Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en gammel gåsehagle (såklart registrert) og vil skyte med slugs.

Den er ikke merket med noe annet enn kaliber 12 og hvilke ammo (lengde på patron) jeg kan bruke, har målt løpsåpningen til 1,8cm og antar da at den er rundt 1/2 trangborring?

Leste meg til at pip åpen ligger på rundt 18,5mm og full trangborring er rundt 17,5mm.

Denne hagla er ganske lang, løpet er 93cm, tenkte å korte den ned noe og da vil vel uansett ikke kammertrykk bli noe problem selv ved skyting med stål/slugs?

Leste meg også til at slike halvtrange fint kan skyte stål ved maks 24-25grams haggel...

Noen som har noen synspunkter?

Vil ikke ha løpet blåst i trynet...

Våpenet brukes pr idag ikke til jakt, kun til rekreasjonskyting.

Posted

Siden ingen vet (eller gidder å svare) kan jeg opplyse om at hagla mi tåler opptil 3toms patroner i magnumklasse og har halv trengborring, da kan den fint benytte slugs og kraftig jaktammo tross av at den ikke er merket med kammertrykk......

Posted

Skyt så mye slugs du orker med halv trang borring,disse gåse haglene er jo solid laget med tykke løp så det vil ikke by på problemer,jeg har kvart trangborring i kombien min og da ligger samlingene på 5-8 cm på 100 meter,men har du mulighet til å få forandra borrong di til kvart så er jo det det mest idielle,,,og skal du skyte gås med nevnt våpen kan du skyte med rem heavy shot, som går megent trangt i halv og er kansje bedre et bedre våpen med kvart.

Du kan skyte slugs med halv choke,men eg trur pressisjonen blir bedre med kvart choke.

bare noen tanker rundt temaet ditt,håper du vart litt klokere.

Hviket våpen er det vi snakker om foresten,slik jeg hvet om jeg har mitt på det sikre :lol:

Posted

Burde ikke være noe problem trykkmessig, men presisjonen med slugs i ei såpass trang hagle blir neppe noe å skryte av. Er det forresten en Marlin Goose gun? Trodde de ble levert med full trangboring.

Posted

Dette er en Stevens, modell 9478

Skal prøve disse slugsene i morgen, brenneke.

Denne har fast åpning, så skal den endres mht trangborring må den vel presses?

Er vel snakk om lusne 0,5mm slik jeg har forstått det.

Posted
tenkte å korte den ned noe og da vil vel uansett ikke kammertrykk bli noe problem selv ved skyting med stål/slugs?
Lengden på pipa påvirker ikke kammertrykket. Trangboringen påvirker heller ikke kammertrykket.
Posted

Jeg har skutt mye Brenneke i halv trangboring i en Bajkal 43. Ingen andre problemer enn at presisjonen var bare sånn passe brukbar.

Posted

har foresten ett par stevens hane hagler,tror pipene er 92 og 120,men eg ersikker på at dei er nokk noe av det trangeste hagle munningen jeg har sett på ei gammel amerikaner,du burde nokk kansje kanse kappe pipa ein halv tomme eller få en smed til å åpne ho vist du skal bruke ho som slug hagle,men synest personlig dette er fine våpen å se og bruke.

Han e kjøpte den lengste av påstodat haran datt på nærmere 70 meter med god ammo,ja rev med nemde han,kan dette verer mulig???

Posted

Lengden på hvor langt du kan strekke holdet bestemmes av to ting, og det er ikke løpslengden. Anslagsenergi og dekning. Anslagsenergien er masse x hastighet, og dekningen bestemmes av trangborring og antall hagl i patronen. Lengden på løpet har ikke så mye å si på dagens haglepatroner med hurtigbrennende krutt, og i hvertfall ikke når du snakker om patroner med hastighet på opp i mot 400 m/s og mer. Lengden har ikke stort å si på dekningen. Det styres av åpningen på tuten (trangborring). En .22 LR (ca BB str) russler avgårde i rundt 380 m/s, og gjennomskyter nok en hare på både 50 m og 75 m. Har ikke prøvd, og ja, jeg vet det ikke er lov, men det smeller godt i selvanviseren på 50m, og de har en litt annen oppfattning på sånt over dammen :wink: Så så lenge dekningen er god nok til at vital del treffes på gitte avstand, så er anslagsenergien god nok til å felle hare på 70 m, med riktig str på hagl.