Jump to content

Ruger 10/22


Tommen

Recommended Posts

spent på den hogue stokken altså. post gjerne bilder! tenkte jeg skulle bestille en selv, også, men da med løpskanal for tung pipe, tenkte å kjøpe tung rustfri pipe fra green mountain

 

Har akkurat mottatt en olivengrønn hogue overmold, og et flutet blånert green mountain-løp. :D

Gleder meg til å begynne å montere sakene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Førsteintrykk av pipa: Kort, tung og ufattelig stilig :D

 

Har hatt stokken liggende siden jeg bestilte varene i desember i fjor, løpet ble levert for 1\2 mnd siden pga. mye tull med leveransen fra green mountain til midway.

 

Orker ikke legge ut bilder av stokken og løpet, siden dere bare kan søke opp disse på nettet. Skal heller legge ut et bilde når sakene er ferdig montert.

 

Resultatet vil bli noe lignende av denne, bare uten magasinutløseren:

1022_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa ferdig sammensatt igjen etter litt modifisering her og der.

Har bytta avtrekker og hammer til et clark custom-sett, satt på hoguestokken og matchløpet fra GM.

Løpet var en MEGET tight-fit, så det måtte litt maktbruk til for å få det på plass, men det gikk da bra til slutt. Er veldig fornøyd med resultatet og gleder meg til å få prøveskutt "nybørsa" :D

 

Slik ble altså sluttresultatet:

y1p-eEYHMxDjTzz4h4Nk_BztIW7j6ToQ0PPDcjd2s10KCk8MlUYc1u3KAEEGlOY7tYR

 

y1p-eEYHMxDjTxy7SWYj95kvzYSyXl-ArsXKBgap0VhUS8T0icd3GOgEopLsow3x9A2

 

y1pwErc4UkEZX11DTiHa2j0BYGHcoYn9ux465DnRH9ZLz-jdxmY6O8wT4zmXTs_3i35

Link to comment
Share on other sites

Skal se hva jeg får gjort med bilder.. Skal forsøke å montere annen magasinutløser nå og sette inn teflong "rekylfjærdemper" Håper jeg finner ut hvor den skal settes :-)

 

Houge stokken virker bra, men burde vel hat et feste fremme også. Med reim montert kan man vel "bøye" forskjefte delen vekk fra løpet tror jeg. Slik at det blir en slakke der..

Link to comment
Share on other sites

Skal se hva jeg får gjort med bilder.. Skal forsøke å montere annen magasinutløser nå og sette inn teflong "rekylfjærdemper" Håper jeg finner ut hvor den skal settes :-)

 

Houge stokken virker bra, men burde vel hat et feste fremme også. Med reim montert kan man vel "bøye" forskjefte delen vekk fra løpet tror jeg. Slik at det blir en slakke der..

 

Hei, du ser sikkert med en gang hvor rekyldemperen skal stå, trenger ikke åpne mekanismen engang.

Link to comment
Share on other sites

Dæven.. Skulle demontere Ruger'n i dag. Skrudde av stokken og skulle ha ut låskassa.. Men fikk bare ut 2 bolter. Den minste bolten i bakkant var ikke til å rikke. Så alt jeg fikk til var å skifte ut magasin utløseren. Vet noen om en bra link som viser skjematisk hvordan man demonterer børsa ? Har demontert mye annet rart, men ville ikke bryte for mye på den nye baby'n..

Skulle sette inn rekyldemperen sjø.. Stod at den skulle erstatte en del iflg den korte tekstlige bruksansvisningen. Har kjøpt denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=572337

 

Finnes noe skjema et sted som viser hvor denne skal stå ?? Makan til tommeltotter !!

Link to comment
Share on other sites

Dæven.. Skulle demontere Ruger'n i dag. Skrudde av stokken og skulle ha ut låskassa.. Men fikk bare ut 2 bolter. Den minste bolten i bakkant var ikke til å rikke. Så alt jeg fikk til var å skifte ut magasin utløseren. Vet noen om en bra link som viser skjematisk hvordan man demonterer børsa ? Har demontert mye annet rart, men ville ikke bryte for mye på den nye baby'n..

Skulle sette inn rekyldemperen sjø.. Stod at den skulle erstatte en del iflg den korte tekstlige bruksansvisningen. Har kjøpt denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=572337

 

Finnes noe skjema et sted som viser hvor denne skal stå ?? Makan til tommeltotter !!

 

Den skal erstatte pinnen som stopper bolten, dvs pinnen du på ta ut for å få ut bolten.

 

For å få ut "trege" bolter har jeg brukt å sette en av de andre boltene mot bolten som sitter fast og banke lett med en fjøl e.l. Du trenger mest sannylig bare å banke løs de første gangene våpenet demonteres, boltene/godset sliter seg til etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

ser i det fleste videoene at de tar løst avtrekker mekanismen når de monterer denne bolt stopp saken. er det egentlig nødvendig? kan jeg ikke bare skyve fram slutt stykket og smette inn den nye? jeg kommer værtfall til å gjøre dette med ett flett nytt våpen så å vaske har egentlig ikke så mye for seg :P og jeg ønsker å demontere så lite som mulig.

Link to comment
Share on other sites

American gunsmithing industries (AGI) gir ut instruksjonsvideoer for de aller fleste anerkjente våpenmodeller. De har en video som heter "AGI - ruger 10/22 armorers course". Her demonterer og monterer han en 10/22 helt ned til minste detalj og forklarer hvordan de forskjellige delene skal tas ut, settes tilbake og hvordan de fungerer. Han kommer også med en del tips til ting som kan byttes ut og forklarer hvilken effekt det vil ha.

Anbefales for dem som vil pelle litt på rugern sjøl. :)

 

Ellers finnes det også mange fine "exploded view"-bilder på nettet av børsa.

Link to comment
Share on other sites

Dæven.. Skulle demontere Ruger'n i dag. Skrudde av stokken og skulle ha ut låskassa.. Men fikk bare ut 2 bolter. Den minste bolten i bakkant var ikke til å rikke. Så alt jeg fikk til var å skifte ut magasin utløseren. Vet noen om en bra link som viser skjematisk hvordan man demonterer børsa ? Har demontert mye annet rart, men ville ikke bryte for mye på den nye baby'n..

Skulle sette inn rekyldemperen sjø.. Stod at den skulle erstatte en del iflg den korte tekstlige bruksansvisningen. Har kjøpt denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=572337

 

Finnes noe skjema et sted som viser hvor denne skal stå ?? Makan til tommeltotter !!

 

Hvis ikke jeg husker feil så trenger du ikke demontere engang(utenom stokken da.)

Jeg satte en spiker med hodet først mot boltstopperen og et lite kakk med skrujernet så var den ute.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis ikke jeg husker feil så trenger du ikke demontere engang(utenom stokken da.)

Jeg satte en spiker med hodet først mot boltstopperen og et lite kakk med skrujernet så var den ute.

 

Den første gangen jeg tok ut B5, satt den noe grønnj..ig. Jeg tror faktisk at første eier hadde satt den inn feil vei(!).

 

Den er ørende lite granne konisk, og glir pent _nesten_ på plass når du setter den inn rett vei, fra rett side (høyre tror jeg, kjenn etter. ) Jeg satte et umbrako bits i en skrutrekker, og slo på håndtaket til skrutrekkeren med en hammer for å fa B5 ut. Da hadde jeg prøvd med treverk (en spisepinne) og plast først. De ble bare fliser. En messingstang i passe størrelse ville sikkert vært fint å slå den ut med, men det ble ikke noen skader på B5'en eller resten av børsa da jeg brukte skrutrekkeren med umbrako-bitsen. Grunnen til at jeg gikk for umbrakoløsningen var at det var det som lå i verktøykassa som var flatt forran, og som fantes i mange størrelser.

 

Prøv å dunke forsiktig fra venstre side først, og se om B5 flytter på seg. Hvis den ikke gjør det, prøv fra høyre. Jeg husker ikke 100% hvilken vei den skal inn. (og ut skal den motsatt vei).

 

Jeg referer til B5 på denne plansjen.

 

carbine.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen. Da er alt montert. Må ut å skyte snart. Skal en helt ny Ruger som dette pusses/oljes noe særlig før bruk ??

 

Opplevde at med for mye olje i mekanismen kladdet det seg fort til med kruttslam. Tok gjennomtrekk med en oljet fille før jeg begynte å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen forklare nærmere hva "Head space" er, og hva det er godt for :?:

 

"Headspace" også kalt "patronspill" angir litt forenklet dybden på kammeret. ikke noe du som dødelig bruker trenger å forholde deg stort til når du skifter pipe i 10/22en din, hvis du skal skyte stdammo.

 

det du skalvære obs på er at 10/22 piper som er "headspacet" for makspresisjon ofte har litt korte kammere, og at patroner med lang bæreflate på kula(noen sub.patroner, cci stinger ++) kan gi problemer med at sluttstykket ikke lukker helt om du forsøker kamre en patron. gir i beste fall funksjoneringsfeil, og i verste fall utbåsning av hylsa og øyeskader(messing/kruttreste som spruter ut av mekanismen er ikke sunt for øyne)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg er nå den stolte eier av en ruger 10/22. noen som kan gi meg linker til norske sider med 25skudds magasin? helst uten softlips og sånn piss. jeg er litt slepphendt og uforsiktig så plastikk ting går ikke med meg. prøvde å søke litt på google og forumet her men jeg fikk ingen tilfredstillende treff. så ut som plastikk butlercreeck magasiner alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

jeg er nå den stolte eier av en ruger 10/22. noen som kan gi meg linker til norske sider med 25skudds magasin? helst uten softlips og sånn piss. jeg er litt slepphendt og uforsiktig så plastikk ting går ikke med meg. prøvde å søke litt på google og forumet her men jeg fikk ingen tilfredstillende treff. så ut som plastikk butlercreeck magasiner alle sammen.

 

Alms og sandnes arms har butler creek steel lips 25 skudds magasin :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bør en gi for et butler creek steel lips 25 sk magasin? Alms skulle ha 500, syns det var i meste laget. Ville gjerne kjøpt fra usa, men det virker som få vil sende magasiner ut av landet. Med dollar kursen nå er det vel heller ikke så gunstig lenger.

Link to comment
Share on other sites

Tactical Innovations har rykte for å være aller beste magasinene -- hvis du får tak i dem. Tenk Butler Creek Steel Lips, men demonterbare for pussing og med justerbar mating. Fås også i aluminium, uten at det endrer noe på funksjonen.

 

Jeg har bare såvidt testet ett av dem. Da tok jeg det ut av esken og justerte matingen helt på øyemål, og det matet 100 %.

Link to comment
Share on other sites

Alt over 10 skudds magasiner er visst ulovlig å dende ut av USA.

 

Fra cheap gun parts. Har noe 10/22 deler.

http://www.prestostore.com/cgi-bin/pro0 ... t&pg=28594

 

If you are placing an order for shipment outside of the United States, please review the following information regarding foreign orders.

All Foreign orders where the parts total is over $100 requires an import permit. (Note: Canada has a $500 parts limit)

Customers are responsible for all custom fees.

We will not be responsible for items shipped internationally and either lost in shipment or seized by customs.

All small parts (hammers, buffers, etc. are shipped via Global Priority Mail.

Postage for all foreign orders is based on weight and destination.

 

Due to customs requirements, foreign orders often require up to 72 hours processing time.

 

Certain parts are restricted for export by the United States Government.

 

Barrels, receivers, frames, bolts, and high capacity magazines-magazines over 10 rounds will NOT be shipped out of the USA.

 

The United States government has restrictions in place with regards to countries to which we are unable to export.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bør en gi for et butler creek steel lips 25 sk magasin? Alms skulle ha 500, syns det var i meste laget. Ville gjerne kjøpt fra usa, men det virker som få vil sende magasiner ut av landet. Med dollar kursen nå er det vel heller ikke så gunstig lenger.

Jeg kjøpte også ett slikt av Alm, og enten var jeg uheldig med det, eller så er det bare noe dritt. Fusket på annet hvert skudd. Jeg endte opp med å bruke det til blink en dag.

Link to comment
Share on other sites

har skutt enda litt mer med rugern og jeg syns jeg begynner å kjenne henne nå. men jeg finner ikke ammunisjon som er brukanes til jakt som den attåt samler med! :( er jo det jeg har kjøpt den for! noen som kan gi meg noen tips til å få bedret presisjoen med noen enkle grep og hvilken ammo dere har gode erfaringer med? må være jakt ammo, skal ikke skyte noe mat vilt ;)

Link to comment
Share on other sites

Min går "supert" med CCI HP subsonic.Samler innen kronestykket på 50 meter. Effekten har jeg hjulpet på litt med å krysskjære kuletuppene med et barberblad. Kråkene detter med ett skutt uten noe flaksing.

For presisjon er vel fjerning av løpsbånd et must. Ellers er som tidligere nevnt i tråden head spacing å anbefale, dvs å tilpasse sluttstykket bedre over patronen.

 

Head spacing : http://www.perfectunion.com/vb/showthread.php?t=40048

Bra 10/22 forum med tips: http://www.perfectunion.com/vb/forumdisplay.php?f=100

Link to comment
Share on other sites

har skutt enda litt mer med rugern og jeg syns jeg begynner å kjenne henne nå. men jeg finner ikke ammunisjon som er brukanes til jakt som den attåt samler med! :( er jo det jeg har kjøpt den for! noen som kan gi meg noen tips til å få bedret presisjoen med noen enkle grep og hvilken ammo dere har gode erfaringer med? må være jakt ammo, skal ikke skyte noe mat vilt ;)

 

Eley HP Subsonic?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...