Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skulle lade en helt ny (for meg) kule i dag, Hornady Varmint 55gr til 223, og gjorde meg noen tanker på hvor i ladetabellen jeg skulle starte.

Jeg har fra før ladet masse forskjellig, Nosler Comp. V-max, Lapua FMJ, Scenar osv.. Og har ALLTID startet i bånn av ladetabellen. Men da det er litt tidkrevende å jobbe seg opp fra bunn, så tenkte jeg at denne gangen, så starter jeg midt på. Maxladninga (i følge Hornady sin ladebok, ed. 7) var på 22,7gr N133. Jeg la meg da på 21,5gr N133.

Spørsmålet mitt er: er dette vanlig praksis hos de som etterhver har blitt noe kjent med børsa si? Jeg har som nevnt ladet mye rart, og har liksom aldri måttet slå meg til ro med det som står i den nedre delen av ladetabellen, er alltid opp mot/på det som er oppgitt som max.

Er det forresten noen som har erfaring med denne kula? Er den med blyspiss.

Posted

Hvis du er i tvil så lader du ett par skudd under ladningen du tenker på som "passelig''.. Skyt disse først, se nøye på hylsene og vurder trykktegnene. Før eller siden kommer du opp på den ladningen du tenkte deg!

Skulle du få trykktegn så er det bare å avbryte og gå igang med kulehammeren..

Man ikke skyte ammo som man har vært uheldig å ladet for hardt, det er lov å rygge!

Posted

Takk for tipset! Gjorde slik du sa, og det gir selvfølgelig en ekstra trygghet :)

Ladninga fungerte utmerket og laget et knyttnevestort hull i kråka ;)

Er et litt "farlig" tema, men jeg spør: er vel ikke slik at gromgutta som har ladet en del år, at de legger seg alltid på min.-ladning når de skal lade en forholdsvis "vanlig" kule? Man gjør seg jo noen erfaringer etterhvert, at "denne kula er nokså lik scenar-kula jeg ladet før, og veier like mye, så da tør jeg å legge meg midt i tabellen"