Jump to content

Ruger 10/22


Tommen

Recommended Posts

Hei, er det noen som har hørt om en såkalt "bolt buffer" til ruger 10/22? Hvis du har en 10/22 med lyddemper, skal denne bufferen bidra til å dempe lyden av mekanismen på børsa, så den blir enda mer stille. Sendte mail til Midwaynorge, de hadde aldri hørt om denne, men den er altså omtalt på amerikanske forum. Har noen forresten erfaring med BSA`s sweet .22 kikkertsikter? Følger med 4 forskjellige tårn for forskjellig kulevekt, så er det bare å stille tårnet etter avstand og legge trådkorset midt i, høres fint ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

endelig er rugeren i hus, kjøpte den rustfrie pakka på xxl med bsa 3-9 x 40 kikkert. Testet den i går, sammen med en kamerat med en heldempet 10/22. Begge børsene gikk greit med CCI standard, fiocci, eley club, eley subsonic og winchester subsonic. Alle gikk subsonic i demperen, og samtlige ble skutt 25 skudd fra butler creek magasiner uten klikk eller ladeproblemer. Hadde ikke mulighet for å skyte på mer enn 30 m, men da samlet alle disse skuddene i innertieren (ca 2 cm). Så blir det rustfri standarddemper hos Alm når de får tid :)

Link to comment
Share on other sites

endelig er rugeren i hus, kjøpte den rustfrie pakka på xxl med bsa 3-9 x 40 kikkert. Testet den i går, sammen med en kamerat med en heldempet 10/22. Begge børsene gikk greit med CCI standard, fiocci, eley club, eley subsonic og winchester subsonic. Alle gikk subsonic i demperen, og samtlige ble skutt 25 skudd fra butler creek magasiner uten klikk eller ladeproblemer. Hadde ikke mulighet for å skyte på mer enn 30 m, men da samlet alle disse skuddene i innertieren (ca 2 cm). Så blir det rustfri standarddemper hos Alm når de får tid :)

 

Hvordan er stokken på target-utgaven? Har standard-utgaven selv, men byttet stokk fordi den orginale minnet meg om noe jeg kunne ha kjøpt i en dårlig leketøysbutikk. Skiftet også ut magasinutløseren og satte på flammedemper. Ble ganske tøff egentlig... :mrgreen: På 60 meter så klarer jeg (med reim) å samle godt innenfor svarten på en 15-metersskive, så presisjonen er jeg veldig fornøyd med også. :-)

Link to comment
Share on other sites

endelig er rugeren i hus, kjøpte den rustfrie pakka på xxl med bsa 3-9 x 40 kikkert. Testet den i går, sammen med en kamerat med en heldempet 10/22. Begge børsene gikk greit med CCI standard, fiocci, eley club, eley subsonic og winchester subsonic. Alle gikk subsonic i demperen, og samtlige ble skutt 25 skudd fra butler creek magasiner uten klikk eller ladeproblemer. Hadde ikke mulighet for å skyte på mer enn 30 m, men da samlet alle disse skuddene i innertieren (ca 2 cm). Så blir det rustfri standarddemper hos Alm når de får tid :)

 

Hvordan er stokken på target-utgaven? Har standard-utgaven selv, men byttet stokk fordi den orginale minnet meg om noe jeg kunne ha kjøpt i en dårlig leketøysbutikk. Skiftet også ut magasinutløseren og satte på flammedemper. Ble ganske tøff egentlig... :mrgreen: På 60 meter så klarer jeg (med reim) å samle godt innenfor svarten på en 15-metersskive, så presisjonen er jeg veldig fornøyd med også. :-)

 

Det er en rustfri ruger med standard løp og syntstokk. Skal kjøpe større magasinutløser jeg og, også bytte boltstopperen, skal hvis hjelpe bra for å få ned lyden på mekanismen. Skal slenge ut noen bilder når jeg finner ut hvordan, denne børsa må jo bygges om og testes til de ytterste grenser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er en rustfri ruger med standard løp og syntstokk. Skal kjøpe større magasinutløser jeg og, også bytte boltstopperen, skal hvis hjelpe bra for å få ned lyden på mekanismen. Skal slenge ut noen bilder når jeg finner ut hvordan, denne børsa må jo bygges om og testes til de ytterste grenser :lol:

 

Da har du samme børse som meg... Hvis du en gang skal skifte ut stokken, så kan jeg anbefale denne.

Link to comment
Share on other sites

Det er en rustfri ruger med standard løp og syntstokk. Skal kjøpe større magasinutløser jeg og, også bytte boltstopperen, skal hvis hjelpe bra for å få ned lyden på mekanismen. Skal slenge ut noen bilder når jeg finner ut hvordan, denne børsa må jo bygges om og testes til de ytterste grenser :lol:

 

Da har du samme børse som meg... Hvis du en gang skal skifte ut stokken, så kan jeg anbefale denne.

Må jo innrømme at en foldestokk ala butler creek frister, men skal vist ikke være så god å skyte med?

Link to comment
Share on other sites

Det er en rustfri ruger med standard løp og syntstokk. Skal kjøpe større magasinutløser jeg og, også bytte boltstopperen, skal hvis hjelpe bra for å få ned lyden på mekanismen. Skal slenge ut noen bilder når jeg finner ut hvordan, denne børsa må jo bygges om og testes til de ytterste grenser :lol:

 

Da har du samme børse som meg... Hvis du en gang skal skifte ut stokken, så kan jeg anbefale denne.

Må jo innrømme at en foldestokk ala butler creek frister, men skal vist ikke være så god å skyte med?

 

Foldestokkene som selges på Midway er sveiset, så de kan ikke foldes. Mao. så får du bare look'en, ikke funksjonaliteten.

 

Veldig kjekt å kunne ha foldet stokken, og putte børsa i sekken. Men uansett, skal du ha foldestokk så må du også kjøpe en kinnpute tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Lita alarmklokke hos meg som iltert sier: 'Men foldestokk er da ikke lovlig på rifle i Norge?' :?: Anyone??

 

Nei, men foldestokkene som selges på f.eks. Midway er sveiset, slik at de ikke kan foldes. De ser bare ut som en foldestokk.

 

Litt merkelig da, både Alms og børsemakeren i lyngdal selger butler creek foldestokker som ikke er sveiset. 1500 kr tror jeg? Uansett kan det vel bestilles fra usa, som det meste annet :)

Link to comment
Share on other sites

Lita alarmklokke hos meg som iltert sier: 'Men foldestokk er da ikke lovlig på rifle i Norge?' :?: Anyone??

 

Nei, men foldestokkene som selges på f.eks. Midway er sveiset, slik at de ikke kan foldes. De ser bare ut som en foldestokk.

 

Litt merkelig da, både Alms og børsemakeren i lyngdal selger butler creek foldestokker som ikke er sveiset. 1500 kr tror jeg? Uansett kan det vel bestilles fra usa, som det meste annet :)

 

En tråd om emnet finnes her. Du får lese og tolke selv... ;-)

Link to comment
Share on other sites

I den nye våpenforskriften , er det ikke noe forbud mot foldestokk. Men forskriften definerer en minimumslengde på 84 cm for rifle. Er børsa kortere enn det er den å regne som ett enhåndsvåpen. Og for gevær med foldestokk, skal lengden regnes med stokken sammefoldet. Men både 10/22 og antagelig de fleste andre blir for korte med foldestokk. Så i praksis vil igrunnen foldestokken fortsatt være ulovlig. Hvis man ikke vil montere ett ektra langt løp på børsa da.

Link to comment
Share on other sites

Monterte forlenget magasinutløser og boltstopper i dag, kan absolutt anbefales! Magasinbytte ble mye enklere, og både lyd og bevegelse fra bolten ble dempet bra. 75 kr for magasinutløser og 120 kr for boltstopperen, og begge var enkle å montere :) Etter mer testing av ammo ser det ut til at eley subsonic hollowpoint er favoritten i børsa, fungerer bra i demper, bra presisjon og virker bra i ruger 10/22 mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Monterte forlenget magasinutløser og boltstopper i dag, kan absolutt anbefales! Magasinbytte ble mye enklere, og både lyd og bevegelse fra bolten ble dempet bra. 75 kr for magasinutløser og 120 kr for boltstopperen, og begge var enkle å montere :) Etter mer testing av ammo ser det ut til at eley subsonic hollowpoint er favoritten i børsa, fungerer bra i demper, bra presisjon og virker bra i ruger 10/22 mekanismen.

 

Gjort det samme på min. Magasinutløseren er et must! Men kan ikke si at jeg ble så kjempeimponert over boltstopperen, dempet en del lyd, men er framdeles mye skrangling inni der. :P

Link to comment
Share on other sites

Monterte forlenget magasinutløser og boltstopper i dag, kan absolutt anbefales! Magasinbytte ble mye enklere, og både lyd og bevegelse fra bolten ble dempet bra. 75 kr for magasinutløser og 120 kr for boltstopperen, og begge var enkle å montere :) Etter mer testing av ammo ser det ut til at eley subsonic hollowpoint er favoritten i børsa, fungerer bra i demper, bra presisjon og virker bra i ruger 10/22 mekanismen.

 

Gjort det samme på min. Magasinutløseren er et must! Men kan ikke si at jeg ble så kjempeimponert over boltstopperen, dempet en del lyd, men er framdeles mye skrangling inni der. :P

 

Boltstopperen din gjør mer enn å dempe lyden. Den skåner også den ikke altfor solide aluminium låskassen din. Det slår hardt med stål mot stål , og teflon stopperen gjør slaget mykere. Jeg måtte få en børsemaker til å borre opp hullene i låskassen noen tiendeler , og sette inn litt tykkere låsepinner. Låskassen min var blitt skikkelig slarkete , og hullene for pinnene var ovale. En teflonstopper forsinker denne prosessen. Men så har det gått adskillige 1000 skudd gjennom min 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Har det noe å bety om en fjerner løpsbåndet på en 10/22? Tankegangen er at jo mindre som berører løpet, jo bedre? Er synd å måtte ødelegge framsikte på salongrifla, men finnes andre alternativ når demper skal monteres? Børsemakeren snakket om å kappe løpet bak forsikte, men det blir jo ikke montert igjen.

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 er gjenget innvendig, uten at sikte er berørt, deretter en liten gjengesats som passer i løp og demper .. tror det er slik en seriøs børsemaker løser det problemet...

Da har du vel et tykt match løp? Mitt er standard.

 

Har innvendige gjenger jeg og. Er standarløp jeg har. Til nå er jeg strålende fornøyd med løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på at det er vel ikke barebare å kappe av forsikte heller, tror løpet en nøyaktig 47 cm, det er vel den korteste lovlige lengde? Hva koster en slik jobb med innvenduge gjenger? Har tenkt å få jobben gjort på Alms på moi, er bare 20 min fra hvor jeg bor. Han skulle ha 600 for gjenging og montering, og 950 for rustfri standard demper.

Link to comment
Share on other sites

Jepp er en alms demper, men er faktisk ikke sikker på hvilken modell. Jobben ble gjort hos Våpen Søilen i Bergen. Husker ikke hva jeg betalte, men var ikke så alt for ille.

 

Alms har 2 typer dempere til .22 lr, kompakt og standard demper ifølge deres prisliste.

Kompaktdemperen er kun til subsonic ammunisjon.

Begge typer leveres som blånert, rustfri og matt rustfri.

Og så har du jo selvfølgelig heldemperene da :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ruger 10/22 fås jo også i .22 magnum. Kan du skyte .22lr i den?

 

Kort svar: Nei.

 

Langt svar: Du får det helt sikkert til å si pang, men du risikerer revnede hylser og børsa vil garantert ikke veksle. Presisjonen vil neppe bli noe å skryte av heller, så man kan like godt glemme slikt med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som selv har gjenget opp løp for lyddemper, lagd overgang, lyddemper osv? Er dette lovlig forresten? Gamlingen har et bra verksted med det meste du kan tenke deg av maskiner, inkludert en stor dreiebenk, det frister jo å lage noe selv :roll:

 

jeg lagde meg lyddemper til salong på mekken. den fungerte fint men jeg rotet den jo selfølgelig bort. gjenging av løp osv har jeg ikke prøvd på selv. har nok skulle gjort ett forsøk men har dessverre ikke verktøy til det. ser for meg det er gjort på en time eller to med rett verktøy og de rette kunnskapene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei !

Jeg har bestilt en stainless Ruger med synt stokk, med en Bushness trophy "stainless" kikkert. Har også bestilt ny stokk: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=720599

Og jeg har kjøpt Midaway's syntetiske "boltstopper"...

 

Så jeg venter i spenning på pakkene!

 

Når det Hogue stokken ser det ut på skjema som den bare monteres med EN skrue. Er dette riktig ?? Orginal stokken har vel en "Klemme" forann ?

Er det noen som kan anbefale en ny og god forlenget magasin utløser ?

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Når det Hogue stokken ser det ut på skjema som den bare monteres med EN skrue. Er dette riktig ?? Orginal stokken har vel en "Klemme" forann ?

 

Er kun festet med en skrue, og løpsbåndet er ikke optimalt mht presisjon. Targetversjonen har heller ikke løpsbånd. For best resultat bør man bedde, og kanskje søylebedde tilogmed. Mulig Hogue-stokken allerede har metall i skruehullet.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Når det Hogue stokken ser det ut på skjema som den bare monteres med EN skrue. Er dette riktig ?? Orginal stokken har vel en "Klemme" forann ?

 

Er kun festet med en skrue, og løpsbåndet er ikke optimalt mht presisjon. Targetversjonen har heller ikke løpsbånd. For best resultat bør man bedde, og kanskje søylebedde tilogmed. Mulig Hogue-stokken allerede har metall i skruehullet.

 

- Øivind

 

Tja, jeg håper det blir "godt" nok da. Det blir vel mest "Fun Gun" for å si det slik..

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Jeg har bestilt en stainless Ruger med synt stokk, med en Bushness trophy "stainless" kikkert. Har også bestilt ny stokk: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=720599

Og jeg har kjøpt Midaway's syntetiske "boltstopper"...

 

Så jeg venter i spenning på pakkene!

 

Når det Hogue stokken ser det ut på skjema som den bare monteres med EN skrue. Er dette riktig ?? Orginal stokken har vel en "Klemme" forann ?

Er det noen som kan anbefale en ny og god forlenget magasin utløser ?

 

Den billigste magasinutløseren av plast på midway fungerte bra for meg. "klemma" rundt stokk og løp ser ut til å være mer for syns skyld, eller til å feste reima i.

Link to comment
Share on other sites

Når det Hogue stokken ser det ut på skjema som den bare monteres med EN skrue. Er dette riktig ?? Orginal stokken har vel en "Klemme" forann ?

 

Det er helt korrekt, låskassen hakes opp i stokken i bakkant og festes foran med en skrue. Holder i massevis, Rugers egne Target-modeller leveres slik. Originalen har en løpsring som neppe gjør mye godt for presisjonen, så den vil du neppe ha.

Link to comment
Share on other sites

Når det Hogue stokken ser det ut på skjema som den bare monteres med EN skrue. Er dette riktig ?? Orginal stokken har vel en "Klemme" forann ?

 

Det er helt korrekt, låskassen hakes opp i stokken i bakkant og festes foran med en skrue. Holder i massevis, Rugers egne Target-modeller leveres slik. Originalen har en løpsring som neppe gjør mye godt for presisjonen, så den vil du neppe ha.

 

Ruger'n kom nå !! Houge stokken kommer i morgen. Kikkert er montert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...