sau. Skal sies, han skal sjekkes i år også, så får vi se hvordan han oppfører seg! Har ikke merket noe på jaktlysta på rådyr, rev eller hare etter dette, det er full fart. Sako_35
Finnlight 338WM Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Ikke noe erfaring med dachs, men har strømmet Laika, som allerede har "spist" sau. Alle sammen sa at strømming av denne var helt bortkastet, ettersom den allerede hadde tatt sau å fått smaken på det. 1.gangs strømming var ifrd med å bekrefte det alle sammen sa. Bikkja fikk 8-10 støt + rundjuling av søya, men det var som å helle bensin på bålet, så vi måtte bare avbryte før bikkja begynte å spise helle besettningen. 3 uker senere var jeg selv på instruktør kurs. For å vise kursdeltakerene hvor aggresiv ei bikkje kunne være, skulle bikkja mi testes, selvfølgelig med langline/sporline på. Bikkja ble sluppet inn i innhegningen, og i det bikkja kommer over bakketoppen å får øye på saueflokken, så bråsnur hun å kommer å hopper opp i hendene på meg. Hun var livredd sau Den bikkja har idag sauereins bevis
eies Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Gode moderatorar! Kan ikkje denne tråden slåast saman med liknande trådar, og at overskrifta blir endra til "Elekrisk halsband" eller liknande? For det er eit viktig tema!
Recommended Posts