Jump to content

Ruger 10/22


Tommen

Recommended Posts

Avtrekk: Clark (800gr)

Stokk: Boyds

Løp: Green Mountain (solgt av Addams&Bennet

Resten er Ruger(bittelitt) Volquartson, og Power Custom

Jukse bedding fra Vouquartson

 

Skyter meget tette samlinger med match ammo, og holder gjavnt 15mm på 50m med rem Cyclone

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå som baikalen min nettopp har vært inne og fikset forskjeftet, så kan det jo ikke bli enklere! ^^

 

Jeg tror nok jeg kommer til å vurdere dette hvis jeg kjøper en 10/22 i fremtiden.. :) Har sett noe som heter houge-stokk eller noe i den duren som virket ganske greit. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, helt ut av konteks forøvrig, men, men

Var på fjellet nå i vinterferien. Barna koste seg med Ruger'n (under oppsyn og veilledning ja) og klarte etter hver å holde seg i svarten på 50 m. Riktignok med støtte foran på pipa. Utrolig gøy, vi var jo inspirerte av VM også og lagde skiskyte bane med standplass og strafferunder og det hele.

Tok med Rugern med tanke på ev rype plukking, men det ble hagla som gikk av med seieren denne gang :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en Volquartsen HP action kit + (http://www.volquartsen.com) som gjør en total ombygging av avtrekket. I tillegg følger det med en større magasinutløser, samt boltbuffer og en "automatic bolt release" som gjør at du kan frigjøre bolten etter den er låst fast i bakre stilling ved å trekke den bakover og slippe.

 

Vet noen en grei måte man kan måle avtrekket på uten noe dyrt utstyr? Kjenner det ble en god del crispere enn standardavtrykket, men skulle likt å visst akkurat hvor mye.

 

Er sikteskinna som følger med rugern god nok? Jeg prøver å få bygd opp rugern til å bli så treffsikker som mulig, så alt som kan forbedres skal forbedres. Et Shilen match løp er bestilt fra statene så det er også på plass snart. Gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte det direkte fra Volquartsen. Bare send dem en mail først, så går det greit. Frakten kom på $40, men da bestilte jeg to sett pluss en ny rett bolt ladearm, samt noen magasiner. Selve settet er ikke vanskelig å installere, da det ligger en video ute på youtube som viser step by step hva du skal gjøre. Det eneste du må merke deg er at fjæren de viser i videoen er annerledes enn når du først får den (den blir bøyd til etter installasjon).

Link to comment
Share on other sites

Vet noen en grei måte man kan måle avtrekket på uten noe dyrt utstyr? Kjenner det ble en god del crispere enn standardavtrykket, men skulle likt å visst akkurat hvor mye.

Jeg bruker en vanlig fiskevekt når jeg måler avtrekk. Trer en snor inn i avtrekkerbøyla, knyter sammen endene på snora slik at den danner en løkke, fester snora til kroken på vekta og trekker vekta rolig bakover til avtrekket går av.

Finnes sikkert mer vitenskapelige og riktigere metoder å måle på, men denne metoden holdt for å tilfredsstille nysgjerrigheten min.

Link to comment
Share on other sites

Er sikteskinna som følger med rugern god nok?

Den nye versjonen har Weaver krysspor og er sikkert helt grei (gamle hadde ikke krysspor, men var helt glatt). Men kikkerter på 10/22en har en lei tendens til å trenge veldig mye justering i høyden, så en skinne med f.eks. 20 MOA høydekompensasjon kan være en god ide.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var æ ferdig med min 10/22 :D

 

2be8uf.jpg

 

vopvud.jpg

 

Volquartsen Automatic Bolt Release

Volquartsen Extended Magazine Release

Yellow Jacket Bolt buffer

Yellow Jacket Hex takedown screw

Houge stokk

Warne base

Warne maxima ringer

BSA deerhunter 2,5-10x44

Tofot

A-tec demper

Blackhawk cheek pad

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

07_-783424796.jpg

 

Her er min Ruger 10/22 heldempet, houge overmold. Kikkerten er ikk noe å rope høyt om, men fungerer....

Liker korte rifler best....

Denne SELGES forøvrig for 5500. inkludert ca 600skudd og tre magasin. nesten ikke brukt desverre...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha installert et nytt Volquartsen kit til avtrekkern, har jeg har fått en ganske alvorlig bivirkning av dette. Hvis jeg trekker sluttstykket tilbake og slipper, dropper hammer'n samtidig i 50% av tilfellene. Hvordan kan jeg fikse dette? Pleier det også å være mulig å sikre våpenet i uladd tilstand? Nå kan jeg bare aktivisere sikringen om våpenet er ladet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fant ut av det til slutt. Det var visst disconnectoren som var litt feil dimensjonert i forhold til de fleste andre 10/22'er. Pga mange forskjellige varianter av 10/22 gjennom tidene, er det litt avvik mellom avstanden mellom bolthullene i avtrekkergruppen. Etter etpar kjappe mailer til Volquartsen, sendte de meg en ny disconnector gratis og avtrekket mitt har blitt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

kan du si noe om hvordan du syns avtrekket er blitt etter montering av volquartsen kittet? vurderer dette selv. en del rimeligere enn mange andre alternativer. jeg er bare litt skeptisk på avtrekker vekten, syns 2.5lbs er litt vel mye. kunne tenkt meg noe enn plass rundt 800-900gram. er dette mulig med volquartsen kittet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har blitt mye bedre, noe som sikkert kommer til å gi utslag på banen. Jeg har dessverre ikke noe måleverktøy for å sjekke eksakt hva triggerpull'et ligger på nå, men det er en klar forbedring. 2.5 lbs er rundt 1.1kg, så det er ikke så langt unna det du hadde tenkt deg.

 

Hvis jeg var deg ville jeg også sjekket ut det nye Timney 10/22 avtrekket, så slipper du issuet med feildimensjonerte deler.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har no erfaring med alm heldempet 10/22? Jeg har akkurat fått min og jeg er langt fra fornøyd med presisjonen. Jeg har testskutt med remington thunderbolt, remington yellow jacket, cci standard, cci stinger, winchester xpert og sk standard plus. Standard plus var den som samlet best, men best vil si ca en håndflate på 60m. Alle de andre samlet omtrendt på en middagstallerken på 60m :S Hva kan man forvente av en alm heldempet 10/22 rett ut av boksen? Nå vurderer jeg å klage og bytte inn i en heldempet brno istedenfor..

Link to comment
Share on other sites

Med et standard løp, som jeg antar det var før demping, kan man dessverre ikke forvente altfor mye av en 10/22. Nå har du jo stort sett testet ammo som ofte ikke assosieres med presisjon, bortsett fra sk. Men en burde kunne forvente noe bedre enn enn håndflate på 60m. Prøv Eley eller noe som er kjent for presisjon. Finn ut om det er noen typiske tegn på at ting er galt med demper, skruer, press på løp osv. Eller bare ring Alm og spør. Det er som oftest best å gå til kilden enn å spørre masse på nettet og få div svar.

Link to comment
Share on other sites

rett ut av eska så samler min standard 10/22 på en femmer på 50meter så at du har så dårlige samlinger på 60 meter var rart! alm har trossalt garanti på 1cm.

når det er sagt så har du ikke akkurat skutt ammo som jeg assosierer med ett dempet våpen. det er heller ikke noen enorm presisjon i denne ammoen. prøv å kjøp forskjellig subsonic ammo så skal du få se ;) jeg regner også med du har rett avtrekks teknikk? det er veldig viktig på 22lr og så høy avtrekker vekt som 10/22 blir levert med som standard.

Link to comment
Share on other sites

avtrekket er justert av alm ;) noe av poenget med heldempet er vel at den bremser standard ammo til sub. det var kun stinger og yellow jacket som gikk overlyd i min. og uansett så burde man vel kunne samle bra med standard ammo også bør man ikke? Med Brno`en min samler jeg 5 skudd på en 20kr på 100m med godt anlegg under gode forrhold, så såpass dårlig på 60m kan ikke være bare min skyld håper jeg :P Noen som har noen annen .22 lr ammo å anbefale for en heldempet som sliter med presisjonen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6 typer ammo er ikke nok til å konkludere med at en såpass kilen automat som 10/22 samler dårlig.

Av de kanskje 20 typene jeg har prøvd i min (som riktignok har Bentz-kammer og er ennå mer kresen) er det kanskje 5 som går hull i hull mens resten sprer over hele skiva.

 

Det kan også være at du har vært skikkelig uheldig og fått et mandagseksemplar. I såfall burde Alm ta seg av det.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har no erfaring med alm heldempet 10/22? Jeg har akkurat fått min og jeg er langt fra fornøyd med presisjonen. Jeg har testskutt med remington thunderbolt, remington yellow jacket, cci standard, cci stinger, winchester xpert og sk standard plus. Standard plus var den som samlet best, men best vil si ca en håndflate på 60m. Alle de andre samlet omtrendt på en middagstallerken på 60m :S Hva kan man forvente av en alm heldempet 10/22 rett ut av boksen? Nå vurderer jeg å klage og bytte inn i en heldempet brno istedenfor..

 

Les mitt innlegg i denne tråden,kansje en ide å headspace? : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=12390

 

Headspace: http://www.perfectunion.com/vb/showthread.php?t=40048

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, alm anbefaler at du ikke bruker cci stinger i de heldempede salongriflene deres, tror demperen tar skade av det.

avtrekket er justert av alm ;) noe av poenget med heldempet er vel at den bremser standard ammo til sub. det var kun stinger og yellow jacket som gikk overlyd i min. og uansett så burde man vel kunne samle bra med standard ammo også bør man ikke? Med Brno`en min samler jeg 5 skudd på en 20kr på 100m med godt anlegg under gode forrhold, så såpass dårlig på 60m kan ikke være bare min skyld håper jeg :P Noen som har noen annen .22 lr ammo å anbefale for en heldempet som sliter med presisjonen?
Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Lurer på å kjøpe nytt avtrekk til min Ruger 10/22.

Hvilket anbefaler dere?

Lett å montere?

 

se noen sider lenger bak i tråden så får du plenty med svar. beklager så seint svar, men det er ikke mye aktivitet i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kjørte opp til Alms i dag og fikk montert en rustfri standardemper på rugeren, meget godt fornøyd :) Avtalte tid med børsemakeren på forhånd, det tok knappe 15 min for å kutte, krone og gjenge løpet og montere demperen. Tilsammen kostet det 1500 kr. Spurte med det samme om hvilken ammo en burde holde seg unna, ble anbefalt å styre klar av stinger o.l, pga de ytterste baflene i demperen er av polyurethan. Ellers var det bare å skyte alt en orket, uten å tenke på vedlikehold av demperen. Hver gjengejobb blir spesialtilpasset demperen som monteres, slik at passformen blir perfekt :)

Link to comment
Share on other sites

har ett problem med rugeren min. har nå skutt kanskje 12-13000 skudd med den. har fungert upåklagelig. men alt begynner å sitte veldig løst! tar jeg børsa ut av stokken så faller den ene pinnen etter den andre ut om jeg bekker litt på børsa. hva kan jeg gjøre for at de skal holde seg inne? vil det forhindre vidre utvidelse av låsekassa med en sånn gummi buffer bakom sluttstykket? er veldig skeptisk på slike. siden det sies de brukes opp. mine børser er bruks objekter og jeg vil helst kun bruke dem så mye som mulig. så å bytte en slik etter bare en 3-400 skudd syns jeg er litt bortkasta siden de er ganske dyre. skyter jo fort opp en 500 kartong når jeg først skyter og :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Gummi "bufferen" bak sluttstykke slites ikke ut etter 3-400 skudd...

Jeg har det på min, å jeg tror jeg har skutt ett par tusen skudd med den hittil uten at den er slitt.

Spørst kanskje litt på kvaliteten på den du kjøper.

 

Angående løse pinner så bruker jeg en liten dråpe svak lim på min sin for å holde de på plass.

OBS ikke bruk superlim.

Link to comment
Share on other sites

syns det er litt irriterende med løsepinner, da jeg bruker å ta børsa ut av stokken når jeg har den med i sekken på fjellet for å få ned lengda så jeg ikke trøsker løpet ned i snøen når jeg tryner på ski. hadde jo sluppet dette om foldestokk har vært lov. får prøve å lime dem med en ørliten dråpe lim og få i en slik gummisak. kanskje innvestere i ett sånn KIDD avtrekk og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...